Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 17:36

Net terug uit Tromso, een korte stedentrip daar gedaan. De hoofddoelen waren walvissen spotten en het noorderlicht zoeken en natuurlijk ook zien.
Via een reisbureau was Tromso erg duur, en niet dat het heel goedkoop te regelen is als je alles zelf regelt, het scheelt zeker in de prijs. De vlucht kan zo 150 euro schelen bijvoorbeeld. Uiteindelijk vluchten geboekt met 3 verschillende maatschappijen, maar wel binnen de 7 uur reistijd gebleven.

Na een mooie snelle heenvlucht landden we helaas toch nog met wat vertraging wegens sneeuwval rond 11 uur in de morgen op Tromso airport. Het sneeuwde echt flink. De koffers kwamen snel en er ging een bus naar het centrum van de stad. Mooi, want daar was ook ons hotel. Een low budget hotel geboekt in het centrum, maar low budget was het niet hoor, 210 euro per nacht. Goedkoper was helaas niet meer te krijgen toen we boekten. Voor 4 nachten in 2 hostels verblijven zagen we ook niet zitten en dat was dan nog zo'n 100 euro per nacht. En dan moet je alles delen. Kamperen met een dak wil ik best doen, maar wel voor andere prijzen.
Om kwart voor 12 waren we bij het hotel, koffers weggezet in een bagagehok en de stad in gegaan. Het eerste wat opvalt is dat het overdag niet geheel licht is. Voor echt daglicht zouden we tot zaterdag moeten wachten, dan kan de zon weer boven de bergen komen voor 10 minuten, maar nu moeten we het dus doen met een enorm lang blauw uur. Ik had gelezen dat je absoluut spikes mee moest nemen en dat was waar. De spikes van 10 euro van de Decathlon deden direct dienst. De 100m van de bushalte naar het hotel was al erg glibberen en gewoon wandelen ging gewoon echt niet. Het eerste doel was Telegrafbukta, een strand in Tromso. Dus daar naartoe gewandeld.
Best een aardig strand, maar niet bijzonder. Vanwege sneeuw en ijs valt er ook niet relaxed te wandelen, want zelfs met spikes glibber je alle kanten op. Maar we zien wel even de fjorden en het water ziet er aantrekkelijk uit om eens een duikje in te maken zeg maar.
Daarna wandelen we terug en kunnen we inchecken. Dat gedaan en op naar het centrum van de stad.
Het is nog maar half 3 in de middag, maar het is er gewoon al nacht. Heel erg raar. Het lichaam lijkt hier ook raar op te reageren, want we hebben honger. Dus maar gewoon een restaurantje binnen gewandeld en een hamburger met patat besteld. We zijn lang niet de enigen die op dit tijdstip wat eten.
Inmiddels is het wel droog geworden, maar nog niet helder. Dus we besluiten eerst even een uurtje te gaan slapen. Daarna willen we naar de Fjellstua, dat is een berg waar je met de Fjellheisen kabelbaan kunt komen (heisen is Noors voor lift of kabelbaan ofzo). We lopen nog een stuk langs het water en gaan dan over de beroemde brug. Op een gegeven moment zien we een bord 'sherpatrap' 200m naar links, de Fjellheisen 200m naar rechts. Ik had gelezen dat de Sherpatrap goed te doen zou zijn in de winter, en er komen inderdaad mensen naar beneden. We vragen hen of het te doen is en ze zeggen ja. Dus dan is het besluit simpel, we gaan met de trap. Ik ben vertrokken vanuit Nederland met een achillespeesontsteking, die al sinds juni door antibioticagebruik er zit, maar ineens 2 dagen voor vertrek super erg geworden is. Op de tenen lopen kan ik absoluut niet, uitglijden doet ook pijn, maar een trap op lopen is natuurlijk absoluut geen belasting voor zo'n pees als je je voet plat op de grond zet. En ik had deze dag al zo'n 15km gewandeld en ja, elke stap voel ik de pees, maar ik wikkel de voet niet af. Dus daarmee is er ook geen belasting. Keuze gemaakt, het wordt de sherpa trap, en dat in het donker.

