Everglades

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 09:41

Hiya,

We zijn een trip naar Florida aan het plannen en als natuurfanaten kan de Everglades uiteraard niet overgeslagen worden.

Hebben jullie tips over welke plekken/gebieden we zeker niet mogen missen? Goede plekken voor excursies (per airboat of kayak)? Verantwoorde wildlifeparken? Er is zoveel te vinden en er wordt zoveel aangeboden dat het lastig is om door de bomen het bos te zien.

Als jullie verder nog must see hidden places hebben in de staat Florida zijn tips ook altijd welkom.

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:16

Leuk, de Everglades! Ik ben er in 2011 geweest maar weet niet meer precies welke ingang ofzo. Stel je vraag eens in het USA topic, daar weet vast wel iemand iets.

Voor wat betreft mooie plekjes in Florida, je mag Naples absoluut niet overslaan.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:21

Zwemmen met manatees (zeekoeien) in Crystal River.

Tarpons voeren op de Keys (Islamorada).

Zeker Key West niet overslaan. Daar ook naar Better than Sex (toetjesrestaurant) gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:21

Ah jaloers. Zo gaaf daar. Maar er is best een verschil in airboat tochten. Wij hebben er twee gemaakt de eerste zag er kwa gebouw niet uit. Maar was persoonlijke fijne gids veel tijd en het voelde echt tof. De tweede keer was een aanfluiting en voelde bijna als oplichting. Afgeraffeld en we waren terug voor we het doorhadden. Ik ga even kijken dadelijk thuis welke wat was.

Napels i gaaf, we hebben daar dolfijnen gezien. Vlak voor napels zit een camping/nationaal park. De moeite waard om te kijken

Het "indian parc" zoals de reclame langs de weg het noemt wat halfweg de weg van west naar oost is commercieel en best duur. Die hebben we overgeslagen daarom.

Edit gevonden Coopertown is echt de moeite waard kwa airboat. Je rijdt er makkelijk voorbij. Een van de eersten die je tegenkomt vanaf de oostkant van florida. Een van de oudste bedrijven ook. De beste tip die we van locals hebben kunnen krijgen

Everglades safaripark hadden we beter kunnen overslaan zonde van het geld vonden we en we gingen er beiden met een sjips daar ging ons geld gevoel weg

Grit

Berichten: 6149
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:42

Naples inderdaad, sowieso is deze kustlijn veel mooier (vind ik dan) dan aan de oostkust.

Vanwege de manatees wil ik graag nog een keer terug naar Crystal River, zo mooi om ze rond te zien zwemmen in de baai. Evenals de dolfijnen en baby alligators aan de randen.
Maar dat is wel afhankelijk van de periode. Wij waren er eind april en toen waren de manatees veelal weg getrokken. Dus later in de zomer zijn het er nog minder.

Ik weet ook niet meer welk park we hebben bezocht in de Everglades en met welke airboat we mee zijn geweest. We hadden wel het geluk dat we er met z'n tweeën opzaten en ik nog een stuk heb mogen varen, erg leuk. Voor ons was een dag Everglades voldoende.

Ik vond Ocala en de Rainbow River leuke pareltjes om bezocht te hebben, maar dat waren voor ons 'on the road' uitstapjes, geen plekken om lang te verblijven.

Bij toeval kwamen we onderweg van Naples naar Crystal River uit bij Newton Perry Underwater Mermaid Theatre. Leuk klein park om te bezoeken als je er de tijd voor hebt, niet spectaculair, maar gewoon leuk. Met Mermaid shows en een mooi boottocht. Er zit ook een waterpark bij.

Key West vond ik eigenlijk de autotocht niet waard, maar dat kan aan mijn verwachtingen hebben gelegen. Ja, Key West is mooi en de bruggen er naar toe ook. Maar ik had het al snel gezien en vond het de rijtijd niet waard.

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:45

Ben het met je eens Grit, ik had ook een andere verwachting van Key West.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:46

Key largo kun je ook uitstekend snorkelen. In het john pennekamp national park. Zowel bij het gator vrije strandje waar zelfs wat koraal al staat en waar ik oog in oog zwom met een barracuda (slik :+ ). Ook de boottochten daar met een glasbodemboot (schijnt mooi te zijn ik heb zakjes gevuld aan dek toen), ook kun je snorkelen bij de echte koraalriffen, de moeite waard, we hebben daar met de tent op een rv park geslapen en daar sliepen de manatees gewoon op het strand.

