Malta, een aanrader?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jildau

Berichten: 9430
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 11:19

Mijn vriend en ik willen er in september even een paar dagen tussenuit. Omdat we deze zomer te maken hebben met verbouwing / bedrijfsovername en onze dieren hebben we besloten dat 6 dagen wel lang genoeg is. We hebben in mei een stedentrip naar Dublin gedaan en willen dan rond september nog even een paar dagen weg naar een zonnige bestemming.

Nu zit ik te zoeken en kwam ik in eerste instantie op Sicilie / Sardinie. Gewoon omdat we nog nooit in Italië geweest zijn en dat klinkt wel goed. Maar nu komt ook Malta steeds voorbij. Daar zijn wij wat minder bekend mee dus ik ben erg benieuwd of dat de moeite waard is.

We houden niet van uitgaan maar echt van rondrijden, mooie uitzichten, natuur. Mijn vriend houd heel erg van snorkelen en wil ook wel iets actiefs doen. Ik houd van bruin worden en wil ook wel relaxen. We nemen eigenlijk elke vakantie een huurauto.

We zoeken naar iets betaalbaars en ook dat het ter plekke allemaal betaalbaar is. Niet te ver vliegen. Malta is klein en leek mij dan ook goed te doen in 6 dagen? Wel wil ik dan ook naar Gozo en/of Comino voor de natuur. Is dit goed te doen?

Nou brand los! Is Malta een leuke bestemming? Aanraders? Of weten jullie een leukere bestemming voor ons?

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:26

Ja! Volmondig ja! :D

Ik ben er begin mei voor het eerst geweest met mijn vriendinnen en ik was direct verliefd, en ik ben echt heel kieskeurig :+

Goede horeca, heerlijke gerechten (zowel Italiaans als Engels als Arabisch), ontzettend aardige mensen. Prachtig land, ontzettend mooie oude steden (ga naar Mdina, dat is echt bizar mooi) maar ook een heerlijk uitgaansgebied.

Edit; Echter rijden ze daar als gekken (en links) dus een auto zelf huren is denk ik een minder goed idee. Het is ongeveer twee keer zo groot als Texel. Wij deden alles met de taxi, was niet overdreven duur. Gozo is zeker een aanrader, erg mooi.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:49

Nee. Voor ons niet.
Ik ben er september/oktober 2021 geweest.
Ik vond het een goedkope mix van Griekenland, Frankrijk en Portugal.
Die drie landen vind ik fantastisch maar Malta is in weinig authentiek als je het mij vraagt.
De stranden zijn niet veel. Klein en propvol.
Nee voor ons geen Malta meer.
Het enige toffe was fr boottrip naar comino.

Niqui

Berichten: 2190
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:55

Wij waren er in april 2020 en vonden Malta heel leuk. We hebben een auto gehuurd en zijn het eiland over gereden. Dat gaat prima hoor. We hadden een paar dagen een appartement aan zee in de buurt van de mooie hoofdstad en een paar dagen een hotel in het noorden van het eiland. Vanuit het noorden kan je gemakkelijk een ferry nemen naar Gozo en Comino. Dat hebben we ook gedaan. Het appartement hadden we via Booking en het hotel in Mellieha via Tripadvisor geboekt.

Jildau

Berichten: 9430
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 12:04

Lieffiefi schreef:
Nee. Voor ons niet.
Ik ben er september/oktober 2021 geweest.
Ik vond het een goedkope mix van Griekenland, Frankrijk en Portugal.
Die drie landen vind ik fantastisch maar Malta is in weinig authentiek als je het mij vraagt.
De stranden zijn niet veel. Klein en propvol.
Nee voor ons geen Malta meer.
Het enige toffe was fr boottrip naar comino.


En heb jij ervaring met Sardinië of Sicilië? Die staan ook op het lijstje.

Poeliewoelie: hmmm een huurauto is voor ons wel een eis eigenlijk.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:16

Nee dat niet. Ik ben wel 5 x in Italië geweest, Napels, ischia, Venetië.
Prachtig en idd, daar ga ik rustig naartoe. Ben 3 keer in Napels geweest.

