IJsland 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 11:55

Zijn er hier mensen die gesnorkeld hebben in Silfra en een goede aanbieder weten?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:38

Er gaan volgens mij ook wel dagexcursies vanuit Reykjavik naar Snæfellsnes, vond ik erg de moeite waard!

Met snorkelen geen ervaring.

marietta
Berichten: 161
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:58

Ik had 30 jaar verlangd naar IJsland te gaan om paard te rijden en dat was het wachten dubbel en dwars waard. 7 dagen getrokken van noord naar zuid. Geslapen in berghutten. Cap en regenkleding werd in voorzien. Wandelschoenen zijn noodzakelijk!

marietta
Berichten: 161
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:00

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:06

miccamaaike schreef:
Er gaan volgens mij ook wel dagexcursies vanuit Reykjavik naar Snæfellsnes, vond ik erg de moeite waard!

Zat ik oa ook naar te kijken. Maar ik zag andere bustours waarvan de foto’s en de omschrijving me meer aanspraken. Maar jij zegt dus dat het wél heel mooi is?
Ik zag vooral wat staan over een kerkje en een dorpje ofzo. Vandaar dat het me niet super interessant leek

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:34

Ik vertrek komende zaterdag naar IJsland. Neem m'n laptop mee dus mochten jullie het leuk vinden kan ik foto's delen met wat wij doen. Het is een fotografie reis dus zullen denk ik andere plekken opzoeken dan dat je zelf naar IJsland toe gaat :)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:16

Wauw Marietta gaaf zeg! Met zo’n kudde op stap staat ook heel hoog op m’n wishlist. Ik zoek alleen een rit van een paar uur, waarbij m’n vriend (beginner) ook mee kan. Mocht iemand een adres weten, graag!

En Veertje ook naar jou schema ben ik erg benieuwd!
Wij gaan de 24e dus het aftellen is ook echt begonnen. We hebben wel ongeveer een route in ons hoofd maar tips zijn nog altijd welkom :)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:42

Zijn er tips voor een fijne reisorganisatie die wandeltochten naar vulkanen en gletsjers organiseert? Hoeft niet extreem veel wandelen te zijn, maar een beetje avontuurlijk voor een 15 jarige jongen zou leuk zijn Ik kom met Google leuke dingen tegen, maar hoor vooral erg graag tips!

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:39

boeflover schreef:
Wauw Marietta gaaf zeg! Met zo’n kudde op stap staat ook heel hoog op m’n wishlist. Ik zoek alleen een rit van een paar uur, waarbij m’n vriend (beginner) ook mee kan. Mocht iemand een adres weten, graag!

En Veertje ook naar jou schema ben ik erg benieuwd!
Wij gaan de 24e dus het aftellen is ook echt begonnen. We hebben wel ongeveer een route in ons hoofd maar tips zijn nog altijd welkom :)

Eldhestar. Ze halen je op bij je hotel in Reykjavik en hebben de meest prachtige ritten. Zie hun site.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:40


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:02

Dank je Dorine! Veel plezier :)
Hoe ben je bij deze organisatie uitgekomen?

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:01

batje schreef:
Dank je Dorine! Veel plezier :)
Hoe ben je bij deze organisatie uitgekomen?

Meerdere vergeleken en deze stopten naar mijn idee op de leukste plekken. Nja en die naar landmannalaugar heb ik gekozen omdat je daar lang blijft. Ik heb een hekel aan vlug vlug vlug allemaal toeristische plekken bezoeken met 6000 Chinezen erbij. Dus ik dacht als ik voor de langere wandeltocht ga daar, kom ik waarschijnlijk iets meer in de rust. En ik ga waarschijnlijk ook niet in die hotsprings liggen, dan heb ik nog wat meer tijd om zelf daar nog wat rond te scharrelen. Andere organisaties blijven korter bij landmannalaugar en bezoeken meer watervallen en dingen. Ik heb al genoeg watervallen gezien in mn leven. Eentje leek me wel super mooi (haifoss heette die geloof ik). Maargoed die zal dan wel vol staan met toeristen dus dan denk ik laat-maar.nl
Die zuidkust route ook... dat strand met die basaltblokken leek me mooi, je schijnt daar ook puffins te kunnen zien dus dan hoef ik wellicht niet meer apart een puffin tour te boeken

