Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:37

Hangt echt van je persoonlijk af. Ik rijd een keer of 5 per jaar Hongarije op en neer in een weekend 1400 km enkel. Ik rij gemiddeld 14-16 uur over een enkele rit en die dit telkens in een stuk. Soms rijden we snachts. Soms overdag.
In het najaar gaan we ene Balkan rondreis doen (+2000 km naar eerste bestemming), hier hebben we 2 dagen voor uit getrokken. Maar het punt waar we rusten boeken we onderweg wel.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:41

Het is ook niet dat je niet stopt he, ik stop gemiddeld elk uur even. En als het met 2 in de auto kan, dan doe je dat, maar soms gaat dat niet helaas. Wij reden vroeger ook altijd in 1 dag naar de MIddellandse zee, dus als kind achterin. Later wilden mijn ouders overnachten, want met een caravan rij je langzamer dan met een vouwwagen. Zonder aanhanger rij je gewoon sneller dan met een aanhanger. Ik spreek over rijden zonder aanhanger natuurlijk.

Naar Hongarije hebben we wel overnacht. Zowel heen als terug. Dat was een beetje omdat we niet wisten hoe snel je in Hongarije nog zou kunnen rijden.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:44

In Australië heb ik een keer 11 uur gereden ( zijn 13 uur onderweg geweest met lunch en pauzes)
We hebben daarbij elkaar afgewisseld met rijden. Ik vond het zelf een verschrikking. Mijn lijf deed zeer en we waren compleet gesloopt,hadden daar een dag later nog last van.
Sindsdien hak ik alles in meer stukken met Max 6 uur rijden op een dag maar daar doe ik dan een hele dag over met pauzes en wat bezoeken onderweg.
Dat bevalt mij beter

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:45

Wij reden altijd in een keer door naar Salou maar zou het nu niet meer doen want het verkeer is echt veel drukker geworden.
Zou kijken voor een hotel of B&B ruim over de helft, kan je de volgende morgen weer fris en fruitig verder.
Wel kijken dat ze een beveiligde parkeerplaats hebben, je zal niet de eerste zijn wiens bagage gepikt wordt.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:45

In dat opzicht bevalt de elektrische auto ons beter dan we verwacht hadden. Bij een laadstop moeten we gewoon verplicht een half uur rusten, we komen nu echt een stuk uitgeruster aan dan voorheen.
Zou nu met een andere auto ook langere stops inplannen, voorheen was t ff tanken, plassen en weer door.

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:50

ligt aan de route.
Als we naar wintersport gaan overnachten we vaak in Duitsland voor de grens met Oostenrijk.
Dat is ronde de 850/900km. De volgende dag rijden we door naar Italië. Dat is dan nog zo'n 300km.

Maar als we naar Schotland gaan, houden we de ritten korter.
Dan is de langste rit zo 350 tot 400km.
Anders soort wegen, waardoor je gewoon langer (veel) onderweg bent.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:51

chanicha schreef:
Wij reden altijd in een keer door naar Salou maar zou het nu niet meer doen want het verkeer is echt veel drukker geworden.
Zou kijken voor een hotel of B&B ruim over de helft, kan je de volgende morgen weer fris en fruitig verder.
Wel kijken dat ze een beveiligde parkeerplaats hebben, je zal niet de eerste zijn wiens bagage gepikt wordt.


En voor je weggaat al boeken, ik hoorde van mijn schoonzus die ook naar Salou is dat het best druk is in de overnachtingsplekken en je moet een creditcard hebben bij de meeste.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:53

Het lijkt wel een wedstrijdje 'lang in de auto zitten', maar het simpele feit is dat je niet weet hoe het weer is, of er wegwerkzaamheden zijn, of er files staan etc etc.

Hoe lang en ver je kan rijden is niet afhankelijk van alleen jou als bestuurder.
Daarom nogmaals de tip; boek niet van tevoren, maar rijd gewoon een eind en boek iets als je moe wordt.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:58

Als je volgens de kaart 9 uur rijd ben je nog veel langer onderweg natuurlijk. Elke paar uur een kwartier benen strekken, broodje eten, stukje traag verkeer of een route afgesloten.
Wij waren met een rit van 8 uur meer dan 10 uur onderweg uiteindelijk en dat was ook wel de max voor ons moet ik zeggen. :=

