Kilimanjaro trekking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:13

Waarom laat je je zo tegenhouden door al die jaloerse zuurpruimen, ga meteen voor Everest! :j

Het is ook absoluut geen technische tocht, op het enige lastige stuk werken ze met vaste touwen dus hoppa je ascender in hand en gaan. Veel outfitters kunnen zowel voor de heen- als terugreis een luxe helikoptervlucht bezorgen, onbeperkte zuurstofflessen, warme drankjes naar keuze tot aan het laatste kamp, nou zo spannend is het nog niet. Kleding en gear verhuur wordt geregeld. Alleen je 20K sparen en wat vrij regelen en er neemt ongetwijfeld iemand je mee :j

Beetje rondwandelen in de Nederlandse bossen en de conditie is ook zo bij elkaar getraind.

Of misschien toch eventjes K2 in de winter, laat ons zien wat je allemaal kan meid :j

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:17

Je denkt echt veel te veel negatieve dingen over mensen. Je kunt het ook van een andere kant bekijken. Mensen willen je alleen maar helpen en behoeden voor eventuele ongelukken.
Zie het niet zo zwart wit allemaal.

Wil je veel succes wensen en ik ben benieuwd naar je eindverslag. Dit hoef je ook niet te maken voor de ander maar voor jezelf.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:20

Zou dit werken?!? Omgekeerde psychologie }:0

Everest is veel moeilijker dan K2! Ik zou die niet doen, ik zou eerder de K2 doen. Dat is veiliger.

Sizzle

Berichten: 35696
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:22

Aangezien er nog niet eens geboekt is: waarom zo afbranden?
In een jaar tijd kun je echt een hoop doen.

Er is ook een tot nu toe ongetrainde bokker die naar ijsland gaat fietsen.

Ik ken iemand die naar Zuid-Afrika gefietst is.

Ga gewoon niet gelijk uit van het slechste. Mensen zijn soms in staat tot dingen die je niet zag aankomen.

Zoals die US kerel die van nog nooit hardgelopen naar meerdere iron mans gegaan is terwijl hij zijn zoon in een rolstoel duwde/met zich meetrok.
Uiteraard ging dat niet over nacht, maar volgens je omstanders zijn zulke dingen altijd onmogenlijk.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:27

Het zal ook iets te maken hebben met de toch wat bijzondere communicatie van Germie. Daardoor valt ze op zo’n groot forum best op.

Sizzle

Berichten: 35696
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:28

DiantaM schreef:
Het zal ook iets te maken hebben met de toch wat bijzondere communicatie van Germie. Daardoor valt ze op zo’n groot forum best op.


Ja dat klopt, maar de meeste zijn volwassen en dan kun je daar toch wel mee dealen?
Er is ook zoiets als een kruisje als het je triggert.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:33

Sizzle schreef:
Aangezien er nog niet eens geboekt is: waarom zo afbranden?
In een jaar tijd kun je echt een hoop doen.

Er is ook een tot nu toe ongetrainde bokker die naar ijsland gaat fietsen.

Ik ken iemand die naar Zuid-Afrika gefietst is.

Ga gewoon niet gelijk uit van het slechste. Mensen zijn soms in staat tot dingen die je niet zag aankomen.

Zoals die US kerel die van nog nooit hardgelopen naar meerdere iron mans gegaan is terwijl hij zijn zoon in een rolstoel duwde/met zich meetrok.
Uiteraard ging dat niet over nacht, maar volgens je omstanders zijn zulke dingen altijd onmogenlijk.

Bedankt. En zo zie ik het dus ook. Er wordt namelijk wel degelijk aan voorbereiding gedaan.

Mensen hoeven niet negatief te doen. En inderdaad, er is inmiddels al meer dan een jaar voorbij, eigenlijk had ik vorig jaar in juni de Kili willen doen, maar daar kwam dus die hondenbeet voor in de plaats. Met dus nog dagelijks hinder er van. Echter, ik wil me niet uit het veld laten slaan en als gehandicapte door het leven gaan. Dus daarom is de Kili blijven staan en is daar ook voor getraind. En daar wordt nog voor getraind. Omdat het niet pijnvrij kan zoals het nu lijkt zal het een grotere uitdaging worden, dus zwaarder dan voor iemand zonder pijn. Maar het wil niet zeggen dat je het niet moet doen. Maar als het dan lukt, dan is de beloning er ook, de trots, het uitzicht, de emotie, de ontroering. Op dit moment zijn die dingen nog toekomst, maar er wordt aan gewerkt.

