IJsland 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:22


Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:33

Ik mag eind volgende maand weer naar IJsland toe, ben heel benieuwd hoe het er dan voor staat met de vulkaanuitbarsting.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:13

Even een stipje. We wachten nog op goedkeuring van verlof, maar hopen eind maart naar IJsland te gaan. Ga nu rustig het topic door voor alle tips. :D

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:05

Wij hebben gisteren onze rondreis voor Mei/Juni verder afgerond!!
Alle overnachtingen zijn nu geboekt en ook enkele activiteiten.

Nu hopen dat er verder geen hele gekke dingen gebeuren met vulkanen waardoor we niet zouden kunnen vliegen.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:37

Wil je delen wat voor route jullie gaan doen?
Wij wachten even af hoe het de komende maand gaat m.b.t de vulkaan.

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:41

Afbeelding


Dit wordt onze route op basis van de overnachtingen.

De West-Fjorden willen we nog met de auto rondrijden en zo zijn er nog veel meer punten waar we naartoe zullen gaan.

We hebben vrij lang de tijd. We hebben 20 overnachtingen in Ijsland *\o/*

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:40

Zo dat is wel echt veel stops! Heerlijk zeg zon lange reis naar IJsland!

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:44

SdaphneS schreef:
Zo dat is wel echt veel stops! Heerlijk zeg zon lange reis naar IJsland!


Klopt, voor IJsland is het redelijk veel stops. Als je ziet dat de meeste het in 1 max 2 weken doen. Maar voor ons is het echt lekker rustig aan en veel willen zien. Het is ook onze huwelijksreis, dus dat mag ook net wat extra hebben *\o/* . Zoiets doen we nou eenmaal niet ieder jaar :D

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:46

Ik ben heel benieuwd naar jullie reis Hanneke! Ik ga nu (alleen) de zuidkust en mini stukje oostkust doen in 7 dagen tijd. Mocht het zo bevallen dan wil ik wel kijken om de rest later te doen, zodat ik ook het hele land rond ben geweest.

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:55

Samy schreef:
Ik ben heel benieuwd naar jullie reis Hanneke! Ik ga nu (alleen) de zuidkust en mini stukje oostkust doen in 7 dagen tijd. Mocht het zo bevallen dan wil ik wel kijken om de rest later te doen, zodat ik ook het hele land rond ben geweest.


Ook heel benieuwd hoe jij het gaat hebben. Hoe ga jij rond reizen? Heb je een auto gehuurd en dan diverse overnachtingen?

Wij hebben alles geboekt via Booking. Ons budget was om rond de 150€ per nacht te doen. Dit komt neer op 3.000 voor 20 overnachtingen. Daar zitten we ruim onder! We hebben wel veel hostels en Guesthouses. Dus voornamelijk gedeelde badkamer. Maar dat vinden we niet zo erg.
Enige waar we ons goed op moeten voorbereiden (denk ik) is het eten. Niet overal is een eet gelegenheid. Wel kan je overal gebruik maken van de keuken.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:13

Ja ik heb een 4x4 en de bedoeling is om door te reizen naar Stokksnes en dan weer terug. Heb hier ook alle hotels al geboekt via booking en zit rond de 100 euro per nacht. Ik wil wel altijd een eigen badkamer, ooit moeten delen was niet zo fijn. Ik heb gelukkig bij mijn "hotels" of een keuken of een eetgelegenheid om de hoek.

Heb mijn begin en eind overnachting in het zelfde hotel gedaan. In Vik heb ik voor 4 nachten een hotel geboekt zodat ik niet hoef uit te checken en in te checken op mijn terug weg ;) En dan 1 nacht in de buurt bij Diamond Beach.

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:21

Leuk!!
Wij hebben ook 1 plek voor zowel het begin als het einde van onze reis geboekt. Daar kwam ik naderhand pas achter.
Reis je alleen?

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:45

Hanneke137 schreef:
Reis je alleen?


Jup! Dus ben heel benieuwd hoe ik het autorijden vind. Ben in oktober alleen naar de grens Frankrijk/Zwitserland gereden, maar het is in een vreemde auto toch anders,

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:42

Hoi even een vraagje :D

Is het een beetje betaalbaar om voor langere periode een auto te huren in IJsland? Het lijkt mij ook tof om een aantal weken tot een maand rond te reizen. Maar het hangt een beetje af van de kosten.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:50

Fantastisch afhankelijk van wanneer je gaat en of je een 4x4 wil, maar 2000 euro voor een gewone niks aan de hand van A naar B auto waar je met zijn tweeën en je bagage in past ben je zo kwijt, en het wordt gemakkelijk meer.

Het jaar nadat wij naar IJsland gingen, zijn we naar Portugal geweest. Ik denk voor een derde van het bedrag dat we in IJsland hebben uitgegeven...