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:21

We hebben allemaal een hekel aan plekken met 6.000 toeristen, maar er zijn dingen die je nu eenmaal gezien moet hebben. Zo komt mijn route langs de geisers en ja - ik weet dat daar hele busladingen mensen zullen staan. Op dat moment vind ik dat waarschijnlijk niet eens zo heel erg, want ik heb dan net twee dagen over een kale onbewoonde vlakte gefietst. Dan ben je wel blij als je weer even tussen de mensen komt.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 01:46

musiqolog schreef:
We hebben allemaal een hekel aan plekken met 6.000 toeristen, maar er zijn dingen die je nu eenmaal gezien moet hebben. Zo komt mijn route langs de geisers en ja - ik weet dat daar hele busladingen mensen zullen staan. Op dat moment vind ik dat waarschijnlijk niet eens zo heel erg, want ik heb dan net twee dagen over een kale onbewoonde vlakte gefietst. Dan ben je wel blij als je weer even tussen de mensen komt.

... en zulke plekken ga je dus zwaar buiten het seizoen heen. Ik heb de golden circle in maart gedaan. Niks aan t handje.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:31

musiqolog schreef:
We hebben allemaal een hekel aan plekken met 6.000 toeristen, maar er zijn dingen die je nu eenmaal gezien moet hebben. Zo komt mijn route langs de geisers en ja - ik weet dat daar hele busladingen mensen zullen staan. Op dat moment vind ik dat waarschijnlijk niet eens zo heel erg, want ik heb dan net twee dagen over een kale onbewoonde vlakte gefietst. Dan ben je wel blij als je weer even tussen de mensen komt.

Dat je iets “gezien moet hebben” is niet perse waar natuurlijk. Over het algemeen zijn de hoofdattracties van een land gekozen op een top bereikbaarheid en ruimte voor veel mensen om te staan, niet perse omdat het de allermooiste plekken zijn.
Ik denk dat we wel een paar dingen in de golden circle meepakken omdat we voldoende tijd lijken te hebben, maar daar gaan we niet perse voor.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:01

Met de geisers zou ik er wel ERG van gebaald hebben dat, als ik EINDELIJK op IJsland was, niet Geysir en geen geisers had gezien. Dat is zo'n ding dat al in m'n hoofd zit sinds ik de Donald Duck las. Thingvellir zit erin sinds ik weet over tektonische platen, maar daar kan je honderdduizend mensen kwijt als het moet. Toch jammer dat die allebei op de Golden Circle zitten :))

Maar ook wij zaten aan de rand van het seizoen. En ik kan me voorstellen dat, als je vroeg bent, de bussen uit Reykjavik nog onderweg zijn.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 10:38

In Thingvellir werd het pas aan het einde van de dag druk, dat is de laatste stop van de bussen uit Reykjavik. Wij kwamen toen net terug van onze hike. Vond ik overigens echt een geweldige plek.
Geysir werd druk na 11.00 daarvoor stond ik er alleen. :)

Wij zijn inmiddels alweer een poosje terug, en het was echt de reis van mijn leven. Alle seizoenen gehad van sneeuwstorm tot zon. Mijn totale reis is hier te vinden inclusief foto's: https://www.polarsteps.com/PieterAngela/7174856-ijsland

Enkele tips:
Om papegaaiduikers te zien kan ik Borgardfjodur Eystri aanraden, je kan zo dicht bij komen.

Walvissen hebben wij gezien in Noord IJsland met Whale watching Hauganess, is in een baai dus geen ruwe zee. Ze varen zonder sonar dus vriendelijk voor de walvissen en geen er achteraan gejaag. Niet duur en wij zagen na een minuut al walvissen.

Paardrijden: zoek een aanbieder die tours aanpast op je rijniveau. Ik heb een dagtocht gemaakt met 3 andere dames welke thuis ook ijslandse paarden hebben en dat was echt extreem gaaf! Ik heb bij mijn accomodatie gereden: Akugerdi sales horses. Goede paarden, goede begeleiding en prachtige omgeving. En daar was ook mijn absolute hoogtepunt van de reis: een veulen op de wereld gezet.
Daarnaast heb ik bij Stable Stop gereden in Noord IJsland, minder goede/brave paarden en meer cowboyachtig. Absoluut niet voor beginners of als je wat bang bent.

