Vakanties fors duurder dit jaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5726
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:57

Horsepride schreef:
Ik denk ook dat het vooral komt doordat er steeds meer mensen op vlieg vakantie wilt. Als je kijk hoe druk het tegenwoordig is op de vliegvelden.
Zelf ben ik blij mee als dit er voor kan zorgen dat er wat minder wordt gevlogen. Nederland en Duitsland is ook erg mooi.


Maar ook stervensduur!

Ik ga graag met de tent in de rugzak oppad, betaalde je in het verleden tussen de €10-15 per nacht voor een plekje op het trekkersveld, afgelopen zomer al gemakkelijk €20-30 en dat zal komend seizoen al een héél stuk meer gaan zijn.

Dan is de lol van even een nachtje eropuit wel verdwenen als het allemaal zo duur moet zijn.

Betaal straks in Innsbruck ook al €33 per nacht, dat is gewoon in Australische dollar $51 :n 8)7 8)7 9 jaar geleden betaalde ik in Australië en Nieuw Zeeland in de duurste hostels niet meer dan $40 per nacht op de top plekken en vaak zat tussen de $20-35.

Nu het goedkoopste hostel van Innsbruck dus omgerekend al $51 per nacht...

€33 per nacht en dan deel je je kamer met nog 5 anderen. Het moet maar, want vakantie valt véél duurder uit dan gepland en die week gedeelde kamer overleef ik ook wel en ben toch de gehele dag skiën.

Maar de tijd dat je voor een appel en een ei een gedeelde hostel kamer had is dus óók verleden tijd.

(Ps, ik ga trouwens met de trein)

ikke

Berichten: 37595
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:36

paddington schreef:
ikke schreef:
Ben ik toch benieuwd welke boot en welke condities.
Laatst DFDS gecheckt en die was iets duurder dan vorig jaar maar niks schokkends.


Stenaline maar Harwich voor September 2023 incl hut nu €630,-
2 personen en 1 normale auto.

Ik betaalde 2 jaar geleden €425 incl hut.
Heen 2 personen en terug 3 personen met een normale auto incl aanhanger.

Even gekeken, Stena line, tweede helft april: dagafvaart 2 personen, auto, caravan, hut: 421 euro Als ik me boos maak, kan daar nog wat vanaf.

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:43

Wij hebben de nachtvaart met de goedkoopste hut :D

Maar ik heb net weer even gekeken en het zou nu €624 kosten.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:46

Vroeger, jaren 70...80 waren vlieg vakanties gewoon ,,luxe,,
Dat konden toen veel mensen niet betalen. Het was bijzonder als je vliegend naar het verre buitenland ging. Hele dia avonden met fam en vrienden werden er na thuiskomst georganiseerd ..

Nu is reizen net smerig openbaar vervoer geworden. Alles zo goedkoop mogelijk en die vliegtuigen hebben nog amper beenruimte want moet lekker vol gestampt worden. Dan die vreselijke wachttijden en rijen dik op elkaar gepakt staan op de luchthavens als je binnen de EU vliegt.

Vliegen is verre van luxe geworden! En men is niet meer gewend er veel voor betaald moet gaan worden. Ben benieuwd of men daadwerkelijk minder gaat nu

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:53

Ik zie het vooral bij de aanbiedingen naar Curaçao, ook voor last minutes. Zo’n 200-500 euro duurder dan vorig jaar.

Heb tot nu toe alleen een midweekje centerparcs voor 4 personen geboekt, 800 euro. Maar dat is in de meivakantie en centerparcs is altijd wel duur volgens mij.

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:01

Popstra schreef:
Vroeger, jaren 70...80 waren vlieg vakanties gewoon ,,luxe,,
Dat konden toen veel mensen niet betalen. Het was bijzonder als je vliegend naar het verre buitenland ging. Hele dia avonden met fam en vrienden werden er na thuiskomst georganiseerd ..

Nu is reizen net smerig openbaar vervoer geworden. Alles zo goedkoop mogelijk en die vliegtuigen hebben nog amper beenruimte want moet lekker vol gestampt worden. Dan die vreselijke wachttijden en rijen dik op elkaar gepakt staan op de luchthavens als je binnen de EU vliegt.