Over de Everest: daar heb ik het geld niet voor. Dus dat staat ook niet op het lijstje. Daar hoef je niet bang voor te zijn. De K2 ook niet. En zelfs al was er het geld, de ambitie is er niet.
En wie weet komt er nog wel een C2 cursus zelfs. Niets is uitgesloten. :P

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:34

Sizzle schreef:
DiantaM schreef:
Het zal ook iets te maken hebben met de toch wat bijzondere communicatie van Germie. Daardoor valt ze op zo’n groot forum best op.


Ja dat klopt, maar de meeste zijn volwassen en dan kun je daar toch wel mee dealen?
Er is ook zoiets als een kruisje als het je triggert.

Precies en als men normaal gereageerd had, dan had ik me ook niet zo hoeven verdedigen. Maar dat vinden mensen leuk. En tja, dan ga ik ook door. Ik laat me niet als nitwit wegzetten en beledigen. Ik heb ook gevoel, ik denk om de medemens, en ik ga niet over 1 nacht ijs. Er wordt zeker een goede voorbereiding getroffen. Dat heb ik al 100 keer geschreven, maar het dringt helaas bij sommigen niet door. Maar niemand hoeft zich daar zorgen om te maken.
Ik verwacht natuurlijk wel felicitaties als het gelukt is van de mensen hier die denken dat het niet kan. :Y)

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:39

Maar ik vind jouw manier van communiceren Germie ook af en toe niet helemaal juist. Dus het moet wel een beetje van 2 kanten komen.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:49

purny schreef:
Maar ik vind jouw manier van communiceren Germie ook af en toe niet helemaal juist. Dus het moet wel een beetje van 2 kanten komen.

Als jullie wat positiever waren, dan hoef ik me niet te verdedigen. :knuffel:

Dus wees blij dat er getraind wordt, dat er voorbereid wordt. Want dat gebeurt gewoon. En zeg ook eens: geniet er van en go for it. Dat zou ook heel anders zijn. Ik heb netjes gereageerd op de eerste reactie over bergen en bergsport. Maar dat werd meteen vijandig. Er werd verondersteld dat ik geen c1 gedaan had, maar daarna geen excuses dat iemand het mis heeft. Je kunt het mis hebben, prima. Maar blijf daar niet in hangen. Het wordt steeds weer negatief gebracht, nooit van ok, dat had ik niet verwacht. Het is steeds alsof ik me moet verdedigen. Ja, dat doe ik dan maar, maar het is wel vermoeiend. Maar ja, het is natuurlijk ook mijn topic, dus tja, dan leg ik wel uit wat ik allemaal doe. Niet alle details misschien, maar dat hoeft ook niet.

De Kili is helemaal naar de achtergrond verdwenen in dit topic, ja, daar kan niemand meer wat over zeggen, want de voorbereiding is feitelijk gedaan en wordt bijgehouden. Dat er nu ook naar Mera gekeken wordt, tja, daar komt wat meer bij kijken. Dat is mij ook bekend. Maar er wordt dus ook zeker wel getraind.

Dus uiteindelijk zal het zo'n soort lijstje worden:
Mera:
+uitdaging zwaarder dan Kili
+theehuizen
+vlucht Lukla
+uitzicht op 8000+ bergen
+boeddhisme
-duur/lengte i.v.m. vrije dagen, minimaal 16 dagen
-conditie? moet goed bekeken worden
-niet al het materiaal in bezit

Kili:
+landschappelijk mooier denk ik, al is dat een kwestie van smaak
+Iets eenvoudiger dan Mera
+duur/lengte i.v.m. vrije dagen. 8 daagse route
+safari na de trek
+meeste materiaal reeds in bezit
+tijdsverschil Nederland
+Op Egypte na eerste keer Afrikaans continent
-prijs per dag
-geen binnenlandse vlucht naar een beroemd en berucht vliegveld

En dan moet er dus uiteindelijk een keuze gemaakt worden.

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:23

Sizzle schreef:
Aangezien er nog niet eens geboekt is: waarom zo afbranden?
In een jaar tijd kun je echt een hoop doen.

Er is ook een tot nu toe ongetrainde bokker die naar ijsland gaat fietsen.

Ik ken iemand die naar Zuid-Afrika gefietst is.

Ga gewoon niet gelijk uit van het slechste. Mensen zijn soms in staat tot dingen die je niet zag aankomen.

Zoals die US kerel die van nog nooit hardgelopen naar meerdere iron mans gegaan is terwijl hij zijn zoon in een rolstoel duwde/met zich meetrok.
Uiteraard ging dat niet over nacht, maar volgens je omstanders zijn zulke dingen altijd onmogenlijk.