Sardinië en Sicilië staan hoog op onze lijst maar dat willen we doen met kinderen.
Die lieten op zich wachten. Sinds april mama, we willen volgend jaar lekker weggaan met deze kleine meid. Wie weet wordt het inderdaad 1 van deze 2 bestemmingen :)

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:26

Ik ben 1 keer op Malta geweest, wij zaten toen in Valletta, echt een hele mooie stad, maar wij hadden een strandvakantie in gedachten en dat was vanaf daar niet echt mogelijk tenzij je een eind met de bus ging, of inderdaad een auto zou huren. Ik vond het qua winkelen in Valletta ook niet echt denderend. Het eten was wel heel lekker, en ik vond ook de keuze qua terrasjes goed.
Wij hadden ons overigens ook niet goed genoeg ingelezen denk ik achteraf gezien. ;) Misschien dat een andere basis voor het hotel een betere keus was geweest.

Pieneappel

Berichten: 499
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:47

Ik ben afgelopen mei voor het eerst naar Malta geweest en we hebben het erg naar ons zin gehad!
Alleen hadden wij wel een huurauto, maar na het eerste ritje van het vliegveld naar het hotel was mijn vriend wel genezen om te rijden hahaha. Het links rijden en de Maltezers die als gekken rijden op het eiland heeft er voor gezorgd dat de auto de hele week in de parkeergarage onder het hotel heeft gestaan, want mijn vriend durfde niet meer te rijden.
We hebben ons de verdere week verplaatst met de public bus(waar je ook heen gaat, het is maar €1,50 per rit), zijn nog een dag naar Gozo geweest, dagje Valletta en hebben 2 routes gedaan met de Hop-on-Hop-off bus. (Route noord en Gozo)

Ik vond de natuur prachtig en het weer was goed! Mooie uitzichten en lekker eten.
Er zijn niet overal zandstranden, mocht je echt zoeken naar een zandstrand zou ik naar Golden bay gaan en Ramla bay is ook een mooi ruim strand.

Wij kozen eerst ook voor Sardinië maar de huurauto’s daar waren erg duur, vandaar de keuze gemaakt voor Malta (en vervolgens de auto dus eigenlijk niet gebruikt… :’) )

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:47

Lieffiefi schreef:
Nee. Voor ons niet.
Ik ben er september/oktober 2021 geweest.
Ik vond het een goedkope mix van Griekenland, Frankrijk en Portugal.
Die drie landen vind ik fantastisch maar Malta is in weinig authentiek als je het mij vraagt.
De stranden zijn niet veel. Klein en propvol.
Nee voor ons geen Malta meer.
Het enige toffe was fr boottrip naar comino.


Dat zijn juist de drie landen die op dat eiland helemaal niet naar voren komen volgens mij :+

Authentiek zeker wel. Malta is heel lang in handen geweest van verschillende volkeren en landen. Dat zie je overal terug. Ontzettend veel culturen. Ik keek mijn ogen uit daar naar de rijke geschiedenis.
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 15-06-22 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:53

Ik denk dat ik wat verwend ben hoor. Kan helemaal aan mij liggen, misschien had ik te hoge verwachtingen. :j
Ons land is het niet. Het enige authentieke vond ik het nationale gerecht; konijn.

De geschiedenis is interessant omdat het land een strategische ligging heeft maar juist daarom alle invloeden vanuit Griekenland etc in de gebouwen enzo.
Nee :n mijn land wordt het ook niet, maar smaken verschillen daarin.

Skessa_
Berichten: 10707
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:12

Ik lees even mee. Wij hebben dit jaar ook gekeken naar Malta voor vakantie, maar uiteindelijk toch voor Zakynthos gekozen.

Ik ben nog naar het reis bureau geweest en die mevrouw zei ook, je haat het, of je vind het fantastisch. Het is niet echt met iets te vergelijken.

Annash
Blogger

Berichten: 26584
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:17

Malta ben ik niet geweest, maar ik zag dat je ook nog naar Sardinie vroeg. Daar ben ik wel een keer een lang weekend geweest (Alghero) en dat is toen echt goed bevallen. :) Leuk stadje, mooie stranden, leuke boottocht, fijn eten. Wij hebben ons prima vermaakt.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:50

Ik ben op Sardinie en op Malta, en op gozo geweest.

