Welk waddeneiland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 16:30

Ik ga zondag tm dinsdag naar mn moeder in Friesland. Aangezien mn moeder gewoon moet werken, wil ik op maandag iets voor mezelf gaan doen. Ik ben nog nooit op een van de waddeneilanden geweest dus dat leek me wel eens tijd worden haha..

Maarja, naar welk eiland kan ik nou het beste gaan :

Texel valt voor mij af want ik vertrek vanuit Friesland.
Het is vanaf mn moeder ongeveer even ver naar Harlingen als naar Holwerd, dus de andere eilanden zijn allemaal een optie.

Ik ben van plan om zonder auto te gaan, maar wel met mijn hond samen.
Ik wil een fijne wandeling maken.max 15 km ongeveer en het liefst zonder veel verkeer tegen te komen. Halverwege de wandeling wil ik smiddags ergens kunnen lunchen (moet dus op maandag wel open zijn).

Het zou fijn zijn als ik een wandelroute kan volgen, maar als dat niet kan is dat ook geen probleem. Ik hou niet per se van zware routes door veel los duinzand bv. Afwisseling tussen natuurlijk en dorp vind ik leuk. Ik hou ook veel van bos, maar goed dat kan ik thuis ook vinden natuurlijk dus dat is niet per se een eis. Rust vind ik wel belangrijk. Mijn hond kan reactief reageren op beweging (auto's, fietsers, rennende kinderen met vliegers etc.), dat is nooit helemaal te vermijden en dat hoeft ook niet, maar een dagje Scheveningen op een mooie dag in t hoogseizoen is niet echt ontspannen voor mij haha :+

Ik heb begrepen dat de kosten voor de veerboot en parkeren nogal kunnen verschillen. Ik hou de kosten het liefste laag, maar als het eiland verder perfect past, vind ik het geen probleem als het wat duurder is.

Waarschijnlijk kan dit op alle waddeneilanden wel, maar welk eiland is nou bij uitstek geschikt hiervoor? Wie kent de eilanden beter en heeft tips voor mij?

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:38

Voor 1 dagje? Vlieland! Mooi klein prachtige natuur en vrij rustig. Slingeren door paadjes in het bos

Terschelling is ook prachtig maar zou ik langer voor uittrekken dan 1 dag

Yummy

Berichten: 427
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:40

Weliswaar vanuit lauwersoog, maar schiermonnikoog, wel fietsen maar amper tot geen auto's. Mooie wandelroutes door het bos en duinen

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 16:41

Eloya schreef:
Voor 1 dagje? Vlieland! Mooi klein prachtige natuur en vrij rustig. Slingeren door paadjes in het bos

Terschelling is ook prachtig maar zou ik langer voor uittrekken dan 1 dag


Ja 1 dag op en neer inderdaad

@yummy: volgens mij kan Schiermonnikoog ook vanuit Holwerd
Edit: ownee ik zie nu dat t wel hetzelfde bedrijf is, maar andere plaats idd
Laatst bijgewerkt door Licor op 18-08-22 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:43

Dan zou ik Ameland kiezen. Niet zo lang met de boot (en betaalbaar) en ik vind het een prachtig eiland.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:18

Eerste geruststellende gedachte: volgens mij zit je op alle eilanden (minus Texel) gewoon goed. Ze zijn allemaal heel overzichtelijk, je staat er allemaal zo aan zee, je kunt overal mooi wandelen.
Als ik de tarieven opzoek is Ameland goedkoper maar er komt een ticket voor de hond bij, en dan scheelt het niet zoveel meer met een ticket naar Terschelling / Vlieland (waar honden gratis mogen.)

Zelf zou ik dan naar Terschelling of Vlieland gaan, omdat ik liever met de trein dan de bus ga, ik de boottocht zelf ook heerlijk vind, ik Harlingen ook nog wel een grappig plaatsje vind (maar als je meteen doorgaat van de boot zie je daar niet zoveel van) en ik het allebei leuke eilanden vind. Met Vlieland heel schattig klein - je kunt echt het meeste van het eiland rondwandelen op 1 dag, en er is 1 dorpje. Dat voelt nog meer dan de andere eilanden ook helemaal als een aparte wereld en auto's van buiten mogen er niet komen.
Maar ze zijn allemaal mooi, ook Terschelling, ook Ameland (en Schiermonnikoog ken ik niet en ligt niet helemaal op de route maar is ongetwijfeld ook mooi.)

Edit: oh, parkeren, daar had ik overheen gelezen. Ik heb niet naar de parkeerkosten gekeken en ben uitgegaan van trein vs bus. Negeer dat :)

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 20:13

Ja ik denk dat de boot al een hele ervaring is voor mn hond, dus beter als hij niet ook nog in de bus of trein hoeft..

