Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 10:25

Vol zenuwen sta ik op het dorpsplein van Conca. Waar ga ik in hemelsnaam aan beginnen? De zwaarste wandeltocht van Europa… Ik doe die nacht geen oog meer dicht

Ergens in 2019 werd het idee geboren om de GR20 te lopen. Een lange afstandspad van ongeveer 180 kilometer en met zo’n 12.000 hoogtemeters. In 15 dagen 8)7 . De meeste mensen lopen hem van noord naar zuid, maar met het oog op de acclimatisatie en het feit dat ik als Nederlandse geen bergen heb om te trainen en niet gelijk te heftig wil gaan, lopen mijn vriend en ik hem van zuid naar noord. Dat heeft meerdere voordelen: naast een goede acclimatisatie loop je met de zon in de rug, je loopt met de wind in de rug en je bewaart het mooiste voor het laatste. (Disclaimer: dat we geen bergen hebben om te trainen, betekent niet dat we niet getraind zijn. Dit is niet iets om ongetraind te doen)

Conca-Vizzavona
Conca is dus het begin van de reis. Voor een plek waar de meeste mensen eindigen en een handjevol mensen begint aan DE tocht van Europa, lijkt het toch wel het meest op een scène uit de Walking Dead :'). Er is niets, er is de afgelopen 40 jaar geen levende ziel bijgekomen. Maar hier begint het. We wurmen ons tussen een paar rotsen door en dan zien we alleen nog maar bergen, bos en de zee.

Afbeelding

Gelijk die avond kamperen we bij een refuge met een spectaculair uitzicht. Een enorm gat in de rots boven ons, lijkt als een oog over ons te waken. En de eerste van vele mooie zonsondergangen is een feit.

Afbeelding

Ondanks dat het zuidelijk deel van de GR20 minder hoog en spectaculair is dan het noordelijk gedeelte, is het wel degelijk mogelijk om de alpiene variant van de route op sommige plekken te nemen. En zo stonden we op de top van de Monte Incudine!

Afbeelding

Niet op alle vlakken konden we die alpiene variant nemen. Ondanks dat we de hele tocht goed weer hadden, was de dreiging van onweer soms wel heel dichtbij. Het leverde prachtige platen op van wolken die tegen bergkammen opbotsten en van een onweersstorm op zee die de hele nacht doorging.

Afbeelding

Afbeelding

Langzaamaan klommen we hoger en hoger en kregen we alvast wat voorproefjes van het noorden. Graatwandelingen waarbij het pad leek te verdwijnen en waar je het gevoel heb bovenop de wereld te staan.

Afbeelding

En dan kom je in Vizzavona uit. Het midden van het eiland, het midden van de GR20 en de plek waar mensen eindigen (je kunt natuurlijk ook gewoon de helft lopen), beginnen of het opgeven. Inmiddels was ik bang bij de laatste groep te gaan horen. Mijn knieën waren de strijd aan het opgeven en hadden het formaat van een kleine voetbal. Ik had geen pijn, maar buigen lukte niet meer. Wij stapten uit |( .

Vizzavona-Calenzana
You can knock me down, but I will get back on my feet again! Na 2 dagen rust, contact met mijn fysiotherapeut (mensen zonder kruisband, patella-femoraal artrose en een voorliefde voor bergsport zijn bijna bevriend met hun fysio _O- ) en kinesiologie tape, hebben we een korte wandeling gemaakt. De knieën leken zich te gedragen en voorzichtig begonnen we aan het noordelijke gedeelte. Weer die zenuwen! Maar als snel verdwenen die. Dit is mijn terrein! Het hooggebergte met zijn stenen, waar wandelen stopt en waar klimmen begint. Het principe wandelen wordt inmiddels wat arbitrair >;) *\%/*

Afbeelding

We gaan gelijk de eerste etappe al flink de hoogte in! Het noordelijk gedeelte staat in het teken van het overkruisen van 3 ranges: de d’Oro range, de Rotondo range en de Cinto range (deze twee laatste moet je twee keer over omdat deze in een hoefijzervorm loopt). Op deze hoogte worden we weer beloond met de mooiste zonsondergangen en de mooiste landschappen.