Vliegen is verre van luxe geworden! En men is niet meer gewend er veel voor betaald moet gaan worden. Ben benieuwd of men daadwerkelijk minder gaat nu


Precies door inderdaad, het is een vanzelfsprekendheid geworden, terwijl het mijns inziens een (luxe) extra zou (moeten) zijn...

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:12

Ik heb voor juni net 11 nachten geboekt op 6 verschillende locaties. Soms dus 1 nacht (doorreis), de langste 4 nachten (appartement op toplocatie in A Coruña, Spanje) en anderen 2 of 3.

Vier- en zelfs een vijfsterrenhotel, behalve dus het zeer luxe appartement. Gemiddeld kom ik op 104 euro per nacht inclusief ontbijt voor 2 personen, behalve dus in het appartement. We gaan nu dus naar Noord-Spanje (Galicië) en een deel van Portugal, kiezen niet voor de steden, maar net er buiten. Vorig jaar hadden we prachtig weer in Asturias en Cantabrië, geweldige bergen, mooie stranden. Het andere Spanje, minder toeristisch, minder zeker van mooi weer, maar zo geweldig! Dagmenu's van eind de 15 euro in leuke restaurants. Topvakantie. We wonen zelf aan de andere kant van Spanje, maar dit deel blijft me boeien. We waren met Nederlandse vrienden die ook nu weer graag mee gaan en helemaal verbaasd waren vorig jaar.


Mijn aanrader dus: Baskenland, Asturië, Cantabrië en Galicië, met eigen auto (ok, eind rijden) of een huurauto bijvoorbeeld vanaf Bilbao of Madrid.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:30

Fnanne schreef:
Popstra schreef:
Vroeger, jaren 70...80 waren vlieg vakanties gewoon ,,luxe,,
Dat konden toen veel mensen niet betalen. Het was bijzonder als je vliegend naar het verre buitenland ging. Hele dia avonden met fam en vrienden werden er na thuiskomst georganiseerd ..

Nu is reizen net smerig openbaar vervoer geworden. Alles zo goedkoop mogelijk en die vliegtuigen hebben nog amper beenruimte want moet lekker vol gestampt worden. Dan die vreselijke wachttijden en rijen dik op elkaar gepakt staan op de luchthavens als je binnen de EU vliegt.

Vliegen is verre van luxe geworden! En men is niet meer gewend er veel voor betaald moet gaan worden. Ben benieuwd of men daadwerkelijk minder gaat nu


Precies door inderdaad, het is een vanzelfsprekendheid geworden, terwijl het mijns inziens een (luxe) extra zou (moeten) zijn...

Maar vroeger stond je met het gezin ook (in verhouding met het inkomen) veel goedkoper op een camping in Nederland/Duitsland.
Zelfs de simpele familiecampings zijn voor een gewoon gezin stervensduur geworden.

ikke

Berichten: 37595
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:32

Nessie schreef:
Ik zie het vooral bij de aanbiedingen naar Curaçao, ook voor last minutes. Zo’n 200-500 euro duurder dan vorig jaar.

Heb tot nu toe alleen een midweekje centerparcs voor 4 personen geboekt, 800 euro. Maar dat is in de meivakantie en centerparcs is altijd wel duur volgens mij.

Als je een week eerder of later gaat, kan dat zomaar de helft uitmaken.

Zoals gezegd; als ik nu boek wat ik vorig jaar september gedaan heb, zijn de prijzen iets hoger, maar niks schokkends ten opzichte van andere jaren.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:32

Nederland is echt bizar duur geworden!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:36

Fnanne schreef:
Popstra schreef:
Vroeger, jaren 70...80 waren vlieg vakanties gewoon ,,luxe,,
Dat konden toen veel mensen niet betalen. Het was bijzonder als je vliegend naar het verre buitenland ging. Hele dia avonden met fam en vrienden werden er na thuiskomst georganiseerd ..

