Fijnste reisgids

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:26

Hi,

Ik ben aan het kijken voor een georganiseerde rondreis, omdat het om een grote reis gaat wil ik graag ter voorbereiding wat inlezen en verdiepen. Welke reisgids is hiervoor het fijnst? Het gaat er dus niet zozeer om om de route te plannen, maar dat ik vooral achtergrond informatie van bestemmingen kan opzoeken en over de bezienswaardigheden kan lezen alvast. Liefst voorzien van veel plaatjes en foto's :D

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:27

Ik ben zelf erg fan van capitool gidsen. Je kan vaak een grotere kiezen met extra informatie of een compacter exemplaar. Staan vaak ook openbaar vervoer informatie in enz.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:28

Hey, toevallig! Ik was gisteren ook naar reisgidsen aan het zoeken. Die van Capitool vond ik heel fijn voor mijn stedentrip naar Rome. Voor mijn komende grote reis nu eerst een Lonely Planet gids gekocht, maar ga waarschijnlijk die van Capitool ook nog wel bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:29

__Sannne schreef:
Hey, toevallig! Ik was gisteren ook naar reisgidsen aan het zoeken. Die van Capitool vond ik heel fijn voor mijn stedentrip naar Rome. Voor mijn komende grote reis nu eerst een Lonely Planet gids gekocht, maar ga waarschijnlijk die van Capitool ook nog wel bestellen.


Wat is vooral het verschil tussen Lonely planet en capitool?

ievie

Berichten: 2237
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:31

Hmm het ligt een beetje aan de locatie waar je naar toe gaat denk ik. Toen ik naar Ghana ging, was ik heel blij met m’n Bradt-guide met veel informatie, maar nog blijer met mijn ‘ervaar Ghana gids’, vol met plaatjes en verhalen.
Van veel steden/landen zijn wel van die ervaringsboeken waar meer in staat dan de standaard reisgids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:32

ievie schreef:
Hmm het ligt een beetje aan de locatie waar je naar toe gaat denk ik. Toen ik naar Ghana ging, was ik heel blij met m’n Bradt-guide met veel informatie, maar nog blijer met mijn ‘ervaar Ghana gids’, vol met plaatjes en verhalen.
Van veel steden/landen zijn wel van die ervaringsboeken waar meer in staat dan de standaard reisgids.


Dat zoek ik idd vooral, de route ligt namelijk al vast.. Wat voor boeken zijn die ervaringsboeken? Welke uitgever?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:33

Goeie. Dit wordt mijn eerste Lonely Planet gids. Voor nu vooral de keuze gemaakt omdat deze wat meer up to date lijkt.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:35

Ik hou ook van Capitool, vooral omdat er lekker veel plaatjes en overzichten in staan. Is ideaal voor sightseeing.
Lonely Planet vind ik prettiger voor niet-sightseeing en meer je weg vinden in een land voor een langere periode.

ievie

Berichten: 2237
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:44

Relaxed schreef:
ievie schreef:
Hmm het ligt een beetje aan de locatie waar je naar toe gaat denk ik. Toen ik naar Ghana ging, was ik heel blij met m’n Bradt-guide met veel informatie, maar nog blijer met mijn ‘ervaar Ghana gids’, vol met plaatjes en verhalen.
Van veel steden/landen zijn wel van die ervaringsboeken waar meer in staat dan de standaard reisgids.


Dat zoek ik idd vooral, de route ligt namelijk al vast.. Wat voor boeken zijn die ervaringsboeken? Welke uitgever?


Ik weet daar niet specifiek een uitgever van. Had een dergelijk boek voor Ghana, maar ook voor Berlijn. Beide van een andere uitgever en niet in een serie.

Weet je al naar welk land je gaat? Dan kunnen mensen misschien concreet advies geven.

Anoniem

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:53

Nieuw zeeland :D

ievie

Berichten: 2237
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:59


__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:30


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:22

__Sannne schreef:
Relaxed schreef:
Nieuw zeeland :D


Wij ook :)) wanneer gaan jullie? En welke route gaan jullie doen?

Ik heb deze gisteren besteld; https://www.bol.com/nl/nl/f/new-zealand/30276342/


Jullie? :') IK ga met een singlereis via anwb, waarschijnlijk. Nog even vergelijken met andere organisaties :D

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:28

Oh, oeps, dat kan natuurlijk ook :)) Sterker nog, ik heb NZ zelf al een keer in mijn uppie gedaan ook, toen ik er woonde.

Dit keer neem ik mijn vriend mee, heb er echt zoveel zin in. Wij gaan eind 2023. En jullie jij? :9k

Anoniem

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:37

Het idee is om in januari te gaan, dan is mijn opdracht afgelopen en kan ik makkelijk 4 weken weg. NZ stond niet eens echt op mijn lijstje, maar voor januari wel een mooie reis om te maken :D

Gaan jullie nu georganiseerd of op eigen gelegenheid?

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:42

Oh gaaf, Nieuw Zeeland lijkt me zoooo mooi. Ik zou daar een LOTR excursie willen doen denk ik. De filmlocaties opzoeken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:48

Ik gebruik ook graag de Capitool boekjes, staat goeie info in en er zit achterin een geplastificeerd kaartje wat je eruit kan halen om te gebruiken. Wij hebben ze al gebruikt voor Rome, Lissabon, Lapland en Nepal.

Maar beste bron is Nagini van hier op bokt, is zij niet naar NZ verhuist omdat haar vriend daar woont?

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:51

Ik kijk altijd naar de verschillende gidsen en bestel dan de meest recente druk. Hier vooral lonely planets, maar ook rough guides, anwb, etc. Vooral na Corona zou ik kijken naar een recente druk. Kijk ook bijv bij de boekhandel of de bieb welke reisgidsen je fijn vind.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:33

Relaxed schreef:
Het idee is om in januari te gaan, dan is mijn opdracht afgelopen en kan ik makkelijk 4 weken weg. NZ stond niet eens echt op mijn lijstje, maar voor januari wel een mooie reis om te maken :D

Gaan jullie nu georganiseerd of op eigen gelegenheid?


Wij gaan op eigen gelegenheid. Toen ik er woonde heb ik er een reis gemaakt van 4 weken, dit vond ik persoonlijk toch wat te kort. Wij gaan nu 8 weken, huren zelf een campervan en hebben dan alle tijd om alles te bezoeken wat we willen.

Onze route wordt (ongeveer) dit; Auckland - Bay of Islands (Paihia, Cape Reinga, etc.) - Piha - Coromandel - Waihi Beach - Rotorua - Taupo - Te Kuiti - New Pleymouth - Tongariro National Park - Napier - Wellington - Picton - Kaikoura - Nelson - Abel Tasman - Franz Josef - Wanaka - Queenstown - Milford Sound - Wanaka of Queenstown - Lake Tekapo - Christchurch

Vanaf Christchurch vliegen we weer terug naar Auckland.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 975
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:48

Misschien geen reisgids, maar wij hebben een blog bijgehouden met foto's tijdens onze reis naar Nieuw Zeeland. Mocht je dat leuk vinden kun je eens kijken op www.gradje.nl

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:49

Ik ben voor rondreizen fan van Rough Guide - minder commercieel dan Lonely Planet en Capitool!

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Fijnste reisgids

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:28

Ik zou ook even kijken in kringloopwinkels. DAn kun je vaak meerdere vinden voor niet al te veel geld en heb je leuke dingen om in te lezen. Gezien het internet tegenwoordig vind ik een reisgids in boekvorm soms wel achterhaald, dus een iets oudere papieren versie volstaat ook. Een museum of kerk of landschap verandert niet direct immers.