Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faringo
Berichten: 8218
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:42

Wij hadden onze huurauto via Hertz (ook opgehaald in Calgary). Was prima, maar ook wel prijzig, maar dat is overal wel tegenwoordig.

Roosch

Berichten: 36658
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:58

Ja, dat viel me ook op.

Wij hebben geboekt! *\o/* We gaan 2 weken en vliegen op Calgary. We willen rondom de nationale parken blijven en de mooie natuurgebieden zien.
We willen overnachten in hotels/cottages maar dat stippelen we later nog uit. :))

Zijn er concrete tips qua bezienswaardigheden? Waar moeten we echt stoppen? Wat is een toffe overnachtingsplek of klein dorpje om te verblijven.

Faringo
Berichten: 8218
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:08

Emerald lake vonden wij erg mooi, makkelijk aan te rijden vanuit Banff. Dat is ook een leuk (toeristisch) stadje. Erg mooi wandelen ook daar.

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:46

Misschien weet er iemand in dit topic antwoord op mijn vraag?

Wij wilde eigenlijk dit jaar in week 37, 38 en 39 naar Vancouver om walvissen te spotten. Nu wil mijn collega in precies dezelfde periode ook vakantie (laatste week augustus en eerste 3 van september) maar wij mogen geen 2 weken overlappen. Ik ben ook niet van plan om in het hoogseizoen te gaan. Zijn er nog andere goeie periodes om te gaan? Iemand ervaring/tips?

Faringo
Berichten: 8218
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:04

Wij waren half juni voor 3 weken. Veel regen gehad de eerste 1,5 week en in Jasper zelfs nog 10cm sneeuw, maar dat was wel uitzonderlijk voor die periode. Daarna heerlijk weer. Kortom we hebben in 3 weken temperaturen gehad van 0 graden tot 25 graden. Maar zelfs met regen en sneeuw was het schitterend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:09

De afgelopen twee jaar was het fantastisch (en heet) weer eind September / begin oktober, dus dat kan echt een prima maand zijn. Al hadden we wel last van rook vd bosbranden. Mijn schoonouders waren eind augustus / begin september op bezoek en toen hebben ze 10 vd 14 dagen slecht zicht gehad door alle rook. Dat heb je dan weer minder in juni. In juni is het meeste wel open, en is alleen het hooggebergte nog wat ontoegankelijk.

Qua walvissen maakt het niet heel veel uit. Ik heb ze in april en mei met een tour gezien. En in juni en augustus gewoon vanaf de ferry (dat waren dan geen orca's, maar het kan wel). Sommige mensen doen 's ochtends een tour en zien er geen, en 's middags 10.

Ik vind zelf (begin) juni de fijnste periode. Nog niet super druk, vaak goed weer (je kan een slecht jaar hebben), maar niet mega heet (juli - september waren vorig jaar gemiddelde temperaturen van 25+, we werden er een beetje moe van), en een stuk minder last van bosbranden.

Roosch

Berichten: 36658
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:24

Wij hebben toevallig inderdaad in juni geboekt, goed om te zien! :j

Faringo
Berichten: 8218
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:42

Wij hadden vooraf zodra het kon ook al tickets voor de shuttlebus naar Moraine lake en lake Louise. Hadden 1 van de eerste tijdsloten. Was toen nog lekker rustig en prachtig (1ste foto). 2de en 3de foto zijn bij Emerald lake. De laatste foto was een safari vanuit Campbell river op Vancouver Island. Zagen er die dag 10.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:17

Oh, heel gaaf die foto’s! Blijft een mooi land <3 . Nu maar even goed bedenken wat we gaan doen. Eerst maar eens kijken hoe het gaat lopen op het werk qua vakantieplanning.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 18:15

Ik kreeg als tip om met walvisspotten een van de laatste tours van de dag te nemen. Dan weten die touroperators al ongeveer waar de walvissen zitten en zijn ze makkelijker te vinden. Met de eerste tour van de dag heb je grotere kans niks te zien. :)

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 03:36

Picopico schreef:
Ik kreeg als tip om met walvisspotten een van de laatste tours van de dag te nemen. Dan weten die touroperators al ongeveer waar de walvissen zitten en zijn ze makkelijker te vinden. Met de eerste tour van de dag heb je grotere kans niks te zien. :)


Eind van de dag is inderdaad de beste tijd, augustus wordt hier ook wel Fog-ust genoemd, met warme zomerdagen en het afkoelen 's nachts kan het 's ochtends enorm mistig zijn aan de zuid- en westkust van Vancouver Island, en later op de dag dus meer kans op goed zicht :j