Nu is reizen net smerig openbaar vervoer geworden. Alles zo goedkoop mogelijk en die vliegtuigen hebben nog amper beenruimte want moet lekker vol gestampt worden. Dan die vreselijke wachttijden en rijen dik op elkaar gepakt staan op de luchthavens als je binnen de EU vliegt.

Vliegen is verre van luxe geworden! En men is niet meer gewend er veel voor betaald moet gaan worden. Ben benieuwd of men daadwerkelijk minder gaat nu


Precies door inderdaad, het is een vanzelfsprekendheid geworden, terwijl het mijns inziens een (luxe) extra zou (moeten) zijn...

Tja, tijden veranderen. We doen tegenwoordig wel meer dingen anders dan in de jaren 70. Ik vind dat zo'n kul-argument. Toen kon je nog met een heel gezin van 1 salaris leven, werkten vrouwen een stuk minder, enz.

Tijden veranderen en als je hard werkt wil je ook wel eens even lekker genieten ergens anders dan waar je je dag in, dag uit begeeft. Andere culturen beleven, ander eten proeven, enz. Ik vind in NL op vakantie gaan echt wat anders dan ver weg. En dan moet je maar hopen dat je nog een beetje weer hebt, anders regen je lekker heel je vakantie weg. Leuk hoor!

Wij gaan altijd minstens 1x per jaar ver en dan nog 1 of 2x een weekje Europa. Maar het is inderdaad allemaal duurder geworden. Wij plannen nu gewoon iets meer vooruit.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:40

ikke schreef:
Nessie schreef:
Ik zie het vooral bij de aanbiedingen naar Curaçao, ook voor last minutes. Zo’n 200-500 euro duurder dan vorig jaar.

Heb tot nu toe alleen een midweekje centerparcs voor 4 personen geboekt, 800 euro. Maar dat is in de meivakantie en centerparcs is altijd wel duur volgens mij.

Als je een week eerder of later gaat, kan dat zomaar de helft uitmaken.

Zoals gezegd; als ik nu boek wat ik vorig jaar september gedaan heb, zijn de prijzen iets hoger, maar niks schokkends ten opzichte van andere jaren.


Ja daar ben ik van op de hoogte, maar als leerkracht (ben ik niet zelf) kan dat niet. Kies liever ook voor een wat andere periode ook qua rust in dat park :+

Maar voor buiten het seizoen de aanbiedingen op Curaçao en andere verre reizen zie ik weldegelijk veel verschil.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 12:42

Nou, inderdaad. Mijn oma waste nog met de hand en ging helemaal niet met vakantie. Zo kun je wel bezig blijven.

Ik probeer 3 x per jaar op vakantie te gaan. Love it <3 Dat ik er andere dingen voor laat is mijn keuze.

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:45

Vroeger was wel meer in verhouding veel goedkoper, dat kun je ook niet meer vergelijken vind ik - vind ik ook altijd zo'n raar argument. Als ik zie waar mijn ouders vroeger hun vrijstaande huis voor gebouwd hebben (met ook beide geen mega hoge salarissen wat dat betreft maar wel veel kennis en connecties waardoor ze veel zelf konden doen bv) in een rustig dorp en de hypotheek die ze in totaal hebben ervoor, daar krijg je nu nog geen flat voor in een bagger wijk en zouden zij nu dus ook never nooit niet zelf kunnen betalen ook al zouden ze alsnog zoveel zelf hebben gedaan als wat ze toen deden, dus wat dat betreft is er gewoon enorm veel veranderd door de jaren heen en kun je dat niet vergelijken.

Maar de tijd van boeken kan idd een verschil maken ook, zeker. Maar sowieso ook qua beschikbaarheid. Het huis in Frankrijk wat wij huren, moesten we echt vroeg-midden 2022 al boeken voor 2023, want het was voor 't eind van 2022 volgeboekt gewoon voor de hele zomer. Als we er volgend jaar weer naartoe willen, zouden we nu al moeten boeken weer want er is al een groot deel van 2024 volgeboekt bv. Al zijn er van dit soort plekken wel meer dingen te vinden maar als je toch graag naar een specifiek iets wilt moet je daar ook al behoorlijk rekening mee houden.

