Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 08:36

Hallo,
Morgenvroeg vertrek ik op vakantie naar Portugal en ik kom net tot de conclusie dat ik mijn identiteitskaart nergens vind.
Ik heb wel een geldig paspoort en rijbewijs.
Weet iemand of dit voldoende is?

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:39

Een geldig paspoort is prima.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:43

Rijbewijs is niet geldig als geldig identificatie middel in het buitenland. Paspoort wel, meeste mensen hebben ook óf een ID kaart óf een paspoort.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:45

Ik snap niet dat je én een ID-kaart én een paspoort hebt :))
ID-kaart is voldoende voor landen binnen de EU, met een paspoort kun je de hele wereld over. Inclusies alle EU landen dus.

Om kosten te besparen zou ik geen moeite meer doen om nog een nieuwe ID-kaart aan te vragen als je 'm niet meer terug vindt of als-ie over een tijdje verlopen is :+
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-08-22 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:45

Paspoort is altijd goed. Beter nog dan een ID kaart zelfs.... ID is alleen binnen de EU (of Europa, dat weet ik niet precies) geldig. Je paspoort weteldwijd!

Rijbewijs alleen is in elk geval niet voldoende. Daarmee mag/kan je je in het buitenland niet identificeren.

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Re: Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 08:48

Bedankt, wat een opluchting!
Ik heb nog een paspoort van enkele jaren geleden van een reis buiten Europa gelukkig.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:01

Ibbel schreef:
Ik snap niet dat je én een ID-kaart én een paspoort hebt :))
ID-kaart is voldoende voor landen binnen de EU, met een paspoort kun je de hele wereld over. Inclusies alle EU landen dus.

Om kosten te besparen zou ik geen moeite meer doen om nog een nieuwe ID-kaart aan te vragen als je 'm niet meer terug vindt of als-ie over een tijdje verlopen is :+

Ik snap dat wel.
Ik had een ID kaart. Toen ging ik naar Cuba en moest ik een paspoort hebben.
Daarna mijn ID kaart niet meer verlengd en paspoort wel omdat ik vaker buiten Europa reis.


Maar ik heb dus een paar jaar dubbel gehad.

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:24

Ibbel schreef:
Ik snap niet dat je én een ID-kaart én een paspoort hebt :))
ID-kaart is voldoende voor landen binnen de EU, met een paspoort kun je de hele wereld over. Inclusies alle EU landen dus.

Om kosten te besparen zou ik geen moeite meer doen om nog een nieuwe ID-kaart aan te vragen als je 'm niet meer terug vindt of als-ie over een tijdje verlopen is :+


Maar als je hem niet meer terug vindt, moet je wel aangifte van vermissing doen, anders kan je geen nieuw paspoort of rijbewijs (of ID) meer aanvragen

Benazir

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:42

Ibbel schreef:
Ik snap niet dat je én een ID-kaart én een paspoort hebt :))
ID-kaart is voldoende voor landen binnen de EU, met een paspoort kun je de hele wereld over. Inclusies alle EU landen dus.

Om kosten te besparen zou ik geen moeite meer doen om nog een nieuwe ID-kaart aan te vragen als je 'm niet meer terug vindt of als-ie over een tijdje verlopen is :+


Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België ben je verplicht identificatie bij je te hebben als volwassene. Een paspoort meezeulen lijkt me niet even evident :)

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:44

Hier telt rijbewijs ook als identificatiemiddel

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:45

In NL geld een rijbewijs ook als ID ( om je te identificeren aan de politie, je een pakketje ophaalt of voor in de supermarkt als je alcohol wilt kopen.

Een paspoort is wereldwijd geldig. Gelukkig heb je die TS, fijne vakantie!

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:50

Inderdaad Daantjuh, er zijn best redenen te bedenken waarom mensen beiden hebben.

Er zijn ook mensen die voor het gemak bewust beiden hebben.

Een paspoort is een onhandig ding om bij je te dragen daar waar je een id kaart makkelijk in je portemonnai of hoesje van je mobiel steekt. Paspoort komt dan alleen tevoorschijn uit kluis of kast als het echt noodzakelijk is.

Niets raars aan. Moet een ieder zelf weten.

Fijn dat je onbezorgd op vakantie kunt, ts. Geniet ervan. Kijk uit voor de bosbranden daar.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:51

Overigens geldt voor autoverhuur enkel rijbewijs ook niet in Nederland. Je hebt echt of of rijbewijs ernaast nodig. Nederland is best een buitenbeentje wat dat betreft in Europa.

