En ook wij verhuizen naar Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:24

Zeker voor spijkerbanden gaan :j zelfs hier in het zuiden waar het eigenlijk nooit sneeuwt rijd bijna iedereen hier op spijkerbanden, vooral als het ijzelt ben je daar heeeel blij mee. Het geeft mij vooral mentaal een veel zekerder gevoel :+ Het enige nadeel is dat er wat strengere regels zijn wanneer je er wel/niet mee mag rijden, maar dat is gewoon even goed de kalender en de weersverwachtingen in de gaten houden rond de periode dat er weer gewisseld moet worden. Ook mag je er in NL niet mee rijden, maar jullie zitten best wel noordelijk toch, dan rijd je sowieso niet zo 123 naar NL toe :))

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:11

Echt herfst he :) Mooie fotos en het ziet er goed uit! ik ben ook op zoek naar wat houtsnippers nu...vorig jaar totaal geen last van modder gehad maar er is echt te veel regen gevallen. Mocht je nu all weather banden hebben bewaar ze in de schuur, want stel je moet op stel en sprong richting NL dan heb je ze wel nodig. In andere landen mag je er niet meer rijden geloof ik. Maar ik kan me ook voorstellen dat je misschien eerder het vliegtuig pakt in geval van spoed.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 19:39

De houtsnippers waren een mooie tijdelijke oplossing, maar het is nu alweer net zo modderig. Dus volgend jaar moeten we een andere oplossing.
Komende week begint het kouder te worden, met de eerste graden nachtvorst.

We hebben er nu inderdaad all season banden onder en die bewaren we voor de zomer.

Naar NL zal niet zo makkelijk gaan. We hebben niet zomaar oppas voor de paarden.

Ik moet de 16e naar Stockholm om mijn paspoort te verlengen. Dan is mijn man 2 dagen alleen met de dieren. Dat is al lang genoeg.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:54

Wat een mooie update. Best wel spannend lijkt mij, jullie eerste echte hele winter in Zweden.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:17

Ik las net in een ander topic dat er al sneeuw ligt in Zweden, bij jullie ook? Spannend lijkt me dat, zo'n eerste winter waarvan je nog niet weet wat je gaat tegen komen maar ook een mooi avontuur!

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 21:27

We zitten sinds een week op de grens van net wel/geen sneeuw. Tot nu toe is het alleen maar regen geweest. Vanaf dinsdag gaat het kouder worden met 5 graden overdag en -6 's nachts. Vandaag was het nog 8 graden met 5 graden afgelopen nacht.
Ik vind de gladheid en grote hoeveelheden sneeuw in 1 nacht spannend, als in ik hoop dat de paarden niet uitglijden en over de omheining stappen.

Maar komende 2 weken staat er toe nu toe wel nachtvorst op, maar geen sneeuw/regen. Dus we zijn straks van de blubber af. Yeah.

Maandag ochtend ga ik naar Stockholm, heb dinsdag een afspraak om mijn paspoort te verlengen bij de ambassade. Helaas verloopt hij in maart en wil niet met echt wintersweer daarheen moeten, dus dan nu maar even. Mijn man zal dan voor het eerst alleen thuis alles moeten doen, maar het gaat nu zo goed met zijn gezondheid dat dit goed te doen is.
Hij is nu bijvoorbeeld 70 kg ipv 59 kg toen we aankwamen. (hij is 1.90m) Moet nog wel 10 kg weer bij, maar het gaat de goede kant op.

2 weken geleden waren mijn moeder en haar vriend hier een paar dagen. Was erg leuk om ze onze plek en omgeving te laten zien.

Ik heb eindelijk tijd om een paar, van mijn vele, cursussen echt op te pakken. Ben nu bezig met de Masterson Method en de Trust Technique.

Zelf de hoeven bekappen lukt helaas nog niet door mijn rugklachten. Als ik geen rare bewegingen maak dan heb ik weinig last. En heb van de fysio goede oefeningen gekregen om mijn rug en buikspieren sterker te maken. Maar een hoef optillen en lang vasthouden / gebogen staan lukt nog niet.
Daarom komen er morgen 3 lieve dames om ze alle 4 te bekappen. Dit zijn dames die hun eigen paarden ook bekappen en goede begeleiding op de achtergrond hebben.

Elke 3 maanden komt er een hoefsmid en tussendoor komen de dames ons helpen, zodat de paarden elke 5 weken gedaan worden.