Ook voor campings e.d. worden onkosten hoger natuurlijk en ze moeten daarin ook mee groeien anders zijn er straks geen campings, of vakantieparken for that matter, meer over. Plus dat idd de vraag enorm gestegen is hierin omdat vliegen idd wat minder populair is geworden door corona. Je merkt het idd in eigen land wel ook enorm goed ja. Wij doen dan geen campings, maar wel vakantie parken en dat is echt bizar wel wat je betaald voor midweekjes e.d. Maar goed, ik denk dat de onkosten in parken e.d. ook echt giga hoog zijn tegenwoordig, plus vraag is enorm gestegen e.d. en daar wordt gewoon op ingespeeld.

Maar zoals gezegd, voor ons huis in Frankrijk scheelde het dan weer nagenoeg niet qua hogere kosten dit jaar, maar daar heb je natuurlijk ook niet te maken met duurder wordend personeel, hogere kosten met inkopen en onderhoud van je parken e.d. alleen het verbruik van elektriciteit nu is dan hoger gegaan maar dat valt voor zo'n huur huis dan ook wel weer mee voor de gasten die dan 1-2 weken komen. Eerder gingen wij 8 dagen naar Mallorca, voor corona, en waren we zo'n 3200 gemiddeld kwijt. Denk dat dat ondertussen ook wel een aantal honderden euro's duurder geworden zal zijn, en dat is ook wel verklaarbaar vind ik - maar goed, je mag er ook wel best van balen vind ik want bij velen stijgt het loon niet heel hard mee dus dan moet je idd vaak gaan kiezen nu voor of minder luxe, een ander soort vakantie bv. of om andere dingen te laten thuis zodat je meer geld ervoor aan de kant kunt leggen - maar dat is net wat het je 'waard' is ook.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-01-23 12:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:45

Fitzroy schreef:
Nou, inderdaad. Mijn oma waste nog met de hand en ging helemaal niet met vakantie. Zo kun je wel bezig blijven.

Ik probeer 3 x per jaar op vakantie te gaan. Love it <3 Dat ik er andere dingen voor laat is mijn keuze.

Voor ons is het inderdaad ook een hobby. Nu pluizen we meer uit om betere deals te vinden. En als dat niet lukt dan sparen we wat harder. Maar was inderdaad wel schrikken hoor, vliegtickets naar Azië zijn bijna 2x zo duur. Gelukkig zitten wij niet aan het hoogseizoen vast, dat scheelt aanzienlijk.

Knoek
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:48

karuna schreef:
Maar ook niet echt te betalen. Gevraagd dit weekend toch echt ultra laagseizoen. Landal bungalow stond leeg vrijdag nog . Maar toch 225 euro zou het kosten ooit boekten we voor 150 euro last minute en langer geleden nog minder. Campings, camperplaatsen ook die zijn stevig verhoogd. Voorheen best veel gratis plaatsen of 5 euro. Nu is 10 euro meer de standaard met rustig 20/30 euro voor een betonnen plek. Campings 30 euro minimaal per nacht ipv eerst 10/15 euro.



Helemaal mee eens. Wij gingen ook altijd de meest kansloze data naar Landal. Meestal rond de 100-150 euro. Nu niet meer te vinden.....

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:56

Het is gewoon simpele marktwerking.
Meer en meer mensen gaan op vakantie en dan gaan de prijzen omhoog.
Raken huisjes 2-3 zomers na elkaar niet meer vol dan gaan de prijzen weer omlaag.
Waarom zou je 200 rekenen als men ook 300 wil betalen. Het is immers geen primaire levensbehoefte.

Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:11

Ik wil dit jaar naar Canada en mogelijk nog een week(end) ergens in Europa. Heb net eens gekeken wat de prijzen van vliegtickets doen, maar in de periodes dat ik wil gaan is het helemaal niet duurder. Naar Canada waren de tickets altijd al ongeveer deze prijs (€500-900 afhankelijk van seizoen) en binnen Europa vind ik het juist opvallend goedkoop. Voor max. €120 vlieg je heel Europa door :=
Naar hotels enzo heb ik nog niet gekeken (in Canada heb ik dat gelukkig niet nodig aangezien ik bij familie blijf :) )

En inderdaad, het is gewoon marktwerking. Mensen betalen het gewoon, dus waarom zouden ze minder vragen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:14

Die redenatie snap ik nog, maar als er op vrijdag begin avond voor dat weekend nog minstens 15 bungalows simpele 4 persoons huisjes leeg staan dan snap ik dat dus niet. 8)7 dus leegstand is dan voor hun gunstiger dan verhuren tegen een lager bedrag? Was het onder de 200 euro geweest dan hadden we misschien wel gezegd ja waarom niet. Maar nu nee dank je. :n

ikke

Berichten: 37595
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:29

karuna schreef:
Die redenatie snap ik nog, maar als er op vrijdag begin avond voor dat weekend nog minstens 15 bungalows simpele 4 persoons huisjes leeg staan dan snap ik dat dus niet. 8)7 dus leegstand is dan voor hun gunstiger dan verhuren tegen een lager bedrag? Was het onder de 200 euro geweest dan hadden we misschien wel gezegd ja waarom niet. Maar nu nee dank je. :n

Wat denk je dat verwarmen van zo'n tochthol kost, om het even simpel te houden......

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:45

Sizzle schreef:
Het is gewoon simpele marktwerking.
Meer en meer mensen gaan op vakantie en dan gaan de prijzen omhoog.
Raken huisjes 2-3 zomers na elkaar niet meer vol dan gaan de prijzen weer omlaag.
Waarom zou je 200 rekenen als men ook 300 wil betalen. Het is immers geen primaire levensbehoefte.

Klopt, om die rede ga ik ook niet meer na de epe p4d nu al die campings daar die week hun tarieven verdubbelen tegen het assosciaal aan. Zo jammer dat sommige mensen er zo slaatje uit moeten slaan.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:12

Ik had even gekeken op het Landal park waar we al 2x eerder geweest zijn, maar scheelt nu niet veel.
Is maar € 20 duurder ten opzichte van 2021
Valt me echt alles mee om eerlijk te zijn.
Al is het evengoed een hoop geld voor een weekje haha

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:13

Fitzroy schreef:
Nou, inderdaad. Mijn oma waste nog met de hand en ging helemaal niet met vakantie. Zo kun je wel bezig blijven.

Ik probeer 3 x per jaar op vakantie te gaan. Love it <3 Dat ik er andere dingen voor laat is mijn keuze.

Ja, en als je dat doet krijg je commentaar van anderen.

Maar een vlucht naar Mexico kostte in 1019 met 50kg bagage ongeveer 650 en dan had je een rechtstreekse vlucht met Tui. Nu is het gewoon 1120 euro.
In 2020 naar Bonaire geweest, 16 dagen, 50kg bagage, hotel en vlucht, 850 euro. Daar mag nu echt wel een 1 voor.

Zeeland is ook absurd duur geworden helaas.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:59

Hier een stukje over het waarom vlieg tickets duurder worden.

Vliegtickets binnen EU paar tientjes duurder, verwacht ABN Amro - https://nos.nl/l/2459436

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:03

karuna schreef:
Die redenatie snap ik nog, maar als er op vrijdag begin avond voor dat weekend nog minstens 15 bungalows simpele 4 persoons huisjes leeg staan dan snap ik dat dus niet. 8)7 dus leegstand is dan voor hun gunstiger dan verhuren tegen een lager bedrag? Was het onder de 200 euro geweest dan hadden we misschien wel gezegd ja waarom niet. Maar nu nee dank je. :n


Ik denk dat veel mensen zich verkijken op de kosten die zo’n parken hebben. Verhuur betekend ook slijtage en kapot gaan van objecten. Het moet schoongemaakt/onderhouden worden, lonen stijgen ook mee. Laten we het nog nieteens hebben over de energie momenteel.