Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 14:03

Ik twijfel een beetje, we gaan naar noord Spanje om te kamperen en dat vinden we wel echt te ver om in een stuk te rijden dus een overnachting in Frankrijk dan maar. Ik wil eigenlijk wel zo ver mogelijk komen zodat we daarna niet zo ver meer hoeven. Ik heb nu iets gevonden op 9.5 uur rijden maar zou dat goed te doen zijn? Je pauzeert natuurlijk ook tussendoor. Ik zit te denken aan een airbnb of liefst bed en breakfast zodat we fris verder kunnen maar dat moet je natuurlijk wel van te voren reserveren. Natuurlijk verschilt het per persoon maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:11

Wij hebben dit jaar wintersport de overnachting op 7,5 uur rijden gehad, volgende dag nog 2,5 uur. Voornamelijk gedaan zodat we voor de files uit zou rijden, maar we kwamen zo uitgerust aan in vergelijking met in 1x rijden. Ligt er ook aan wie er allemaal kunnen rijden. Mijn vader en vriend kunnen beide ook op de vrachtwagen, die gaan zitten en scheuren aan 1 stuk door. Ik daarintegen ben na 2 uurtjes gaar en wil dan echt de auto even uit.

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:13

9.5 uur is wel pittig hoor! Hou er ook rekening mee dat je met wat pech veel file hebt.
Hoe lang zou je dan de volgende dag nog moeten?

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 14:15

Daantjuh88 schreef:
Wij hebben dit jaar wintersport de overnachting op 7,5 uur rijden gehad, volgende dag nog 2,5 uur. Voornamelijk gedaan zodat we voor de files uit zou rijden, maar we kwamen zo uitgerust aan in vergelijking met in 1x rijden. Ligt er ook aan wie er allemaal kunnen rijden. Mijn vader en vriend kunnen beide ook op de vrachtwagen, die gaan zitten en scheuren aan 1 stuk door. Ik daarintegen ben na 2 uurtjes gaar en wil dan echt de auto even uit.


Als ik in de ochtend vroeg vertrek kan ik best wat uur doortrekken, mijn man daarentegen doet misschien 2/3 uur achter elkaar. Het zou dan zijn 9.30 uur(zegt Google maps nu maar het is wel hoogseizoen) en de volgende dag dan nog 4 uur.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 02:34

Wij rijden gerust 10-11 uur per dag (en als het 'moet' zelfs 12 uur, dat is wel echt de max). Verschil is dat hier buiten de steden minder verkeer is. Ik ben al jaren niet in Frankrijk geweest, dus ik kan niet inschatten hoe druk en vermoeiend het rijden daar is.

Dus als je mij vraagt: Is 9,5 uur rijden te doen?
Zou ik zeggen: Ja hoor, makkelijk!
Maar jullie zijn ons niet. Als wij rijden om kilometers te maken, is het net een militaire operatie :') We rijden stipt 0400 weg met 2 volle tanks onder de auto, koffiebekers gevuld en de koelkast achterin vol met eten en drinken. We stoppen onderweg alleen om te tanken, naar het toilet te gaan of bestuurder te wisselen.

Als je er geen moeite mee hebt om zo aan je vakantie te beginnen, zou ik idd ook de eerste dag zo ver mogelijk rijden. Dan heb je de tweede dag een makkie.

Goede reis alvast!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 02:48

ik rij zo 800 kilometer zonder problemen. Denk dat ik er max 1000 zou rijden op 1 dag (als ik alleen ben als chauffeur).
800 kilometer komt met stops al snel uit op 9 uur. echter rijd ik dit ook met aanhanger (trailer) en rijden we er dan meestal 12 uur over.

Met mijn ouders vroeger weet ik nog wel dat we zo 1200/1300 kilometer reden op 1 dag (zuid frankrijk), dan vertrokken we ook snachts en waren halverwege de middag op bestemming.

Tip:
Vertrek in de nacht en zorg dat je voor 05.30 voorbij Parijs bent. dit scheelt enorm in file en vertrek niet op een zwarte zaterdag :+

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 05:45

Als wij naar Oostenrijk gaan, gaan we om 4 uur in de ochtend weg en als alles mee zit zijn we rond 17.00 uur - 17.30 uur op de bestemming waar we overnachten, dus ongeveer 13 uur / 13 en half uur. Dat is zo'n 1100km rijden. De volgende dag hoeven we dan maar een uurtje meer :j Prima te doen! We maken dan geen lange stops tussendoor. Gewoon even wc, eten en weer door. Als je wel van de lange stops bent lukt dat natuurlijk niet.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 06:50

Ik ben een ochtendmens maar geen nachtmens :') ik dacht rond 5/6 te vertrekken

Stops is bij ons ook meestal plassen en gaan, soms tussen de middag iets langer om even tijdens het benen strekken een broodje te eten.

