Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:28

Amerika loopt niet weg, dat WK misschien wel. Ik had het wel geweten.

Benazir

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: België

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:42

Ik heb vorig jaar een toeristenvisum aangevraagd omdat ik daar langer dan 6 maanden zou blijven, en dat ging wel echt gewoon vlot. Vroeg genoeg een afspraak maken, dan valt het wel mee. Ze zijn veel minder streng op dat toeristenvisum dan die voor werk oid. Dit was wel bij de Amerikaanse ambassade in België, geen idee hoe het in Nederland zit.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:16

Ik zou voor het WK gaan, deze kans krijg je wellicht nooit meer.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 13:24

Benazir schreef:
Ik heb vorig jaar een toeristenvisum aangevraagd omdat ik daar langer dan 6 maanden zou blijven, en dat ging wel echt gewoon vlot. Vroeg genoeg een afspraak maken, dan valt het wel mee. Ze zijn veel minder streng op dat toeristenvisum dan die voor werk oid. Dit was wel bij de Amerikaanse ambassade in België, geen idee hoe het in Nederland zit.

Gewoon in Nederland? Daar ben ik wel blij om om te horen. Want ik wil ooit nog 1 keer naar de VS denk ik.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:58

germie schreef:
Benazir schreef:
Ik heb vorig jaar een toeristenvisum aangevraagd omdat ik daar langer dan 6 maanden zou blijven, en dat ging wel echt gewoon vlot. Vroeg genoeg een afspraak maken, dan valt het wel mee. Ze zijn veel minder streng op dat toeristenvisum dan die voor werk oid. Dit was wel bij de Amerikaanse ambassade in België, geen idee hoe het in Nederland zit.

Gewoon in Nederland? Daar ben ik wel blij om om te horen. Want ik wil ooit nog 1 keer naar de VS denk ik.

Niet in Nederland. Er staat bij de Amerikaanse ambassade in België.
Je zegt dat je denkt dat je wilt gaan. Dus je weet het niet zeker.
Dan zou ik gewoon naar dat wk gaan

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:12

Je kunt nog steeds naar de VS maar het kost je gewoon meer. Dus eigenlijk twijfel je om het wk te laten schieten voor een bedrag tussen de 100 en 150 euro (wat het verschil is tussen die esta en een visum)

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 18:16

Dorine92 schreef:
Je kunt nog steeds naar de VS maar het kost je gewoon meer. Dus eigenlijk twijfel je om het wk te laten schieten voor een bedrag tussen de 100 en 150 euro (wat het verschil is tussen die esta en een visum)

Nou, het is ook het gemak. Overstappen kan ook niet meer, maar ik heb dat tot nu toe nooit gedaan als ik niet zelf in de VS moest zijn.
Ik hoor alleen dat een visum aanvragen wel een jaar duurt. Dus dan is het feitelijk wel een nooit geworden. Ik plan meestal een half jaar hooguit in het voren.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:34

Jeetje Germie wat zie jij een beren op de weg zeg!

Leeeeeef! Ga naar dat WK. Echt free your mind en gaan. Is toch een fantastische kans, de enige die je tegen houdt ben je echt zelf!

En mocht je dan ooit, ergens in de toekomst, misschien, je weet maar nooit, toch nog naar de US willen, dan is dat dan een zorg.

Gezien je andere plannen die je ook nog niet gerealiseerd hebt en alle tijd die je daar al in hebt gestoken, ga je voorlopig toch geen tijd en geld hebben voor de USA.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 00:37

Emj_23 schreef:
En je krijgt geen stempels omdat……


Dat doen ze al tientallen jaren. Bij een stempel uit Israel in je paspoort, kom je de landen in het Midden Oosten niet in. Van mijn vader weet ik in de jaren ‘70 dat ze na het stempelen heel snel de paspoorten dicht deden, zodat de inkt nog nat was en ze dus wel een stempel in hun paspoort hadden.

Het hield mij tegen om weer terug te gaan naar Iran de afgelopen jaren. Een collega van mij wilde met familie naar Barbados, met een overstap in USA. Alleen had hij jaren daarvoor in Irak gewerkt, dus kreeg geen ESTA. Uiteindelijk heeft hij een ander ticket geboekt, niet via USA. Een paar dagen voor vertrek, dik drama was dat.

Ik weet ook niet welke landen op de lijst staan? Wij hebben familie in USA zitten, dus ik zou wel graag daar willen blijven komen. Ook al hebben we nu geen plannen om die kant op te gaan.