Denk dat het komt door de opmerkelijke manier van communiceren van germie, met name het beweren dat ze nu al overal klaar voor is en dat het allemaal helemaal niet zo moeilijk is terwijl ze met elke zin ook bewijst een absolute leek te zijn als het om bergen gaat. Voor veel mensen gaat bergsport juist over hard werk, zelfstandigheid, verleggen van grenzen, confrontatie met jezelf & all the jazz ;) en daar zit je dan met iemand die doet alsof het All-in zonvakanties zijn die ze uit een catalogus kan bestellen :') en iedereen die eerst een cursus of bergtocht in Europa aanraadt zou maar jaloers zijn.

Plus commerciële beklimmingen en hooggebergte toerisme liggen flink stuk gevoeliger qua een aantal van besproken issues (kwestie van uitbuiting, milieu, impact op andere bergsporters en algemeen beleid m.b.t. zelfstandige beklimmingen) dan die Iron Man of een fietstocht naar Afrika. Als germie naar Mongolië zou willen fietsen of een marathon op haar slippers zou willen lopen heb ik daar helemaal vrede mee :) want het is niet alsof iemand daaronder komt te lijden.

Ik vraag me nu trouwens af hoe je in godsnaam naar IJsland zou willen fietsen, ligt al dat water niet in de weg? :o? Of misschien was het toch een ander land?

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 13:35

Er wordt gewoon getraind, er wordt meer gedaan dan men weet hier.

Het gaat goed komen. Don't worry. Er worden geen domme dingen gedaan. Dit is een gezellig topic en de TS zal het gezellig houden. Die moet uiteindelijk kiezen. Niemand zal een gevaar lopen dankzij mij. Dus daar hoeft niemand bang voor te zijn.


De confrontatie met jezelf zal plaatsvinden op de Kili of Mera, ook het verleggen van grenzen, de reis zal vast ook minder leuke punten met zich meebrengen, zelfstandigheid zal getest worden, maar de reis zal voltooid worden. De voorpret en voorbereidingen zijn in volle gang.
Er moet gewoon uiteindelijk gekozen worden en dat zal pas over een poosje zijn. De focus ligt eerst op het wk.
Ik heb er zin in. :D <3


En naar IJsland wordt een stuk met de boot afgelegd. Dat kun je ook allemaal lezen in een ander topic.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:45

Ik heb de rampdocu van de Mount Everest gezien met de aardbeving, daar vertelde ze dst je zo'n 3 maanden in het basiskamp zit om aan de hoogte te wennen enzo. Dat heb je met kili niet nodig?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:02

germie schreef:
Precies en als men normaal gereageerd had, dan had ik me ook niet zo hoeven verdedigen.

Mensen reageren heel normaal, je wordt zelfs van alle kanten van advies voorzien.

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:10

Earth schreef:
Ik heb de rampdocu van de Mount Everest gezien met de aardbeving, daar vertelde ze dst je zo'n 3 maanden in het basiskamp zit om aan de hoogte te wennen enzo. Dat heb je met kili niet nodig?


In principe niet, daar is langzaam stijgen het devies. Al is het bij dit soort hoogtes altijd wel beter om in de nachten lager te slapen dan je overdag klimt. Ga je hoger dan moet je het lichaam echt de kans geven te wennen aan de hoogte. Dan moet je wel gaan werken met ‘omlopen’. Dan maak je gebruik van een basiskamp waar je verblijft en vanuit waar je steeds naar terugkeert en zo steeds hoger komt. Dus basiskamp (bc) - kamp1 (c1), BC-C1-C2-C1, C1-C2-C3-C2 enzovoorts tot je je toppoging gaat doen. Zo geef je je lijf genoeg kans op acclimatiseren en daarmee de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Het verblijven boven de 6000 meter is niet zo goed voor je, boven de 7000 zelfs dodelijk op langere termijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat slapen op 5800 meter vreselijk is :')

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 14:30

Hoe langer je over de beklimming van de Kili doet, hoe hoger het slagingspercentage. Dus de 5 daagse route heeft een slagingspercentage van slechts 65%, terwijl een 8 daagse route al boven de 90% ligt.

Het sleep low, walk high principe wordt ook bij de Kili toegepast op de Lemosho route. Daarom wil ik die dan doen (en hoger slaginspercentage, en mooier route om te wandelen dan de coca cola route). Je kunt Lemosho ook in 7 dagen doen, maar ik wil dan denk ik toch voor 8 gaan wegens gewoon meer acclimatisatie.

