Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:43

Achterom schreef:
iirrssjjee schreef:
Voor 1 week wat te kort, maar wij hebben een roadtrip door (een dele van) Oost-Europa gemaakt in 2 weken in september. Hierbij zijn we geweest naar; Praag en Tsjechië, Hoge en Lage Tatra in Slowakije Krakau, Auschwitz, Budapest, Kroatië Krka en Plitvicemeren en Slovenië. Dit was wel echt elke dag rijden en door naar het volgende zo'n beetje. Maar alles was prachtig en zeer de moeite waard!

Zeker de moeite waard, maar zonde om in zo'n hoog tempo doorheen te racen...


Wij hadden helaas/gelukkig slecht weer, dus hebben grote wandelingen enz over geslagen. Dus Hoge en Lage Tatra hebben we alleen sneeuwstorm gezien. Slovenië alleen de Vintgarkloof en langs het meer van Bled gereden, omdat het echt goot..... Ja dat scheelt voor beiden alweer een dag of 2.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:39

Voor 7/10 dagen zou ik het niet te ver maken.

Duitsland zwarte woud, eventueel tot aan stukje Zwitserland (Bazel), en via Frankrijk, Luxemburg en België de Ardennen weer terug is een prachtig rondje!

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 04:10

De boot pakken in Hirtshals naar bijv. Kristiansand of Larvik en een rondje Noorwegen maken.

Ik heb onlangs een rondje NL->Kristiansand->Haugesund->Bergen->Kvammen->Borlänge->Uppsala->Örebro->Berlijn->NL gereden. Prachtige natuur van Noorwegen, Zweden en een stuk Duitsland. Leuke dorpjes (en eventueel steden) rust en eindeloze wandelmogelijkheden.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:14

EvaC schreef:
Ik zou direct voor Schotland of Zweden gaan.

De North Coast 500 in Schotland heeft eigenlijk alles wat je zoekt en zou met een auto prima te doen zijn in 7-10 dagen, hoewel ik er zeker meer tijd voor zou uittrekken. En Zweden, och Zweden :+: Je kan er fantastische roadtrips maken. Ik kan je de Vildmarksvagen echt aanraden, maar dat ligt redelijk hoog en het kan er nog behoorlijk fris zijn.

Beide landen zijn wel uitermate geschikt voor een roadtrip met een camper en in beide gevallen zou ik met de boot de overtocht maken.


Behalve als je wilt wildkamperen in Schotland ;) dat is niet zo fijn daar, in Zweden uiteraard wel! En Schotland is wel heel druk in de zomer

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:31

Zuid Noorwegen, Arendal, Mandal, Farsund met het iconische restaurant Under en Lindesnes (zuidelijkste punt) zijn pareltjes aan de zuidkust. En de natuur is gewoon super en het weer is aan de zuidkust vaak best prima.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:52

Ik zou de Ardennen aanraden! Wij zijn in oktober drie weken op roadtrip gegaan. Wij houden van de bossen, wild spotten en leuke kastelen en kleine dorpjes. De Ardennen heeft dat allemaal en vaak net wat lekkerder qua temperatuur, maar ook niet te warm en maar 4 uurtjes rijden van Nederland.

We hebben reeen gespot, roofvogels en zelfs een ijsvogel. We hebben gemountainbiked, en gewandeld door allemaal leuke natuur gebieden.. De Ninglispo wandeling is bijvoorbeeld heel erg mooi. Onze hond vond het ook helemaal geweldig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:55

De Ardennen zijn mooi, de Hoge Venen ook.

En zag ergens Ierland voorbij komen, westen van Ierland is prachtig (oa the Burren) maar Donegal in het noordwesten ook.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:24

EvaC schreef:
Ik zou direct voor Schotland of Zweden gaan.

De North Coast 500 in Schotland heeft eigenlijk alles wat je zoekt en zou met een auto prima te doen zijn in 7-10 dagen, hoewel ik er zeker meer tijd voor zou uittrekken. En Zweden, och Zweden :+: Je kan er fantastische roadtrips maken. Ik kan je de Vildmarksvagen echt aanraden, maar dat ligt redelijk hoog en het kan er nog behoorlijk fris zijn.

Beide landen zijn wel uitermate geschikt voor een roadtrip met een camper en in beide gevallen zou ik met de boot de overtocht maken.