Via fb marktplaats hebben we spijkerbanden voor onze auto gekocht. Die gaan eronder zodra ik terug ben uit Stockholm. En ook hebben we motorverwarming in laten bouwen, die moeten we zodra het kouder dan -5 is een uur van te voren aanzetten.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:44

Goede reis naar Stockholm en het komt vast wel goed met de paardjes en fijn als die blubber wegtrekt en ze lekker kunnen rennen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 21:34

Onze oudste was vandaag heel stout, door onder het lint naar de snackwei te gaan. Tot 2x toe binnen 10 minuten.
Hij had door dat er nog geen stroom op stond.

Dus mijn man is vanmiddag druk bezig geweest om stroomdraad onder de track door te leiden, zodat nu op beide snackweides ook stroom staat.

Ook heeft hij een stuk waar we geen houten omheining hadden, toch 2 palen de grond in gekregen. Daar zat een grote kei, dus kregen we eerst geen paal in de grond. Nu 2 palen met verder dichtgemaakt met planken.

Komende dagen dan alleen nog het hek bovenin de track, dan is echt nergens meer lint maar overal houten omheining. Dit hek zal straks gebruikt worden om ze toegang tot het bos te geven.

Dank je wel, Kim.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:09

Ja slim zijn ze! Hier ook een heel gedoe gehad met de track waar nog geen stroom op stond en ik heb alle palen eruit gehaald en nu geen track meer gewoon een weide. Misschien van de lente weer kijken of ik een track weer kan aanleggen maar voor de winter hoeft het niet perse. Op zijn laatste heb ik een mobiel schrikdraadapparaat gebruikt met zonnepaneel voor de track en dat werkte wel goed.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:19

Veel plezier in Stockholm en succes met je grote "shetlander"

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 20:45

Dank je wel, pien_2010.

Probleem is dat er 2 waarschijnlijk zeer gevoelig voor hoefbevangenheid zijn, waarvan hij er 1 is. Hij mag nu echt niet op het gras met de nachtvorst en zon overdag.
Hij heeft net 2 weken met hoefschoenen gelopen, nadat ze een paar dagen (een paar uurtjes)op de wei hadden gestaan.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:03

Hoefbevangenheid is vervelend en oppassen geblazen. Heb je fytomed van Heel, stuctureel in huis. Helpt heel erg met het afvoeren van de gifstoffen bij dikke nekken, beginnend of heuse hoefbevangenheid. Ik had het altijd op voorraad. Mijn paarden deden het erfgoed op.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 21:16

Ik heb er nog nooit van gehoord. Ga het woensdag even opzoeken. Dank je wel voor de tip.
We weten het niet 100% zeker, maar we doen wel extra voorzichtig.
Ik had wel een pot Glucobalance vanuit NL meegenomen, die hebben ze van de zomer gekregen.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:52


Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 19:13

En toen was het opeens echt kouder met sneeuw. Sinds een week of 3 is de grond bevroren, met nu 2 weken sneeuw. De paarden zijn hier heel blij mee en wij ook.
De bevroren modder was erg scherp om op te lopen voor ze, we konden het niet vlak houden helaas.
Nu met de sneeuw, ongeveer 20 cm, kunnen ze weer rennen en bokken. Er is dan ook bijna dagelijks even speelkwartier. Zelfs Boots, onze oudste, die vorige maand erg slecht liep door gevoelige hoefzolen, doet enthousiast mee. Hij is de palomino. De 2 jongste, Beau en Jesse (de 2 bruine) zijn meestal degene die beginnen.

Dit was vorige week.


En vanmorgen.


Het was afgelopen nacht voor het eerste echt wat kouder met -16, overdag werd het niet warmer dan -8. Komende dagen blijft het zo met dan vanaf zaterdag iets warmer en nieuwe sneeuw.


Afbeelding
Deze vond ik vanmorgen wel geinig. 32 graden verschil tussen binnen en buiten.


Afbeelding


Afbeelding
De kat gaat soms om te op de hond zijn bed liggen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:16

Ah behoorlijk meer sneeuw dan bij ons nu...maar zal waarschijnlijk spoedig ook wel aangevuld worden

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:14

Wat een mooie plaatjes zeg en wat fijn dat de paarden weer eens konden rennen en dollen!! Jaloers op je uitzicht en vermoedelijk ook op de stilte rondom je huis maar ik ben dan weer niet jaloers op je binnen temperatuur in huis :o. Bij ons komt het in huis niet onder de 17 graden, op welke temperatuur heb jij het binnen gemiddeld?

