IJsland 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:51

Onze reis gaat beginnen! Komende dagen bij de golden circle, hike op de Skaftafell gletsjer, en bijkomen in de Secret Lagoon ;) Daarna richting het Noorden. Daar bekijken we papegaaiduikers en gaan we een tochtje te paard te maken. We sluiten af in regio Reykjavik (black beach). Iemand daar nog tips voor, iets dat we niet mogen missen?

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:30

Veel plezier! wij zijn gisteren terug gekomen.
De golden circle is al bij Reykjavik maar wat ik oa nog wel een aanrader vond was een wandeling door een lavagrot (thecave.is) en verder zou ik de vulkaan op Reykjanes in de gaten houden, deze is nog niet uitgebarsten maar als dat gebeurt en je kunt er veilig naartoe wel een once in a lifetime experience denk ik. De laatste ontwikkelingen qua aardbevingen en het weerbericht vind je op en.vedur.is

Qua rijden had ik in het noorden mijn oog laten vallen op Polar Hestar, de rit ging uiteindelijk niet door maar dat leek mee een hele fijne plek.
Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij Eldhestar vlak bij Reykjavik voor een rit van 3 uur naar een geothermisch veld. Dit bedrijf was erg massaal en er waren veel beginners bij, de paarden érg braaf! Niet slecht maar voor een ervaren ruiten zou ik ook op HeklaHestar willen wijzen, zij nemen geen beginners mee. Ook rtsi.is had helaas geen plek op mijn gewenste dag maar zit in een enorm mooi gebied, qua groepsgrootte geen idee. Er zitten echt enorm veel aanbieders ter plaatse.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:14

Jorine, geen idee of je de Secret Lagoon al hebt geboekt, maar deze is ook een aanrader: https://hvammsvik.com/

Echt prachtig gelegen en je kunt afkoelen in de zee. Ligt wel stukje buiten de golden circle maar wie weet kom je er langs.

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:11

Nog iemand in ijsland?

De eroption is begonnen *\o/*

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:32

miccamaaike schreef:
Jorine, geen idee of je de Secret Lagoon al hebt geboekt, maar deze is ook een aanrader: https://hvammsvik.com/

Echt prachtig gelegen en je kunt afkoelen in de zee. Ligt wel stukje buiten de golden circle maar wie weet kom je er langs.


Ja secret lagoon hebben we geboekt al. Hvammsik lijkt ons ook erg leuk! Ligt voor nu te ver weg, maar misschien gaan we daar alsnog heen op de terugweg naar Reykjavik. Wij zijn wel fan van sauna en dergelijke ervaringen :D

@boeflover, dank voor de tips! @skessa, spannend! Jij volgt op afstand?

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:37

Nee dat niet,maar ik volg best wel wat mensen uit ijsland op insta, daar kwam het langs. Er moet wel een site zijn waar je alles live kan volgen :)

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:04

Foto-update:

Uitzicht naast onze eerste guesthouse
Afbeelding
Afbeelding

Waterval Urridafoss
Afbeelding

Overal groeit lupine. Dat is blijkbaar ooit met helikopters uitgezaaid. Met succes. Prachtig grijs/blauw/lila van een afstand, hele weides vol. Deed mij aan heide denken. Hier van dichtbij.
Afbeelding

Waterval Gullfoss
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geysir
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Krater Kerid
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 00:24

Wat had je mazzel met het weer! Prachtig!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 00:55

Skessa_ schreef:
Nog iemand in ijsland?

De eroption is begonnen *\o/*

Lijkt me ook wel erg gevaarlijk

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 00:57

JorineV schreef:
Onze reis gaat beginnen! Komende dagen bij de golden circle, hike op de Skaftafell gletsjer, en bijkomen in de Secret Lagoon ;) Daarna richting het Noorden. Daar bekijken we papegaaiduikers en gaan we een tochtje te paard te maken. We sluiten af in regio Reykjavik (black beach). Iemand daar nog tips voor, iets dat we niet mogen missen?

Ik vond het gletsjermeer Jokulsarlon heel indrukwekkend. Dagtocht vanuit Reykjavik gedaan. Als je een hele lange dag ervan maakt kun je op de route heel veel dingen bekijken zoals de basaltzuilen, wat watervallen, enz

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 01:32

Dan heb je wel een dag nodig om ervan bij te komen, denk ik?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:21

Dorine92 schreef:
Skessa_ schreef:
Nog iemand in ijsland?

De eroption is begonnen *\o/*

Lijkt me ook wel erg gevaarlijk

Niet echt. De locatie waar de eruptie uitbrak was bekend, en het patroon van de aardbevingen vooraf kwamen overeen met dat van de vorige twee.
Het is een afgelegen gebied, niemand woont er in de buurt en waarschijnlijk breidt de lava zich niet zo ver uit dat er wegen in gevaar komen (maar als dit lang genoeg doorpruttelt niet onmogeliljk).
Momenteel is de politie met reddingsverenigingen vooral bezig mensen zich tegen hun eigen stupiditeit te beschermen. Het gebied is nog afgesloten.
Als de boel zich stabiliseert wordt het wslk mogelijk naar de eruptie te lopen om er (van veilige afstand) een kijkje te komen nemen.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:46

Prrrr schreef:
Dan heb je wel een dag nodig om ervan bij te komen, denk ik?