Hoe duur is een 1pk hotelkamer met ontbijt onderweg er per nacht gemiddeld?

noordje

Berichten: 2209
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:49

Er zijn zoveel mooie plekken in Europa.
Wij zijn net terug van een paar dagen Ardennen. Helaas baggerweer gehad.
Combineer het met Luxemburg en/of de Eifel.
Noorwegen is prachtig, maar voor 10 dagen met reizen er naar toe met de auto echt tekort.
Je zou met vliegtuig kunnen gaan en dan een soort van kampeerauto kunnen huren, dat heeft mijn nicht vorig jasr gedaan.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:58

Winged schreef:
Plitvice midden zomer is drúk. En in Plitivice mag je niet zwemmen. in Krka wel. Maar Krka is stukken kleiner dan Plitvice. Als je wel Kroatië wilt: vlieg op Split, doe dan het rondje naar het noorden naar krka, Paklenica en Plitvice. En mocht je tijd hebben: ga dan via de oostkant (Dinara) terug en pak een klein stukje Bosnié mee. (Mostar en Kravice watervallen). Eventueel terugvliegen vanaf Dubrovnik als dat autotechnisch kan.

Dit dus !
Eventueel Montenegro erbij als je nog wat anders wil.
Bosnie vind ik Mostar wel iets te toeristisch , maar ook "gezellig" en ik kan ik als enige "grote stad" ( kleiner dan /utrecht met 250K inwoners) Sarajevo heel erg aanbevelen. En de natuur daarbuiten ook. De verlate bobsleebaan ( olympisch, en met oorlogshistorie ) en de natuur eromheen is bijzonder
https://www.ikreis.net/p-934/urbex-bosnie-bobsleebaan-sarajevo ( willekeurige link van internet ) .

En uiteraard Dubrovnik zoals al genoemd ( en al helemaal als je game of thrones hebt gekeken ) .
Plitivice is echt heel toeristisch, onderschat dat niet. Alsof je in de efteling loopt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:59

Beieren is wel te doen in een goeie week en dan heb je wel hoge bergen.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:34

Plitvicemeren zijn trouwens wel goed te doen als je er meteen met openingstijd bent (dat is ik dacht om 7.00u/7.30u). Wij waren toen zo goed als de enigen in het park de toeristenbussen komen namelijk rond 9.00u/9.30u en dan is het inddd in een rijtje lopen en eigenlijk niks kunnen zien door de drukte.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:54

Ballard_L schreef:
Behalve als je wilt wildkamperen in Schotland ;) dat is niet zo fijn daar, in Zweden uiteraard wel! En Schotland is wel heel druk in de zomer


Wat dan? Wij hebben dat 4 jaar geleden ook veel gedaan. Bedoel je vanwege de midges? Daar hebben ze fantastisch spul voor 8-)

elnienjo schreef:
Hoe duur is een 1pk hotelkamer met ontbijt onderweg er per nacht gemiddeld?


Ik zou het je niet kunnen vertellen. Wij reizen alleen maar met de camper en proberen dan zo veel mogelijk wild te staan. In beide gevallen kan google je vast antwoord geven.

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:21

In september 2020 heb ik zelf een rondje Zuid-Duitsland-Oostenrijk-Italie gemaakt, en dat was echt super gaaf!

Daarnaast raad ik Wales ook aan. Schotland zie ik dat genoemd is, maar Wales nog niet, en oh wat is dat toch prachtig daar. <3 Nou ben ik bevooroordeeld omdat ik jaren een half uurtje van Wales gewoond heb en er dus veel was, maar het is echt heel tof en wordt vaak over het hoofd gezien.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:17

EvaC schreef:
Ballard_L schreef:
Behalve als je wilt wildkamperen in Schotland ;) dat is niet zo fijn daar, in Zweden uiteraard wel! En Schotland is wel heel druk in de zomer


Wat dan? Wij hebben dat 4 jaar geleden ook veel gedaan. Bedoel je vanwege de midges? Daar hebben ze fantastisch spul voor 8-)


Nee geen last gehad van midges. Ik vond echt dat je erg slecht kon wildkamperen, wel veel gratis kamperen zoals wij dat noemen. Ergens op een parkeerplaats of langs de kant van de weg staan :P Niet te vergelijken met Scandinavië of zuidoost europa waar je een half uur over een stoffig weggetje rijd en dan op een eenzame plek staat zonder iemand anders. Er is de laatste jaren ook meer afkeer gekomen tegen campers in Schotland, veel borden die zeggen dat je er niet mag kamperen, een beetje zoals zuid Portugal is nu.

BeFunny

Berichten: 10544
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:55

Absoluut Scandinavië (echt veel fijner dan Schotland) vrij kamperen is ook echt fijn :) eerste overnachting in Denemarken als het niet te druk is op de weg in Duitsland. Wij zijn een aantal keer bij fitzgeplatz rodekro geweest een camperplaats met strandjes. Lekker rustig. Verder weinig voorzieningen maar voor de eerste overnachting prima heerlijk uitrusten en vissen kun je daar dus ook ;)

Kroatië ben ik nog niet geweest. Maar kennissen gaan elk jaar en die hebben wel echt gave foto's altijd. Maar die verblijven op een vaste plek en doen vooral veel surfen en soms een excursie. Maar dat land wil ik ook graag eens heen.