Hoofdlampje aan, en gaan. Het is vanaf het bordje een 2 km naar de top. Snel wandel ik niet, maar ook dit is tevens nog steeds een test voor mijn Kilimanjaroplan. Het is steil, een trap is niet meer, en schoon is het ook absoluut niet. Maar er gaan meer mensen naar boven en naar beneden. Uiteindelijk moeten we nog 800m en het wordt steeds steiler en ook gladder. De decathlonspikes blijken niet zo geschikt te zijn voor dit werk. Ik glij meerdere keren onderuit, moet dan op m'n knieƫn zitten en weer gaan staan en soms maak je stapjes van 3 cm. Teruggaan en alsnog de lift omhoog pakken is hier vandaan geen optie meer, veel te glad naar beneden. We gaan er van uit dat boven ook en liftkaartje gekocht kan worden en anders wordt het echt letterlijk op de kont naar beneden glijden. Zonde van de skibroek, maar het is niet anders. Boven blijven zal geen optie zijn. Nog 550m, nog 500m, telkens even op google kijken hoe ver nog. Steeds vaker moet er op handen en voeten gekropen worden, want blijven staan lukt niet (ik kan immers absoluut niet op m'n tenen staan en moet een volledige voet aan de grond houden, maar dat kan dan weer niet wegens de steilheid). Bang om te vallen en naar beneden te glijden ben ik niet, vermoeiend om boven te komen is het wel, maar het gaat gebeuren. Na 1.5 uur staan we boven. De laatste 170m was grotendeels letterlijk kruipen, maar het is gelukt.
Direct een kaartje gekocht voor de lift terug. Normaal zou ik dat niet doen, maar met deze spikes is lopen niet te doen. De locals hebben ook andere spikes en daarmee is het wel prima te doen (die we later wel even bekijken en zo'n 55 euro kosten, maar uiteindelijk was het niet nodig om die te kopen).

Eerst maar een warme chocolademelk met slagroom in het restaurant. En daarna naar buiten voor het noorderlicht. Als dat er komt. Een lage kp-index, een slechte voorspelling qua bewolking, en ook mijn app geeft geen positief beeld op de aurorakaart. Ik weet uit ervaring dat de app in Finland altijd een uur te laat een melding geeft dat het noorderlicht er binnen een uur te zien is, dus de auroramelding kun je negeren, maar de kaart is wel een handig hulpmiddel.
Om het noorderlicht te zien heb je behalve een het liefst zo hoog mogelijke kp-index ook een drop in het magnetisch veld nodig. De kp-index in Tromso is 0.67. Dit betekent dat er eigenlijk amper activiteit is. 0-1 is extreem laag, maar zelfs in Tromso kun je dan het noorderlicht zien had ik op internet gelezen. Dus maar wachten. De laatste lift gaat om 12 uur. We hebben nog 2 uur.
Helaas is er enorm veel lichtvervuiling op de berg. Volgens internet zou dat meevallen, maar mijn camera vindt absoluut van niet. Ook is het nog steeds flink bewolkt. Er zouden gaatjes moeten vallen in de bewolking, dus we wachten af. Een camera vangt het groene licht eerder op dan het blote oog en zo hopen we dus te weten wanneer het komt. De eerste foto's laten echt niets zien. Totaal niets, maar het is ook voor 80% bewolkt.
En dan ineens is het er, niet alleen de camera pakt het licht op, je ziet het ook met het blote ook. Weliswaar kleurloos, maar het is zo duidelijk wat een wolk is en wat het noorderlicht is. Het duurt maar 20 minuten, maar het noorderlicht is er. Daarna wordt het weer gewoon donker.
Tijd om naar beneden te gaan. We pakken de lift van half 12 en na een dag van vliegen en 25.5km wandelen is het dan eindelijk bedtijd. Een kort nachtje want de volgende dag is het weer om 8 uur aantreden voor een whale watching tour.