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:59

wij reden meestal max 800 km op 1 dag. een keer 1000 moeten rijden omdat we de volgende dag een boot moesten hebben. Wat mij in de jaren opviel is als je morgens lekker vroeg vertrekt of nachts gaat rijden dat dit beter te doen is dan overdag rijden. In jouw geval zou ik die 950 doen maar dan lekker een deels nachts ervan pakken. dan kom je misschien wel al om 15 of 16 uur aan maar dan kan je vaak je hotel al in en doe je ff een powernap , daarna kan je lekker ergens gaan eten en dan vroeg gaan slapen. de volgende dag dan nog een klein stukje. Als je nachts gaat rijden voorkom je drukte op de wegen en files. en leg je die 950 km veel sneller af. Moet je er uiteraard wel tegen kunnen om bijv om 3 uur nachts te vertrekken.
Als wij op wintersport gingen reden we het hele stuk in een keer.

De fout die ik nooit meer maak is dat we op een terugreis wel de hele afstand in een keer afleggen. 2 x 1500 km gereden met hoop files en ellende. We kwamen kapot thuis en ik was mijn hele " zenn" gevoel van de vakantie kwijt zo moe dat ik was.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:59

Ik ben in 2014 in 1x met de caravan vanaf Caen/Normandië naar huis (omgeving Groningen) gereden. Dat is ca. 850 km en volgens Google Maps ca. 9 uur rijden. Ik moet dan regelmatig stoppen om te tanken :+ en thv Breda heb ik zeker een uur echt gerust incl. even slapen.

Ik heb er uiteindelijk zeker 12 uur over gedaan. Het was gelukkig boven Zwolle niet druk meer op de weg en ik kon rechtuit over de A28. Want eigenlijk kon dat laatste stuk niet meer qua mijn eigen reactievermogen.

Als je Google Maps gebruikt voor je tijdsplanning, hou er dan rekening mee dat Google rekent met de max. toegestane snelheid en geen tijd rekent voor stops voor tanken, eten, plaspauze, tolpoortjes enz.
Als je zonder aanhanger rijdt, reken dan met ca. 90 km/uur, je zal eerder langzamer dan sneller zijn.
Die 9,5 uur van Google zal waarschijnlijk realistisch 12-13 uur zijn.

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:01

Goof schreef:
Ik zou niks vooraf boeken, je weet gewoon niet hoe de omstandigheden zijn en hoe ver je komt op 1 dag.
Gewoon gaan rijden en als je moe bent iets zoeken via airbnb of booking idd.

Dit zou ik ook doen :j

Met 2 chauffeurs en vroeg vertrekken klinkt 950km rijden prima te doen. Maar het hangt ook af van weersomstandigheden, verkeer, hoe je je zelf voelt, etc. Dus lekker kijken hoe ver je komt en dan ter plekke een hotelletje boeken voor de overnachting. Of dat na 700, 950 of 1100km is merk je dan vanzelf wel.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:04

Wij rijden zeker twee, soms drie keer per jaar heen en weer van Zuid Spanje naar Nederland. Het hangt sowieso enorm af van de drukte, in de winter met mooi weer is vaak lekkerder dan in een vakantieseizoen bijvoorbeeld. Op zondag mogen er in Frankrijk geen vrachtwagens op de weg, alleen koeltransport, dat scheelt een hoop drukte. En dan je route, de Route de Soleil vermijden we sowieso in de zomer, altijd druk, veel caravans.

Waar moet je heen in Noord Spanje? Als je niet echt aan de Middellandse zee zit, zou je kunnen overwegen om via Limoges of zelfs Bordeaux te rijden. Wij doen dit vaak, ook wel via Pau.

´Vroeger´ pakten we rustig 13 uur op de eerste dag, tegenwoordig doen we twee overnachtingen minimaal. We rijden dan 8 uurtjes per dag ongeveer. Gaat prima, maar we stoppen dan echt niet elk uur en ook niet echt lang. Toilet, tanken (hoeft op die rit ook niet meer zo vaak met een zuinige auto), even koffie pakken en gaan. Koelbox zit de altijd vol met frisse drankjes, veel water en wat hartige hapjes. Onze afstand is 2000 kilometer.

Wil je Parijs vermijden? Rijdt dan via Rouen of Troyes (wij doen het laatste).

Op het laatste moment pas wat boeken, kan ook akelig verkeerd uitvallen. Ik heb wat mensen gezien die al een uur of twee verder waren voor ze een hotel vonden wat plaats had. Of alleen credit cards accepteerden (die sowieso natuurlijk wel erg handig zijn!). Ik boekte soms twee hotels op een uur of drie van elkaar af en annuleer er onderweg een als het goed loopt of juist niet. Tegenwoordig hebben we onze afstanden aardig in kaart, dus boek ik gewoon lekker vooraf een goed hotel met een fijn restaurant.

