België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 15:13

Mijn dochter (13) en ik gaan deze zomer een paar dagen er tussenuit naar België.

We slapen in een pension in noordoost Vlaanderen, maar we zijn natuurlijk mobiel met de auto dus we willen er graag opuit vanuit daar. Ook onze hond (boomertje) Lexi gaat mee.

Wat we sowieso graag willen is richting de Ardennen, daar wat mooie dorpjes bekijken, wandelen enz. Tips zijn welkom! Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen enorme held ben in heuvels rijden (2 jaar geleden in het Zwarte Woud heb ik wel wat peentjes gezweet op smalle slingerweggetjes). Ik weet niet hoe de Ardennen zijn in vergelijking met het zwarte woud maar als het vergelijkbaar is dan graag grotere wegen.

Tja en verder zijn we vrij in wat we willen/kunnen. Ik hou niet zo van hele grote steden, wel van natuur en cultuur/geschiedenis. Voor dochter is zwemmen of een andere activiteit leuk (dierentuin/pretpark), maar we moeten wel rekening houden met het hondje die overal mee naartoe mag.

Boheme

Berichten: 2114
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:49

Durby is leuk, en je kunt er ziplinen. Omgeving sy kun je langs de Ourthe lopen of met de kano.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 15:59

Ik weet niet goed welke regio je bedoeld met "noordoost Vlaanderen", maar als je oostelijk zit zou ik eerder kijken naar de hoge venen, ipv de Ardennen. Kijk eens naar Signal de Botrange, Mont-Rigi of de Baraque Michel. Of bij mooi weer naar het meer van Butchenbach. Het kasteel van Reinhardstein is daar ook in de buurt (honden toegestaan trouwens!)

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:25

Ik ben ook niet zeker welke regio je bedoelt, "Noordoost Vlaanderen" kan in mijn ogen evengoed Oost-Vlaanderen als de Noorder-/Oosterkempen betekenen :D
Voor zover ik weet, is Pakawi Park in Olmen het enige dierenpark waar honden zijn toegelaten.

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 16:30

Iets preciezer dan, we verblijven in Maasmechelen, dus echt in het noordoosten. Ik wil prima een stuk op pad in de auto, zo groot is Belgiënu ook weer niet, dus dat is geen probleem. De Hoge Venen kende ik niet, ik ga jullie tips opzoeken!

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:32

Voor cultuur/geschiedenis is tongeren mogelijk leuk, oud romeinse museum en de muren uit die tijd staan nog om het centrum.
Om tongeren heen mooi wandel natuur en vanuit daar een uurtje richting de ardennen

Esmee_RS

Berichten: 4887
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:43

Muronia schreef:
Iets preciezer dan, we verblijven in Maasmechelen, dus echt in het noordoosten. Ik wil prima een stuk op pad in de auto, zo groot is Belgiënu ook weer niet, dus dat is geen probleem. De Hoge Venen kende ik niet, ik ga jullie tips opzoeken!

Je hebt een goede plek uitgekozen, hier in de omgeving is al heel erg veel te zien en te doen. :)
Ik weet niet of jullie van shoppen houden, maar Maasmechelen Village vind ik zeker de moeite waard. Verder kun je hier de mijnen bezoeken (https://www.c-mine.be). Wellicht leuk om een kijkje te nemen bij Sentower Park, die organiseren veel internationale jumpings.
Het blotevoetenpad is ook leuk: https://www.lieteberg.be/nl
Verder zit je om de hoek van het nationaal park de Hoge Kempen dus ook om mooi te wandelen hoef je niet ver te rijden.

Voor wat betreft de ardennen vind ik Durbuy inderdaad een aanrader. Er zit daar ook zo'n adventure valley waar je bijvoorbeeld kan kajakken, tokkelen, klimmen etc. https://www.adventure-valley.be/

En als ik dan als laatste mijn eigen werkplek nog even mag promoten: karten op één van 's werelds bekendste kartcircuits is ook erg leuk :))
https://www.kartinggenk.be/

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 07:29

Bedankt voor alle tips! Maandag vertrekken we er naartoe. Ik zag dat er voor woensdag en donderdag behoorlijke temperaturen worden verwacht. Aangezien we ons hondje meenemen, wordt het lastig om dan uitgebreide wandelingen te maken. Ik ben nog op zoek naar een meertje of ander zwemwater in de buurt van maasmechelen voor die dagen (waarbij ik de hond mee kan nemen).

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:08

In Terhills (Conecterra) kan je prachtig wandelen, of je ergens de hond in het water kan laten weet ik niet zeker...

De Teut in Zonhoven heeft wel water.
In Genk moeten er ook mogelijkheden zijn.
Ik heb zelf pas een hondje dus nog maar net op zoek naar leuke wandelmogelijkheden, en heb de app Wandelen in Limburg gevonden. Je kan verschillende routes ontdekken op basis van opgegeven criteria.

Bloemetje75
Berichten: 1993
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:09

Zeker het Gallo-Romeins museum in Tongeren en wat door de stad wandelen daar (begijnhof en de oude muren).

Blote voetenpad in Zutendaal (eerder al genoemd Lieteberg).

Terhills om te wandelen, maar alle bossen hier zijn mooi.

https://www.hln.be/maasmechelen/vijf-ma ... ~ad87c90b/
Een van deze wandelingen wellicht?

Openlucht museum in Bokrijk.
Natuurgebied de Wissen in Dilsen-Stokkem.