Ik zag dat Ameland wel meer veerboten varen.. is mss nog wel goed om mee te nemen, dan kan ik net makkelijker naar huis als ik en/of mn hond t beu zijn haha

Als je op de eilanden de boot af komt dan kun je meteen lekker wandelen? Of moet je daar eerst nog met n bus ofzo ergens heen?

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:24

Zowel Vlieland als Terschelling kan je eigenlijk wel meteen gaan wandelen.
Als je naar strand wil in Terschelling moet je wel naar de andere kant van het eiland. Dat kan lopend of met bus bijvoorbeeld.

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:26

Als je op Ameland bent raad ik je aan de bus te nemen naar ofwel Buren/Nes ofwel naar Hollum (bijvoorbeeld bij the Beach Club the Sunset het strand op). Voor jou denk ik dat Nes/Buren een mooi stuk is, ik denk dat je dat ook wel kan lopen.

Ik ben ook wel fan van Vlieland en Terschelling, alledrie geweldige eilanden. <3
Ben vorige week nog geweest maar nu ik je topic lees krijg ik gelijk weer kriebels naar een eiland te gaan. :')

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:22

Schiermonnikoog! Ik neem mijn hond altijd mee en loop vanaf de boot over de dijk naar t dorp. Op het super brede strand mag de hond gewoon los en buiten het dorp ook.er rijden bijna geen auto's dus qua verkeer rustig. Ik wandel t liefst over de ruiterpaden. Lekker rustig en je komt bijna niemand tegen.
Mijn ouders hebben een huisje op schier dus kom er vaak.
Je kunt de auto in Lauwersoog bij de boot parkeren in de parkeergarage. 45 minuten varen dus je bent er zo

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:51

Voor een dagje absoluut Schier! Voor langer vind ik Ameland leuker.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:08

Team Schier hier! Heerlijk kleinschalig en daardoor rustig en kneuterig. Veel plezier!

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:25

Hier ook team Schier.
Boot is volgens mij goedkoper, reis ernaartoe wel een stukje verder voor je, want je moet naar Lauwersoog.
Is wel de helft korter varen dan naar Vlieland.

Vlieland is ook lekker kleinschalig en gemoedelijk.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:34

Schier!

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:47

Maakt de duur van de bootovertocht nog uit? Naar Ameland is die bijv dacht ik rond de 45 min.
Schiermonnikoog 50 min.
Van Harlingen naar Vlieland 1.5 uur en snelboot 50 min.
Terschelling is met veer 2 uur. En met de snelboot rond de 45 min maar wel veel duurder. Veerboot ongeveer 30 euro per persoon. Snelboot rond de 45 euro pp
Bij de veerboot van Terschelling kan je binnen en buiten zitten. Bij de snelboot kan je alleen binnen zitten.

Bij Harlingen zal je denk ik ook moeten betalen voor parkeren van je auto. Is volgens mij ook minimaal 15 euro.

Alja

Berichten: 25648
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:10

Ameland is super leuk om in 1 dag te doen
Ik ben op alle eilanden geweest en nu ben ik ook bevooroordeeld over Ameland maar echt verreweg het leukst :)

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:31

Ameland gaat ook snelboot.. 20 minuten doe ik altijd

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 18:10

Ik denk dat ik voor Schiermonnikoog ga.. vanwege het kleinschalige en rustige vooral.. kan daar mooi met de hond wandelen en zo goed als het hele eiland zien in 1 dagje.. en waarschijnlijk komen de andere eilanden gewoon een andere keer dan alsnog haha

Ik heb nog wel een vraag over de veerboot.. is het handig om de tickets vooraf te bestellen of kan dat ook makkelijk terplekke?
Voor de heenreis weet ik wel welke vaart ik wil nemen, maar de terugweg is wellicht fijn om nog open te houden zodat ik ter plekke ook eventueel eerder of later weg kan als dat handiger zou zijn..

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:14

Terug is volgens mij altijd met een willekeurige boot. Je hebt immers al betaalt voor toegang tot het eiland dus terug is gewoon zo zonder ticket.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:25

Veel plezier, daar op Schier. Je kunt ook een "bakfiets hond" huren, dan ben je net iets mobieler. De bus van de haven naar dorp/strand kan natuurlijk ook.

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:09

Je hoeft voor Schier niet te reserveren voor een boot, ticket is altijd een open ticket én een retour.

Je hoeft alleen niet in de rij op de heenweg, als je het ticket al gekocht hebt, kunt direct door de poortjes heen de boot op.

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Welk waddeneiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:37

Ik zit toevallig vandaag een dag op Terschelling met een zomerarrangement. Heerlijk gefietst vandaag. Morgen doen we een dagje Vlieland. Daar ben ik al heel lang niet meer geweest, ga altijd naar Terschelling :+