We gaan het zien... in Canada!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:23

petraaken schreef:
Uilen jagen toch s'nachts? Arenden, eksters en dergelijke zijn veel gevaarlijker voor de kuikens dan de uilen denk ik.

Nee, Great Grey Owl jaagt overdag.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 07:46

Waarom willen ze geen cash?

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:45

Luckystory schreef:
Waarom willen ze geen cash?

Omdat ze meer verdienen met een lening… kunnen ze rente vragen en met een beetje geluk betaal je een keertje niet en kunnen ze de auto in beslag nemen en aan de volgende verkopen :')

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 16:11

petraaken schreef:
Zijn dat zwarte beren? Zou me toch niet op mijn gemak voelen denk ik.
Uilen jagen toch s'nachts? Arenden, eksters en dergelijke zijn veel gevaarlijker voor de kuikens dan de uilen denk ik.


Ja dat zijn zwarte beren! Ook al is 1 van de cubs die rond loopt bruin, het is toch een zwarte beer :). Soms als we er 1 vlakbij tegenkomen is het wel spannend, maar van een afstandje al een stuk minder. We hebben er tot nu toe nog maar 1 gehad die eventjes bleef staan. Over het algemeen zijn ze snel verdwenen.
Er zit al een tijdje elke ochtend een uil in de boom bij de kippen - ze zijn er dus wel overdag. Tot nu toe nog geen kuikens kwijt, ook omdat de moeder ze nog in de barn houd. We gaan het zien als ze straks naar buiten gaan.


Libera schreef:
Hier eten de eagles en de coyotes de meeste kippen op :j

Is het al gelukt met de auto ondertussen? Idd niet vantevoren vertellen hoe je gaat betalen… gewoon laten denken dat je een lening af gaat sluit, prijs naar beneden kletsen, en als het zover is om te tekenen zeg je gewoon “geloof dat ik toch maar cash wil betalen”. Anders ben je veel duurder uit! En de extra garanties die ze je aan proberen te smeren zijn waardeloos, niet in trappen ;)


Ja we hebben een auto! Gisteren 1 gekocht :). Heel fijn process, al moesten we "even" 30km rijden voor de cheque bij de bank. Naast de deur voor hier, maar voor ons toch wel vreemd ;). De auto staat al voor de deur! En de verkopers hebben ons ook niks proberen aan te smeren en alle tijd gegeven om te proefrijden, te kijken etc.

Heb ook meteen een day-use pass voor het provincal park gereserveerd voor maandag!


We moesten (als we het okay vonden) een formulier ondertekenen dat we toestemming gaven voor het nemen van een foto (door de verkoper met het witte shirt).

Afbeelding

xMyrth

Berichten: 2805
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:23

Wat fijn dat het nu wel fatsoenlijk gelukt is om een auto vinden! Verhaal klinkt al betrouwbaarder haha :D

Roihi

Berichten: 2893
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:29

eindelijk een auto en daarmee ook je vrijheid wat terug :)
dat wordt extra genieten nu

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:30

Wat fijn dat jullie een auto hebben! Wat voor merk is het geworden? Dat kan ik er op de foto's niet uit halen. Tweedehands auto's zijn hier in WA ook absurd duur sinds Covid. Ik denk dat de prijzen wel verdubbeld zijn. Maar goed, dat geldt ook voor huizen, bouwmaterialen, trailers, noem maar op. Ik keek er naar uit om Libera te bezoeken deze zomer, maar dankzij de hoge benzineprijzen en mijn beperkte budget (ik woon op zo'n 5 uur afstand en mijn auto is niet zuinig) ging dat helaas niet. Hopelijk lukt het volgend jaar wel/

Heb je zin in je eerste jaar als PhD? Wat ga je onderzoeken en moet je ook lesgeven? Ik doe zelf mijn Phd in culturele antropologie. Ik ben begonnen met een project waarin ik naar de rol van bucking horses in rodeo keek, en toen dat afgerond was ben ik me gaan richten op de invloed van cultuur op gezondheidszorg voor paarden (dat klinkt zo gek in het NL; the cultural nature of equine health care, dus zegmaar hoe gezondheidszorg voor paarden wordt vormgegeven door de wijdere culturele context waar eigenaren en paarden zich in bevinden). Ik onderwijs 1 vak per week (2 lessen van 1,5 uur plus alle voorbereiding, vormgeving, en nakijkwerk) en daarmee verdien in mijn studiefinanciering (stipend). Het is helaas niet veel, ik kan er net van rondkomen maar zo gaat dat bij publieke unversiteiten en sociale wetenschappen. Ik ben hier nu vier jaar en denk nog zo'n 2-3 jaar bezig te zijn.

