Naar Londen met de boot, hoe verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Naar Londen met de boot, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 15:54

Begin volgend jaar ga ik met 3 familieleden naar Engeland met de ferry Hoek van Holland - Harwich. Twee volwassenen en 2 kinderen. Eindbestemming is Londen.

Wij gaan heen met de nachtboot en komen dan half 7 in de ochtend aan. Later die week terug met de dagboot, vertrek uit Harwich om 9u 's ochtends.

Heeft er iemand ervaring/ tips voor de trein tussen Harwich en Londen en eventueel andere vormen van vervoer? Bijvoorbeeld een taxidienst of een uber? Is dat betrouwbaar? Is dat makkelijker te regelen? Wij zijn geen heel ervaren reizigers.

En hoe veel van tevoren moet je bij de haven staan? Inchecken is tot drie kwartier van tevoren, maar ik neem aan dat je ook door een douane moet en daar tijd voor moet incalculeren?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:00

Taxi wordt heel duur, Harwich ligt niet naast London.

Wij hebben op Harwich station treinkaartjes gekocht, is jaren terug maar ik vond het heel makkelijk.

Maar ga je niet liever rechtstreeks met de trein?

KittyDylan

Berichten: 8897
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:16

Ik heb deze zomer gereisd in Engeland met trein en bus. Dat is heel makkelijk als je dat in Nederland ook kent

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:25

Wil je perse met de boot? Ik zou zelf lekker de trein pakken. Dat heb ik vorig jaar gedaan en is me goed bevallen. Dan stap je midden in londen uit. En als je op tijd boekt is het nog wel betaalbaar.

Je kunt in Londen gewoon door de poortjes met je pinpas. Ik heb geen enkele keer kaartjes gekocht. Ik neem aan dat dat in heel Engeland hetzelfde werkt. Ideaal.

senna21

Berichten: 11869
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Naar Londen met de boot, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:42

In Engeland zijn veel lijnbussen. Een goedkope en betrouwbare manier van reizen.
Of met een Flixbus vanuit Nederland naar Londen.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Naar Londen met de boot, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:55

Harwich naar London is ongeveer anderhalf uur met de trein. Ik zou normaal gesproken die tickets wel van te voren boeken - je kunt wel op de stations zelf boeken, maar afhankelijk van met welke vervoerder je reist kan het zijn dat de prijs fluctueert, net zoals vliegprijzen dat doen en op het station betaal je sowieso de hoofdprijs. Het is een rotsysteem, maar het is wat het is. Van wat ik zo snel zie lijkt het een lijn te zijn met normale, vaste ticketprijzen zoals we die van de NS gewend zijn, maar daar durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken. De prijzen liggen zo rond de £40 enkele reis.
Je kunt hier o.a. kaartjes vinden --> https://www.thetrainline.com.

Wat voor bussen er in die hoek rijden ben ik niet mee bekend, maar je zou naar Megabus en National Express kunnen kijken, die rijden tussen de meeste grote steden. Dat is ook vooraf boeken, maar vaak wel goedkoper dan de trein.

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Naar Londen met de boot, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:03

Stenaline verkoopt toch ook kaartjes inclusief trein, dat is namelijk wel het makkelijkste? Misschien valt het nog aan te passen.
Dan hoef je niks te kopen.
Het station ligt meteen naast de boot.

Het beste is om naar Liverpool Street Station te gaan (eind halte), dan ben je al in het centrum van Londen.

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:31

Inderdaad zoals gezegd met de trein.
Maar met de trein vanuit hier is ook heel erg fijn en makkelijk. Alleen overstappen op brussel.

Wellicht geheel ten overvloede, maar voor de zekerheid; denk eraan dat je een paspoort nodig hebt. ID kaart is niet meer genoeg voor Engeland tegenwoordig ;)

Super veel plezier!! Ik hou van Londen!