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:18

Gave reis Hanneke, ik vond Snæfellsnes ook erg mooi, dus wellicht ook nog het overwegen waard.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:28

Goedemorgen, even wat stof van het topic afblazen :D volgend weekend vertrekken we voor een weekje die kant op :):)

Wordt een rondje zuidelijke golden circle naar Vik, hopelijk Jokulsarlon, terug naar Selfoss en dan de bovenkant van de cirkel met nog twee nachten in Reykjavik.

Zit even in dubio of ik m’n skibroek meeneem of een regenbroek? Heb verder twee wandelbroeken en thermo voor eronder eventueel. Wat zouden jullie doen/aanraden?

En is het nodig om van tevoren bijvoorbeeld de ice cape wandelingen al te boeken of is dat ter plekke nog wel te regelen?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:45

Ik ben op dit moment weer in ijsland, voor mij is een thermo wandelbroek genoeg, sommige dagen zelfs een normale/spijkerbroek prima, zeker als je actief gaat hiken, of juist alleen maar korte toeristisch stops doet (dan zit je namelijk ook veel in de auto gezien de lange afstanden, wat best oncomfortabel/warm is)

Zou de ice cave tour op voorhand boeken en even goed kijken naar de organisatie, liever wat meer uitgeven voor een goede trip (duur is het toch wel haha) dan de grote toeristische massa, dan is het groep na groep grot in grot uit, parkeerplaats staat er altijd vol als ik er ben.

Als je toch bij jokulsarlon parkeert, als je van wandelen houd, je kan langs het meer echt oneindig ver wandelen, super mooi met uitzicht richting de gletsjer. Had eergisteren 2 uurtjes vrij toen ik moest wachten op een tour en daarin een kleine 8km afgelegd langs het meer. Meeste mensen komen niet verder dan het viewpoint op de heuvel, dus je hebt de wereld voor jezelf.
Geld ook voor skogafoss waterval als je naar boven gaat, bij de waterval bergen touristen, boven word het al minder, dan wandelen over de eerste 500 meter nog mensen, overige 20km van de track komt bijna niemand. Al is het daar nu wel een beetje oppassen betreft gladheid, daar heb je bij Jokulsarlon minder last. Ik wil heel graag nog een keertje in de zomer de hele hike bij Skogafoss maken :D



Afbeelding

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:26

Klinkt goed :D thanks voor de tips!
Hebben net de tour vastgelegd, groepje van Max 12 personen en pakken m al lekker om 9u ‘s ochtends. Dan zijn we hopelijk in ieder geval de dagjesmensen uit Reykjavik voor.

Die foto belooft veel goeds <3 geniet van je trip.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:15

Ik heb bewust een ski broek in de koffer zitten, welke ik makkelijk uit kan doen wanneer ik in de auto stap. Maar goed om te lezen dat het nu qua dikke kleding wel mee valt. Voor mij is het nog 15 dagen.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:32

Leuk al die berichten!
Welke ice cave tour bedoelen jullie?
Wij gaan bij Vik met Katlatrack een tour doen.
Daarnaast een stuk zuidelijke ring gelijk aan wat Diel_Zor postte.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:43

SdaphneS schreef:
Leuk al die berichten!
Welke ice cave tour bedoelen jullie?
Wij gaan bij Vik met Katlatrack een tour doen.
Daarnaast een stuk zuidelijke ring gelijk aan wat Diel_Zor postte.

We pakken inderdaad ook die van Katlatrack. Kleine groepjes word ik wel blij van.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:30

@Daphne, we hebben gisteren de tour gedaan met Katlatrack en hebben een fantastische ochtend gehad! De rit er naartoe is al een avontuur op zich en had mijn dag al gemaakt :D Was goed geregeld allemaal, leuke tourguide die ook veel vertelde en we hadden rustig de tijd. Voordeel van de kleine groepjes :) we kwamen later andere groepen tegen met iets van 30 man, dan wordt het toch een stuk ingewikkelder. M’n vader en broertje zijn ‘‘s middags ook geweest (hun sneeuwscooter avontuur werd gecanceld) en die hadden ook een fijne guide. Helaas hadden zij dikke pech met de auto maar dat is ook allemaal goed opgelost en in de tussentijd goed voor ze gezorgd :)

En wat is het prachtig hier allemaal <3 we vertrekken zo naar Jokulsarlon *\o/*

Afbeelding

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:52

WAUW wat mooi!
Voor ons is het aftellen begonnen. 27 mei vertrekken we!! Lijkt nog ver weg, maar tussendoor onze eigen bruiloft en die van vrienden. Dus alles bij mekaar komt het toch aardig dichtbij.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:55

Aaaaa dankjewel! Heel even helemaal weg hier met je foto :)
Geniet van je reis!