Afbeelding

Afbeelding

Iedere dag staat in het teken van het beklimmen van een muur van steen die voor je ligt, en aan de andere kant er weer vanaf. En die muren zijn best intimiderend…

Afbeelding

Boven aangekomen kom je terecht in een wereld van steen in iedere vorm en maat. En er wacht iedere keer weer een prachtige graat op je waar je overheen mag lopen.

Afbeelding

Het hoogste punt: de Point du Eboulis (2660 meter)

Afbeelding

De valleien worden met iedere oversteking grilliger. Ik ken het Cinto massief. Het is wild, ruig en heel anders dan de hoogvlakte die er naartoe leidt.

Afbeelding

Afbeelding

En dan, na 15 dagen is daar Calenzana! Het eindpunt van deze tocht. Mocht je nu denken dat er een fanfare stond om de finish van het wereldkampioenschap voor langzame mensen welkom te heten… helaas. Calenzana heeft waarschijnlijk 10 levende inwoners meer dan Conca. Een wat roemrucht einde van een epische tocht.

Ik heb genoten en afgezien tegelijkertijd. Maar het was vooral prachtig! En ik ben ontzettend trots dat ik dit heb kunnen doen!

Afbeelding

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:47

Ik had nog nooit van de route gehoord, maar het is echt prachtig! Heel gaaf

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:09

Nou, wat gaaf.
Een vriendin van me gaat over een paar weken de noordelijke route lopen, had er daarvoor nog nooit van gehoord.
Mooie reis en prachtige foto's.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:13

Wow, diep diep respect! Prachtige plaatjes!

noordje

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:49

Chapeau, prachtige foto's.

Maflinger_S
Berichten: 12161
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:56

Prachtige foto's, mooie reisbeschrijving maar echt zo niet mijn ding.

Gaaf dat je dit gedaan hebt. Ik kan me helemaal voorstellen hoe voldaan en trots je je moet voelen. En terecht!

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:17

Wat een leuke en lieve reacties!

Goof schreef:
Nou, wat gaaf.
Een vriendin van me gaat over een paar weken de noordelijke route lopen, had er daarvoor nog nooit van gehoord.
Mooie reis en prachtige foto's.


Dan staat haar een hele mooie trekking te wachten. Ik kan haar wel aanraden om niet binnen in de hutten of de huurtenten te slapen, maar een eigen tent mee te nemen. Je zag de bedbugs bij een aantal plekken lopen. De hutten zijn per 1 oktober niet meer bemand, maar wel open.

Maflinger_S schreef:
Prachtige foto's, mooie reisbeschrijving maar echt zo niet mijn ding.

Gaaf dat je dit gedaan hebt. Ik kan me helemaal voorstellen hoe voldaan en trots je je moet voelen. En terecht!


Ieder zo zijn liefhebberijen (het is een tikkeltje hardcore). Daarom vind ik het leuk om de verslagen te delen, zodat iedereen mee kan genieten. Ik ken niet veel mensen die dit leuk zouden vinden om te doen. Ik ben heel blij dat ik een man heb getroffen die hier wel voor in is. Ik vraag me soms af of ik een buitenechtelijke kind ben. Ik kom namelijk uit een familie van zeilers. Waar ik dit vandaan heb weet niemand _O- .

Maflinger_S
Berichten: 12161
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:23

"Een tikkeltje hardcore". Ja, dat kan je wel zeggen. Bikkel. Supergaaf dat je man dit ook leuk vindt om te doen. Dan kan je elkaar een beetje steunen en aanmoedigen en het is ook nog gezellig (denk ik). Ik kan me ook voorstellen dat er minder gezellige momenten zijn als een van de twee of allebei er een beetje doorheen zit.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:26

Goede tip van je. Ze had hem al ergens voorbij zien komen en ze gaat inderdaad met eigen tent.

gaucho

Berichten: 9527
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:27

Oeh heel gaaf, mijn vriend zou dit ook heel tof vinden. Gaat op het to do lijstje. Met eigen tent is dus een aanrader?

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:30

Wow..
Echt heel gaaf. Ik vind vooral dat dalen aan touw eng. Dus doe het hè absoluut niet na zeg.