KittyDylan

Berichten: 8897
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:40

capopjekop schreef:
Je kunt in Londen gewoon door de poortjes met je pinpas. Ik heb geen enkele keer kaartjes gekocht. Ik neem aan dat dat in heel Engeland hetzelfde werkt. Ideaal.


Oh wauw, dat wist ik niet, dat dat kon. Ik heb telkens een kaartje gekocht.
Maar mijn pinpas deed het ook niet in de bus overigens, dus niet eens aan gedacht om het te proberen. Heb alles met de Creditcard gedaan.

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Naar Londen met de boot, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:59

Maar de nachtboot is een heel stuk duurder dan de trein vanuit Amsterdam oid.

Maar heb je geen bootticket geboekt incl de treinticket?
Dit deden wij altijd wel en als je de douane uitloopt sta je op het treinstation.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Naar Londen met de boot, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 19:16

Ik heb die optie niet gezien dat je boottocht inc trein kan boeken. Ik heb vliegen, boot en trein met elkaar vergeleken en boot was echt goedkoper plus scheelde enorm veel reistijd en parkeerkosten.

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Naar Londen met de boot, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:21

Misschien kan je Stenaline bellen of je dit nog eventueel nog bij kan boeken?

Is denk ik goedkoper dan een losse treinticket kopen aldaar want in het algemeen zijn treinreizen vrij prijzig in de UK.

Ga je ook met de auto naar hoek van Holland?

nafkedemi

Berichten: 1300
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:31

Ben verschillende keren in Londen geweest. Met bus vliegtuig en nachtboot, zou de boot zo weer doen!

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:54

Flexibus gaat er ook heen, ik twijfel om binnenkort ook een keer deze trip te maken, bus kost dan vanuit Nederland (Amsterdam) enkele reis naar Londen ongeveer €25-40 euro afhankelijk van wanneer je wil gaan.
Enige wat ik mij af vraag daarmee is of die bus dan ook op de boot gaat, maar ik zie nergens staan dat je daar dan extra kosten aan hebt, volgens mij zit dat er bij in.

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:59

Ik ga volgend jaar ook deze route ook weer doen als het goed is maar ik neem mijn auto wel mee.

Maar het is idd een relaxte manier van reizen al vind ik de eurostar ook zeer relaxt.

Flixbus of Eurolines gaan wisselend het kanaal over.
Maar meestal wel via de tunnel.
Mijn zoon reisde hier vaak mee toen hij nog in de UK woonde en zo naar Nederland reisde.


Je busticket is incl de overtocht.
Maar ik zou toch iets meer geld neerleggen voor de Eurostar dat scheelt zoveel tijd.
Laatst bijgewerkt door paddington op 15-11-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Berichten: 4478
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:00

Inujojo schreef:
Harwich naar London is ongeveer anderhalf uur met de trein. Ik zou normaal gesproken die tickets wel van te voren boeken - je kunt wel op de stations zelf boeken, maar afhankelijk van met welke vervoerder je reist kan het zijn dat de prijs fluctueert, net zoals vliegprijzen dat doen en op het station betaal je sowieso de hoofdprijs. Het is een rotsysteem, maar het is wat het is. Van wat ik zo snel zie lijkt het een lijn te zijn met normale, vaste ticketprijzen zoals we die van de NS gewend zijn, maar daar durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken. De prijzen liggen zo rond de £40 enkele reis.
Je kunt hier o.a. kaartjes vinden --> https://www.thetrainline.com.

Wat voor bussen er in die hoek rijden ben ik niet mee bekend, maar je zou naar Megabus en National Express kunnen kijken, die rijden tussen de meeste grote steden. Dat is ook vooraf boeken, maar vaak wel goedkoper dan de trein.