De langste rit die we hebben gehad was 7 uur volgens Google maps

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 06:54

Het ligt er qua hotels wel aan of je in het hoogseizoen gaat of niet. Ik rijd meestal gewoon tot ik het niet meer leuk vind. 9,5 uur vind ik prima te doen. Als ik dan denk.... over een uurtje ben ik het wel zat dan boeken we iets via booking. Buiten het hoogseizoen heb je dan best nog veel keus. Zeker als je even een klein dorpje in gaat ofzo.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 07:17

Sure_lee schreef:
Het ligt er qua hotels wel aan of je in het hoogseizoen gaat of niet. Ik rijd meestal gewoon tot ik het niet meer leuk vind. 9,5 uur vind ik prima te doen. Als ik dan denk.... over een uurtje ben ik het wel zat dan boeken we iets via booking. Buiten het hoogseizoen heb je dan best nog veel keus. Zeker als je even een klein dorpje in gaat ofzo.


Dat is ook een goed idee! Ik heb dan alleen wel de auto vol met camping spullen :') maar we willen het ook niet voor 1 nacht allemaal uitladen /opzetten

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:27

Ik heb in mijn eentje 950 km gereden naar Polen. Daarna was ik wel echt toe aan een goed bed. Wat ik toen ook had / kreeg :D

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:32

Het ligt eraan… Ik heb gister in een dag 650 km met stops gereden. Daar zou ik technisch gezien met stops 7 uur over moeten hebben gedaan.

Door alle files en het slechte weer waardoor we langzamer moesten rijden heb ik er 12 uur over gedaan. Dat was wel heel heel erg veel. Dus dat dat kan gebeuren zou ik zeker meenemen in je besluit :)

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:41

In principe is 9,5 uur te doen, dit reden mijn ouders ook ongeveer wel altijd tot de eerste overnachting, afhankelijk van waar wij heen gingen. Mijn moeder boekte vaak gewoon een simpel hotel inclusief ontbijt.
De terugweg reden we wel altijd in 1x, waarvan de langste ongeveer 20uur (ruim 1500 km, inclusief file en stops) was. Dat is niet aan te raden, is voor zowel bestuurder als passagiers niet heel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:52

Gewoon gaan rijden en als je het zat bent een overnachting in die buurt opzoeken. Dat je je niet verplicht voelt maar door te rijden naar wat je al geboekt hebt op voorhand. Niet te laat op de dag gaan zoeken, dat je nog wel ergens terecht kan.

Wij reden een keer vanaf Denemarken terug, tussenstop bij een dierentuin, maar hadden prima tot huis kunnen rijden. Alleen we reden nog niet in Duitsland of je kon nog maar amper 40 rijden op de snelweg, zo hard regende het. De wegwerkzaamheden hadden we wel rekening mee gehouden, maar dit schoot niet op. Uiteindelijk in de auto geslapen op een parkeerplaats :')

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:53

Wij hebben een keer 15 uur gereden, was met vouwwagen voor de storm uit. Dat was ook alleen stoppen wanneer nodig en gaan. Doen we niet nog een keer.

Onze max ligt wel een beetje op 6-7 uur dat we het nog ok vinden, daarna begint het (ook fysiek) wat vervelend te worden. Wij stoppen dus tussendoor.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:06

Ik zou niks vooraf boeken, je weet gewoon niet hoe de omstandigheden zijn en hoe ver je komt op 1 dag.
Gewoon gaan rijden en als je moe bent iets zoeken via airbnb of booking idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:08

Hoeveel km is dat en rij je met caravan of iets?
Wij zijn met 3 jonge kinderen en caravan en rijden zo'n 800 km, daarna worden we echt een beetje chagrijnig.
1 keer 1100 km gereden maar dat was echt niet bevorderlijk voor ons humeur.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:56

Ik reis in m'n eentje naar Gramat in de Lot, dat is 1235km, dus 12-14 uur rijden. Dat is de afstand die je op 1 dag af kunt leggen. Deze afstand leggen we ook in 1 dag af met meer mensen in de auto.

Dus 1000km moet zeker lukken. Als iets 2400 km weg is zou ik op dag 1 een 1400-1500 rijden en daarna de rest.

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:02

Ik ben met mijn man vanuit West-NL, met een camperaan 1 stuk naar Praag gereden. Dit was ietsjes meer dan 9u rijden, excl tussenstops. We waren volgens mij rond half 6 smorgens vertrokken en kwamen rond 8u savonds aan. Dit was echt prima te doen! We konden de eerste 3,5u gewoon in 1x rijden, want het was rustig en geen files en wegwerkzaamheden in Duitsland. Daarna kwamen we wat meer in de drukte, maar nog wel goed te doen.

Dus ik zou zeggen; prima te doen! Wel lekker op tijd vertrekken. Liever vroeg daar, dan midden in de nacht in het donker aankomen.