Fly over Iceland in Reykjavik is perfect vermaak, wij dachten dat het echt te touristisch zou zijn maar het was echt ontzettend vet.

Kerid: een krater, je moet er voor betalen maar wauw die kleuren!!!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rest van de foto's staat op mijn polarsteps :D

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 15:08

Super toffe foto's op je Polar! Kan niet wachten om te gaan

Zijn er hier mensen wie het leuk vinden om mijn Polar Steps te volgen? Ik vertrek zaterdag dus vanaf dan is die te volgen :D

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 15:36

Ja graag!

PotjeMayo

Berichten: 570
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:14

leuk dat er een ijsland topic is :D
ik volg!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:52

Wij waren ‘s avonds bij Geysir / Strokkur en de Gulfoss. Er was toen bijna niemand. Hotel zat in de buurt dus na het eten nog even heen gereden. Dus dat is ook nog wel een tip.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:28

Angela_ schreef:
In Thingvellir werd het pas aan het einde van de dag druk, dat is de laatste stop van de bussen uit Reykjavik. Wij kwamen toen net terug van onze hike. Vond ik overigens echt een geweldige plek.
Geysir werd druk na 11.00 daarvoor stond ik er alleen. :)

Wij zijn inmiddels alweer een poosje terug, en het was echt de reis van mijn leven. Alle seizoenen gehad van sneeuwstorm tot zon. Mijn totale reis is hier te vinden inclusief foto's: https://www.polarsteps.com/PieterAngela/7174856-ijsland

Enkele tips:
Om papegaaiduikers te zien kan ik Borgardfjodur Eystri aanraden, je kan zo dicht bij komen.

Walvissen hebben wij gezien in Noord IJsland met Whale watching Hauganess, is in een baai dus geen ruwe zee. Ze varen zonder sonar dus vriendelijk voor de walvissen en geen er achteraan gejaag. Niet duur en wij zagen na een minuut al walvissen.

Paardrijden: zoek een aanbieder die tours aanpast op je rijniveau. Ik heb een dagtocht gemaakt met 3 andere dames welke thuis ook ijslandse paarden hebben en dat was echt extreem gaaf! Ik heb bij mijn accomodatie gereden: Akugerdi sales horses. Goede paarden, goede begeleiding en prachtige omgeving. En daar was ook mijn absolute hoogtepunt van de reis: een veulen op de wereld gezet.
Daarnaast heb ik bij Stable Stop gereden in Noord IJsland, minder goede/brave paarden en meer cowboyachtig. Absoluut niet voor beginners of als je wat bang bent.

Fly over Iceland in Reykjavik is perfect vermaak, wij dachten dat het echt te touristisch zou zijn maar het was echt ontzettend vet.

Kerid: een krater, je moet er voor betalen maar wauw die kleuren!!!!


[ [url=m/bW0GX9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eeUlUO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2KVgXr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/biM4DK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MrRBLO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/48Mqps.jpg]Afbeelding[/url] ]

De rest van de foto's staat op mijn polarsteps :D


Supermooie foto's! Wij zijn vorig jaar in Ijsland geweest en ook een rondje gedaan, veel dezelfde plekken zie ik op je Polarsteps.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 10:44

Ik hoop in de winter weer terug te kunnen heel eerlijk gezegd, ik vond het echt fantastisch! Ik ben heel benieuwd hoe ik de winter daar vind.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:46

miccamaaike schreef:
Wij waren ‘s avonds bij Geysir / Strokkur en de Gulfoss. Er was toen bijna niemand. Hotel zat in de buurt dus na het eten nog even heen gereden. Dus dat is ook nog wel een tip.

Dat is interessant. Ik verwacht er ook pas tegen de avond te zijn. Bovendien wil ik op een camping in de buurt gaan staan, dus ik kan altijd nog de volgende ochtend gaan kijken.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:26