Ik zou juist niet vooruit boeken, tickets zitten ook wel eens aan tijden vast, en als je vroeg of te laat aankomt en een andere trein moet nemen, kan maar zo dat je ticket niet klopt. Want eenzelfde ticket in de spits is zo minimaal 20 pond duurder. Dan ben je duur uit. De prijzen die je op NationalRail kan boeken en op de stations is trouwens gewoon hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:03

paddington schreef:
Misschien kan je Stenaline bellen of je dit nog eventueel nog bij kan boeken?

Is denk ik goedkoper dan een losse treinticket kopen aldaar want in het algemeen zijn treinreizen vrij prijzig in de UK.

Ga je ook met de auto naar hoek van Holland?
Als TS met de auto naar HvH gaat, zou ik die auto gewoon meenemen naar de UK, ergens in een buitenwijk van Londen parkeren en de stad in reizen met de tube. :=

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:06

paddington schreef:
Ik ga volgend jaar ook deze route ook weer doen als het goed is maar ik neem mijn auto wel mee.

Maar het is idd een relaxte manier van reizen al vind ik de eurostar ook zeer relaxt.

Flixbus of Eurolines gaan wisselend het kanaal over.
Maar meestal wel via de tunnel.
Mijn zoon reisde hier vaak mee toen hij nog in de UK woonde en zo naar Nederland reisde.


Je busticket is incl de overtocht.
Maar ik zou toch iets meer geld neerleggen voor de Eurostar dat scheelt zoveel tijd.


Ah thanks ik dacht dat er alleen een tunnel was voor de trein, maar bus kan hier dus ook doorheen.

Bus duurt inderdaad wel lang, voor mij moet het low budget want het is dat of niet gaan, dus meer geld neertellen is helaas geen optie, maar als je dat makkelijk kan doen dan is een vlottere optie wel fijner natuurlijk. Bus kan je bijna heen en terug voor 1 trein ticket :j (Bus gemiddeld €30, trein vanaf €55?)

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:07

Ik heb mijn auto ooit gratis in Hoek van Holland in een woonwijk achter gelaten.
Vandaar ik vroeg of ze met de auto daar naar toe gingen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:12

Faelynn schreef:
paddington schreef:
Ik ga volgend jaar ook deze route ook weer doen als het goed is maar ik neem mijn auto wel mee.

Maar het is idd een relaxte manier van reizen al vind ik de eurostar ook zeer relaxt.

Flixbus of Eurolines gaan wisselend het kanaal over.
Maar meestal wel via de tunnel.
Mijn zoon reisde hier vaak mee toen hij nog in de UK woonde en zo naar Nederland reisde.


Je busticket is incl de overtocht.
Maar ik zou toch iets meer geld neerleggen voor de Eurostar dat scheelt zoveel tijd.


Ah thanks ik dacht dat er alleen een tunnel was voor de trein, maar bus kan hier dus ook doorheen.

Bus duurt inderdaad wel lang, voor mij moet het low budget want het is dat of niet gaan, dus meer geld neertellen is helaas geen optie, maar als je dat makkelijk kan doen dan is een vlottere optie wel fijner natuurlijk. Bus kan je bijna heen en terug voor 1 trein ticket :j (Bus gemiddeld €30, trein vanaf €55?)
De bus gaat aan boord van de trein; bus kan er zelf niet doorheen. ;)

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:15

Faelynn schreef:
paddington schreef:
Ik ga volgend jaar ook deze route ook weer doen als het goed is maar ik neem mijn auto wel mee.

Maar het is idd een relaxte manier van reizen al vind ik de eurostar ook zeer relaxt.

Flixbus of Eurolines gaan wisselend het kanaal over.
Maar meestal wel via de tunnel.
Mijn zoon reisde hier vaak mee toen hij nog in de UK woonde en zo naar Nederland reisde.


Je busticket is incl de overtocht.
Maar ik zou toch iets meer geld neerleggen voor de Eurostar dat scheelt zoveel tijd.


Ah thanks ik dacht dat er alleen een tunnel was voor de trein, maar bus kan hier dus ook doorheen.