Note: wij hebben alle tijd en slapen tegenwoordig vanuit Nederland zelfs al vaak in Troyes, dus maar 4,5 uur de eerste dag. Gewoon om even helemaal uit de drukte te zijn, onze hoofden leeg te maken en rust te nemen na een hele drukke periode met familie en vrienden. Op dag twee rijden we dan tot Pau ongeveer en de laatste dag naar huis (of zelfs ook nog een hotel of een uurtje of drie van huis, mini-vakantie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:12

Goof schreef:
Het lijkt wel een wedstrijdje 'lang in de auto zitten', maar het simpele feit is dat je niet weet hoe het weer is, of er wegwerkzaamheden zijn, of er files staan etc etc.

Hoe lang en ver je kan rijden is niet afhankelijk van alleen jou als bestuurder.
Daarom nogmaals de tip; boek niet van tevoren, maar rijd gewoon een eind en boek iets als je moe wordt.
Echt hè. :')

Ter aanvulling: als je minder focust op zsm op de plaats van bestemming aankomen en meer op de rit erheen, kom je veel uitgeruster aan. Kies een leuk dorpje om te overnachten ipv een hotel op een industrieterrein bijvoorbeeld en stop voordat je helemaal gesloopt bent, zodat je ook nog zin hebt om wat te doen die dag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:14

Voor mijn werk ooit 1400 km afgelegd in een dienst met de verplichte rij en rusttijden. Niet echt top maar als het moet. Eens in een keer naar huis vanaf de alpen 1100 km omdat het zo beroerd was dat er geen fut meer was om in de stromende regen de tent op te zetten. Daarna blij dat er niks meer hoefde.

Met de camper wel eens een dag van 750 km gemaakt op de terugweg. Maar dan zit ik kwa comfort wel aardig aan de max.

Een dergelijke afstand die jullie willen maken zou ik tegenwoordig zeker op de heenweg in drie of meer stukken breken. En van de reisdagen een vakantie dagen maken. Rustig binnendoor en genieten van de omgeving. Dan maar later op "bestemming" aankomen en onderweg veel zien en wat hebben aan je dagen ipv chagerijnig en gestrest de afstand "moeten" rijden. Geen tijd voor een langere stop of wat tegenslag. En het risico om echt doodop aan te komen, ruzie te krijgen onderweg of bij pech overstuur raken van het niet halen van de verplichte afstand.

De instelling hier nu is ik weet ongeveer de richting maar zie ik onderweg iets leuks stop ik en ga dat bekijken. Neem een lange lunch en we zijn wel eens 45 km verderop gestopt zo de dag is wel weer best zo :))

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:16

Gewoon stoppen als je het zat bent inderdaad.
Ik rij altijd alleen trouwens, mijn partner heeft geen rijbewijs.

Als je doelen zet wordt je sneller gefrustreerd.
Laatst ook weer eens 10 uur gedaan over een stuk van 7,5 uur, heb gewoon al 40 minuten na vertrek vreselijk lang vast gestaan in Belgie. Ik ben toen wel doorgereden omdat het de volgende dag weer zo heet werd.

Soms overnachten we zelfs al na 4 uur, gewoon omdat we de files zat zijn of omdat we eind van de dag pas gaan rijden of zo. Je kunt die stops ook gewoon als deel van je vakantie inrichten. Het is niet alleen maar mooi op je eindbestemming.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:19

Misschien ook wel iets om mee te nemen ... wij rijden steeds vaker hele stukken binnendoor in Frankrijk. Gewoon omdat het zo mooi is, die leuke dorpjes, pleintjes, huizen, echt genieten. Bonus: het scheelt je een hoop tol (wel tot meer dan 75 eur op onze route). Kan je weer een hotel voor nemen.

En voor de hoge nood onderweg, gebruik ik de app Toilet Finder. Heel veel van die dorpjes hebben keurige openbare toiletten op pleintjes :-)

Ik ben gek op leuke plaatselijke hotels, liefst zo min mogelijk ketens.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:31

Monique wij deden dat ook en dat is echt mooi :j
Stoppen in dorpjes met kleine bakkerijtjes en heerlijke verse broodjes halen, zalig!

