Tour Du Mont Blanc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 22:41

Omdat ik toch regelmatig mede hike liefhebbers tegenkom op bokt maar er helemaal niks te vinden is over deze geweldige trail dacht ik dan open ik er maar één!

De Tour Du Mont Blanc is een trail van zo'n 170 kilometer, ongeveer 10.000 hoogtemeters en gaat door 3 landen. Zelf heb ik hem tegen de klok in gelopen en heb hem van 24-8 tm 2-9 gelopen. Ik ben begonnen in Les Houches, in Frankrijk en ben zo door gelopen naar Italië, Zwitserland en weer terug naar Frankrijk. De meeste mensen lopen de trail in 8 tot 11 dagen. Zelf heb ik hem in 10 dagen gelopen.
Voor mij was dit mijn eerste keer helemaal alleen hiken. Ik heb voorgaande jaren de Iceland trail en de Norway trail gelopen. Hier ging ik alleen heen maar liep daar met een groep en gidsen wat ook super was! Toch wou ik het graag een keer zonder gidsen en groep doen maar ook weer niet helemaal alleen zijn. Daarom heb ik gekozen om de reis bij Bookatrekking te boeken. Zij stippelde de reis voor mij uit en regelde slaapplaatsen maar de rest moest ik zelf doen, er was dus ook geen gids mee. Dit is mij eigenlijk enorm goed bevallen! Er waren meer hikers die via hun hadden geboekt en daardoor kwamen we iedere avond weer samen. Dit waren mensen van over de hele wereld en zo vormde we toch een hele leuke groep.

Ik ben van Amsterdam naar Geneve gevlogen en vanuit daar met de bus naar Chamonix gegaan. In Chamonix heb ik de laatste benodigdheden gehaald en toen doorgelopen naar Les Houches. Meeste mensen slaan dit deel over omdat het redelijk saai is maar ik wou graag gezegd hebben dat ik de volledige trail heb gelopen.

Eerste dag was van Les Houches naar Auberge Du Truc (14,9km). Dit was ook meteen een dag die ik zwaar onderschat had. Het begon met veel klimmen en doordat ik meteen al 3 keer verdwaald was en niet lekker was door de hoogte zag ik het met dag 1 al niet echt meer zitten... Gelukkig hebben verschillende hikers mij er echt doorheen gesleept en ben zo toch bij Du Truc aangekomen!

Afbeelding

Dag twee ging van Auberge Du Truc naar Refuge Du Croix Bonhomme (18,6km). Een lekkere en vooral hele mooie dag! Heel stuk door een prachtige vallei gelopen en daarna een behoorlijk eind gestegen tot de refuge. Helaas kan ik deze refuge niet aanraden. Dit jaar viel hij in ieder geval erg tegen. Onwijs veel vliegen, slecht eten en de hygiëne was zeer matig.

Afbeelding

Dag drie van Refuge Du Croix Bonhomme naar Refuge Elisabetta (19,7km). Een behoorlijk lange dag weer. Begonnen met een heel stuk afdalen de vallei in en daarna een behoorlijk stuk over asfaltweg door de vallei. Daar begon het klimmen wat super pittig was. Elke keer als je dacht er bijna te zijn kwam er weer een berg en zo bleef het maar doorgaan. Doordat er slecht weer was voorspelt wou ik voor de middag bij Elisabetta zijn en heb onderweg weinig gegeten. Door de honger, vermoeidheid en matig weer was dit echt een zware dag. Op de grens van Frankrijk en Italië was het helaas te mistig om wat te zien dus snel verder gegaan naar Elisabetta waar ik heerlijk kon opwarmen en genieten van het heerlijke eten! Zeker een aanrader deze refuge! Ook de eerste douche daar kunnen nemen.

Afbeelding

Dag vier van Refuge Elisabetta naar Refuge Maison Vieille (10km). Een prachtige en korte dag! Deze dag had ook 1 van de mooiste uitzichten!! Ik liep tijdens de utmb, dit is een trailrun wedstrijd. Deze dag liep ik tussen de trailrunners en ondanks dat het op internet overal wordt afgeraden om te gaan hiken tijdens de wedstrijd kan ik het alleen maar aanraden! Wat een geweldige sfeer hangt er en wat is iedereen onwijs vrolijk en behulpzaam.