Hier dan wat foto's van de eerste dag:
Lichter dan dit wordt het niet. Het is niet donker, maar zeker niet geheel licht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn tussen 3 en half 4 in de middag gemaakt, zo raar dat het gewoon donker is:
Afbeelding

Afbeelding

De bekende kathedraal:

Afbeelding

Een stukje haven:

Afbeelding

Uitzicht vanaf de Fjellstua:

Afbeelding

en het hoofddoel van deze reis:

Afbeelding

Afbeelding

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:43

Gave foto's en impressie Germie :j {:}

lizard
Berichten: 5293
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:13

Leuk verslag,germie.
Dat uitzicht vanaf de fjellstua vind ik erg leuk.
Fijn dat je het noorderlicht zag.

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 21:07

lizard schreef:
Leuk verslag,germie.
Dat uitzicht vanaf de fjellstua vind ik erg leuk.
Fijn dat je het noorderlicht zag.

De foto's van de andere dagen volgen nog, maar ik kan je vertellen dat het noorderlicht daar nog veel mooier werd. *\o/*

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:51

Wat een geluk al noorderlicht op de 1e dag. Ben benieuwd naar de rest van je trip.

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 17:01

Op dag 1 in Tromso zouden we een walvissentour gaan doen. Dat werd vroeg opstaan, want om 8 uur zouden we al gaan varen. We hadden gekozen voor een vrij grote boot, want van een kleinere aanbieder waren de reviews niet zo goed. Te vaak niet uitvaren e.d.
De ontvangst was prima aan boord.
Het zou bijna 4 uur varen zijn naar Skjervoy, want daar zitten de walvissen. Er werd ons verteld dat we waarschijnlijk de bultrug zouden gaan zien en met wat geluk de orca.

De tocht naar Skjervoy was lang, niet bijzonder mooi. Je zag wel wat van de fjorden en er werd ook wel uitleg gegeven over wat je zag, maar het blijft varen over een fjord langs bergen en ja, in mijn ogen zie je de hele dag hetzelfde. Er was 1 stuk van ongeveer 20 minuten varen waar je binnen moest blijven. De golven waren zodanig dat mensen zeeziek werden. Op het dek zou je gewoon enorm nat worden. Dat was wel leuk. Je zag hele mokken over de tafels schuiven, dus het ging echt wel te keer terwijl het eigenlijk rustig weer was. Langzaam werd het licht en vandaag zou het tussen 12 en 1 'licht' zijn, waarna het al snel weer donker werd.

Tegen 12 uur waren we dan op de plek waar de bultruggen zouden zitten. Er waren wat kleinere ribs die dicht bij de walvissen kwamen en wij waren verder de eerste grotere boot.
De eerste bultruggen lieten zich al snel zien. En later kwamen ook de orca's. Volgens de gidsen waren het er vandaag veel. Ik moet toegeven, we hebben echt behoorlijk wat bultruggen en orca's gezien. De orca's maar kort, maar het waren wel hele groepen.
Fotograferen was lastig. Zelfs met een iso 2500 was het gewoon niet heel licht. Jammer, je ziet wel wat korrel op de foto's en dat moet ik nog een keer door wat programma's halen om te verbeteren zeg maar.

Na slechts een uurtje spotten moeten we weer terug, want de boot moet 's avonds nog varen voor een noorderlichttour. Dat vinden we wel jammer. Op de terugweg worden nog wat dingen verteld over walvissen, en de walvisvangst waar Noorwegen nog steeds aan meedoet.

En zo komen we in het donker weer aan in Tromso.

We besluiten snel wat te eten en weer naar de Fjellstua te gaan, maar dit keer de 34.50 voor de kabelbaan maar uit te geven. Wel veel geld voor 4 minuutjes, maar nieuwe spikes kopen is nog duurder.

Bovenop de berg waait het flink en is het echt koud. We wandelen nog een stuk bergopwaarts en gaan wachten. Dan begint het wachten, want je moet wachten tot het magnetisch veld in sterkte zakt. De KP-index is nog steeds niet echt hoog en geheel onbewolkt is het niet.
Maar dan ineens is het er. En dit keer is het er ook heel dynamisch, het noorderlicht danst. Maar helaas na ongeveer 10 minuten is het schouwspel weer voorbij.
We gaan weer met de lift omlaag en al met al toch nog een 14km gewandeld op deze dag.