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 23:16

Wirobelgje schreef:
eindelijk een auto en daarmee ook je vrijheid wat terug :)
dat wordt extra genieten nu


Ja het is echt fijn! We vertrekken zo op ons eerste tripje - hiking schoenen kopen! Niks spectaculairs, maar wel al weken (maanden) nodig ;). Bleef de aankoop maar uitstellen, want dat zou alleen maar meer bagage betekenen, maar heb ze wel gemist de afgelopen tijd!


juniper schreef:
Wat fijn dat jullie een auto hebben! Wat voor merk is het geworden? Dat kan ik er op de foto's niet uit halen. Tweedehands auto's zijn hier in WA ook absurd duur sinds Covid. Ik denk dat de prijzen wel verdubbeld zijn. Maar goed, dat geldt ook voor huizen, bouwmaterialen, trailers, noem maar op. Ik keek er naar uit om Libera te bezoeken deze zomer, maar dankzij de hoge benzineprijzen en mijn beperkte budget (ik woon op zo'n 5 uur afstand en mijn auto is niet zuinig) ging dat helaas niet. Hopelijk lukt het volgend jaar wel/

Heb je zin in je eerste jaar als PhD? Wat ga je onderzoeken en moet je ook lesgeven? Ik doe zelf mijn Phd in culturele antropologie. Ik ben begonnen met een project waarin ik naar de rol van bucking horses in rodeo keek, en toen dat afgerond was ben ik me gaan richten op de invloed van cultuur op gezondheidszorg voor paarden (dat klinkt zo gek in het NL; the cultural nature of equine health care, dus zegmaar hoe gezondheidszorg voor paarden wordt vormgegeven door de wijdere culturele context waar eigenaren en paarden zich in bevinden). Ik onderwijs 1 vak per week (2 lessen van 1,5 uur plus alle voorbereiding, vormgeving, en nakijkwerk) en daarmee verdien in mijn studiefinanciering (stipend). Het is helaas niet veel, ik kan er net van rondkomen maar zo gaat dat bij publieke unversiteiten en sociale wetenschappen. Ik ben hier nu vier jaar en denk nog zo'n 2-3 jaar bezig te zijn.


Dat werd hier idd ook gezegd, de markt is vrij bizar op het moment! Het is een 2016 Ford Escape geworden, met 4wd en ecoboost. Een compacte SUV die ons wel op de meeste plekken gaat brengen. Misschien niet naar alle trailheads, maar voor die paar extreme gaan we geen grotere auto kopen ;).

Ja heb wel echt zin om te starten. Nu we een auto hebben is het opeens echt ofzo? Moeilijk te omschrijven, maar vind het opeens wel erg spannend. Dinsdag een orientatie georganiseerd door de graduate student society en woensdag + donderdag college. Ik ga nog geen les geven, waarschijnlijk wel vanaf het 2de trimester. Het eerste trimester doe ik een extra vak, dus ga het al druk genoeg hebben. Mijn scholarship is niet afhankelijk van lesgeven, dus het loon daarvan zal er bovenop komen :). Je onderzoek klinkt erg interessant! Herkenbaar ook, dat het niet lekker vertaalt naar het Nederlands! Vond mijn onderzoek naar de cultuur van Natural Horsemanship in de USA ook heel fascinerend. Doe je (of moet je) meedere / verschillende onderzoeken voor je PhD doen? Of is die van de cultural nature of equine healthcare je eindonderzoek?

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:26

Ik kwam binnen als phd student en na een jaar hebben we daar een MA aan toegevoegd zodat ik me zowel op rodeo als dat andere onderwerp kon richten. Een beetje omslachtig want ik had in NL ook al een MA behaald, maargoed.

Hoe is je eerste week gegaan?

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 21:55

Ik het volgens mij elke keer zeggen, maar de tijd gaat zo snel. Zag net dat er alweer een ruime week voorbij is sinds de laatste update. Dacht eigenlijk dat ik iets had geschreven over onze hike op maandag, maar schijnbaar niet. We hebben op het moment erg veel last van alle rook van de bosbranden in de VS en Canada zelf. Het zou eigenlijk 30 graden zijn vandaag, maar het is erg donker en het ruikt heel sterk naar rook. Er is een waarschuwing vanwege de slechte luchtkwaliteit en inspannende activiteiten buiten worden afgeraden. We gaan wel zo meteen nog even naar een open dag van de natuurvereniging hier vlakbij. En verder vooral veel studeren .