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 22:44

Bedankt voor alle tips! We zijn vandaag aangekomen nadat we vanmiddag eerst naar Valkenburg zijn geweest. Vanavond al een leuke wandeling langs de Maas gemaakt met de hond. De Maas loopt hier vlak langs, dat is leuk.

Morgen willen we een dagje op pad richting het zuiden, ik dacht aan Durbuy en Dinant? Is er op die route nog meer wat we kunnen bekijken?

Voor woensdag zoek ik nog steeds een meertje of iets waar we kunnen zwemmen (zelf en met de hond) omdat het dan wel 34 graden lijkt te worden, daar zijn tips nog steeds erg welkom voor!

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:57

Ik vond Redu ook een leuk stadje, staat bekend als het boeken stadje.

Er zijn vrij veel visvijvers waar je zit, dit is er bijvoorbeeld eentje
https://maps.app.goo.gl/uyvxhj9fTV6LUPSb8

Kelchterhoef is ook mooi,
Kelchterhoef
+32 11 49 21 40
https://maps.app.goo.gl/o5aXgvGwMZt2GPFz5

Je kunt ook naar Hengelhoef gaan. Mag je ook zwemmen met hond. Zie kaartje om gratis erin te lopen, beetje in de buurt parkeren. Zoek op de magnolia straat in Houthalen oost op Google, bovenste witte bolletje is waar je erin loopt, onderste witte bolletje ben je bij de plas. Is ook een leuk stukje om te lopen.


Afbeelding


En een honden losloop zone
Hondenlosloopzone Tenhaagdoorn
https://maps.app.goo.gl/1wxBguMwiLLgdCUp7

Er zijn ook diverse zandafgravingen en grind gaten daar in de buurt, maar daar mag je vaak niet zwemmen. Er zitten daar soms nog iets van afzuigbuizen. Bij de Kempervennen mag je niet in dat meer zwemmen, daar zijn al verschillende mensen verdwenen en nooit meer terug gevonden.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 01-08-22 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 23:04

Ah super, kelchterhoef klinkt prima! Qua afstand goed te doen ook, dank je wel!

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:05

Ik heb nog Hengelhoef toegevoegd in mijn post, is ook erg leuk om te gaan kijken.

Heb een paar jaar paard gereden in die omgeving en vooral het militair domein daar, mooie omgeving!

Bloemetje75
Berichten: 1993
Geregistreerd: 19-07-11

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:18

Als je in een meer etc wil zwemmen, let goed op. Er zijn op meerdere plaatsen blauwalg geconstateerd.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:21

Redu stelt niet zo heel veel voor, vond ik als boekenliefhebber tenminste. Als je graag van speciaalbier houdt kan je ook naar Orval of La Chouffe. Dinant is gekend om zijn citadel. Bouillon om de geschiedenis en als je helemaal naar het zuiden wil kan je ook naar Luxemburg afzakken, richting Beaufort.

Hoge Venen heb je het meer van Butgenbach, dan zit je eerder naar de grens met Duitsland en Duitstalig België.

Tongeren is een fijne stad met inderdaad een heel groot gallo-romeins museum :)) Is ook best interactief om met kinderen te doen. Je hebt ook het Euro Space Center maar weer niet of dat jullie ding is.


Ohja, losloopgebieden voor honden zijn lang niet zo frequent als in NL. Quasi overal hoort je hond aangelijnd te zijn tenzij anders aangegeven.

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 23:27

Losloopgbieden zoek ik niet hoor. Mijn hond loopt aangelijnd namelijk. Zo'n museum lijkt me wel interessant maar is denk ik niet geschikt meteen hond.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:32

Ook open water zwemmen is hier niet zo populair :D

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 04:28

Ik kan park midden Limburg (hoge Kempen) een aanrader om te wandelen met de hond. Zelfs als je geen gebruik maakt van de mooie losloopzones. Het is er fantastisch mooi en (een van) de grootste wandeldomeinen van Vlaanderen.

Antwerpen is mooi als buitenstaander. Ik weet niet hoe lang je blijft (en of het je intereseerd), maar volgende week is het antwerp pride.

Brugge is ook een aanrader als je zo ver wil rijden.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:13

Voor wandelen in de Ardennen met (helder) water zou ik voor Ninglinspo gaan. Prachtige omgeving met meerdere wandelingen die je kunt maken. Zwaar en wat minder zwaar. Wij zijn er destijds met 30 graden geweest dat was ideaal voor de honden omdat ze overal in het water kunnen.

La Roche is een leuk stadje in de Ardennen met veel activiteiten en winkeltjes en lekker eten.

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 19:36

Prairy ik lees net dat je bij de Plas Kelchterhoef geen honden mag laten zwemmen. Zou dat bij de hengelhoef anders zijn denk je? :o

Oh trouwens, Dinant was heel leuk vandaag <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:52

Ik heb er daar vaak genoeg honden gezien, maar kom er al een paar jaar niet meer zeg ik er eerlijk bij...

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 21:43

Ik kan dus niks vinden hier, wat toch raar? Gaan mensen hier niet zwemmen met hun hond ofzo?

Ik ben nu aan het zoeken in Limburg (nl). Daar iets leuks gevonden bij Roermond maar dat is gesloten tot 12 augustus. Nu nog iets gezien in Stevensweert, maar daar kan ik weinig over vinden op google. Zou een strand moeten hebben waar ook baasjes met honden mogen zwemmen. Iemand die dit kent?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:45

Laatst bijgewerkt door BillyJ op 02-08-22 21:56, in het totaal 3 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: België, zuiderbuurtjes wat moeten we zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:52

Zoals gezegd: open water zwemmen is hier echt geen ding…