Ligt eraan hoe je in elkaar zit. En als je het op de laatste dag doet is er al helemaal niks aan de hand

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:31

Er wordt gewaarschuwd om er niet heen te gaan, ook vanwege giftige gassen. Lijkt voorlopig geen effect te gaan hebben voor vliegverkeer. Maar we kunnen op 100 km afstand wel de stoomwolk zien.
Afbeelding

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:41

100 km :oo

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 13:46

Dorine92 schreef:
JorineV schreef:
Onze reis gaat beginnen! Komende dagen bij de golden circle, hike op de Skaftafell gletsjer, en bijkomen in de Secret Lagoon ;) Daarna richting het Noorden. Daar bekijken we papegaaiduikers en gaan we een tochtje te paard te maken. We sluiten af in regio Reykjavik (black beach). Iemand daar nog tips voor, iets dat we niet mogen missen?

Ik vond het gletsjermeer Jokulsarlon heel indrukwekkend. Dagtocht vanuit Reykjavik gedaan. Als je een hele lange dag ervan maakt kun je op de route heel veel dingen bekijken zoals de basaltzuilen, wat watervallen, enz


Vanuit Reykjavik is dat al 5 uur rijden enkele reis, zonder tussenstops. ik zou dat zelf niet zo snel doen als dagtocht. Dan zit je 10 uur in de auto. Wij zijn via de oostkant (met 3 tussenstops) naar het noorden gereden, wellicht dat ze het mee kunnen pakken op weg naar het noorden.

Jorine: Ik vond zelf Reykjadalur erg leuk, ik heb daar een dagtocht te paard gemaakt. Maar goed dat is ook weer golden circel gebied en niet echt Reykjavik. Reykjavik zelf vond ik erg leuk, heb me er een dag prima vermaakt. Het saga museum is erg mooi gemaakt en wijzelf vonden de settlement exhibition het leukst. Misschien is Snaefellsnes leuk om aan je reis toe te voegen? Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en of je echt in Reykjavik verblijft?

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:54

Angela_ schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vond het gletsjermeer Jokulsarlon heel indrukwekkend. Dagtocht vanuit Reykjavik gedaan. Als je een hele lange dag ervan maakt kun je op de route heel veel dingen bekijken zoals de basaltzuilen, wat watervallen, enz


Vanuit Reykjavik is dat al 5 uur rijden enkele reis, zonder tussenstops. ik zou dat zelf niet zo snel doen als dagtocht. Dan zit je 10 uur in de auto. Wij zijn via de oostkant (met 3 tussenstops) naar het noorden gereden, wellicht dat ze het mee kunnen pakken op weg naar het noorden.

Jorine: Ik vond zelf Reykjadalur erg leuk, ik heb daar een dagtocht te paard gemaakt. Maar goed dat is ook weer golden circel gebied en niet echt Reykjavik. Reykjavik zelf vond ik erg leuk, heb me er een dag prima vermaakt. Het saga museum is erg mooi gemaakt en wijzelf vonden de settlement exhibition het leukst. Misschien is Snaefellsnes leuk om aan je reis toe te voegen? Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en of je echt in Reykjavik verblijft?

Nee zonder tussenstops is het wel iets korter rijden, maar ik zou juist wél tussenstops doen. En dan gewoon van 07.00 tot 22.00 ofzo op pad. Hele dag mooie dingen zien

Waar heb jij dat paardrijden in Reykjadalur geregeld?

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 15:36

Ik heb bij Akurgerdi Saleshorses gereden, kleinschalig met erg goed getrainde paarden. Het zijn meestal priveritten, ik heb samen met 3 andere dames gereden die allen ook thuis een IJslands paard hebben. Ik vond dat erg leuk en gezellig, en dat was ook mijn voorkeur in plaats van een priverit. Onderweg maak je een stop met lunch of snacks en wat drinken.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:50

Dank weer voor de tips! Vandaag bij Thingvellir wezen wandelen. Morgen gaan we naar Skaftafell voor een hike op de gletsjer. Hebben we daarna nog tijd/zin/energie over, dan rijden we door naar Jokulsarlon, want dat lijkt ons inderdaad heel bijzonder, en morgen zijn we in de buurt ;-)

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:34

Afbeelding
Is prachtig

musiqolog
Berichten: 3348
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 17:10

Ik ben gisteren aangekomen. Het gaat op zijn zachtst gezegd wisselend maar ik ben toch maar mooi in Studlagil geweest!Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:39

Wow prachtig!

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:49

Wauw! En respect dat je op de fiets bent, zeg. Zowel qua weer als wegen, lijkt dat me een flinke uitdaging. Hopelijk komen er stukken die prettiger verlopen. En anders heb je straks hoe dan ook een waanzinnige prestatie om op terug te kijken. Naast de herinneringen aan het prachtige, diverse landschap :D

xLisaa

Berichten: 567
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:20

Ik ga volgende week naar Ijsland. Ik zag dat het dan zo'n 12 graden is. Is een winterjas en spijkerbroek dan gewoon voldoende?

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:48

xLisaa schreef:
Ik ga volgende week naar Ijsland. Ik zag dat het dan zo'n 12 graden is. Is een winterjas en spijkerbroek dan gewoon voldoende?



laagjes laagjes laagjes en goede regenkleding