We hebben dus een auto en genieten van de vrijheid! Maandag onze eerste hike gedaan in Golden Ears provincial park. Een prachtige route van 14-km, waarbij er best een paar interessante stukken waren (= klauteren over stenen, bomen en zeer steile stukken). We werden meer dan beloond door het prachtige “ Hiker’s beach” een stukje strand naast de rivier waar alleen hikers kunnen komen. Onze hond, Beer, vond het allemaal even fantastisch en heeft zich ontpopt tot een ware berggeit! Heerlijk om hem zo blij over rotsen en bomen te zien rennen. Al wilde hij eigenlijk de beklimming naar de top van Golden Ears peak (1900m) aangaan, maar die bewaren we voor een volgende keer.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Met de hike is ook meteen het einde van de vakantie ingeluid. Na een online oriëntatie, begon woensdag mijn PhD echt. Kwam veel stress bij kijken, omdat ik met de auto naar Surrey moest en het ongeveer allemaal misliep. Van er veel langer overdoen dan Google had aangegeven (terwijl er niet eens echte files waren), het niet kunnen vinden van de parkeergarage (en het was overal eenrichtingsverkeer wat niet helpt als je moet zoeken), het niet accepteren van mijn kaart toen ik voor het parkeren wilde bepalen (in alle stress omdat ik laat was ben ik zonder te betalen weggelopen…) en vervolgens in het verkeerde gebouw staan (wist ik veel dat er 2 gebouwen waren op de Surrey campus) kwam ik helemaal gestrest 15 minuten te laat aan bij mijn seminar. Ik kan je zeggen, dat valt nogal op als je maar met 8 bent. Gelukkig had iedereen een “volledig verdwaalt” verhaal en was het allemaal niet zo erg, maar het was toch niet fijn om zo te beginnen. Onze groep bestaat uit 8 studenten, waarvan 6 tweedejaars en 2 eerstejaars. Ik dacht dat er meer gingen zijn, maar het lijkt erop dat we echt maar met zijn 2en zijn dit jaar. Mijn jaargenoot komt oorspronkelijk uit Japan, maar woont al acht jaar op Vancouver Island en gaat onderzoek doen in ongeveer dezelfde richting als mij (maar dan totaal anders). Ik was niet helemaal mee met alles wat hij zei (veel te gestrest door alles), maar volgens mij heeft hij al een x-tal studiesessies en discussiegroepen georganiseerd met mij en de prof (we hebben dezelfde supervisor). Ga het hem wel moeten navragen .

De focus ligt heel sterk op jezelf te ontwikkelen als onderzoeker in het veld van Educational Technology and Learning Design, waardoor er heel veel autonomie is. Heel fijn, zeker op PhD niveau, maar ook zeker een uitdaging. Ze zijn in Canada erg van je te dwingen om je studies bij te houden, dus we hebben elke week wel een soort van assignment (vooral reflecties op het leeswerk). Ook is de voorbereiding voor mijn grote “PhD examen” al begonnen, aangezien alle readings van deze 1,5 jaar terug kunnen komen in het examen. Ons Deense huisgenootje (die studeert aan 1 vd andere universiteiten hier) heeft hetzelfde – iets wat we beide niet gewend zijn van onze eerdere universiteiten.
Het terugwandelen naar de auto was wel naar. Er is enorm veel drugsgebruik in Surrey en het was heel erg zichtbaar (als in overal mensen met naalden bezig enzo). Ook kon ik de parkeergarage niet vinden, waardoor de stress veel volledig terugkwam . Hopelijk volgende keer (elke woensdagavond) allemaal wat rustiger.