Engeland/Schotland zeker wel ook de moeite waard. Al wint bij ons altijd Scandinavië het. Wij gaan dit jaar voor de vierde keer naar Zweden/Noorwegen. Noorwegen vind ik het mooist. Maar een combi is natuurlijk helemaal leuk. Als je Schotland wil doen sla sky maar over. Veel te over rated ;) Al hebben wij daar wel vrij kunnen staan, tussen de schapen en geiten. Engeland heeft ook verassend veel natuur en leuke plekjes. De cotswolds hills kun je mooi wandelen bijvoorbeeld maarja overal moet je betalen om te camperen (bij de cotswolds stonden we op een losse camper plaats (parking wat niet gratis was maar geloof 6 euro toen nog en dat moest met muntjes in een automaat) en was heel netjes zonder voorzieningen maar heerlijk rustig) de campings waren overal verder echt heel druk (wij vonden Het new forrest gebied wel heel gaaf daar stonden we op een camping tussen de paarden en die lopen daar ook door het stadje en we hebben daar b prachtig kunnen wandelen, gebied leek wel op Ede een beetje behalve dan de wildlife). En op sommigen betaal je 40 euro per nacht en je moet niet raar op kijken als je een plekje krijgt naast Duitse aso tok ;) daarom vinden wij juist Scandinavie zo fijn. Maar het is ook wel wat je wil doen. Wij geven niks om uitgaan bijvoorbeeld. Als je dat wel wil dan kun je niet zoveel beleven daar.

O en die muggen heb je ook in Noorwegen. Maar de drukte is Schotland is helaas om gillend gek van te worden denk je even naar een rustige plek te gaan voor een kasteel bezoek en een mooie wandeling. Kun je bij het kasteel eerst 3 uur buiten wachten als je geluk hebt voor de touringcars vol met Chinezen zijn vertrokken. En die rijden ook op leuke weggetjes en zie je bij elk toeristisch stukje.



Afbeelding

Vanuit de rijdende camper in noorwegen. En wij doen naar Scandinavië altijd de bruggen route.

Naar UK de boot. En hebben ook Isle man gedaan.

Wat ook erg leuk is maar dat zou ik nu niet doen. Dat zijn de Baltische staten en dan gecombineerd met Polen omdat de staten niet zo groot zijn. En Polen ook heel mooi is. Veel meren. Deze reus bied niet veel bergen. Maar juist wel veel natuur, bossen, fijne ruime campings met heel veel relaxte voorzieningen ruime douches en schoon bijvoorbeeld. Veel water bijna overal wel kano's te huur. Stadjes klein maar gezellig, veel cultuur. Ik ben daar niet zo voor maar van de natuur heb ik wel genoten. We zijn toen eerst naar Duitsland geweest en hebben in het Harz gebergte gestaan en daarna de eerste plek in Polen.

Nou wat een verhaal haha.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:39

Ballard_L schreef:
Nee geen last gehad van midges. Ik vond echt dat je erg slecht kon wildkamperen, wel veel gratis kamperen zoals wij dat noemen. Ergens op een parkeerplaats of langs de kant van de weg staan :P Niet te vergelijken met Scandinavië of zuidoost europa waar je een half uur over een stoffig weggetje rijd en dan op een eenzame plek staat zonder iemand anders. Er is de laatste jaren ook meer afkeer gekomen tegen campers in Schotland, veel borden die zeggen dat je er niet mag kamperen, een beetje zoals zuid Portugal is nu.


Aah juist! Ik heb echt heel andere ervaringen daarmee. Maar het is natuurlijk ook al 4 jaar geleden dat we er waren. Toen stonden we zo bij Applecross.

Afbeelding
Er kwamen alleen wat schapen en koeien langs.

Zweden heeft de geweldigste plekken, maar op de toeristische plaatsen is het vaak ook meer gratis kamperen dan wat anders.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:13

EvaC schreef:
Ballard_L schreef:
Nee geen last gehad van midges. Ik vond echt dat je erg slecht kon wildkamperen, wel veel gratis kamperen zoals wij dat noemen. Ergens op een parkeerplaats of langs de kant van de weg staan :P Niet te vergelijken met Scandinavië of zuidoost europa waar je een half uur over een stoffig weggetje rijd en dan op een eenzame plek staat zonder iemand anders. Er is de laatste jaren ook meer afkeer gekomen tegen campers in Schotland, veel borden die zeggen dat je er niet mag kamperen, een beetje zoals zuid Portugal is nu.