Hier wat foto's van deze dag:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lizard
Berichten: 5293
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:11

En weer leuke foto's!
Zijn de Fotos van het noorderlicht altijd tijdopnames?

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 21:32

lizard schreef:
En weer leuke foto's!
Zijn de Fotos van het noorderlicht altijd tijdopnames?

Wat bedoel je met tijdopnames? Dit zijn geen timelapses, maar gewoon langere sluitertijden (4-8 seconden).
Een timelapse heb ik gemaakt met de gopro, maar ik moet het nog verder bekijken.

lizard
Berichten: 5293
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:04

Ah,oke.
Dat bedoelde ik inderdaad.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:22

Wauw, geweldige foto's! Heel gaaf.

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 21:02

Op dag 2 gingen we overdag met een zgn. Wildlife and Phototour mee. Helaas geen wildlife gezien, maar we hebben een mooie route met de auto afgelegd. Uiteindelijk zijn we in Tromsvik geeindigd. Hier in het haventje zat veel vis en ik heb ook tig zeesterren gezien. Goed duikwater dus.
Ook zijn de witte stranden bijzonder, stranden vol sneeuw. Heerlijk om langs te wandelen.

Wat bijzonder is, is dat het blauwe uur hier uren duurt. Daarna krijg je een uurtje het oranje uur en dan begint het blauwe uur weer. Geheel licht werd het niet. Om te fotograferen geeft het blauwe uur een speciale sfeer.
Het bijzondere aan de fototour is dat we vertrekken in de nautische schemering en ook weer terugkomen in de nautische schemering, oftewel in het bijna donker.
Daarna kunnen we even snel een uurtje slapen en is het tijd voor de noorderlichttour. We hebben al 2 keer het noorderlicht gezien, maar iedereen zei van ga een avond met een tour mee. De tour die wij geboekt hebben is kleinschalig, met een minibus en specifiek voor fotografen. Helaas gaan er dan toch altijd mensen mee die niets met fotografie hebben en totaal verkeerde kleding dragen (spijkerbroek en sportschoenen), dus toen die mensen door de organisatie eindelijk aangekleed waren was het noorderlicht er al.
Maar we hadden geluk, het noorderlicht werd dit keer ook paars en hield vele uren aan. Dat de mensen zonder camera het maar koud vonden en het allang gezien hadden betekende voor ons gelukkig niet dat wij moesten stoppen met fotograferen. Er werd letterlijk gezegd, dan had je maar niet met ons mee moeten gaan.
Uiteindelijk waren we rond 2 uur 's nachts weer in het hotel en de volgende dag zou het weer vroeg opstaan worden. Dus snel 3 uurtjes slaap meepakken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skessa_
Berichten: 10649
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:58

Oooh woooow wat prachtig <3 <3 <3

Anoniem

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:00

Wauw, wat een gave platen, germie! Die walvissen <3 En de aurora borealis in die laatste paar foto's is echt fenomenaal!

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:02

Wauw, dat noorderlicht!! Ooit op een dag ga ik ook zoiets doen <3

prompter

Berichten: 11160
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:02

Hele mooie fotos zeg!

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:10

Wow!

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:12

Heel mooi!

D_akota

Berichten: 672
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:21

Zo gaaf!! Staat ook hoog op mijn verlanglijstje om zo iets te gaan doen :j

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 19:25

Dag 3 en al weer de laatste dag van deze stedentrip. Vannacht vliegen we al weer naar huis. Maar we hebben nog een lange dag en avond voor de boeg. Eigenlijk hopen we dat het noorderlicht zich vandaag wat eerder laat zien zodat we nog een 2 uurtjes slaap kunnen pakken voordat we de taxi naar het vliegveld moeten nemen.

De dag begint met veel te vroeg opstaan voor een sledehondentocht. Ik heb hier veel onderzoek naar gedaan, want het was 1 grote smerige tegenvaller in Finland. Echt een massa=kassa, totaal niet leuk, achter een hek wachten, naar de honden mogen rennen, snel een half uurtje op de slee en dan krijg je nog 5 minuten om de honden te aaien. En vervolgens staat de volgende groep weer klaar en dit herhalen ze dan met 10 groepen mensen per dag. 10 keer hetzelfde rondje om de kerk voor de honden. Saai en niet leuk voor de toeristen. En daar betaal je dan 125 euro voor.