Sardinie is groot, geeft absoluut geen eilandgevoel. Een huurauto is een must. Leuk, maar duiken is duur, er zijn wel mooie stranden, maar dan moet je richting Cala Canone. Eten ging in 2020 qua prijs, niet heel goedkoop, maar ook niet extreem duur. Je hebt ook echt bergen op het eiland. Erg kort vliegen, 2.15 uur vanaf Dusseldorf.

Malta: een geweldig land, lijkt niet op Europa, lijkt niet op Afrika. Het voelt meer Afrikaans dan Europees, maar iedereen spreekt er Engels. Het zit er precies tussenin. Duiken is er iets goedkoper dan op Sardinie, en je kunt er ook gewoon flessen en een auto huren. 3 uur vliegen vanaf Amsterdam.
Maar Malta is druk, extreem druk. Er is feitelijk geen stukje natuurgebied meer te vinden (ok, er is een natuurgebied in de buurt van Melieha en bij de Dingly cliffs is het rustig, evenals in Medina, niet voor niets 'the silent city' genoemd). Ik heb 2 keer in het centrum van St. Julians gezeten, recht boven de drukste uitgaansstraat. Ik hou helemaal niet van drank en herrie, maar dit was echt te gek. Ik had 2 keer een heel slecht hotel eigenlijk, minikamer en voor 5 minuten warm water, want dan was de boiler weer leeg. Maar het lag geweldig, ik was zo bij zee, ik was zo bij de winkeltjes en restaurants. Maar had hier geen auto. Een huurauto op Malta is niet nodig als je niet duikt. De bus kost heel weinig (2018 voor het laatst geweest), ik geloof 3 euro voor een hele dag en dan mag je overal onbeperkt naartoe. Een dagje naar Gozo of Comino vanaf Malta moet je zeker doen.

Verder heb ik echt 2 weken op Gozo doorgebracht. Dat eiland is klein, erg klein, 7 bij 15km. Maar daar kun je tenminste wel zelf je auto fatsoenlijk rondrijden. En vanaf Gozo kun je ook naar Malta met de ferry.

Wat is mooier, Malta of Gozo? Ik denk dat Malta voor boven water mooier is. En naar Gozo ga je toch wel. Gozo is wel erg klein en beperkt dan.
Sardinie was zeker niet verkeerd, maar ik miste daar wel de vrijheid van het zelfstandig duiken. En het is groot. Wij zijn het hele eiland over gereden. Hebben wat openluchtmusea bezocht, zijn in Palau geweest, bij Tavalero (een eiland bij Sardinie), Cala Canone, Olbia (hoofdstad), enz enz.
Moet ik kiezen, dan ga ik denk ik weer naar Malta, daar ben ik tenslotte al 4 keer geweest, dus zo leuk is het.

bamisalami
Berichten: 611
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:57

Lieffiefi schreef:
Nee. Voor ons niet.
Ik ben er september/oktober 2021 geweest.
Ik vond het een goedkope mix van Griekenland, Frankrijk en Portugal.
Die drie landen vind ik fantastisch maar Malta is in weinig authentiek als je het mij vraagt.
De stranden zijn niet veel. Klein en propvol.
Nee voor ons geen Malta meer.
Het enige toffe was fr boottrip naar comino.


Precies dit. Ik ging ook naar Malta omdat ik dacht dat t mooi zou zijn qua natuur. Tis een klein eiland, maar wel het drukst bevolkte eiland van middellandse zee geloof ik. Veel bebouwing, rijden als gekken en voornamelijk fish&chips, burgers en pizza. T enige leuke vond ik naar de draverij op zondag en een trip over gozo. Zou t niet aanraden.

fohadie
Berichten: 4316
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:06

Lieffiefi schreef:
Ik denk dat ik wat verwend ben hoor. Kan helemaal aan mij liggen, misschien had ik te hoge verwachtingen. :j
Ons land is het niet. Het enige authentieke vond ik het nationale gerecht; konijn.