Ik heb een paar bestemmingen op mijn lijst die ik ook echt even moet checken, besef ik me nu…

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:04

Het is goed dat je hierover nadenk maar zoals ik wel vaker bij je zie in je reactie blijf je er in hangen en worden die beren steeds groter.


Zoals hierboven al wordt aangegeven... leef... en leef in het nu.
Ga genieten van het wk en de rest is van latere zorg en hoe dat dan komt zie je tegen die tijd wel weer.

Morgen kan je onder een bus komen en heb je genoten van je beren op de weg en spijt dat je dingen niet heb gedaan.

Ga.. geniet..

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 08:18

Er is nog steeds geen besluit genomen, maar dat ligt niet bij mij. Ik weet nu wat het WK per deelnemer kost (is vannacht bekend geworden) zonder internationale vlucht, maar inclusief de binnenlandse vlucht, en dat is voor Cuba absurd duur. Maar de Nederlandse bond draagt bij, en het is afwachten wat die bij gaat dragen.
Als de week Cuba inclusief vlucht vanuit Nederland rond de 500 eigen bijdrage gaat kosten ga ik. Wordt het 1500, dan ga ik niet.
Er moet dan ook voor 1 mei besloten worden, dat is de uiterste inschrijfdatum voor de bond aan de organisatie. Dus ik hoop dat er snel bekend wordt wat de eigen bijdrage is, want dan kan er ook een vlucht gezocht worden. Of besloten worden niet te gaan.
Ik ben ook nog steeds niet gerust op dat Esta verhaal, maar heb gezegd van in principe ga ik. Echter, bij 1500 euro houdt het even op qua kosten.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:01

MarliesV schreef:
Jeetje Germie wat zie jij een beren op de weg zeg!

Leeeeeef! Ga naar dat WK. Echt free your mind en gaan. Is toch een fantastische kans, de enige die je tegen houdt ben je echt zelf!

En mocht je dan ooit, ergens in de toekomst, misschien, je weet maar nooit, toch nog naar de US willen, dan is dat dan een zorg.


Dit lijken mij heel wijze opmerkingen en adviezen. Ook in breder perspectief :)

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 09:38

Zoals ik schreef is het nu afwachten wat de eigen bijdrage moet worden. Dan pas kan ik beslissen. Feitelijk is de keuze van gaan voor 90% gemaakt, maar bij de kosten zit wel een dingetje. Dus nog even zgn. beren naar boven halen is dan ook niet netjes.
De eigen bijdrage is nu afwachten. Daar zitten wel grenzen aan. Dat heeft niets met beren zien te maken, maar puur met of je het kunt en wilt dragen. Ik wil niet te veel op een houtje moeten bijten. Dat er van alles voor gelaten moet gaan worden is wel duidelijk.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:47

Die beren gaan niet over de hoogte van de kosten, Germie. Dat heb je niet goed begrepen.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 13:21

Boras schreef:
Die beren gaan niet over de hoogte van de kosten, Germie. Dat heb je niet goed begrepen.

Nee, jij mij niet. Ik reageer hier om te vertellen dat het wel of niet gaan nu feitelijk afhankelijk geworden is van de eigen bijdrage. Dus het besluit om te gaan is feitelijk genomen. Dan zijn die beren er niet meer, al is er geen 100% geruststelling, maar het besluit van 'wie dan leeft die dan zorgt' is dus genomen.
Uit onofficiele bron heb ik de kosten per 'Athlete' ontvangen via Facebook. Daar komt nog een internationale vlucht bij. Het is dus nu afwachten waar de bond mee komt, en dan er ja of nee gezegd worden.
Het officiële regelement is er nu ook, 6 duiken totaal, 4 wedstrijdduiken. Een hoop regels uiteraard over het verzegelen van het onderwaterhuis, en dat soort dingen. Ook een soort subprogramma voor de 'athletes' in de avond e.d.
Citaat:
From 9:00 p.m. to 11:00 p.m. participation in hotel entertainment activities
}>
Dus of dit feest doorgaat hangt nu van de eigen bijdrage af.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:30

Oh man, beter iets doen wat achteraf minder handig blijkt te zijn dan spijt krijgen omdat je iets uit de weg gegaan bent.

No offense, maar soms lijkt het wel dat je n topic opent met een vraag terwijl je zelf al het antwoord al weet en dat je geniet van de aandacht die mensen dan doen om je te overtuigen van een andere keuze.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:15

Ik meld alleen een update, verder niets. Ik heb mijn twijfels, dat mag. Ik vraag niet om aandacht, dat maak je er zelf van. Ik stel gewoon een vraag. En ja, dat gaat misschien over beren. Als die beren weggenomen zijn en er is nog een financiële kwestie, dan mag dat gemeld worden. Een definitieve keuze is nog niet gemaakt. Niet meer en niet minder.
Dus over de eerste vraag is min of meer een besluit genomen. Maar het financiële aspect is nog niet rond dus.