Op donderdag had ik mijn andere speciale vak (de President’s Dream Colloquium) op de Burnaby campus, ook wel de Mountain campus genoemd. Het was overdag, dus mijn man en hond zijn meegegaan om daar op de mountain (en ecological reserve) te wandelen. Deze keer was de ervaring 1000x beter en voelde het voor het eerst dat de PhD puzzelstukjes in elkaar vielen. De campus is ook wel goed in je te laten verdwalen, maar gelukkig dit keer wel op tijd. Een heerlijk college met een fantastische prof (die ergens off-grid op een eiland voor de kust van Vancouver woont met een gigantische moestuin waar ze allemaal tomaten uit had meegenomen) en super interessante mensen. Het vak gaat over Indigenous people en hun kijk op duurzaamheid. De studenten komen uit allerlei disciplines en van verschillende afkomsten (settler & mixed-heritage), waardoor er heel veel perspectieven zijn. Alle onderlinge relaties zijn enorm genuanceerd, dus ik hoop dat ik het een beetje kan navigeren. In oktober hebben we een fieldtrip naar een First Nations community. Het is tijdens de ‘salmon run’ en dit jaar is het de dominant run van de sockeye salmon (1x per 4 jaar) en de community woont in een gebied waar er veel zalm is. Ik ben heel erg benieuwd wat we ervan gaan zien.

De wandeling naar en uitzicht van de campus


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Naast het universiteitsleven gaat het werk ook door. Gelukkig zijn de mensen super flexibel en lukt het nog aardig om het te combineren. Natuurlijk is het nog het begin van het jaar, maar ik heb al een stapel werk waar je ‘u’ tegen zegt. Ook omdat ik het voor elkaar heb gekregen om woensdag als eerste mijn onderzoek(ideeën) te mogen presenteren (terwijl tweedejaars eigenlijk eerst gingen, maar niemand wilde al in week 2). Krijg er wel echt helemaal zin in, dus hopelijk kan ik deze motivatie in ieder geval nog een tijdje vasthouden!


Natuurlijk houden we ons ook wel een beetje aan het weekend en hebben we gisteren een, vind ik, echte Canadese dag gehad met het Deense koppel. Eerst naar de Farmers Market in Maple Ridge (cider en donuts!), daarna naar een thrift store voor wat kleren, om vervolgens thuis te gaan barbecueën. Na de barbecue lunch zijn we naar een meer gegaan om te zwemmen en kanoën en Beer lekker te laten spelen. Het meer was ijskoud en net op het moment dat ik uit het water kwam, kwam de rook op en was de warmte van de zon grotendeels weg. We hebben dus meteen de stoelverwarming kunnen uitproberen . Om de dag helemaal af te maken, stond er ’s nachts een coyote los te gaan voor het huis. Geen idee waarom, maar het was wel heel bijzonder!


Afbeelding

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:02

Echt, wat een droom toch leven jullie nu daar.
En heerlijk om te zien hoe Beer met jullie mee geniet.
Ik post niet zoveel, maar lees mee en geniet echt van elke update <3 <3 <3

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 05:13

Wat een stress zeg, ik voel het hier! Hopelijk heb ja daarmee alle narigheid in een keer gehad.

Inderdaad apart dat jullie nu al beginnen met de voorbereiding op je prelims, bij ons gaat dat heel anders. In theorie doe je je prelims in jaar 3 nadat je in de eerste 2 jaar je vakken gevolgd hebt, maar in de praktijk gaat er veel langer overheen voor je er aan toe komt. Vaak lopen die twee jaar aan vakken uit naar dire (het is bijna onmogelijk om alles in twee jaar gedaan te krijgen, en soms is een bepaald verplicht vak een jaar niet beschikbaar), en daarnaast heb je ook wel een jaar nodig (of meer) om voorbereidend onderzoek te doen en je voorstel in elkaar te zetten. Daarna moet je je leeslijst in elkaar zetten en zorgen dat je alles leest, en pas daarna (meestal in jaar 4) doe je je prelims.

Ik hoop trouwens echt dat je werk rondom het huis niet te intensief is, dat lijkt me echt heel lastig te combineren met je PhD en daarnaast heb je gewoon ook vrije tijd nodig om op te laden. In mijn eerste twee jaar (toen ik lessen volgde) had ik de weekenden nodig om de literatuur te lezen, laat staan dat ik toen tijd had gehad voor iets anders. Blijf goed op jezelf letten!

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 05:38

cursebreaker schreef:
Echt, wat een droom toch leven jullie nu daar.
En heerlijk om te zien hoe Beer met jullie mee geniet.
Ik post niet zoveel, maar lees mee en geniet echt van elke update <3 <3 <3


Het weer maakt het ook wel echt een droom :). Al wachten we ook met smacht op een beetje regen, zeker met de enorme hoeveelheid rook op het moment. Iedereen heeft het hier wel over 'the rains', dus ergens zijn we ook wel een beetje nerveus voor dat moment ;). Mogelijk dat we dan gewoon maanden in de modder een beetje rondbanjeren en het er meer uitziet als een nachtmerrie!


juniper schreef:
Wat een stress zeg, ik voel het hier! Hopelijk heb ja daarmee alle narigheid in een keer gehad.

