Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 19:10

Aanstaand weekend gaan we naar Leeuwarden toe en ik ben benieuwd of er iets is wat we echt moeten zien of moeten lunchen.

Diner is al geboekt helaas zou ik bijna zeggen want ik zag heel veel restaurants al voorbij komen.

Vjestagirl

Berichten: 26657
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:15

Ik vind het Fries museum echt een aanrader, en het Eysinga huis ook

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:27

Ik lees even mee, ik ga in januari :D

xKatinkii
Berichten: 92
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:31

Ik vind de fontein voor het station ontzettend mooi, zou ik echt even langs gaan als het kan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:34

De laatste keer dat ik in Leeuwarden was (alweer een jaar of vijf geleden) heb ik geluncht bij De Koperen Tuin in de Prinsentuin. Mooie plek!

https://www.dekoperentuin.nl/

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:37

Charaz schreef:
Aanstaand weekend gaan we naar Leeuwarden toe en ik ben benieuwd of er iets is wat we echt moeten zien of moeten lunchen.

Diner is al geboekt helaas zou ik bijna zeggen want ik zag heel veel restaurants al voorbij komen.


Aanstaand weekend, als in: met kerst? Want ik weet niet of dan de normale openingstijden van musea etc wel gelden.

Ik vind ook vooral het Eysinga huis heel leuk, een heel klein museumhuis, waar je kasten etc zelf mag open maken en er dan weer uitleg is over wat je vindt.

Koperen Tuin is net genoemd, maar ook echt een aanrader.
Verder zijn wij in de voormalige gevangenis geweest voor diner, maar wellicht is dit ook leuk voor lunch, je kunt er direct aan het water zitten (proefverlof heette het volgens mij).

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:40

xKatinkii schreef:
Ik vind de fontein voor het station ontzettend mooi, zou ik echt even langs gaan als het kan.


Die is idd heel mooi (vooral door de mist die er omhangt). Wij hebben de elfstedentocht met de auto gereden en zijn toen langs alle 'elf-steden-fonteinen' gegaan. Heel leuk, want ze zijn echt divers (van heel mooi en indrukwekkend, zoals in Leeuwarden, tot ehhh, best kitcherig :o ).

xKatinkii
Berichten: 92
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:43

turtlelito schreef:
xKatinkii schreef:
Ik vind de fontein voor het station ontzettend mooi, zou ik echt even langs gaan als het kan.


Die is idd heel mooi (vooral door de mist die er omhangt). Wij hebben de elfstedentocht met de auto gereden en zijn toen langs alle 'elf-steden-fonteinen' gegaan. Heel leuk, want ze zijn echt divers (van heel mooi en indrukwekkend, zoals in Leeuwarden, tot ehhh, best kitcherig :o ).


Ja de 11 fonteinen route rijden zou ik ook aan iedereen aanraden! Leeuwarden is wel 1 van mijn favorieten, net als de walvis in Harlingen en de ijsfontein in Dokkum.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:43

Oh ja, de oude gevangenis. De Blokhuispoort :j

https://www.blokhuispoort.nl/

Daar zit ook veel horeca. Daar was ik destijds bij het wereldrecord langste concert tijdens Serious Request in 2013. Sindsdien is daar nog wel het een en ander verbouwd volgens mij, maar ik wil altijd nog eens terug voor dat museum.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:53

even bij de Oldehove gaan kijken, en daarna zeker even de stad in lopen ook en even kijken in de Prinsentuin :j

ik heb in Leeuwarden gewoond,waar ga je eten?

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 19:54

Bij proeflokaal Wouters

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:00

.... beklimmen van de Oldenhove zit er tot maart helaas niet in.

Voor de volgende keer!

IwanLuver
Berichten: 1882
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:15

Wat ook aan te raden is, is een wandeling met een gids! Leeuwarden heeft zo'n rijke geschiedenis en mooie gebouwen.

roxiie

Berichten: 7829
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:18

Lunchen bij Stek is een aanrader! Dat zit in een oud brugwachtershuisje.

Verder is de Oldehove het bekijken waard en als je door de stad loopt vergeet dan niet omhoog te kijken. De meeste panden hebben schitterende gevels.

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:40

Het natuurmuseum. En dan de onderwatersafari. Dat is altijd leuk.

Blokhuispoort is ook een aanrader.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:25

IwanLuver schreef:
Wat ook aan te raden is, is een wandeling met een gids! Leeuwarden heeft zo'n rijke geschiedenis en mooie gebouwen.


Dit zou ik ook adviseren; dan zie je echt mooie dingen die je anders niet op zouden vallen waarschijnlijk en kom je op mooie plekjes die je normaal niet direct tegen zou komen inc. mooie verhalen over de geschiedenis erbij.

En met kerst moet je eigenlijk even over de Wielenpôlle voor zeer leuke, over the top, maar voornamelijk door de inwoners van deze wijk (voormalig woonwagenkamp) zelf gemaakte feestverlichting.

Huizum is ook een leuke wijk om even doorheen te wandelen, is een door de stad opgeslokt oud dorpje; de Hollanderwijk is een erg leuk stukje en beschermd stadsgezicht.

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 22:42

Bedankt voor de tips, ik ben al aan het puzzelen

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:53

Of je doet er een dagje Groningen bij. Is maar een half uur met de trein. :D

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 23:00

We komen zaterdag rond de middag aan en gaan zondag alweer terug naar huis dus heel veel tijd hebben we niet. Dagje Groningen gaan we niet redden dus.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Wat moeten we zien in Leeuwarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:25

Ze hebben op.kerstavond een speciale praamvaartocht in de stad. Vanaf een praam zie je toch ook weer de stad vanuit een ander perspectief en bovendien krijg je dan ook uitleg.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:38

Imre schreef:
Of je doet er een dagje Groningen bij. Is maar een half uur met de trein. :D

Het echte Groninger antwoord op de vraag: wat is leuk in Leeuwarden?-> de trein naar Groningen. *D

De koperen tuin vind ik ook een aanrader vooral omdat ik het er erg mooi vind. Ik heb er alleen een gezellige middag gehad. Dat is High tea + borrel, geen ervaring met de kaart verder.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:39

De Oldehove beklimmen <3

Unicornetto
Berichten: 2387
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:41

Depende schreef:
Imre schreef:
Of je doet er een dagje Groningen bij. Is maar een half uur met de trein. :D

Het echte Groninger antwoord op de vraag: wat is leuk in Leeuwarden?-> de trein naar Groningen. *D

De koperen tuin vind ik ook een aanrader vooral omdat ik het er erg mooi vind. Ik heb er alleen een gezellige middag gehad. Dat is High tea + borrel, geen ervaring met de kaart verder.


Zo jammer dit, dat antwoord over de trein naar Groningen wilde ik al geven. :Y)

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:44

Yucatan in de Sint Jacobsstraat, heerlijk Mexicanen. En je hebt vlakbij de Oldehove de Berenburgwinkel / fabriekjeding. Praamvaren. De zaterdagsmarkt op de Nieuwestad. De hele Nieuwestad. Prinsentuin. Pier Pander Paviljoen vlakbij de Koperen Tuin. Fries Natuur Museum. De stad zelf en de zijstraatjes, vind je ook nog een museumwinkeltje. Enzovoort. Joodse buurt, bij de Grote Kerk.

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:48

Stek als lunch, natuurmuseum en een praamvaart zijn inderdaad echt aanraders. Als je toevallig van speciaalbier houdt kan ik de Strohoed en de Markies aanraden.