In Noorwegen betaal je tussen de 180 en 220 euro voor een sledehondentocht. Maar zit je niet een half uur op de slee, maar tussen de 60 en 90 minuten en krijg je dus soms ook nog een lunch.
Wij kiezen niet voor de grootste farm met 350 honden zonder lunch voor 180 euro, maar gaan naar een hondenfarm in de Tamok vallei. Ons is voor deze 220 euro de transfer beloofd (1.5 uur in de bus), 90 minuten op de slee, een vissoep als lunch en daarna weer terug, 6.5 uur, dus een hele dag onder de pannen. Nog steeds duur, ik weet niet of ik het wil, maar mijn reisgenoot had nog nooit op zo'n slee gezeten en daarom toch maar weer overstag gegaan. Is het dit keer ook niets, dan is het overal te massaal.

Na 1 keer overstappen komen we aan bij de hondenfarm. De busrit is prima geregeld en we zijn met 18 personen in totaal. Het sneeuwt flink.
Er wordt bij ontvangst gezegd dat we indien nodig (ja, sommigen komen echt aanzetten met sportschoenen en spijkerbroek bij zoiets) een pak kunnen halen, warme laarzen en muts, en dat we daarna de honden mogen 'petten'. Oftewel aaien. Elke hond mag aangehaald worden. Als men klaar is met het aaien en knuffelen worden de honden voor de sledes gezet wordt er gezegd.

Wij hebben al warme kleding aan en gaan direct naar de honden. Elke hond heeft een eigen hokje en zit vast met een ketting. Maar ze willen allemaal graag een aai. Niet 1 lijkt boos. Er is alleen 1 hele grote maar. De honden ruiken niet gewoon naar hond, maar stinken echt. En niet een beetje, ze stinken enorm. Zo dat je eigenlijk niet meer wilt dat ze tegen je aan springen. Ik besluit het aaien tot het gebruik van 1 hand te beperken. Lief of niet, deze kleding heb ik nog langer schoon nodig en de mensen op de farm ruiken ook een uur in de wind.
Na het aaien en knuffelen worden de honden ingespannen en krijgt elk tweetal een slee. Er gaan 4 of 5 honden voor de slee, allemaal Alaska husky's en geen Siberische husky's. Voor wedstrijden wordt dit ras ook gebruikt wordt ons verteld. Wij krijgen een span wat ook daadwerkelijk voor corona wedstrijden gelopen heeft en ook meedeed met die hele lange wedstrijd van enige weken. De eigenaar van deze honden (hij heeft er een stuk of 20) verhuurt ze nu aan deze farm voor toeristen. De overige honden zijn echt van de farm. En ja, de eigenaar beaamt ook dat de honden stinken als een 10+ op de schaal van 0 tot 10. :D

Per 3 sledes gaat er dus 1 slede mee met een gids en elk groepje gaat apart op weg. Het gaat er netter aan toe dan in Finland. Helaas zit er in onze groep een stel wat totaal geen controle over de honden heeft. De honden gaan 2 keer de verkeerde kant op, ze weten de touwen rond de poten van de honden verstrikt te krijgen en de gids moet dat allemaal weer lospeuteren. Die is duidelijk not so amused. Hierdoor gaan wij helaas niet full speed.
Na 12km zijn we terug en zit de ronde er op. We krijgen nog uitgebreid de tijd om met de hondjes te knuffelen. Ik geef ze weer allemaal een aai met 1 hand en dan wacht een verse vissoep op ons.

Hierna zit het avontuur er nog niet op, want we mogen naar de puppy's. De puppy's zijn nu 8 maanden oud en ze moeten leren aan een ketting te zitten. Dat vinden ze nog niet zo leuk. Ook mag iedereen ze weer aanhalen zodat ze goed menselijk worden.
En dan zit deze excursie er ook weer op. De bus die ons op komt halen brengt een 2e groep mensen. Maar verder zien we dus geen hijgende mensen die allemaal snel snel snel willen. De honden werden netjes verzorgd en waren allemaal vriendelijk. Dat ze stinken hoort er nu eenmaal bij, de hokken waren schoon, de stront werd meerdere keren per dag opgeruimd. Maar het blijven natuurlijk buiten honden.
Sommigen hadden een dekje op.
Het gaf in ieder geval een veel beter gevoel dan de sledetocht in Finland.