Afbeelding

Dag vijf van Refuge Maison Vieille naar Refuge Giorgio Bertone (9,5km). Dit was de tweede "rustdag". Alleen maar afdalen de valei in naar Courmayeur om lekker bij te tanken en daarna doorklimmen naar Giorgio Bertone. Heerlijke chille dag die in een paar uur gelopen was. Vervolgens heerlijk de rest van de dag in het zonnetje kunnen genieten!

Afbeelding

Dag 6 van Refuge Giorgio Bertone naar Gîte Alpage de La Peule (20,7km). Wat een bijzondere dag was dit! Door de lengte van de dag al erg vroeg in het donker vertrokken. Het is zo bijzonder om de bergen te zien ontwaken en de eerste zonnestralen de bergtoppen aan te zien raken. Deze dag was lang maar 100% genieten! De grens van Italië en Zwitserland was een prachtig punt waar je aan de ene kant de hele vallei kan zien waar je langs heb gelopen en aan de andere kant de prachtige Zwitserse bergen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 7 van Gîte Alpage de La Peule naar Relais d'Arpette (22,7km). De langste dag van de trail maar in vergelijking een simpele dag. Weinig hoogtemeters maar vooral genieten van de omgeving en de mensen die je onderweg tegen kom. Nog een lekkere steile passage maar behalve dat niks geks. Wel nog een aantal super schattige Zwitserse dorpjes gepasseerd en hierdoor helemaal verliefd geworden op het land!

Afbeelding

Dag 8 van Relais d'Arpette naar Auberge Mont Blanc via Fenêtre d'Arpette (14,5km). Een spannende dag met de beklimming van de Fenêtre d'Arpette. In eerste instantie wou ik dit niet doen maar door verhalen van hikers die hem al hadden gedaan en doordat we het met een groep gingen doen toch besloten het te doen. Wat was dit een ervaring zeg! Het was erg mistig en een beetje regenachtig waardoor we toch wel hebben getwijfeld. Na een bepaald punt moet je je eigen pad maken en min of meer over de rotsblokken springen. Als je eenmaal op de top bent is het het uitzicht echt waard. Wat was dit mooi! Afdalen was best tricky en spannend maar zeker te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 9 van Auberge Mont Blanc naar Gîte Le Moulin (15,2km). De dag dat de Mont Blanc weer in zicht kwam! In de ochtend vanuit de vallei naar boven geklommen, naar de Col de la Balme. Dit was de grens tussen Zwitserland en Italië en het moment waarop we de Mont Blanc weer konden zien. Vanaf dit moment is de Mont Blanc continu in het zicht en schijnt ook constant in je beeld. Wat ziet deze berg er toch magisch uit! Vanaf de Col de la Balme een stukje gedaald om daarna nog een berg op te gaan voor mooie uitzichten! Vanaf dit punt helemaal afgedaald de vallei in naar Gîte Le Moulin.

Afbeelding

Dag 10 van Gîte Le Moulin naar Chamonix (19,5km). De laatste dag en wat een geweldige afsluiter! Vanuit de vallei helemaal omhoog geklommen naar Lac Blanc via de ladders. De ladders geeft net een stukje extra beleving en zelf vond ik het echt geweldig om te doen. Je moet best wat stukken via de ladders omhoog klimmen maar het is niet zo spannend als dat het er uit ziet. Lac Blanc viel heel erg tegen.... Het meer voor Lac Blanc lag er een stuk mooier bij, Lac Blanc zelf ligt een beetje verstopt dus het uitzicht is niet heel bijzonder. Van Lac Blanc verder gelopen en nog lekker geluncht bij een restaurant. Vanaf daar een pad naar beneden genomen terug naar Chamonix.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen zat de trial er alweer op! Het was echt een hele nieuwe ervaring en zo mooi om te doen! Ondanks dat ik alleen was heb ik me nooit alleen gevoeld en ondanks dat het mega toeristisch is voelde het nooit te druk. Daarom een geschikte trail voor iedereen die houdt van hiken en een beetje conditie en doorzettingsvermogen heeft.
Hopelijk vonden jullie het leuk om eens iets van deze trail te zien en als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:18

Wat een toffe trail! Hoe hoog zijn de cols die je passeert? Bookatrekking ken ik niet, ga ik eens naar kijken.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:44