Gezien dit een El Nino-jaar is, is de verwachting dat 2024 nog warmer gaat worden dan 2023, wat al een recordjaar was qua temperaturen en bosbranden. Er is sprake van een minimaal snowpack, dus er wordt nu al gesproken over een enorm bosbrandrisico. Dat is helaas echt iets wat de nieuwe realiteit is met de klimaatcrisis, zelfs hier op Vancouver Island hebben we de impact gemerkt afgelopen jaar, met ongewoon veel branden op het eiland en heel veel impact van de rook van het binnenland (en het binnenland was helemaal apocalyptisch). Dit is iets waar toeristen echt rekening mee moeten houden, ik zou daarom zelf nooit in augustus mijn vakantie naar BC boeken, de kans is gewoon heel groot dat je met rook en branden te maken hebt :\

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:11

february schreef:
ik zou daarom zelf nooit in augustus mijn vakantie naar BC boeken, de kans is gewoon heel groot dat je met rook en branden te maken hebt :


Of je trip een heel stuk moet omgooien vanwege wegafsluitingen door de bosbranden. Dit hebben we afgelopen zomer ook gehad. Highway 1 was een ruime week dicht vanwege een grote brand en de 5 was ook niet heel toegankelijk. Dan moet je of heel ver omrijden (uren en uren) of een heel stuk trip aanpassen. Er zijn hier relatief weinig wegen voor de grote van het land en 1 weg dicht betekent soms echt 10 uur omrijden (of Forest service roads, maar die zijn gevaarlijk, traag en vaak niet toegestaan met een huur wagen).

Mijn man heeft een paar dagen geleden toevallig de gemiddelde hoogste temperatuur in Vancouver in juni / juli / augustus 2023 opgezocht. Die was iets van 28 - 30 en 29 graden ofzo - gemiddeld! Was warmer dan bijvoorbeeld Los Angeles. De klimaatverandering voel je hier, voor mijn gevoel zoveel meer dan in NL

Faringo
Berichten: 8218
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:41

Ja die bosbrand was heftig. Wij konden er net weer overheen naar Tofino. De weg was toen net weer 2 dagen 'open'. Heftig en indrukwekkend om te zien wat zo'n brand aanricht.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 13:59

In het oosten hadden we daar gelukkig geen last van. In juni waren er bosbranden rond Halifax, maar dat was al uit ruim voor ik naar Canada ging. Daarna waren er juist overstromingen.
Ik ben er 5 weken geweest en het was eigenlijk elke dag rond de 23°C. Warm genoeg voor het strand, maar niet te warm voor een flinke wandeling. Het heeft een aantal keer flink geregend, maar vooral 's nachts (tent is helaas ook overstroomd). Zo is het elk jaar wel :D
Afgesloten paden in parken (en soms bijna het hele park) zijn we ook tegengekomen, maar dat was nog vanwege orkaan Fiona bijna een jaar eerder.
Augustus is daar zeker de beste maand. Juli is het insectenseizoen (even voor het idee: op PEI worden souvenirs verkocht met "provincial bird of prey" en dan een plaatje van een mug erop :+ ).

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:47

Hoi!
Wij hebben onze reis naar Canada voor dit jaar geboekt, voor het eerst die kant op!
We gaan een rondje toronto-ottawa-montreal - natuurgebied in de buurt - niagara maken en vliegen over toronto weer terug. Vlucht is geboekt, nu een voor een de hotels en airbnbs nog.

Heeft er iemand tips qua autoverhuur?
Ik zag hier Sunnycars en Hertz voorbij komen. Hertz is wel erg prijzig, sunnycars leek al iets beter.
De meeste verhuurbedrijven die ik tegen kom (surprice, thrifty) hebben wel erg slechte reviews :wow:

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 19:22

ODonoghue schreef:
Hoi!
Wij hebben onze reis naar Canada voor dit jaar geboekt, voor het eerst die kant op!
We gaan een rondje toronto-ottawa-montreal - natuurgebied in de buurt - niagara maken en vliegen over toronto weer terug. Vlucht is geboekt, nu een voor een de hotels en airbnbs nog.

Heeft er iemand tips qua autoverhuur?
Ik zag hier Sunnycars en Hertz voorbij komen. Hertz is wel erg prijzig, sunnycars leek al iets beter.
De meeste verhuurbedrijven die ik tegen kom (surprice, thrifty) hebben wel erg slechte reviews :wow:

Leuk! Wanneer ga je?
Ik ben afgelopen zomer in Toronto en Niagara Falls geweest. Wij zijn met de bus naar Niagara Falls gegaan. Was echt prima te doen en goedkoop. In beide plaatsen heb je ook echt geen auto nodig, je staat alleen maar in de file. Je zou dus kunnen overwegen om de auto een paar dagen eerder al in te leveren.
Niagara Falls is erg druk en één grote kermis. Wat een bizarre plaats :wow: Ik zou aanraden iets buiten het centrum of aan de Amerikaanse kant een hotel te zoeken. 2 nachten vonden wij genoeg.
Toronto vonden wij een beetje tegenvallen. Het is totaal niet toeristisch, waardoor er weinig te doen is. Er is een toren, een aquarium en een museum met moderne kunst, alledrie kosten 50 CAD p.p. ex. btw. Hotels waren ook zeker niet goedkoop. Ik zou de eerste en laatste nacht in Toronto boeken, verder hoef je er niet te wezen.