Edit, zou nooit meer de bergen binnendoor nemen, daar zou ik de tol opgaan brrr wat een hoogtes :')

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 10:37

Goede top van de toilet app :D

Ik denk ook dat het het beste is om te rijden tot je denkt nou nog ff en dan ben ik er klaar mee en dan een hotel/airbnb zoeken. Zit Alleen een beetje met dat de auto vol zit met spullen het voelt een beetje onveilig bij drukke plekken :o maar misschien is het juist ook een voordeel als het ergens druk is. Het is altijd een gepuzzel om alle camping gear in de auto te krijgen dus die halen we er liever pas uit als we dan in Spanje zijn. Hoe is jullie ervaring met op de dag zelf nog een hotel/airbnb boeken?

Het idee is langs Parijs/bordeaux en we gaan niet in het hoogseizoen.

Ik snap trouwens uiteraard dat het langer duurt dan de reistijd die Google maps aangeeft ook ivm pauzes maar Google maps rekent in ieder geval wel files mee in de tijd dus ik ben een paar dagen aan het kijken wat het gemiddeld een beetje doet

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:42

chanicha schreef:
Edit, zou nooit meer de bergen binnendoor nemen, daar zou ik de tol opgaan brrr wat een hoogtes :')



Die vinden wij juist geweldig :-) We zoeken ze op.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:42

Zoek dan een landelijk gelegen b&b of zoiets. Of met privé parkeerplaats, dan zit je wel goed vaak.

Kijk wel even dat je om Parijs heen gaat, wat een ruk route is dat zeg.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 10:43

Prairy schreef:
Zoek dan een landelijk gelegen b&b of zoiets. Of met privé parkeerplaats, dan zit je wel goed vaak.

Kijk wel even dat je om Parijs heen gaat, wat een ruk route is dat zeg.


B en b leek mij het meest top, maar ik denk dus dat je dat wel echt van te voren moet boeken?

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:47

moonsparkle schreef:
Goede top van de toilet app :D

Ik denk ook dat het het beste is om te rijden tot je denkt nou nog ff en dan ben ik er klaar mee en dan een hotel/airbnb zoeken. Zit Alleen een beetje met dat de auto vol zit met spullen het voelt een beetje onveilig bij drukke plekken :o maar misschien is het juist ook een voordeel als het ergens druk is. Het is altijd een gepuzzel om alle camping gear in de auto te krijgen dus die halen we er liever pas uit als we dan in Spanje zijn. Hoe is jullie ervaring met op de dag zelf nog een hotel/airbnb boeken?


Ik heb diverse redenen om vooraf te boeken. De eerste is inderdaad: parkeren. Vaak kan je óf niet parkeren, óf niet veilig óf in een parkeergarage, waar onze grote auto niet echt handig in past. We hebben vaak veel spullen mee, dus zoek ik hotels met eigen parkeerplaats, liefst afgesloten of bewaakt.

Punt twee: grote bedden. Frankrijk kent nog veel hotels met een tweepersoonsbed van 1,35 of 1,45 breed. Sorry, passen wij samen echt niet comfortabel in. Ik zoek dus op extra groot (king size) of twee aparte bedden (die staan toch altijd tegen elkaar aan).

Punt drie: restaurant aan of naast het hotel, geen zin om ´s avonds alsnog de auto te moeten pakken.

Met deze ´eisen´ is vooraf boeken gewoon handig.

Wil je wat adresjes? Zo rond Pau heb ik nog wel wat leuke hotels en ook nog een toppertje net over de grens bij Irún.

Zo reden wij drie weken geleden:


Afbeelding

In grote lijnen: Brussel - Reims - Troyes - Gien - Vierzon - Chateauroux - Angouléme - Bordeaux - Pau - Huesca en verder via Zaragoza en Teruel naar huis.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:58

REims-Troyes is niet het snelste, dan zou je over Parijs gaan, en dan kom je ook bij Vierzon uit. Ik rij naar de Lot altijd over Parijs naar Vierzon.

Ik heb 2 weken terug het hele stuk van Reims naar Troyes, Bar le Duc en dan naar ChatillonSur Seine over de RN gedaan. Vond dat toch wel een heel stuk trager gaan.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-08-22 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:02

Toen wij naar Platja D'aro gingen, hebben wij een overnachting gehad bij Lyon :)

Maar wij hebben wel altijd een hotel geboekt vanwege het parkeren bij het hotel/afgesloten parkeerplaats.
Toch vanwege al je bagage in je auto.