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:07

Wij hebben zaterdag op de terugweg vanuit Normandië 7,5 uur over zo’n 500 kilometer gedaan met maar 1 stop om te plassen. Toen waren we er wel klaar mee en hebben we een hotelletje geboekt. Ik zou eerder inzetten op een aantal kilometers dan op een tijd, het is echt druk op de weg vonden wij en dan reden we nog de goede kant op!

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:09

Wij rijden dag 1 van de reis meestal zo'n 900 km, zo ook dit jaar. Wij vertrekken wel 's nachts, vooral omdat de kinderen dan vaak nog wat slaap meepakken in de auto en het is heerlijk rustig op de weg. Wij rijden met elektrische auto en een vouwwagen, dus snel gaat t niet :') we vertrokken half 3 's nachts, en waren 4 uur 's middags in ons overnachtingshotel, dus speling zat. Daar zat dan iedere 2,5 uur een half uur laadtijd bij.

Edit: dit jaar heeft mijn man de hele afstand zelf gereden omdat ik een hele stijve nek had, en zelfs dat vond ie prima te doen.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:17

net terug van vakantie..heenweg eerst naar Munchen, daar hotel geboekt. Toen door naar Italie...nul files gehad. Terugweg zelfde verhaal...en wederom nul file.

Ik reed eerder ook s nachts, en in 1 stuk naar Zweden...doe ik inmiddels niet meer. Niet omdat ik het niet kan, maar ook omdat ik vind dat ik een verantwoordelijkheid heb naar andere weggebruikers. Vrachtwagenchauffeurs moeten na zoveel uur stoppen. Dat is niet voor niets, en normale automobilisten hebben echt niet een langere focusrange. Als je kunt wisselen is het een ander verhaal natuurlijk. Ook al ben je niet moe, je reactiesnelheid vermindert sowieso en dat moet je echt niet willen als je in een potentieel moordwapen rijd. Dus eigenlijk nooit langer dan 2 uur onafgebroken rijden. Dan een kwartier pauze. En zodra je moe wordt echt hotel pakken.

Overigens is mijn ervaring dat voortijd boeken niet hoeft, hoor. Dit jaar last minute geboekt op booking.com. In Munchen waren we om 14 uur, in Kirchberg dit jaar om 18 uur ofzo, en kon er gelijk terecht. Dus dan kun je gewoon voelen wanneer je moe wordt, wanneer jullie geen zin meer hebben, of kijken waar het mooi is en daar hotel of pension pakken.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:18

iirrssjjee schreef:
Ik ben met mijn man vanuit West-NL, met een camperaan 1 stuk naar Praag gereden. Dit was ietsjes meer dan 9u rijden, excl tussenstops. We waren volgens mij rond half 6 smorgens vertrokken en kwamen rond 8u savonds aan. Dit was echt prima te doen! We konden de eerste 3,5u gewoon in 1x rijden, want het was rustig en geen files en wegwerkzaamheden in Duitsland. Daarna kwamen we wat meer in de drukte, maar nog wel goed te doen.

Dus ik zou zeggen; prima te doen! Wel lekker op tijd vertrekken. Liever vroeg daar, dan midden in de nacht in het donker aankomen.

Vooral vroeg vertrekken. Ik kan prima vroeg slapen en als ik dan 2-3 uur geslapen heb, dan kan ik ook om 12 uur 's nachts weg.
Laatst wel de nacht doorgereden, eigenlijk ging dat ook wel aardig, maar dan ben je dus de dag erna ook gewoon op en moet je afleiding hebben, want dan kak je wel wat in. De reis zelf was niet het probleem, maardaarna vermoeidheid.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:33

germie schreef:
Ik reis in m'n eentje naar Gramat in de Lot, dat is 1235km, dus 12-14 uur rijden. Dat is de afstand die je op 1 dag af kunt leggen. Deze afstand leggen we ook in 1 dag af met meer mensen in de auto.

Dus 1000km moet zeker lukken. Als iets 2400 km weg is zou ik op dag 1 een 1400-1500 rijden en daarna de rest.


dan wil ik je niet graag tegenkomen op de weg. Sorry, maar ik vind het onverantwoord om zolang in de auto achter het stuur te zitten. Ik zie ze regelmatig voorbijkomen, die mensen die dachten dat het wel kon. Totdat ze 20 km file veroorzaken, omdat het toch niet ging...

wat mij betreft wordt er ook eens aandacht aan besteed in rijlessen. Het werkt net als met alcohol. Heb je flink gezopen denk je ook dat je alles kunt. En ben je over je vermoeidheid heen, dan ook. Maar je reactiesnelheid wordt echt veel trager. Hier is een link met een onderzoekje: https://www.maxmeldpunt.nl/vervoer/hoe- ... der-pauze/

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoeveel uur rijden jullie op een dag(roadtrip) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:37

Die 950 km in 1 dag is wel mijn max hoor. Het moet wel veilig blijven en langer dan dat zou ik zelf niet gaan rijden.