De geschiedenis is interessant omdat het land een strategische ligging heeft maar juist daarom alle invloeden vanuit Griekenland etc in de gebouwen enzo.
Nee :n mijn land wordt het ook niet, maar smaken verschillen daarin.



Ik ben heel benieuwd waar jij allemaal geweest ben op Malta, want dit herken ik totaal niet! Mdina Griekse invloeden? Of ben je daar niet geweest?

TS: ik ben zowel naar Gozo als Malta zelf geweest en ben in bijna alle plaatsen geweest. Wij hebben alles met de bus en boot gedaan, dus over auto huren kan ik je geen info geven. Naar Comino wilde ik, maar werd me afgeraden omdat dit super toeristisch zou zijn en je echt een zon,zee,zuipen indruk daar zou hebben, en daar was ik niet jaar opzoek. Maar wellicht kan iemand die er wel geweest meer over vertellen?

Als je echt een strandvakantie wilt, raad ik Malta af. Op Gozo heb je een paar zandstranden waar het heerlijk toeven is, maar op Malta zelf amper of niet. Wel keien en asfalt, geen zand. Wel zoutbaden en water waarin gezwommen kan worden.

Snorkelen kan je op Gozo ook. Ik heb een hele dag gefietst op Gozo en veel mooie plaatsen gezien.

Ze zeggen niet voor niets dat Gozo de natuur heeft en Malta het Bruisende en de geschiedenis. Als je van historische plaatsen houdt, is Malta echt een aanrader.

Het eten vond ik heerlijk, net als de wijnen, en zeker de prijs! Alleen pizza en fish and chips? Waar op Malta ben je dan geweest? Of alleen bij de goedkope vreettentjes?! Er is zoveel meer lekkers te krijgen!

Dus conclusie: wil je natuur, snorkelen, rondrijden en bruin worden: kies Gozo. Dit is erg klein en heb je na een paar dagen wel gezien.

Wil je meet cultuur en geschiedenis, dan ga je naar Malta. ( Gozo is ook Malta maar meer om het duidelijk te houden.)

Of je neemt de ferry vanaf Gozo en gaat een of twee daagjes naar Malta. Voor tips pb je maar, of je vraagt het in dit topic.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:12

Ik heb op Malta een mooie paardrijtocht gemaakt. Daar was het niet druk, was in de buurt van Melieha. Heb nog steeds contact met de verhuurder van de paarden.
Ja, het is druk bevolkt, maar toch zijn er rustige plekken.

Comino moet je gewoon doen met een boot die je er voor een paar uur naartoe brengt. Het is niet groot. En zuipen? Nee, ik vond het daar erg rustig. Om te duiken heb je daar de 'Comino caves', wat inhammetjes.

Op Gozo heb ik zelf gereden, totaal geen problemen, Malta is erg druk en daar had ik toen geen auto nodig.

Ik vond het juist erg Authentiek, 366 kerken, veel geschiedenis, en door al die stenen muren om percelen heb je er zeker nog wel ruimte. Zeker bij Dingy en rond Melieha, als je naar Popeye village wilt moet je zelfs 2.5km lopen omdat er niet eens een bus naartoe gaat. Daar is het ook leeg.
De Red Tower is ook zo'n leeg gebied. Zeker mooi. Achter de red tower heb je een strand met vakantiehuisjes van locals, heel leuk om ook even een keer te kijken.

Deni11

Berichten: 1217
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:27

Ik ben dit jaar in Malta geweest; begin niet aan huren. voor 21,- kan je 7 dagen lang onbeperkt de bus pakken en er gaan er genoeg en die bereiken het hele eiland. Er is dus echt geen eigen vervoer nodig. Wij waren er in laag seizoen, en ondanks veel uiteten waren we echt weinig geld kwijt. Het was erg leuk voor een paar dagen maar dan heb je ook wel alles er gezien.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:51

Goed, hier wat foto's van Sardinie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:06

Malta, gewoon wat random foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:08

Gozo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan heb je nu een beeld van het landschap. Persoonlijk vind ik ze alle 3 mooi, maar Malta heeft mijn voorkeur, om te duiken Gozo.