Inderdaad apart dat jullie nu al beginnen met de voorbereiding op je prelims, bij ons gaat dat heel anders. In theorie doe je je prelims in jaar 3 nadat je in de eerste 2 jaar je vakken gevolgd hebt, maar in de praktijk gaat er veel langer overheen voor je er aan toe komt. Vaak lopen die twee jaar aan vakken uit naar dire (het is bijna onmogelijk om alles in twee jaar gedaan te krijgen, en soms is een bepaald verplicht vak een jaar niet beschikbaar), en daarnaast heb je ook wel een jaar nodig (of meer) om voorbereidend onderzoek te doen en je voorstel in elkaar te zetten. Daarna moet je je leeslijst in elkaar zetten en zorgen dat je alles leest, en pas daarna (meestal in jaar 4) doe je je prelims.

Ik hoop trouwens echt dat je werk rondom het huis niet te intensief is, dat lijkt me echt heel lastig te combineren met je PhD en daarnaast heb je gewoon ook vrije tijd nodig om op te laden. In mijn eerste twee jaar (toen ik lessen volgde) had ik de weekenden nodig om de literatuur te lezen, laat staan dat ik toen tijd had gehad voor iets anders. Blijf goed op jezelf letten!


4 jaar en dan pas je comprehensive exam! Dat zou mij wel iets te lang duren ;). Hoeveel vakken moeten jullie doen? Ik moet minimaal 23 credits doen (5 verplichte vakken en 1 keuze vak) en in principe lees je verder niks extra's voor je examen. Het gaat echt over je brede kennis van het veld die je op doet tijdens je course work. Al is er wel 1 vraag of je gekozen methodology, maar daar focus je tijdens de methods vakken al op. Het doel vd uni is wel dat je in 4 trimesters al je vakken doet. Sneller kan niet, omdat de doctoral seminars maar om het jaar worden gegeven (nu is I aan de beurt, volgend jaar dan II). Langer gebeurt natuurlijk ook, zeker als je geen 2 vakken per trimester kan doen (doe ik nu dus wel). Je examen is het eerst volgende trimester nadat je je courses gedaan hebt.
Een proposal is officieel niet verplicht voor je examen, maar wordt wel verwacht (dus eigenlijk wel verplicht). Voor de seminar die ik nu volg, begin ik eigenlijk al aan het proposal - 1 van de opdrachten is het framework van je research uiteenzetten.

Ik hoop ook dat het gaat lukken met het werk. Het is natuurlijk maar 4 - 5 uur per dag, wat best meevalt. Mijn man kan wat meer doen en ik wat minder, wat ook scheelt. En er is een andere student in huis, wat ook wel echt fijn is. Heb ook maar 2 lessen per week (totaal 6 uur les per week), wat ook scheelt. We gaan het zien! Dit weekend wel al veel bezig geweest met studie (naast de uitstapjes natuurlijk), maar dat komt ook door de presentatie van woensdag. Dat is maar eenmalig wat ook scheelt ;).

Krijg wel door er mee bezig te zijn steeds nieuwe ideas (ben ook al weer helemaal op een nieuw spoor qua literatuuronderzoek ;) ). Het is maar goed dat ik woensdag mijn supervisor spreek!

Hoeveel jaar moest jij ook alweer nog?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:55

Wat een mooie verslagen weer. Jullie wonen daar zo prachtig. Klinkt wel alsof je het flink druk gaat krijgen.

Hopelijk kun je de volgende keer de weg wat beter vinden en kom je minder gestresst aan, dat scheelt al weer een hoop energie.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:39

Oshaa schreef:
4 jaar en dan pas je comprehensive exam! Dat zou mij wel iets te lang duren ;). Hoeveel vakken moeten jullie doen? Ik moet minimaal 23 credits doen (5 verplichte vakken en 1 keuze vak) en in principe lees je verder niks extra's voor je examen. Het gaat echt over je brede kennis van het veld die je op doet tijdens je course work. Al is er wel 1 vraag of je gekozen methodology, maar daar focus je tijdens de methods vakken al op. Het doel vd uni is wel dat je in 4 trimesters al je vakken doet. Sneller kan niet, omdat de doctoral seminars maar om het jaar worden gegeven (nu is I aan de beurt, volgend jaar dan II). Langer gebeurt natuurlijk ook, zeker als je geen 2 vakken per trimester kan doen (doe ik nu dus wel). Je examen is het eerst volgende trimester nadat je je courses gedaan hebt.
Een proposal is officieel niet verplicht voor je examen, maar wordt wel verwacht (dus eigenlijk wel verplicht). Voor de seminar die ik nu volg, begin ik eigenlijk al aan het proposal - 1 van de opdrachten is het framework van je research uiteenzetten.