Wauw wat gaaf! Deze stond ook heel lang bij mijn en m'n zusje op de wishlist om een keer samen te doen. Was een beetje weggezakt, maar heb d'r gelijk de link naar je topic geappt :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 01:52

Wauw, supergaaf! Het is op sommige plekken echt steil zeg! :oo
En wat een uitzicht! <3
Zwitserland is echt prachtig! Ik ben ook helemaal verliefd op het land.
Heb je nog meer plannen voor dit soort tochten?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 05:52

Oh, super gaaf! Dit is zeg maar ook echt mijn ding. Het landschap ziet er echt prachtig uit!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:26

Hier nog een Zwitserland fan. En prachtige trail, gaat op mijn wensenlijstje!

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:58

Wat gaaf! Deze staat hoog op mijn lijstje ook. Wat is jou ervaring met bookatrekking?

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:12

Wat gaaf, en wat leuk dat je dit met ons deelt! Zwitserland <3 ik vind het een geweldig mooi land. Ik heb genoten van jouw topic omdat ik erg van bergwandelen hou maar wat jij nu gedaan hebt is voor mijzelf een stap (of 10) te pittig omdat ik ook hoogtevrees heb. Ik doe het wel maar ik loop altijd het risico dat ik iets tegenkom wat too much is. Voordeel is wel dat ik altij een reden voor chocola heb onderweg, dat helpt namelijk echt _O-

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:51

Wat grappig, ik heb een paar dagen geleden Bokt nog doorzocht of iemand deze hike heeft gedaan maar helaas niets. En nu jouw topic. Echt onwijs gaaf en leuk om je verslag en beleving te lezen van de verschillende dagen. Ik denk eraan om het volgend jaar eind van de zomer te doen, of wellicht in 2024. Ben nu nog enthousiaster geworden :D

gaucho

Berichten: 9525
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:45

Prachtig. Ik was afgelopen jaar bergwandelen in Chamonix en hoorde toen voor het eerst van deze tour. Bekende stukken ook, het deel met de trappen naar Lac Blanc en het meer voor Lac Blanc vond ik ook fantastisch <3

Gaat bij mij ook op het verlanglijstje, van het voorjaar staat eerst de Schluchtensteig in het Zwarte woud op het programma, dat is nog wat te vroeg in het seizoen voor deze hoogte.

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:46

Leuk om te zien! Prachtige omgeving.

Mocht je helemaal verliefd zijn geworden op het gebied en iets rustiger willen lopen, kun je hierna op je verlanglijstje de Grand tour du Saint Bernard zetten. Overlapt een etappe met de Tour du Mont Blanc (dus zou je over kunnen slaan, of de andere kant op lopen bijvoorbeeld) en gaat dan om het volgende bergmassief heen. Ik heb die in augustus gedaan toen het flink hoogseizoen was, en ik vond het heel fijn om de massa's van de TMB achter me te laten na een dagje meelopen en een overvolle camping. Het is ook wat makkelijker spontaan een hut of camping op te lopen omdat niet alles volgeboekt zit. Als je het fijn vindt wat opties te houden zoals een extra dagje rust of juist een stuk verder lopen dan voorgesteld is dat best lekker.

Er zitten volgens mij een paar pittigere passages in de Saint Bernard, maar die zou je prima moeten kunnen met deze ervaring. En er is één alpiene passage en topmogelijkheid, daar is een niet-alpien alternatief beschikbaar.

En als je die dan hebt gedaan kom je een dag de Tour du Combin tegen. Ik ken deze niet maar leek me ook de moeite waard, dus deze heb ik op mijn lijstje gezet voor een volgende keer (volgens mij kun je eeuwig rondjes maken in de Alpen, heel vervelend :+ ).

Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 11:24

Super leuke reacties! Precies de reden waarom ik dit topic heb geopend.

Dee_Es schreef:
Wat een toffe trail! Hoe hoog zijn de cols die je passeert? Bookatrekking ken ik niet, ga ik eens naar kijken.


Fenêtre d’Arpette is het hoogste punt die wij hebben gepakt met 2665m. De Grand Col Ferret is het hoogste punt van de officiële trail (dus zonder varianten) met 2537m.


Cayenne schreef:
Wauw, supergaaf! Het is op sommige plekken echt steil zeg! :oo
En wat een uitzicht! <3
Zwitserland is echt prachtig! Ik ben ook helemaal verliefd op het land.
Heb je nog meer plannen voor dit soort tochten?