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:55

Maar toch nog even voor de volledigheid (anders worden mensen misschien op het verkeerde been gezet):

Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

- de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
- een uitkeringsaanvraag;
- indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
- binnenlands vreemdelingentoezicht;
- inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.


Bron: website Rijksoverheid

scooby09

Berichten: 2215
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:58

Wat heb je doorgegeven bij het kopen je je ticket...?
Als dat je ID kaart is incl je nummer heb je met je paspoort wel een probleem dat moet namelijk wel hetzelfde zijn.

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:01

scooby09 schreef:
Wat heb je doorgegeven bij het kopen je je ticket...?
Als dat je ID kaart is incl je nummer heb je met je paspoort wel een probleem dat moet namelijk wel hetzelfde zijn.


Dat is nog eens een waardevolle bijdrage. Je zult maar op de luchtbaven staan....

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:06

Ja exact, hoop dat TS het topic nog volgt.

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 10:08

Boras schreef:
scooby09 schreef:
Wat heb je doorgegeven bij het kopen je je ticket...?
Als dat je ID kaart is incl je nummer heb je met je paspoort wel een probleem dat moet namelijk wel hetzelfde zijn.


Dat is nog eens een waardevolle bijdrage. Je zult maar op de luchtbaven staan....

Ik heb niets moeten doorgeven bij het kopen van een ticket.
Ik heb ondertussen ook naar de gemeente gebeld en die zeggen ook dat het in orde is, dat een paspoort boven een identiteitskaart staat.

En ik ga naar Madeira dus geen bosbranden gelukkig!

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:10

Boras schreef:
scooby09 schreef:
Wat heb je doorgegeven bij het kopen je je ticket...?
Als dat je ID kaart is incl je nummer heb je met je paspoort wel een probleem dat moet namelijk wel hetzelfde zijn.


Dat is nog eens een waardevolle bijdrage. Je zult maar op de luchtbaven staan....

Dit ja, ze laten je dan gewoon staan :=

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:10

Niets moeten doorgeven weet je dat wel zeker? Dat moet namelijk altijd zover ik weet.

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:18

poes schreef:
Overigens geldt voor autoverhuur enkel rijbewijs ook niet in Nederland. Je hebt echt of of rijbewijs ernaast nodig. Nederland is best een buitenbeentje wat dat betreft in Europa.


Rijbewijs en creditkaart voldoet ook! (Bij Sixt dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:19

daantjuhhh schreef:
Ibbel schreef:
Ik snap niet dat je én een ID-kaart én een paspoort hebt :))
ID-kaart is voldoende voor landen binnen de EU, met een paspoort kun je de hele wereld over. Inclusies alle EU landen dus.

Om kosten te besparen zou ik geen moeite meer doen om nog een nieuwe ID-kaart aan te vragen als je 'm niet meer terug vindt of als-ie over een tijdje verlopen is :+

Ik snap dat wel.
Ik had een ID kaart. Toen ging ik naar Cuba en moest ik een paspoort hebben.
Daarna mijn ID kaart niet meer verlengd en paspoort wel omdat ik vaker buiten Europa reis.


Maar ik heb dus een paar jaar dubbel gehad.


Precies, zo raar vind ik het niet om beide te hebben, al dan niet tijdelijk door een situatie zoals jij beschrijft.

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 10:19

Spenk schreef:
Niets moeten doorgeven weet je dat wel zeker? Dat moet namelijk altijd zover ik weet.

Ja, heel zeker. Ik heb de tickets nog geen week geleden geboekt en had toen geen identiteitskaart nodig, anders had ik toen al geweten dat hij weg was :=
De gemeente had mij doorverbonden met dienst burgerzaken en die zeggen dat het in orde is dus die zullen het normaal wel weten…

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Morgen op reis, identiteitskaart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:21

Het ligt aan de luchtvaartmaatschappij. Zo moet je bij Ryanair inderdaad het nummer van je ID of Paspoort bij boeking al opgeven. Bij Transavia pas bij inchecken (uit mijn hoofd gezegd).

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:21

Fitii schreef:
Spenk schreef:
Niets moeten doorgeven weet je dat wel zeker? Dat moet namelijk altijd zover ik weet.

Ja, heel zeker. Ik heb de tickets nog geen week geleden geboekt en had toen geen identiteitskaart nodig, anders had ik toen al geweten dat hij weg was :=
De gemeente had mij doorverbonden met dienst burgerzaken en die zeggen dat het in orde is dus die zullen het normaal wel weten…

De gemeente weet niks van vliegtickets hoor. Dat is iets van de maatschappijen en niet van de gemeente.