Hoeveel jaar moest jij ook alweer nog?


Ik zie het, onze programma's verschillen gewoon best stevig van elkaar! Bij ons moet je in 2 jaar tijd 12 vakken volgen (3 per semester, wat mij niet altijd afging). Dit zijn vakken uit jouw specefieke richting (ik studeer culturele anthro dus een X aantal culturele vakken) maar ook vakken van de andere richtingen onder het mom van verbreding. In de praktijk houdt dit in dat je het grootste gedeelte van de tijd vakken volgt waar je geen interesse in hebt en geen achtergrond in hebt. Ik denk dat ze dit doen omdat ze niet genoeg professoren hebben per richting om voldoende aanbod te hebben.

Wij doen onze prelims specefiek over ons PhD onderwerp. Bijvoorbeeld, ik moet zelf mijn leeslijst samenstellen met literatuur over the theorie die ik gebruik, mijn culturele regio, medische anthropologie in het algemeen, etc. Het is voor iedereen anders. Daarnaast zijn wij voor onze datacollectie afhankelijk van beurzen, en het kan jaren duren voor je een beurs wint (de faculteit heeft er geen, dus je moet je aanmelden voor ontelbare externe beurzen). Vorig jaar ben ik meer dan 15 aanvragen ingediend en ben ik overal afgewezen (zelfs voor een beurs waar ik de maximale score behaalde en uitstekende feedback had). Wij wachten dus met de prelims tot we een beurs hebben binnengehaald, anders heb je kans dat je tijd opraakt terwijl je nog geen veldwerk gedaan hebt.

Ik zit nu in mijn vijfde jaar (2.5 jaar vakken en een jaar veldwerk, daarna heb ik een jaar moeten wachten voor ik kon verdedigen wegens drukte bij mijn professoren, en daarna een jaar lang beurzen aangevraagd). Ik hoopte binnen 6 jaar klaar te zijn maar ik denk dat het er 7 worden. |(

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 23:46

Wij zijn op een vrij spontane roadtrip op Vancouver Island met de Denen. Het bereik is hier vrij sporadisch, dus een uitgebreidere update bewaar ik voor als we terug zijn ;)

10 jaar geleden heb ik een foto van mijn moeder genomen in de precies dezelfde boom.

Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 00:45

Wauw, echt prachtig zo dat riviertje.

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:17

Echt prachtig <3
Die omgeving hoop ik ooit toch ook eens te mogen verkennen.

Hoe zit het eigenlijk met losloop van honden e.d. in die regio's?
Zijn daar specifieke regels voor of is het meer eigen verantwoorden ivm gevaarlijker wild e.d. ook?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:15

Je past er al mooi tussen in je houthakkersblouse en sportschoenen :D

Prachtig daar op Vancouver Island!

Oshaa
Berichten: 1049
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 18:06

cursebreaker schreef:
Echt prachtig <3
Die omgeving hoop ik ooit toch ook eens te mogen verkennen.

Hoe zit het eigenlijk met losloop van honden e.d. in die regio's?
Zijn daar specifieke regels voor of is het meer eigen verantwoorden ivm gevaarlijker wild e.d. ook?


Er zijn wel specifieke regels, al lijken die vaker niet dan wel te worden nageleefd ;). Het provinciale park hier vlakbij (Golden Ears) heeft als regel dat zodra je 1km van de main road bent, honden los mogen. Dit wordt dan de backcountry genoemd. Er staat dan wel een disclaimer bij (zoals bij elk park)

"Backcountry areas are not suitable for dogs or other pets due to wildlife issues and the potential for problems with bears."

Houden mensen hun honden hierdoor uit the backcountry? Nee, zeker niet, maar ze kunnen wel geen probleem maken als er inderdaad problemen ontstaan. In het park waar we dit weekend zijn geweest stond er niks over (niet bij de ingang van het park, waar het soms staat, of bij de hike). Ook was het 5 km berg op aan 30%, dus ik heb hem losgelaten. Zijn ook nog 3 andere honden tegengekomen die ook los liepen. Heb net de website bekeken (daar geen bereik) en er staat dat honden aan de lijn moeten.
Ik lees op de FB groepen uit de buurt er wel veel discussie over. Al gaat dat vaak om loslopende honden in de stad zelf. Op drukke stukken, toeristische plekken of als het er expliciet staat heb ik hem wel aan de lijn (en dan ook de korte).