Jildau

Berichten: 9430
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 15:14

Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Juist omdat we maar kort gaan trekt Malta (met uitstapje naar Gozo en Comino) ons wel. Zandstranden hoeven er niet perse te zijn want we hebben altijd wel waterschoenen mee. Ik vind eind van de dag even bij het hotel zwembad liggen en zwemmen ook prima trouwens.

Twijfel alleen nog meer nu omdat wij wel graag zelf samen op pad gaan en niet zo van reizen met de bus houden..

Germie ik vind alledrie mooi op jouw foto's. Volgens mij ben ik niet zo moeilijk.. :D

thequeensmum
Berichten: 3583
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:15

Jaren geleden op Malta geweest en ik vond er helemaal niks aan. Toegegeven: de week dat ik er was liep de temperatuur op van 38 naar 43 graden. Ben nog nooit zo blij geweest om weer naar huis te mogen. Stadje waar wij zaten was vreselijk toeristisch en de natuur vond ik ook echt niet mooi. Als je voor mooie natuur gaat zou ik zeggen Madeira. Wat is dat een geweldig mooi eiland. Heb ik mijn hart aan verloren.
Ooit in het voorseizoen eens op Mallorca geweest en dat is me echt 100% meegevallen. Lekker weer, prachtige natuur, leuke hoofdstad, en heerlijk dichtbij. Ik zou niet in één van de geijkte toeristenplaatsen willen verblijven, maar daarbuiten is er keus genoeg

anjali
Berichten: 15225
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Malta, een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:50

Ik ben in de vorige eeuw op Malta geweest (St.Julians) en ik vond het veel te steenachtig en geen groen.Wel is het zeewater er heel helder en schoon.Mooie kerken wel en vriendelijke mensen.Maar een hele lange siesta waarin alles dicht is!Als je een excursie maakte dan kwam je dus ergens waar alles gesloten was. Voor mij geen herhaling.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:51

anjali schreef:
Maar een hele lange siesta waarin alles dicht is!Als je een excursie maakte dan kwam je dus ergens waar alles gesloten was. Voor mij geen herhaling.


Bij ons was alles de hele dag open :) Zal wel meer van deze tijd zijn ofzo

Picopico
Berichten: 901
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:55

Ik ben afgelopen april een week op Malta geweest met een vriendin en het is ons super goed bevallen! Wij zaten in Saint Pauls Bay (Bugibba), top locatie. Alles was vanaf daar goed bereikbaar met OV. Een auto huren raad ik wel echt af. Wij waren iig erg blij dat we geen auto hadden :o De bussen zijn goedkoop (€20 voor een hele week) en gaan overal naartoe.
Druk was het niet echt toen wij er waren, denk dat dat in september ook wel mee valt.
Gozo en Comino zijn we ook beide geweest. Op Comino kun je eigenlijk niks anders doen dan wandelen of aan het water zitten. Er zijn een paar kraampjes met wat eten/drinken, verder is er niks.
Wij hadden geen problemen trouwens met het vinden van een gewoon zandstrand.
Een groot pluspunt vonden wij dat het erg veilig is! Wij hebben ons echt geen moment onveilig gevoeld. Je kunt ook 's avonds in Valetta kun je gewoon normaal over straat. Er hangen nergens ongure types rond. Wij voelden ons op Malta eigenlijk veiliger dan in Nederland.
Het eten is ook super lekker. Mijn vriendin is helemaal losgegaan met vis haha, en ook de gebakjes kan ik zeker aanraden.
Ik vond het een goede mix van cultuur (veel Romeinse ruïnes enzo) en natuur hebben. We hadden zelfs tijd tekort :')

Wat mij betreft echt een aanrader.
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen

Edit: die vriendin is ook op Sardinië geweest en heeft daar een auto gehuurd. Ze zei dat ze doodsangsten heeft uitgestaan. Allemaal smalle bergweggetjes langs ravijnen, geiten op de weg en automobilisten die levensmoe zijn.