We zijn iets eerder terug bij het hotel dan verwacht, maar dat vinden we niet erg. Snel nog even wat inkopen doen, mijn reisgenoot een trui, ik een worst van walvisvlees (dwergvinvis) en een worst van elandvlees. Dat neem ik mee om hier met wat vrienden te delen.
Snel nog een uurtje slapen en dan weer op noorderlichtjacht. Als ik in de hotelkamer ben zie ik op de webcam om 5 uur dat het noorderlicht er is. Nou, ik wil eerst een uurtje slapen, het komt later op de avond vast nog wel een keer.

Na het uurtje slaap eerst even naar een soort pub om wat te eten. Lekkere hamburger met patat gehad en een biertje (11 euro voor een biertje) en dan weer aan de wandel naar de Telegrafbukta, het strand net buiten Tromso. Dus niet naar de Fjellheisen en de Fjellstua dit keer.

We zijn niet de enigen die op het strand op het noorderlicht willen wachten. Een paar Duitsers vragen mij om advies over hoe je de camera moet instellen en dat soort dingen. En dan begint het wachten. We staan op een kleine pier. Het noorderlicht hoeft in Tromso niet per se uit het noorden te komen, en dat is mooi, want dit strand heeft het slechtste zicht op het noorden. Alles ligt vrij, alleen het noorden heeft de stad en dus lichtvervuiling boven zich.
Gelukkig duurt het wachten niet al te lang. Deze avond geen paars, maar wel duidelijk noorderlicht. En op een gegeven moment zit het overal. Je weet niet hoe snel je je camera moet draaien. Maar het maakt niet uit, je kunt nooit de hele lucht in 1 keer pakken. Ik heb 1 avond met de fisheye lens gefotografeerd, maar geef toch de voorkeur aan de 7mm.
Ook nu houdt het noorderlicht bijna een uur aan. En ik ben moe, van mij mag het wel gebeurd zijn. Maar je weet ook dat je dit licht thuis niet kunt zien. Op een gegeven moment begint het bewolkter te worden, en dan floep is het weg. We wandelen de 2.5km terug. Nog 1 keer verschijnt even kort het noorderlicht boven de stad, we zien het tussen de straatlantaarns door. Als we terug zijn bij het hotel is het bijna geheel bewolkt geworden. Met wat geluk kunnen we 3 uurtjes slaap pakken.

De taxi komt op tijd en brengt ons voor 260 kronen naar het vliegveld. Dit is het nachttarief, ongeveer 26 euro. Voor 2 personen overdag met de bus betaal je 250 kronen. Wij weten wel dat we een volgende keer ook overdag de taxi pakken. Scheelt glibberen.
Na het ontdooien van het vliegtuig stijgen we met vertraging op. Er wordt nog gezegd dat we ook iets later zullen landen wegens het wef congres. Je kunt van Zwitserland zeggen wat je wilt, maar Edelweiss/Swiss air is een maatschappij die zelfs op korte vluchten nog een compleet ontbijt rondbrengt, inclusief warm brood. En als we vanuit Zurich terugvliegen naar de eindbestemming krijgen we ook nog Zwitserse chocolade en een drankje. Dat zie je zelden nog bij vluchten binnen Europa.
Heel erg moe rijden we vanuit Dusseldorf weer naar huis, en ik wetende dat ik de volgende dag om 5 uur weer in de auto zit, op weg naar, jawel, Dusseldorf. Dit keer voor een beurs.
Noorwegen is zeker voor herhaling vatbaar en ik vind het land denk ik mooier nog dan Finland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:04

Fijn dat je zo genoten hebt, Germie :)

Leuk om je reisverslag te lezen.

Jammer dat die honden niet wat socialer gehuisvest worden. Of hebben ze andere nachtverblijven?