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:15

Ik vond Niagara Falls ook echt een circus, als je in die regio bent, zou ik het combineren met wat lokale wijngaarden en bijv. Niagara on the Lake. Toronto is vooral een grote, drukke stad met weinig highlights en identiteit. Verkeer is vreselijk druk, veel construction.

Ottawa vond ik dan wel weer charmant (en dat terwijl ik totaal geen stadsmens ben). De mensen waren warmer, en veel interessante musea en leuke stad om rond te lopen. Gatineau Park (aan de andere kant van de rivier) is mooi.

Als je van/naar Montreal rijdt, raad ik aan om in ieder geval 1x de route langs de Saint Lawrence River te rijden (tussen Pointe-des-Cascades en Johnstown of Kingston). Zet je navigatie (maps.me is een fijne app waar je geen data voor nodig hebt, je download van tevoren de kaart) op snelwegen vermijden, en je krijgt een prachtige route langs de rivier, door kleine plaatsjes. Dat doe ik sowieso meestal als ik op roadtrip ga en geen haast heb, snelweg vermijden zodat je echt iets meekrijgt van het landschap <3

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:11

Iedereen superbedankt voor de tips!! daar gaan we zeker wat mee doen. We waren inderdaad van plan 2 nachtjes niagara te doen, en we vliegen 8 september pas om 23:00 dus om dan die middag vanuit niagara terug te gaan naar het vliegveld zodat we niet onnodig een hotel hoeven te boeken in Toronto.

Misschien dat we dan op basis van jullie tips toch een nachtje toronto minder toen, en die overnachting bij Ottawa op plakken.

We gaan 26 augustus die kant op en vliegen 8 september weer terug.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:18

Wij mogen onze reis weer presenteren bij Tioga Tours op de reizigersbeurs van 23 maart <3
Enorm veel zin in :D

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:19

Voor auto huren, wij hadden een auto gehuurd bij national, en dat ging eigenlijk helemaal prima. Prijs was prima te doen, mileage was unlimited en geen gezeur over hoe die eruit zag (we hadden er op grind/zandwegen mee gereden, dus hij zag er niet uit). En we konden gewoon ter plekke betalen.


Onze dichtsbijzijnde Canada plannen zijn nu Gaspesie National Park in de winter aan doen. Dat schijnt fantastisch mooi te zijn. Afgelopen jaar hebben we reserve du matane gehad, in de zomer (aanrader trouwens, heerlijk rustig maar ook gewoon heel erg mooi). Nu dus kijken voor de winter, maar eerst mijn vriend overhalen om daarheen te gaan haha

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:16

Ik zou gewoon vroeg gaan naar niagara falls. Ik was er vóór 10u en toen was het echt nog rustig. Volgens mij was ik er 9u al. Rond 11en was het al niet meer te doen met al die toeristen. Ik was er afgelopen zomer. Kermis was wel leuk, ook rustig gewoon overdag. Je hoeft niet lang te wachten

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:24

Ik ben nu 2x bij Niagara Falls geweest en nooit 'last' gehad van drukte eigenlijk. Wel beide keren in het najaar dus wellicht buiten het seizoen.

Wij hebben toen nog gegeten in de Skylon tower. Dat was echt een fantastische ervaring <3

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 14:07

's Avonds was het het drukst, vooral bij de watervallen zelf vanwege het vuurwerk (dat stelde verder niet veel voor :') ).
Aan de Amerikaanse kant is een state park waar je kunt wandelen, is ook niet druk.
Vergeet alleen niet dat je een esta nodig hebt om de grens over te steken ;)

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:39

Wij gaan in augustus ook naar Canada (dochter is leerplichtig, dus ja, we gaan in het volle hoog seizoen). We maken het rondje Toronto, Kingston, Ottawa, Whitney, Toronto. We hebben de overnachtingen, huurauto, vlucht etc allemaal al geregeld. Onze zoon van 1,5 jaar gaat ook mee, dus helaas kunnen we geen lange avontuurlijke wandelingen oid maken. Maar het lijkt ons wel heel leuk om fietstochtjes te maken. Weet iemand een mooie plek die een beetje op onze route ligt waar je mooi kunt fietsen (en je ook fietsen kunt huren)?

En ik zou graag met mijn dochter (8 jaar) of evt zelf een leuke buitenrit gaan maken. Iemand daar nog tips voor qua omgeving en of manege?

Mjelleke
Berichten: 693
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:51

Ik ben twee keer bij Niagara Falls geweest, een keer midden in het hoogseizoen en een keer in februari. Als je een keer de kans krijgt: in de winter is het ook écht heel mooi en super rustig! Geen boottochtjes dan, maar wel hele mooie ijspegels.