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:17

Geweldige foto's en video's

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:36

Fijn dat de paarden weer kunnen dollen nu er sneeuw ligt. bevroren ongelijke bodem loopt inderdaad niet fijn.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 15:46

Wij hebben het binnen meestal 19 a 20 graden in de woonkamer/ keuken. Het komt nu 's nachts niet onder de 16 graden binnen. Deze foto was genomen voordat de tegelkachel (openhaard) aan was.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:06

naar aanleiding van de berichten over extreem veel sneeuw en kou in Zweden moest ik weer aan dit topic denken. Hoe gaat het daar?

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:37

Ah je bent me voor Juval ik ben ook benieuwd hoe het met onze bokkers in Zweden is. Zeker deze TS omdat zij vrij noordelijk zit, dacht ik.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:31

Zat er ook ante denken doordie beelden op tv.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 09:14

Wat lief dat jullie aan ons denken.

Ik zal even een update maken, want er is best veel gebeurt.

Maar eerst even over gisteren en vandaag, we hebben ons koude record.
-34,5c op dit moment

Ik heb er slecht van geslapen en veel eerder op dan normaal. Maar de paarden doen het super goed.
Zelfs Beau, die maar een 100 gr deken op heeft. De andere 3 hebben 250 gr op.
Het grote voordeel is dat er hier nu bijna geen wind staat.

Afbeelding

Er ligt nog helemaal niet zoveel sneeuw, ongeveer 50 cm. En we hebben regelmatig de sneeuw van de tent geschoven. Maar hij is toch ingestort.

Afbeelding

De buizen lagen op het dak van de trailer, dus ik was bang dat de trailer ook stuk zou gaan. Er werd nieuwe sneeuw voorspelt, dus de trailer moest er zo snel mogelijk uit.
Van een bouwbedrijf uit het dorp hebben we stutten mogen lenen en we hebben hulp in kunnen huren om de trailer eruit te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig was de trailer nog helemaal heel, maar de tent kan naar de stort.

We hebben nu besloten om van de zomer een grote carport te bouwen, waar de auto, trailer en onze nieuwe quad onder kunnen. In de hoek komt dan een afsluitbare ruimte voor de zomer/winterbanden en wat tuin gereedschap.

En mijn man heeft een verhoging gemaakt waar mijn opklapbare bad op kan staan. Dan kan het water in de douche lopen. Dus ik kan af en toe even heerlijk in bad.

Afbeelding

We gooien de resten van een hooibaal nu op een hoop en dan staan ze vaak met zijn 4en te eten.

Afbeelding

Afgelopen week was de buurman voor het eerst met de sneeuwscooter aan het rijden op het stuk naast de track. De mannen vonden het heel spannend, maar hem gevraagd of hij een paar keer langs kon rijden, zodat ze konden kijken. En toen was het goed, al waren ze super nieuwsgierig.

Afbeelding
Rechts bovenin de buurman en ze stonden met zijn 4en op een kluitje te kijken.

Onze hond vind de sneeuw geweldig en wil het liefste de hele dag spelen. Dus hij komt regelmatig even mijn man vragen om naar buiten te gaan.

Afbeelding

Met mijn rug gaat het iets beter, maar nog niet genoeg om zwaar werk te doen. Dus mijn man staat er een beetje alleen voor met de paarden. Gelukkig gaat het met hem goed genoeg om dat te doen. Dat hadden we een jaar geleden nog niet gedacht.

Oudjaar was heerlijk rustig. We hadden om onze directe buurman gevraagd of zij vuurwerk gingen afsteken. Maar zij deden dat niet, omdat hun hond er bang voor is.
En verder werd er in de buurt alleen tussen 00.00 en 00.15 wat de lucht ingeschoten.

Het is nu super mooi hier, want met de kou bevriezen ook de bomen.

Afbeelding
Dit is de weg vanaf de stad.

Ik heb ook nog een paar video's, maar die moet ik eerst even uploaden.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:21

Wat een update. Ontzettend fijn dat jullie het zo goed doen onder deze zware koude weersomstandigheden.
Met name de gezondheid van je man is fantastisch. Je rug zal wel op en neer blijven gaan (ben zelf rugklant) maar is erg pijnlijk maar je wordt er oud mee.
De tent is balen maar de oplossing geweldig.

Wat fijn dat jullie paarden het goed doen. Van een opklapbaar bad had ik nog nooit gehoord.

Citaat:
Er ligt nog helemaal niet zoveel sneeuw, ongeveer 50 cm.
Hier moest ik zo om lachen.