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:09

Gosh, wat sneu, die honden. -O-
Daar zit je dan aan je ketting te wachten tot je voor de mens mag werken. Net als koetsjes in steden, ezeltje rijden in bergen: verbieden!
Helemaal naar word ik ervan.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:10

Palmera schreef:
Gosh, wat sneu, die honden. -O-
Daar zit je dan aan je ketting te wachten tot je voor de mens mag werken. Net als koetsjes in steden, ezeltje rijden in bergen: verbieden!
Helemaal naar word ik ervan.


Ben ik met je eens. Terwijl ze goed geld verdienen voor de baas.
Ik zou het aan me voorbij laten gaan.

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:22

Boras schreef:
Fijn dat je zo genoten hebt, Germie :)

Leuk om je reisverslag te lezen.

Jammer dat die honden niet wat socialer gehuisvest worden. Of hebben ze andere nachtverblijven?

Nee, dit zijn de verblijven. In Finland zitten ze in kooien, dus dan wel zonder ketting. Zo had ik het ook verwacht, maar het is in Noorwegen dus anders.
Ik had niet het idee dat ze er last van hebben, ze waren goed gesocialiseerd, vriendelijk en wilden echt graag aangehaald worden. In Finland mocht je verder niet bij de honden komen, dus hoe die in de omgang waren weet ik niet.
Ik snap dat je denkt zielig. Ik heb het nu een tweede kans gegeven na een slechte ervaring in Finland. Maar dit zijn geen huishonden, en husky's staan er om bekend dat je ze niet zomaar los kunt laten lopen. De eigenaar van de honden van de slee waar wij mee gingen heeft er ook wedstrijden mee gedaan. Hij heeft ze ook nooit in huis, maar je ziet wel dat de honden van hem houden. Als hij langs zijn hokjes loopt, dan haalt ie elke hond even aan. Zo ook de honden die alleen getraind worden voor toeristen, de medewerkers kennen elke hond bij naam en halen ze ook aan. Sommige honden hadden ook een dekje op. Er waren wel wat kooien hier, maar die waren nu leeg, er waren geen drachtige honden of hele jonge puppy's. Want daar zitten ze dan eerst in werd ons verteld.

Zo werden ze gehuisvest in Finland, maar ja, dan moet je als hond 10 rondjes om de kerk lopen per dag. Geen ketting, wel zelfde hoeveelheid ruimte.

Afbeelding

En hier zie je een hond in Noorwegen met een dekje op:
Afbeelding

Ik had natuurlijk ook alleen de foto's van de sledetocht zelf kunnen plaatsen, dan is het voor iedereen een ooohhh, wow, aaahhh, maar ik ben ook realistisch dat ik de rest ook wil laten zien. En bij de honden in Noorwegen heb ik een beter gevoel dan wat ik in Finland gezien heb. Dat was dus echt massa=kassa.

Hier staat ook nog een stuk over zulke tochten:
https://www.meganstarr.com/dog-sledding ... ky-safari/

Citaat:
The dogs were SO excited to see us and were eager to get running.

They were barking loudly, tails wagging back and forth, and they all looked like I did on Christmas Eve growing up. This put me at ease and the entire journey was exactly this way.

The dogs all had names that matched their personalities, individual homes, and name tags on those homes. You could tell the owners took special care of each and every one of them.

I can not vouch for other destinations around the world, but I found dog sledding in Norway to be ethical.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:38

Heel simpel: ik denk dat wanneer wanneer iemand foto's plaatst van zijn paard, aangebonden aan een stalletje, ketting van 3 meter, dat iedereen flipt.

En nee: een paarx is ook geen huisdier, ligt ook niet naast je op de bank.

Dus nee, onder geen beding dat ik hieraan mee zou doen.

Verder lijkt het me echt prachtig hoor, een keer zo'n echte wintertrip te maken!

Supervixen

Berichten: 12861
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Verslag: Stedentrip Tromso, op noorderlichtjacht e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:58

Heel gaaf, al zou ik never nooit meewerken aan de walvisjacht door walvisvlees te kopen.

Je hebt prachtige foto's gemaakt van het noorderlicht!