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:31

fantastisch, ik droom om dit te doen maar het zal er nooit van komen (ik krijg mijn man nooit mee en zoiets alleen ondernemen is geen optie en ik heb de fysiek er niet voor) dus geniet ik eens te meer van foto's die gedeeld worden door de durvers en moedigen die wel gaan :o

Kan me een beetje voorstellen hoe die mix van trots en afzien moet geweest zijn. (ik heb jaren geleden de Tongariro crossing gelopen en dat was, niet dit soort trekking maar ook genieten en afzien/vloeken soms tegelijk maar het zo waard)

Prachtige foto's en prachtige uitzichten, super dat je die deelt met ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:35

Prachtig verslag en, zoals "gewoonlijk" (voor zover je foto's gewoon zijn :)) ), prachtige foto's! <3 Ik kan me je 'I did it!' gevoel zo goed voorstellen, hahaha.

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:39

Wat prachtig. Chapeau hoor, doe het je niet na. Lijkt me een onvergetelijke ervaring. Heb je al meer van dit soort tochten gelopen?
Zie dat het op Corsica is, echt indrukwekkend

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:52

gaucho schreef:
Oeh heel gaaf, mijn vriend zou dit ook heel tof vinden. Gaat op het to do lijstje. Met eigen tent is dus een aanrader?


Ik zou bijna willen zeggen, een must. Maar ik ben echt panisch voor bedbugs (als ze eenmaal ergens inzitten krijg je ze er niet meer uit). 1 hut had een van zijn slaapzalen gesloten vanwege dit probleem en bij de andere sliepen mensen op de tafels buiten. Eten in de hutten is wel goed te doen daarentegen. Simpel maar effectief. Scheelt gewicht!

Mkango schreef:
Prachtig verslag en, zoals "gewoonlijk" (voor zover je foto's gewoon zijn :)) ), prachtige foto's! <3 Ik kan me je 'I did it!' gevoel zo goed voorstellen, hahaha.


Deze keer was de camera niet mee. Dit zijn gewoon foto’s genomen met een iPhone. Ik heb geprobeerd het gewicht op 20% te houden van mijn lichaamsgewicht. Een camera werd echt te zwaar. Gelukkig wil het landschap wel meewerken aan mooi zijn!

thequeensmum schreef:
Wat prachtig. Chapeau hoor, doe het je niet na. Lijkt me een onvergetelijke ervaring. Heb je al meer van dit soort tochten gelopen?
Zie dat het op Corsica is, echt indrukwekkend


Dit is wel de heftigste qua terrein geweest. Ik heb eerder de Everest Basecamp trekking gedaan, de Stok Kangri in India beklommen en Mera Peak in Nepal beklommen. Ik weet dan ook dat ik prima 3 weken in een tent kan leven met mijn vriend en dat we heel veel aan elkaar hebben. Alleen is Corsica qua terrein veel ruiger. De beklimmingen en dalingen zijn heftig, het gesteente is ruig en je moet echt je pad zoeken en stukken klimmen. Het heeft wat alpiene ambities. Mijn schoenen zijn stuk…

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:21

Wat een mooi verslag! Ik word gewoon jaloers bij het zien van de fotos. Dit was de favoriete tocht van mijn overleden vriendinnetje. Het is dat we net ouders zijn geworden anders zou deze op de vakantiewishlist gaan hoor <3

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:32

Wauw wat een tocht zeg! Diep, diep respect dat je ondanks protesterende knieën hem toch volbracht hebt. Tof dat je het met ons deelt, de foto’s zijn adembenemend!

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wandelen voor gevorderden! De GR20; fra li monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:12

Tof verslag en petje af voor jullie prestatie

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 20:40

Dee_Es schreef:
Wat een mooi verslag! Ik word gewoon jaloers bij het zien van de fotos. Dit was de favoriete tocht van mijn overleden vriendinnetje. Het is dat we net ouders zijn geworden anders zou deze op de vakantiewishlist gaan hoor <3


Wat ontzettend verdrietig om te lezen. Gecondoleerd. Ik snap dat het een favoriete tocht was, het landschap is zo oneindig, zo puur en zo wild. Ik heb mijn hart daar ook neergelegd. Ik laat ook aan haar een gedachte achter (net als dat er voor mij iemand meereisde in gedachten).

Inmiddels genieten wij nog even na. We hebben net heerlijk geproost op deze mooie tocht.