Keywest zijn we de tweede keer geweest, halverwege gekanoed bij een allerschattigst stoppunt met leuke standjes en winkeltjes ook. Key west het cubaanse eten is er mjammie. Het vertier waar de cruiseschepen aanmeerder was echt leuk. Het fort museum met oa robert de doll is de moeite waard en als het je smaak is :') kun je nachtrondleidingen over begraafplaatsen krijgen

Het hotel waar we daar zaten moest je hinkstapspringen over de leguanen die er rondstapten tussen de vrij rondscharrelende kippen overal. :)) De huisjes zijn de moeite waard een fiets huren daar en een beetje gaan rondfietsen dan zie je best veel. Mooie oude gebouwen ook en veel historie,

En we hebben daar een dolfijnen spot tocht geboekt waar ook snorkelen bij zat op een voormalig kreeften vangplek. Een merkwaardige ondiepte waar grote oude kreeften zitten. En heel erg veel dolfijnen gezien ook.

De oostkust als je dat rifeiland volgt vanaf orlando/kennedy space center naar het zuiden heb je mooie natuur en mooie stranden ook. Wij hebben daar schildpad sporen naar eiernesten gezien, miljoenen grappige krabben in de mini mangrovejes en byzondere rotsformaties in zee. Daar in die binnenzee ook manatees zien zwemmen. Daar kun je ook uitstekend kanoen. :j

Jupiter island is ook een info park met een mooie wandeling door diverse soorten natuur en de rotsformaties zijn indrukwekkend.

https://www.youtube.com/watch?v=p4w3G-uJl9s.

Als je van miami naar napels door de everglades rijdt heb je bijna aan het eind ook een kano verhuur zitten, ongeveer op 1/2-3/4 aan de rechterkant een simpele parkeerplaats (een van de weinigen voor een ruststop) daar kun je wandelen en zitten enorm veel gators :oo gewoon vrijwillig omdat het kan en veel soorten vlinders en vogels ook. :j

SennaS
Berichten: 263
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:21

Leuk dat je naar Florida gaat. Wij gingen voor corona elk jaar en zijn zelfs op Key West getrouwd :)

Wij hebben de airboat tour in de Everglades vanaf een Alligator Farm gedaan (https://everglades.com/). Volgens mij is dit één van de bekendere farms. Verder zou ik Key Largo en John Pennekamp aanraden. Crystal River is ook erg mooi.

Wij vinden Key West geweldig vanwege de sfeer, de restaurantjes/barretjes en het eten/drinken, maar voor de natuur zou ik het niet aanraden. De rit ernaartoe is mooi, maar na een tijdje heb je die bruggen ook wel gezien.

Ga je ook naar Orlando?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 12:56

Veel reacties zeg!

Start punt is Orlando, daar gaan we eerst een paar dagen in Disney en Universal Studios rondhangen.
Vanuit daar gaan we naar de Crystal river inderdaad voor de zeekoeien.

Vanaf daar is het nog redelijk open, we willen Miami zien, de Everglades dan en we denken ook aan The Keys.

Naples zal ik eens opzoeken

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:10

Disney en universal zijn leuk: plan je dagen in de parken (tenzij het je echt niet kan schelen om attracties te doen). Zeker in Disney is aanwezigheid een uur voor rope fall aan te raden als je nog een beetje normale wachttijd wil voor de populaire attracties. En goed spelen met de fast passes. Zijn veel filmpjes over. Universal vonden wij veel chiller.

Kennedy space center vond ik super gaaf.

Miami: mja. Boottocht langs de celeb huizen is wel grappig.

Key west: heel chill maar duur!

Tarpons voeren: cool.
Glazen bodem boot: teleurstellend.
Zee koeien: ja leuk! Wij zijn naar een sanctuary geweest.

Everglades; de air boats mogen met een reden het nationaal park niet in. Omstreden dus.
Wij zijn voornamelijk in het nationaal park geweest. De everglades is iets indrukwekkends maar vooral als je je erin verdiept. Want op het eerste zicht is het alleen maar gras en laag water :D wij hebben de tram ride gedaan daar, vond ik wel informatief. En nog een wandeling. Slangen, schildpadden, vogels en alligators gezien.

Bush gardens in tampa vond ik een heel cool, rustig en betaalbaar park.