En dus is het besluit, 'wie dan leeft die dan zorgt' genomen. Met dus de financiele bijdrage nog als struikelblok, maar dat is van een andere orde natuurlijk.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:11

Als je er toch bent, zou ik lekker wat langer blijven. Cuba is mooi

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 12:36

Dorine92 schreef:
Als je er toch bent, zou ik lekker wat langer blijven. Cuba is mooi

Daar wordt zeker aan gedacht, een paar dagen Havana en dan nog duiken in Varadero en de Varkensbaai. Maar vervoer tussen die plaatsen moet ik nog opzoeken hoe dat gaat.
Een pakketreis naar Havana voor 2 weken en daar maar 2 nachten zitten lijkt het goedkoopste op dit moment. :+

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:52

germie schreef:
Dorine92 schreef:
Als je er toch bent, zou ik lekker wat langer blijven. Cuba is mooi

Daar wordt zeker aan gedacht, een paar dagen Havana en dan nog duiken in Varadero en de Varkensbaai. Maar vervoer tussen die plaatsen moet ik nog opzoeken hoe dat gaat.
Een pakketreis naar Havana voor 2 weken en daar maar 2 nachten zitten lijkt het goedkoopste op dit moment. :+

Ik heb wel adresjes voor je. Vervoer kan met de Viazul of evt met een camion. Ik heb iemand in Havana die alles voor je kan en wil regelen. Doe maar een pb als je hulp nodig hebt
Je kunt voor 10 euro per nacht overal slapen, en vervoer kost ook niet zo veel als je denkt

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:55

Hopelijk weet je snel meer. Cuba is zo mooi en heeft nog veel meer te bieden dan Varadero (heel mooi, maar een groot toeristisch oord die je bijvoorbeeld ook gemakkelijk in de Dominicaanse Republiek of op een andere tropische bestemming kunt vinden). Hopelijk veel plezier en heel veel succes alvast!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:59

Wdj schreef:
No offense, maar soms lijkt het wel dat je n topic opent met een vraag terwijl je zelf al het antwoord al weet en dat je geniet van de aandacht die mensen dan doen om je te overtuigen van een andere keuze.

"no offense.. maar.." :')

Cuba schijnt een heel mooi land te zijn, en een WK een mooie kans.. Ben benieuwd of je qua kosten kunt gaan straks :j

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:18

Janevm schreef:
Hopelijk weet je snel meer. Cuba is zo mooi en heeft nog veel meer te bieden dan Varadero (heel mooi, maar een groot toeristisch oord die je bijvoorbeeld ook gemakkelijk in de Dominicaanse Republiek of op een andere tropische bestemming kunt vinden). Hopelijk veel plezier en heel veel succes alvast!

Ik heb idd Varadero om die reden overgeslagen. Ik vond zelf Baracoa en omgeving echt geweldig. Ook de rit erheen is super mooi en er is veel te doen in die omgeving. Je hebt er van alles... bergen (Cuba is verder eigenlijk een heel vlak land), mooie stranden (Cuba staat verder niet echt bekend om de mooie stranden) en veel natuur. Ook zijn de mensen daar niet veel toerisme gewend, en daardoor zijn ze nog niet “verpest” zegmaar (dat is bijvoorbeeld in Trinidad wel anders... het is daar mooi maar het voelt allemaal zo nep aan en de mensen zijn alleen maar op je geld uit)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En als je dichter bij Havana wilt blijven zou je richting Viñales kunnen gaan. Ik was in Cuba tijdens orkaan Ian, dus alles was daarna verwoest daar zoals je kunt zien op de foto’s... maar inmiddels zal dat al hersteld zijn
Normaal schijnt Viñales heel groen te zijn


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 13:22

Zo, dat ziet er zeker gaaf uit. Maar kun je dat zelf regelen? En de tijd is maar beperkt hoor, want tja, dat wk kost ook een week. Dus er blijft hooguit een week over voor cultuur en wat voorbereidingsduiken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:33

germie schreef:
Zo, dat ziet er zeker gaaf uit. Maar kun je dat zelf regelen? En de tijd is maar beperkt hoor, want tja, dat wk kost ook een week. Dus er blijft hooguit een week over voor cultuur en wat voorbereidingsduiken.

Je moet gewoon alles vooraf regelen