Aah juist! Ik heb echt heel andere ervaringen daarmee. Maar het is natuurlijk ook al 4 jaar geleden dat we er waren. Toen stonden we zo bij Applecross.

[ [url=m/3O8ocZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er kwamen alleen wat schapen en koeien langs.

Zweden heeft de geweldigste plekken, maar op de toeristische plaatsen is het vaak ook meer gratis kamperen dan wat anders.


Ja wij hebben inderdaad ook op dat soort plekken gestaan. Er komt niemand langs, maar het is toch aan de weg en als het op park4night staat is er een grote kans dat je niet alleen staat. We zijn denk ik veel te verwend, want als ik aan wildkamperen denk, denk ik aan dit:

(Roemenië)
Afbeelding

(Marokko)
Afbeelding

(Griekenland)
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:17

Ierland (en dan niet de bekende en daardoor drukke Ring of Kerry maar juist de noord-west kust) of Schotland :j Wij zijn net terug van 8 dagen Schotland en och wat mis ik het. Let wel, Schotland is dúúr. Wij waren voor 8 dagen echt een fors bedrag kwijt. Dat zat ook wel voor een groot deel in ons tweede hotel, maar onder de 100 pond per nacht vindt je niet gauw een overnachting. Of je moet dus inderdaad (wild) kamperen. Maar dat vind ik dus echt geen vakantie :o

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:14

Berdien schreef:
Ierland (en dan niet de bekende en daardoor drukke Ring of Kerry maar juist de noord-west kust) of Schotland :j Wij zijn net terug van 8 dagen Schotland en och wat mis ik het. Let wel, Schotland is dúúr. Wij waren voor 8 dagen echt een fors bedrag kwijt. Dat zat ook wel voor een groot deel in ons tweede hotel, maar onder de 100 pond per nacht vindt je niet gauw een overnachting. Of je moet dus inderdaad (wild) kamperen. Maar dat vind ik dus echt geen vakantie :o



Voor mij is dat juist ultiem vakantie :D :')

Grappig die verschillen.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:24

Ballard_L schreef:
Ja wij hebben inderdaad ook op dat soort plekken gestaan. Er komt niemand langs, maar het is toch aan de weg en als het op park4night staat is er een grote kans dat je niet alleen staat. We zijn denk ik veel te verwend, want als ik aan wildkamperen denk, denk ik aan dit:

(Roemenië)
[ [url=m/nHEY26.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Marokko)
[ [url=m/TgVxAs.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Griekenland)
[ [url=m/FAmLjy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Grappig, mijn zwager had tot 2 jaar geleden ook zo'n camper. Dat was een oude Duitse brandweerauto. :D

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:58

Electra63 schreef:
Ballard_L schreef:
Ja wij hebben inderdaad ook op dat soort plekken gestaan. Er komt niemand langs, maar het is toch aan de weg en als het op park4night staat is er een grote kans dat je niet alleen staat. We zijn denk ik veel te verwend, want als ik aan wildkamperen denk, denk ik aan dit:

(Roemenië)
[ [url=m/nHEY26.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Marokko)
[ [url=m/TgVxAs.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Griekenland)
[ [url=m/FAmLjy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Grappig, mijn zwager had tot 2 jaar geleden ook zo'n camper. Dat was een oude Duitse brandweerauto. :D


Ja die van ons ook idd :)

BeFunny

Berichten: 10544
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:09

Femke_Tweety schreef:
Berdien schreef:
Ierland (en dan niet de bekende en daardoor drukke Ring of Kerry maar juist de noord-west kust) of Schotland :j Wij zijn net terug van 8 dagen Schotland en och wat mis ik het. Let wel, Schotland is dúúr. Wij waren voor 8 dagen echt een fors bedrag kwijt. Dat zat ook wel voor een groot deel in ons tweede hotel, maar onder de 100 pond per nacht vindt je niet gauw een overnachting. Of je moet dus inderdaad (wild) kamperen. Maar dat vind ik dus echt geen vakantie :o



Voor mij is dat juist ultiem vakantie :D :')

Grappig die verschillen.


Hier ook. De rust en de ruimte.
Maar wij zijn van alle gemakken voorzien en hebben ook stroom. En zelfs een oven dus dan kun je best volledig wild kamperen.


Afbeelding


Afbeelding

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Tips voor vakantie (roadtrip-achtig) door mooie natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:54

Als je wilt vliegen en dan een huurauto dan kan ik Puglia of Ijsland aanraden :)

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:18

Oftewel… je kunt bijna overal heen TS :D Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.