Ik probeer ieder jaar een meerdaagse hike te doen! Afgelopen jaren IJsland en Noorwegen gedaan wat ook echt een aanrader is! En dit jaar de de TMB. Helaas zijn mijn enkels nu dusdanig slecht geworden dat ik voor volgend jaar nog niks durf te plannen omdat ik zeer waarschijnlijk geopereerd moet worden. Maar op mijn lijstje staat sowieso nog Zweden, Balkan, de Pacific Crest Trail (Amerika) en de Te Araroa Trail (Nieuw Zeeland) <3 .

ORYX schreef:
Wat gaaf! Deze staat hoog op mijn lijstje ook. Wat is jou ervaring met bookatrekking?


Heel erg goed! Er is niet mega veel communicatie, je krijg gewoon alle info die je nodig heb en that's it. Vond ik niet perse erg. Mocht je vragen hebben kan je ze altijd mailen of bellen en op de mail reageren ze ook behoorlijk snel. Als je je eerste betaling heb gedaan krijg je een mail met daarin een hele uitgebreide reisgids waar eigenlijk alle nodige info in staat en de GPX bestanden.

Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 11:28

Oeska schreef:
Leuk om te zien! Prachtige omgeving.

Mocht je helemaal verliefd zijn geworden op het gebied en iets rustiger willen lopen, kun je hierna op je verlanglijstje de Grand tour du Saint Bernard zetten. Overlapt een etappe met de Tour du Mont Blanc (dus zou je over kunnen slaan, of de andere kant op lopen bijvoorbeeld) en gaat dan om het volgende bergmassief heen. Ik heb die in augustus gedaan toen het flink hoogseizoen was, en ik vond het heel fijn om de massa's van de TMB achter me te laten na een dagje meelopen en een overvolle camping. Het is ook wat makkelijker spontaan een hut of camping op te lopen omdat niet alles volgeboekt zit. Als je het fijn vindt wat opties te houden zoals een extra dagje rust of juist een stuk verder lopen dan voorgesteld is dat best lekker.

Er zitten volgens mij een paar pittigere passages in de Saint Bernard, maar die zou je prima moeten kunnen met deze ervaring. En er is één alpiene passage en topmogelijkheid, daar is een niet-alpien alternatief beschikbaar.

En als je die dan hebt gedaan kom je een dag de Tour du Combin tegen. Ik ken deze niet maar leek me ook de moeite waard, dus deze heb ik op mijn lijstje gezet voor een volgende keer (volgens mij kun je eeuwig rondjes maken in de Alpen, heel vervelend :+ ).


Ik heb hem even opgezocht en die ziet er ook wel heel mooi uit! Ik ga hem onthouden, thanks!
Zoals je inderdaad al zeg, je kan denk eeuwig in de Alpen blijven lopen. Dit was mijn eerste ervaring met de Alpen en compleet anders dan de andere trails die ik heb gedaan maar ik ben wel echt verliefd geworden hoor, ga zeker vaker terug komen!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:31

Prachtige foto's. Gaaf hoor dat je dat gedaan hebt. Voor mij een bekende omgeving, heb daar in de buurt veel gewandeld en geklommen, maar nooit zo'n meerdaagse hike gedaan, mijn man wel, die heeft ook de TMB afgelopen zomer gedaan.

Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 13:42

Vandaag is het voor mij precies een jaar geleden dat ik de TMB heb afgerond! Elke keer als ik terug kijk naar de foto's krijg ik overal weer kriebels, wat een persoonlijke overwinning was dit!

Zijn er nog mensen die dit jaar de TMB hebben gelopen? Nog last gehad van de sneeuw afgelopen week? Wat is jullie ervaring op deze fantastische trail?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:33

Leuk! Ik heb hem dit jaar gelopen. Van 24juni tot 3juli.
Wij hebben hem helemaal gekampeerd.
Was wel pittig, met rugzak die in gewicht varieerde tussen de 15 en 17kg
Wij hadden op verschillende cols nog sneeuw. Zoals Col de Bonhomme en Col de la Seigne.
Echt prachtige route!