Ja verder… ik snap waarom de Amerikanen zelf zo neerkijken op Florida. Het was echt mijn ding niet en op de parken en space center na vond ik de reis heel erg mweh en duur.

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:38

Key west vond ik ook tegenvallen.
Maar dat was meer dan 20 jaar geleden. :D

SennaS
Berichten: 263
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:10

Fastpass is vervangen door Genie+ en Lightning lane. Dit kost $15 dollar per dag bovenop je ticket. Daarnaast zijn er attracties die geen deel uitmaken van de standaard Lightning lane maar waar je een Individual Lightning Lane voor kunt kopen. De prijzen hiervan liggen tussen $8 en $15 dollar. Als je hiervan gebruik wilt maken dan zou ik inderdaad wat filmpjes vooraf kijken zodat je goed bent voorbereid en weet hoe het werkt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:36

En zeker voor een paar mega populaire attracties zou ik ze gewoon kopen. Je geeft al zoveel geld uit dat 15 dollar spenderen om 3u tijd te sparen misschien wel de moeite is. Specifiek denk ik dan aan die ene attractie van avatar.
Bij universal is vooral die ene van Harry Potter extreem populair (en kwetsbaar). Single rider rijen zijn in die universal parken overigens echt de moeite. Attracties met plus 90 minuten wachttijd waar je bij de singles gewoon kon doorlopen.

Zeker omdat het zo duur ik vond ik een goede voorbereiding wel nuttig. Welke attracties wil je doen en hoe pak je dat best aan.
Wil je echter lekker rondwandelen en kijken en winkelen, dan gewoon lekker gaan haha.

L_iek
Berichten: 9726
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:37

Voor Disney is Genie + zeker een aanrader.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:35

Eerlijk is eerlijk, als je in Frankrijk ook al naar Disney geweest bent zou ik m wellicht skippen. Universal <3

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:59

De Everglades, ik ben er een aantal keren geweest.

Airboattour kun je het beste doen bij Everglades City en niet langs de Tamiami trail. Die zijn ontzettend commercieel. In Everglades City heb je het gelijknamige bedrijf: Everglades City Airboattours. Deze zijn kleinschalig en je krijgt een koptelefoon met microfoon op zodat je ook nog vragen kunt stellen.

Vanaf Naples heb je een onverharde weg, de Loop road, die je kunt nemen en waar veel alligators liggen.
De moeite waard.

Dan kun je bij de ingang Shark Valley langs de Tamiami trail fietsen huren. Het is echt heel leuk om letterlijk tussen de alligators door te fietsen.

Afbeelding

En ze zaten nog dichterbij maar zolang je niets doet is er niets aan de hand.

Verder zou ik voor het echte wandelen de ingang bij Homestead kiezen, daar heb je mooie wandelroutes ook met boardwalks.
Onderweg kun je dan een overheerlijke fruitshake nemen bij ‘Robert is here’ , daar kom je ook langs.

Zuidwest Florida (Naples, Marco Island, Fort Myers) en de Keys zijn mijn favoriete gedeelte van Florida.
Ik vind Key West dus echt wel leuk maar het is behoorlijk prijzig om daar te overnachten. Wij gingen meestal naar Marathon en vanaf daar is het nog een uurtje rijden.
Sombrero Beach in Marathon is ook mooi en natuurlijk Bahia Honda State Park.

Veel plezier vast!

tienus63

Berichten: 12179
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:26

Wij zijn 20 jaar geleden ook naar het noorden van Florida gegaan.
Pensincola is erg leuk. Heeft Franse invloeden. Mooie stranden.
Naples, Sarasota.
In Ocala naar paardenbedrijven geweest.
Van Naples naar het noorden lukraak bij veeboeren het erf opgereden en gevraagd of we mochten kijken.

SennaS
Berichten: 263
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:14

Iris82 schreef:
Eerlijk is eerlijk, als je in Frankrijk ook al naar Disney geweest bent zou ik m wellicht skippen. Universal <3


Ik vind Disneyland Parijs en Disney World echt compleet anders dus ik zou het zeker niet skippen. Maar wij zijn dan ook groot Disney fan ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Everglades

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:00

Ik vond de Disney’s ook zeker de moeite waard, maar epcot absoluut niet. Geen leuke attracties, en ze hebben er dolfijnen :( wat ik dus niet wist. Bleh.