Vancouver Island is echt prachtig, dus kan het alleen maar aanraden om er heen te gaan!


miccamaaike schreef:
Je past er al mooi tussen in je houthakkersblouse en sportschoenen :D

Prachtig daar op Vancouver Island!


Ja echt erg :D . Realiseerde me later dat alle kleren + schoenen die ik daar aan heb uit Canada komen. Het shirt heb ik gekregen (is gevoerd en zo lekker warm), de rest van een thrift store en de schoenen (geen sportschoenen, maar trail runners :+ ) ook hier gekocht (zoveel goedkoper dan hetzelfde merk / schoenen in NL). Moet toch mijn kledingkast een beetje bijvullen, aangezien het meeste naar de kringloop in NL is gegaan!

--------------------------------------------------------

We zijn weer terug van een geweldige en heerlijk spontane roadtrip naar Vancouver Island. Op woensdagochtend kwam het nieuws dat maandag een vrije dag ding zijn vanwege het overlijden van the Queen. 5 minuten later hadden we besloten een 3-daags tripje te doen. En donderdagavond zaten we op de ferry naar Vancouver Island. Totaal planloos, behalve dat we aankwamen en vertrokken vanuit Nanaimo (er zijn 2 plekken waar the ferry heen gaat - Nanaimo die ten zuiden van het midden ligt en Victoria in het zuiden. De weg van Victoria naar het Noorden loopt altijd via Nanaimo). Eerst dachten we naar het westen te gaan (waar het beroemde en ondertussen semi-beruchte Tofino ligt), maar door de verwachte drukte (mooi weer + lang weekend) hebben we uiteindelijk besloten iets naar het noorden te gaan. Uiteindelijk zijn we in Strathcona Provincial Park geëindigd. Dit is het oudste Provincial Park van British Columbia en de grootste van Vancouver Island.

De eerste nacht hebben we heel leuk de tent in het donker op mogen zetten. We hadden een late ferry en moesten nog een stukje rijden naar onze kampeerplaats (een gratis plaatst naar een gebied waar dirtbikes mogen rijden). In het licht van de auto hebben we voor de eerste keer onze nieuwe tent opgezet. Onze hond heeft nog maar 1x eerder gekampeerd, maar hij ontpopte zich onmiddellijk tot de perfecte kampeerder. Inclusief een lichte mate van waaksheid, wat mij weer wat geruststelde.


Afbeelding


Na een prima, maar ietwat koude, nacht, hadden we het plan om west te rijden richting Tofino. Dat duurde niet heel lang, want na 5km kwamen we al een interessante plek tegen en zijn we gestopt bij Little Qualicum Falls (zie foto in een vorige post). Wat een korte stop om de watervallen te bezichtigen moest worden, werd een langere wandeling en een ontbijt aan de picknicktafels. Ik zal jullie de discussie besparen, maar een combinatie van tijd (de wandeling was echt een stuk langer), logistiek (geen kampeer mogelijkheden rond Tofino) en mogelijke drukte, heeft ons doen besloten nog een klein stukje verder te rijden naar het beroemde Cathedral Grove (met de gigantische Douglas Fir trees) en daarna terug te gaan (op Vancouver Island moet je vaak langs dezelfde weg terug) en naar het noorden te gaan.