De route naar mera peak is langer, dus daarom heb je daar meer acclimatisatiekansen. Maar je eindigt wel hoger en hoogteziekte blijft ook daar (en ook op de Kili) een risico. Je kunt dat gewoon niet volledig voorkomen.

Slecht slapen doen mensen ook op de Kili. Je kunt daar kiezen uit diverse kampen. Meestal is het hoogste kamp rond de 4700m, maar je kunt ook kiezen voor Kosovo, dan heb je een uur korter te wandelen naar de top op de topdag. En je kunt soms ook kiezen om te slapen in Crater camp, dat kan zowel voor als na de top. Maar Crater camp is flink duurder (de dragers moeten dan immers ook veel hoger) en dat is meer de beleving dan een hoger slaginspercentage van wat ik zo lees. Ook wordt deze trek heel weinig aangeboden. En slapen doe je inderdaad niet of niet best op deze hoogte.
Ook Kosovo willen veel outfitters niet aan beginnen.
Ik twijfel dan nog tussen Kosovo of gewoon Barafu camp. Kosovo is ook duurder. Zelf denk ik dat een uur korter naar de top het makkelijker maakt en neig naar Kosovo. Maar sommigen zeggen dat het niets uit maakt.

De kortste route is ook verreweg het goedkoopst. Maar dus een lager slagingspercentage. Op de 5 daagse route slaap je wel in hutten, en op alle andere routes in tenten.

Ik heb toevallig hier nog een lijstje met prijzen liggen. 1 aanbieder vraagt 1690 voor de 7 daagse Machame of Lemosho route en 1870 voor de 8 daagse Lemosho. Die aanbieder staat niet op de shortlist overigens, maar ik kwam toevallig de prijzen weer tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:34

Sizzle schreef:
Aangezien er nog niet eens geboekt is: waarom zo afbranden?
In een jaar tijd kun je echt een hoop doen.

Er is ook een tot nu toe ongetrainde bokker die naar ijsland gaat fietsen.

Ik ken iemand die naar Zuid-Afrika gefietst is.

Ga gewoon niet gelijk uit van het slechste. Mensen zijn soms in staat tot dingen die je niet zag aankomen.

Zoals die US kerel die van nog nooit hardgelopen naar meerdere iron mans gegaan is terwijl hij zijn zoon in een rolstoel duwde/met zich meetrok.
Uiteraard ging dat niet over nacht, maar volgens je omstanders zijn zulke dingen altijd onmogenlijk.
Fietsen en hardlopen zijn toch niet te vergelijken met bergwandelen/-beklimmen? :=

Ik begrijp de zorgen van sommige Bokkers eerlijk gezegd wel. Je zinnen zetten op iets is één ding, en daar is ook niets mis mee, want je moet immers wel een doel hebben, maar germies "ik moet en ik zal" houding is waar de alarmbellen bij sommigen van afgaan, en al helemaal in combinatie met die peesblessure die niet over lijkt te gaan. Een dagwandeling waarbij je altijd nog kunt omkeren is wat dat aangaat ook echt niet te vergelijken met een trek, waarbij dat een stuk lastiger wordt, zeker in een groep, en je op een gegeven moment ieder pijntje tig keer erger voelt en ook gruwelijk veel energie kost. Vastberadenheid heb je wel nodig bij dat soort treks, maar sla je daarin door, dan loop je inderdaad niet alleen het risico dat je jezelf in gevaar brengt (wat ik inderdaad ook eigen keuze vind), maar ook anderen die verantwoordelijk zijn voor jouw veiligheid.

Daarnaast kunnen we wel bakkeleien over de definitie van hooggebergte, maar 1500m is natuurlijk tótaal niet te vergelijken met 5000m of hoger. Of je het hooggebergte, laaggebergte of een heuveltje noemt, semantiek gaat niks veranderen aan het zuurstofgehalte of de geografie. Er overlijden hier regelmatig mensen in de Highlands of zelfs in het Lake District, waar de hoogste top ongeveer 1000m is en waar gezinnen met kinderen dagwandelingen maken. Het grootste gevaar: zelfoverschatting.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 06:29

