Met paard naar Finland verhuizen, ervaringen en tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Met paard naar Finland verhuizen, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 21:13

Nog weinig concreets hoor, maar wel iets om over na te denken.

Ik zit op een punt in mijn leven waar ik denk, is zoals het nu is genoeg voor me?
Of moet ik toch eens een sprong wagen?

We hebben het niet slecht in Nederland, maar er zijn wel dingen aan het veranderen en niet perse positief.

Relatie half dit jaar kapot gegaan en woon sindsdien in een chalet op de stal waar mijn pony staat.
Daardoor geleerd dat je helemaal niet veel nodig hebt om gelukkig te zijn en dat bezittingen vooral afleiden van de essentie.

Tegelijk zit ik qua werk op een punt waar ik er enerzijds nog wel voldoening uit haal om mensen te helpen en problemen op te lossen.
Maar doordat dat zo'n beetje een dagtaak is, blijft er weinig tijd over om te leren en te groeien.
Daar komt bij dat me er ook niet echt gewaardeerd voel.

Ik werk in de electronica fabricage, heb enorm veel ervaring in productie, als operator met diverse machines en processen gewerkt en geprogrammeerd.
Ook werkzaam geweest als project engineer, dus data verwerken zodat deze bruikbaar en begrijpelijk is in de productie.

En nu ruim een jaar werkzaam als functioneel applicatie beheerder voor de software die in productie gebruikt wordt.

Helaas is mijn kennis en ervaring niet terug te zien in diploma's en opleiding, ik kwam er pas jaren na m'n schooltijd achter dat ik ADD heb en daardoor alleen een MAVO diploma.

In Finland zitten aardig wat high tech electronica bedrijven en Finland doet het ook goed qua sociale voorzieningen en leefklimaat.

Ik heb een ruintje van 17 jaar en die kan ik niet missen.
Ik probeer uit te vinden wat de stallingsmogelijkheden en kosten zijn in Finland, maar ik kom er erg lastig uit.

Zijn er bokkers die ervaring hebben met het houden van paarden in Finland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:21

Rare vraag misschien, maar spreek je Fins? Het schijnt een van de allermoeilijkste talen om te leren te zijn, en buiten Finland om ook niet per se nuttig (al wil je dat misschien ook niet per se, want de taal van je land leren is al nuttig genoeg).

Zweeds (en Noors) is voor Nederlanders 1 van de makkelijkste talen om te leren (het lijkt op Fries), en een vergelijkbaar klimaat/natuur/economie. Zitten op Bokt ook heel wat Zweedse bokkers, of mensen die daar heen gegaan zijn.

Of heb je een specifieke reden om naar Finland te willen :j ? De taal zou voor mij een dealbreker zijn.

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:26

De kosten hangen heel erg af van waar je zit. Qua taal zou ik ook eerder zweden kiezen, maar finland is wel ook echt een prachtig land. Een vriendin van mij woont er, en ben er meerdere keren geweest :j (is finse)

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:30

Ben je al eens in Finland geweest? Zo niet, dan zou ik dat eerst gaan doen. Naast het feit dat de taal heel lastig is, zijn de cultuur en de volksaard anders dan bij ons. Dat heb ik zelf ervaren toen ik voor een Fins bedrijf werkte. Collega's die in Finland op training gingen vertelden hetzelfde. Wie weet past het land heel goed bij je, maar het is goed om dat vooraf te onderzoeken.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Met paard naar Finland verhuizen, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:02

Goh, ik zou inderdaad goed nadenken over Finland. De Finnen zijn geen heel erg 'open' volk en daar moet je wel mee om kunnen gaan/tegen kunnen. Mijn vriend (ook buitenlanders) en ik wonen op het platteland van Zweden en we willen eigenlijk weg hier. We voelen ons niet geaccepteerd en buitenstaanders, ondanks dat we allebei de taal goed spreken.

Het is qua rust, natuur en ruimte echt heeeeerlijk wonen in Scandinavie/noordelijke landen, maar de cultuur vind ik erg lastig. De Finse taal is inderdaad echt heel lastig, het lijkt nergens op en heeft geen connecties met germaanse of romance talen. Noors/Zweeds is relatief makkelijk.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Met paard naar Finland verhuizen, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 02:36

Ik ga komend weekend naar Finland om inderdaad even wat sfeer te proeven.

Heb inderdaad begrepen dat ze wat afstandelijker zijn, maar ik weet dat ik het zelf ook wel fijn vind als ik niet met iedereen wat hoef, om het zo maar te zeggen.

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Met paard naar Finland verhuizen, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 08:39

Ik heb zelf anderhalf jaar in Finland gewoond.
Werk, zeker in de engineering sector, bevindt zich vooral in de grote steden. Huizen (en stalling, we hebben een half jaar een paard gehad) zijn duur. Een goede stal is lastig te vinden. Daarom is het paard verkocht toendertijd.
Finnen zijn in mijn ogen niet per se afstandelijk maar heel erg kat uit de boom kijkend. Op het oog heel vriendelijk, maar echte vriendschappen sluiten kost heel veel tijd. Mijn beste vriendinnen wonen in Finland en zijn onwijs trouw en we zijn na heel veel jaren nog altijd close. Maar ik weet wel dat dat niet per se normaal is. Andere expats hebben lang niet altijd vrienden. Mijn kenissen van vroeger spreek ik ook nooit meer. Heb een beetje het gevoel dat, net als in Nederland, vriendschappen zich vormen op de middelbare en de bachelor jaren op de uni/hbo. Daar ken ik mijn vriendinnen ook van. Daarna vrienden maken is lastiger.

Fins leren is echt belangrijk en heel erg lastig. Lijkt nergens op. Na een jaar vrijwel geen andere taal gehoord te hebben spreek ik het nog steeds niet heel goed. Ingewikkelde gesprekken gaan gewoon niet.

Als je er nog nooit geweest ben zou ik er echt meerdere keren heengaan. Er zitten grote verschillen tussen de steden en regio s, sommige regios staan ook in Finland bekend als kortaf en gesloten, terwijl andere regios en steden weer veel opener zijn. Helsinki is ook echt een compleet andere stad, veel groter dan de rest van de steden en hele andere cultuur dan bvb een dorpje in Pohjanmaa of zelfs nog in Lapland.

Stuur maar een pb of stel maar vragen als je meer wil weten! Ik heb in de Helsinki regio gewoond, vriendinnen in Jyväskylä, Tampere, Joensuu en Turku.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Met paard naar Finland verhuizen, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:56

Even pure nieuwsgierigheid: ben je al meerdere keren in Finland geweest?

En waarom Finland en geen Zweden?

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Met paard naar Finland verhuizen, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:55

Ik heb ook in Finland gewoond, maar dat was in 2010. Finnen zijn heel gesloten, tenzij ze je leren kennen. En dat kost allemaal heel veel tijd. De taal is niet vergelijkbaar met Nederlands. Ze kunnen in de steden engels, maar het wordt gewaardeerd wanneer je een woordje of wat in het Fins spreekt. Zoasl LoveBodin al zegt: het verschil ik cultuur is al heel anders tussen Helsinki en Jyväskylä (in het laatste heb ik zelf gewoond).

Politiek gezien: interessant, financieel gezien: het is duur. (maar alsnog een van de goedkopere landen in het noorden)