Afbeelding


Na een stop bij Cathedral Grove (superdruk, maar altijd mooi) en een stuk rijden langs spectaculaire wegen, zagen we een bord naar Elk Falls. We hadden nog wat tijd voordat het donker werd en onze geplande kampeerplek was niet zo ver weg, dus waarom ook niet. We kwamen uit bij een suspension bridge die zo’n 60m boven een rivier canyon zat. Prachtig, maar ook wel spannend omdat je door de brug heen kon kijken. Beer vond het vooral vreemd, maar heeft het heel dapper gedaan. Ook hier werd onze wandeling langer dan gepland, maar gelukkig was onze geplande kampeerplaats (via de app iOverlander gevonden) vrij en konden we nog in het licht opzetten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na ditmaal een echt koude nacht (denk omdat we aan een meer zaten) besloten om een dag vullende hik uit te zoeken. We hadden geen telefoonbereik, dus maar naar een outdoor lodge vlakbij gegaan voor advies. Bij thuiskomst heb ik de hike die hij voorstelde (en we ook hebben gedaan) opgezocht en ik weet niet of ik het had aangedurfd als ik vooral de beschrijving had gelezen . 4,5 km enkel, met 1250m stijgen, met het laatste stuk 600m stijgen in 1,2km was. Het was vooral mentaal heel zwaar, maar we hebben het allemaal gehaald! Beer heeft het zo’n beetje fluitend gedaan, inclusief extra kilometers van het heen en weer rennen. Hij bleek ook vaak wachten als we uit het zicht waren (de Denen liepen een stukje voor ons en hij wisselde af tussen ons) en dan zag je zijn koppie om een boom of net boven je op doemen. We hebben er 4 uur over gedaan om boven te komen (dat is ook wat ervoor staat. Aan het begin geloof je het niet, want wie doet er nou 4 uur over 4,5 km, maar het was toch echt zo) en een goede 2 uur om af te dalen (bijna nog zwaarder dan stijgen). Uiteindelijk waren we rond zes uur moe, maar voldaan terug bij de auto.



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Die nacht geslapen op een BC parks campground. Voor CAD $20 hadden we een ruime plek, met picknickbank in het park. De kampeerplekken daar zijn echt zo anders dan je gemiddelde camping in NL. Je ziet je buren nauwelijks . De volgende dag bestond uit terug richting Nanaimo rijden, waar we om 18u de ferry hadden. Met omwegen (via forest service road – grindwegen dwars door de bossen) en scenic highways (langs de kust), hebben we onze weg teruggevonden.


Afbeelding

(het meer bij de BC park kampeerplaats)
Afbeelding


De Ferry was nog een beleving op zich! Kan iedereen echt aanraden om er eentje in daglicht te nemen. Wij hebben ongeveer 10 bultrug walvissen gezien. Het was zo leuk om de oceaan af te speuren en iedereen hun reactie als je een spuitpluim zag (ik was schijnbaar goed in ze te spotten, bij de eerste die ik zag was er een hele golf van mensen die de richting waar ik naar wees opschoten). Meerdere hebben we van heel dichtbij gezien, een bij sommige alleen de spuitpluimen. Daarnaast is het ook gewoon een hele mooie oversteek, met de dramatische en bergachtige kustlijnen van zoveel Vancouver Island als de mainland.

Korte stop bij het strand voordat we de ferry op gingen. Beer heeft nu al in de Atlantische en Pacific oceaan gezwommen!

Afbeelding

Afbeelding


Nu weer terug in Maple Ridge met een berg uniwerk om doorheen te komen (daarover een volgende keer meer). Wij zijn in ieder geval een beetje verliefd geworden op Vancouver Island en we gaan dan ook zeker (vaak) terug!

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:13

Gaaf! Is de foto van de boom genomen in Cathedral Grove?

Riviera87
Berichten: 417
Geregistreerd: 05-05-20

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:20

Wauw, dat ziet er heerlijk uit! Wat fijn ook dat beer zich zo goed aanpast.

Ellerhuisje
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-11-10

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:31

Prachtig die foto's! Toevallig net terug van een avontuur op Vancouver Island, wat een geweldige reis was dat! Waarom is Tofino berucht? Zijn er ook geweest en een aantal mooie dagen gehad...

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:40

Wat een heerlijk weekend hebben jullie gekozen voor Vancouver Island! Het is echt nog zulk geweldig weer, ondanks de frissere nachten! En wat een geluk met alle walvissen! Ik blijf de overtocht van/naar het eiland/vasteland na 4 jaar nog steeds magisch vinden, de ocean en de Coastal Mountains <3

En iOverlander is geweldig he! Ideaal voor mooie plekjes! Ik maak ook veel gebruik van m'n Backroad Maps Book, daar vindt je ook alle RecSites in (zowel gratis als betaalde) en alle backroads en logging roads. Hier op het eiland zijn veel backroads afgesloten met gates (heel veel is in het beheer van 1 grote logging company :\ ) maar in jouw omgeving is er zoooooveel te ontdekken!

Ik ben benieuwd welke hike jullie gedaan hebben, Flower Ridge? Beer lijkt helemaal in z'n element, zo leuk!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:55

Vancouver Island is fantastisch. Wij gaan er ook zooo graag heen. Vooral de Pacific Rim heeft ons hart gestolen.