En dat schrijf ik helemaal niet. Er is totaal geen sprake van zelfoverschatting. Nooit gehad zelfs. Eerder te voorzichtig, maar wel sterk gebrand op een gepland doel halen. En daar kunnen velen niet mee omgaan. Ook hoogteziekte als risico wordt steeds weer genoemd door de ts, want daar kun je niet tegen trainen. Er wordt gekozen voor een langere route wegens acclimatisatie.
Als je alleen in Europa in bergen geweest bent, dan komt er een moment om verder te gaan als je dat wilt. In Frankrijk of Italie vind je geen 5000er.
En waarom iemand afbranden als voor velen de Kili de eerste 5000er is? Er wordt gewoon getraind. Wat ik de afgelopen week gedaan heb staat hier niet, maar er zijn hoogtes overwonnen en er is getraind. Maar dat weet men niet. Ook is er met een enkel touw gewerkt. Nee, geen echte bergsport, wel training. Maar ja, dat zal hier wel weer als nooit genoeg afgedaan worden.
Een voorbereiding van 3 tot 6 maanden wordt geadviseerd. Hier wordt er, mede ook door wat tegenslag veel langer over gedaan. Niets mis mee dus. Juist goed. En zodoende wordt er pas geboekt als mislukken niet aan de conditie ligt en alleen aan de hoogte. Maar de wil is er. En dan kom je verder. Met een willen, maar niets doen kom je er niet.

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:45

Mensen reageren op wat je zelf schrijft Germie.... lees je eigen berichten nog eens na en leer er van.... dit is niet het eerste topic wat zo loopt, dus ga eens bij jezelf te rade hoe dat komt.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:38

germie schreef:
Er is totaal geen sprake van zelfoverschatting.

Wel van onderschatting van het doel.
germie schreef:
Eerder te voorzichtig, maar wel sterk gebrand op een gepland doel halen. En daar kunnen velen niet mee omgaan.

Ik heb niet de indruk dat mensen daar niet mee kunnen omgaan. Volgens mij kunnen ze dat prima, maar kun jij niet zo goed omgaan met kritiek. Dat lijkt me eerder het probleem.
germie schreef:
En waarom iemand afbranden als voor velen de Kili de eerste 5000er is?

Omdat je plan ten koste gaat van andere mensen.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:46

Ik snap ook echt niet wie of wat je wilt bewijzen...

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 11:52

"Veel mensen doen Kili als hun eerste meerdaagse bergtocht/5000er/bergervaring dus het zal wel goed zijn" is juist de reden waarom het allemaal niet goed is op Kili :') Ik mis ff hoe die logical fallacy heet maar het feit dat veel mensen iets doen wil helemaal niet zeggen dat het per definitie goed en/of verstandig is.

Volgens mij kan iedereen hier minstens 100 voorbeelden bedenken van dingen die door hartstikke veel mensen gedaan worden maar die men juist niet zou moeten willen doen zij het met het oog op milieu, medemens, dierenwelzijn of nog wat anders.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:08

Ik heb het even opgezocht: The bandwagon logical fallacy.
Omdat veel mensen het doen moet het wel goed zijn.

Overigens is wat TS doet, het frequente spreken in de derde persoon, het gebruik van "men" en meer termen die een en ander onpersoonlijk maken ook een vorm van logical fallacy, want het laat heel veel ruimte voor non sequiturs en goalpost moving of reframing.

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 16:36

*\o/* *\o/* *\o/*

En we gaan er voor, zin in, gogogo. Een positief topic, je bent de beste Germie. Laat de anderen maar een poepie ruiken met hun onjuiste negatieve gedoe. Je traint hard, dus het gaat je lukken.

*\o/* *\o/* *\o/*

germie

Berichten: 25954
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 16:37

En dus nu serieus, ik heb het besluit al genomen dat het 1 van deze 2 wordt. Eerst de centjes op orde en dan kiezen.

Mera:
+uitdaging zwaarder dan Kili
+theehuizen
+vlucht Lukla
+uitzicht op 8000+ bergen
+boeddhisme
-duur/lengte i.v.m. vrije dagen, minimaal 16 dagen
-conditie? moet goed bekeken worden
-niet al het materiaal in bezit

Kili:
+landschappelijk mooier denk ik, al is dat een kwestie van smaak
+Iets eenvoudiger dan Mera
+duur/lengte i.v.m. vrije dagen. 8 daagse route
+safari na de trek
+meeste materiaal reeds in bezit
+tijdsverschil Nederland
+Op Egypte na eerste keer Afrikaans continent
-prijs per dag
-geen binnenlandse vlucht naar een beroemd en berucht vliegveld

Een boek over de Kili ligt in huis. Eigenlijk staat alles natuurlijk op internet, maar ik hou wel van boeken.

Vandaag ook weer wat getraind en straks nog wat sporten.