Bus duurt inderdaad wel lang, voor mij moet het low budget want het is dat of niet gaan, dus meer geld neertellen is helaas geen optie, maar als je dat makkelijk kan doen dan is een vlottere optie wel fijner natuurlijk. Bus kan je bijna heen en terug voor 1 trein ticket :j (Bus gemiddeld €30, trein vanaf €55?)


Heb je even een PB gestuurd.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 21:19

paddington schreef:
Ik heb mijn auto ooit gratis in Hoek van Holland in een woonwijk achter gelaten.
Vandaar ik vroeg of ze met de auto daar naar toe gingen. :D


Ja met de auto erheen is de bedoeling misschien kunnen we zelfs gebracht worden, want is niet heel ver van huis (30km)

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 14:27

Uiteindelijk hadden we gekozen voor een taxi transfer van Harwich naar het hotel en v.v. en nu ben ik blij met die keuze, want precies die week staken de spoorwegen in Engeland.
Alsof we het wisten hahaha

Alles is geregeld inmiddels. We worden naar Hoek van Holland gebracht en gehaald. De kinderen hebben eigen paspoorten,uittreksels bevolkingsregister en toestemmingsverklaring van de andere ouder zijn ook geregeld.

Nu eens kijken wat we allemaal willen gaan doen die dagen. Iemand nog leuke tips? Mijn zoon van 12 wil sowieso naar Hamley's, die enorme speelgoedwinkel. En de wisseling van de wacht zien.
Ps ook de metro en bovengronds ov staakt deels. Gelukkig zit ons hotel vlak bij de waterbushalte en die vaart wel gewoon

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:44

Mkango schreef:
paddington schreef:
Misschien kan je Stenaline bellen of je dit nog eventueel nog bij kan boeken?

Is denk ik goedkoper dan een losse treinticket kopen aldaar want in het algemeen zijn treinreizen vrij prijzig in de UK.

Ga je ook met de auto naar hoek van Holland?
Als TS met de auto naar HvH gaat, zou ik die auto gewoon meenemen naar de UK, ergens in een buitenwijk van Londen parkeren en de stad in reizen met de tube. :=

Dat zat ik me ook te bedenken en ga je zonder auto, neem dan de trein door de tunnel.
Ja, dat LIJKT duurder maar je staat wel zonder tussenstop in London. Voor zover ik weet is zelfs de overstap in Brussel eruit. Geen rare verrassingen, moeilijke overstapverbindingen of andere rariteiten; gewoon uit de trein vallen en je bent er.
Weekkaart voor het OV in London (hoe zit dat precies, GB-inwoners?) en klaar ben je. Simpeler kan het echt niet.

De verbinding HvH-H is een rampenverbinding, in de zin dat afvaarttijden nergens op aansluiten en aan boord is het uiteindelijk ook niet wat ik gewend ben van P&O en vooral DFDS (maar die is echt niet handig voor London). De enige reden dat we afgelopen september vanuit HvH gedaan hebben is dat de caravan gratis mee kan op de dagboot in het weekend. Moet je alleen niet het laatste vakantieweekend van de Britten uitkiezen voor je overtocht -O-

Vermelden we niet eens dat we al lang en breed op de camping stonden (we werden op een of andere vage manier om alles heen gestuurd) toen er Nederlanders arriveerden die meer dan een uur (!!) in de rij hebben gestaan voor de douane.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 15:01

Volgende keer gaan we misschien wel met de trein,nu met de boot, is ook wel echt een toffe ervaring voor de kinderen zo'n ferry. Ik vind dat toch echt wel iets speciaals hebben :)

Ik heb van een eerder bezoek (jaren geleden) aan Londen nog Visitor Oystercards en die verlopen nooit als het goed is, dus die liggen al klaar. Maar niet alle metrolijnen rijden,of rijden maar beperkt ivm de stakingen.