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:13

Leuk om je verslag/verhaal te lezen! Ik zat dit jaar ook al te kijken naar Bookatrekking, maar het is uiteindelijk wat anders geworden (toch weer Scandinavië). Ik ben wel benieuwd hoeveel uur je per dag onderweg was? Ik heb ook een tocht gedaan in de Pyreneeën (met tent, dus volle bepakking) met redelijk lange dagen van 8u tot 17u, maar dan zaten we meestal op 10-14km.

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:26

Het lijkt me zo bizar maar vooral ook gaaf om op zo'n hoogte te staan. En volgens mij stond je ook letterlijk met je hoofd in de wolken?

Prachtige foto's

Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 12:13

Djilna schreef:
Leuk! Ik heb hem dit jaar gelopen. Van 24juni tot 3juli.
Wij hebben hem helemaal gekampeerd.
Was wel pittig, met rugzak die in gewicht varieerde tussen de 15 en 17kg
Wij hadden op verschillende cols nog sneeuw. Zoals Col de Bonhomme en Col de la Seigne.
Echt prachtige route!


Dan waren jullie nog redelijk vroeg in het seizoen! Wel tof ook om het kamperend te doen, Haalde jullie eten uit de supermarkt of hadden jullie vooraf allemaal pakketjes mee?


Susan88 schreef:
Leuk om je verslag/verhaal te lezen! Ik zat dit jaar ook al te kijken naar Bookatrekking, maar het is uiteindelijk wat anders geworden (toch weer Scandinavië). Ik ben wel benieuwd hoeveel uur je per dag onderweg was? Ik heb ook een tocht gedaan in de Pyreneeën (met tent, dus volle bepakking) met redelijk lange dagen van 8u tot 17u, maar dan zaten we meestal op 10-14km.


Was echt afhankelijk! De kortste dag was in ongeveer 3 uurtjes gelopen maar de er zaten ook echt wel pittige dagen tussen met 23 km. Ik denk dat ik de eerste dag het langst werk had omdat ik er toen ook echt heel veel moeite mee had. Ik vertrok rond half 8 en kwam richting zonsondergang aan. Daarna ging het looptempo wel echt een stuk beter dus ook niet meer zo lang onderweg geweest.

purny schreef:
Het lijkt me zo bizar maar vooral ook gaaf om op zo'n hoogte te staan. En volgens mij stond je ook letterlijk met je hoofd in de wolken?

Prachtige foto's


Fenêtre d'Arpette was wel echt bizar mooi! Omdat het niet zulk mooi weer was kwam ik toen inderdaad echt boven de wolken uit, heel bijzonder was dat. De gehele trail was ook gewoon heel bijzonder omdat je elke dag wel een vallei in ging om vervolgens weer een berg op te gaan. In Noorwegen en IJsland zat je ook wel hoog maar daar liep je constant op een plateau dus maakte je veel minder hoogtemeters.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:11

Hey wat gaaf dat je de tmb gelopen hebt en leuke foto's! Ik ben van plan hem volgend jaar rond dezelfde tijd te gaan lopen met mijn vriend en 2 andere vrienden :D

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:15

Ha die heb ik in een heel grijs verleden (30 jaar als het zelfs niet langer is) met mn toemalige vriendje deels gelopen. Van Chamonix naar Italie en daar ben ik in staking gegaan en hebben we (nadat hij weer gemaakt was) de kabelbaan terug naar Chamonix genomen. Ik denk dat ik het nu wat meer zou kunnen waarderen maar man wat een hel, echt nooit meer. Relatie duurde ook niet echt lang meer daarna :')

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:43

Dat klinkt geslaagd haha _O- Ik moet het mezelf ook maar vol zien houden hoor :') Heb als ik in de bergen loop behoorlijk last van een hele hoge hartslag dus ben al aan het oefenen

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:53

Oh nostalgie…
Bijna 20jaar geleden ook gedaan. Van slapen tussen de geiten, stroomuitval op de gîtes, teveel bagage, prachtige natuur, bijna uitdroging en meren die er niet meer waren, …

Prachtig was het!!!!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Tour Du Mont Blanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:16

1 tip, mocht je die niet al hebben, maar neem een wandelstok mee. Bergaf is echt killing

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:35

Talida schreef:
1 tip, mocht je die niet al hebben, maar neem een wandelstok mee. Bergaf is echt killing

Vorige week gekocht! Mijn knieën heb genoeg geleden in Oostenrijk :')