Kilimanjaro trekking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 12:06

En toch weet ik dat ik gelijk heb. En alles goed voor elkaar heb. Dat je het niet gelooft prima, maar je doet hier wel erg uit de hoogte. Het wordt mijn reis, mijn ervaring, niet de jouw.
Ik heb zeker trainingen gedaan en heb echt foto's waar ik hoog in de bergen sta. Maar niet de behoefte om alles te bewijzen. Er staat zelfs overal dat je met een gemiddelde conditie de kili kunt doen. Ik heb het boek van Henry Stedman ook, heb ook contact met hem gehad voor nog wat tips over aanbieders.
Ik heb meer hiking ervaring dan je denkt. Maar dat is voor de kili helemaal niet nodig. De Kili wordt veel gedaan door mensen die daar hun eerste en soms ook enige hiking ervaring opdoen. Dus tja, waarom je dan ervaring zou moeten hebben is mij ook een raadsel. En al die mensen moeten ergens beginnen.

Maar goed, om het nogmaals te vertellen:
-Ik ben een bergsportliefhebber, geen alpinist, maar hou wel van bergen en wandelen, via ferrata, grotten en skien.
-Ik heb een redelijke basisconditie, goed genoeg voor deze tocht. Dit inmiddels 2 keer getest. Ik zal het bij blijven houden. En als het nog langer duurt voordat ik ga, dan komt er vast nog wel een test vooraf.
-Ik heb een shortlist van aanbieders die bij kpap zijn aangesloten
-Ik betaal gewoon fooi
-Ik ben geen beginnende hiker
-Ik wil ook graag een safari en Zanzibar
-Zanzibar is het lastigst en mogelijk moet dat geschrapt worden
-Sparen moet ik nog, want door de onzekerheid wegens de hielspoor gaat een andere vakantie eerst voor
-Ik heb iemand gesproken die de Kili overrated vond, dat zet je wel even aan het denken, waarna ik nog steeds zelf de keuze mag maken.
-Het is massaal en gereguleerd.
-Bij een safari is de big 5 zien niet gegarandeerd, dat weet ik, ik heb nooit gezegd dat een vakantie dan mislukt is als je het niet ziet
-Materialen zijn al grotendeels gekocht
-Slaapzak wordt gehuurd
-Als ik op de top sta zal ik zeker trots zijn, dat mag, maar de mensen die gegaan zijn zijn allemaal trots geweest
-Slapen in een tent kan afzien worden, daar heb ik me op ingesteld
-Niet douchen is bekend, dat accepteer ik voor die 8 dagen. Wassen kan met warm water wat je krijgt.
-Ik probeer een paar woorden Swahili te leren om ook mijn dragers te kunnen bedanken of een kort woordje mee te wisselen. Ik ben niet de reiziger die daar geen contact mee wil hebben. Het zijn ook mensen, dus die behandel je dan ook netjes.
-De safari wordt low budget omdat het mij om de dieren gaat en niet om het luxe overnachten
-Safari wordt Tarangire, Serengeti en de krater
-Mount Meru doe ik niet, want het kost weer extra en zo veel dagen heb ik niet. Alles moet in een week of 3 te proppen zijn wegens beperkte vakantiedagen.
-Zanzibar doe ik niet georganiseerd dan, want de lokale aanbieders vragen echt te veel en ze denken allemaal dat je daar nog excursies wilt doen, maar ik hoef geen specerijentour.
-Ik heb daar contact met 2 duikscholen die aan mijn wensen lijken te voldoen qua duiktijd
-In het verleden heb ik wel in de bergen gewandeld. En ik heb zelfs in hooggebergte gedoken.
-Het zal m'n duurste reis ooit worden en ja, ik ben eerlijk als ik zeg dat ik soms wel twijfel of ik het wegens het geld wel moet doen.
-Een fit to compete is er
-Een verzekering wordt dan geregeld
-Ik ben inmiddels wel op het Afrikaanse continent geweest in Egypte, maar heb nooit een safari gedaan.
-Dit was het wel zo ongeveer denk ik, ik ben vast wel wat vergeten, maar het meeste is denk ik genoemd.

En dan neem ik nu een lekkere kop thee, ondanks dat de theehuizen in Nepal te vinden zijn. :D

En VErakaj, zelf een groep samenstellen zit er niet in, als nu al niet eens 1 persoon lukt, dan vind je er zeker geen 6-10. De meesten zeggen leuk, maar te duur, of nee, niets voor mij. Dus binnen mijn vriendenclub ben ik de enige die zo gek is om het te overwegen. :D

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:45

germie schreef:
De Kili wordt veel gedaan door mensen die daar hun eerste en soms ook enige hiking ervaring opdoen. Dus tja, waarom je dan ervaring zou moeten hebben is mij ook een raadsel.


Omdat het voor enorme uitbuiting van mensen zorgt, die die hele toeristensh*tshow faciliteten. Daarom zouden mensen er niet aan moeten beginnen tenzij ze de juiste ervaring en conditie hebben.

Er komt straks wel een kabelbaan, ik ben er persoonlijk geen voorstander van maar misschien is het toch wel een mooie oplossing om ervoor te zorgen dat onervaren toeristen veilig naar boven komen zonder dat het ten koste van een ander gaat.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:27

Ik zou dan eerder pleiten om de boel gewoon nog duurder te maken. Dan filter je er de types alvast uit die zich nergens wat van aantrekken, zolang ze het maar niet voelen op hun bankrekening.
Wel op voorwaarde dat er dan geïnvesteerd wordt in betere werkomstandigheden voor de mensen ginds, betere lonen, bescherming van de fauna en flora ginds en dergelijke.

Of de goedkopere opties behouden voor personen die tijdens de hike mee willen werken aan bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek, zoals fotografie, bodemstalen verzamelen, opmetingen doen, noem maar op.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 13:41

Dat wetenschappelijke onderzoek is leuk. Maar in de praktijk valt zoiets tegen. Dat weet ik van andere dingen. Maar goed, we gaan het zien. Als ze zoiets willen, dan is dat vaak tijdelijk, en dan gaat het om een beperkte groep. Niet dat je je dan kunt inschrijven ofzo. En waarschijnlijk wordt het dan ook weer als 'expeditie' weggezet om weer extra geld te vangen. Dat zie je ook gebeuren bij sommige plekken waar je koralen kunt 'restoren'. Betalen om te helpen heet dat. Daar is niets mis mee, maar het kan ook de verkeerde kant weer opslaan. Daar moet je dan ook voor oppassen.

Iets heel duur maken zal een deel van de reizigers afschrikken, maar zeker Amerikanen betalen toch wel. Dan filter je niet op types, maar vooral op rijk vs modaal. Maar als je kijkt in Mexico bijvoorbeeld, dan gaat het geld niet naar de locals, maar verdwijnt het in de zakken van westerlingen. Echter, door daar fooi te geven hou je zoiets juist in stand. Het is gewoon allemaal best lastig. Je wilt ook dat je fooi bij de persoon terecht komt die het verdiend heeft. En dat je als toerist een eerlijke prijs voor iets betaalt. Als ik naar de Kili ga, dan zal ik zorgen dat ik echt voor elke porter en de gids en kok het geld netjes bij elkaar heb. Niet dat het naar 1 persoon gaat en niet goed verdeeld wordt.

Je kunt ook al met een mtb naar boven zie ik. Dat ga ik niet doen, maar die optie is er dus ook al. Voor de fietsfanaten.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-12-22 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:42

Varekaj schreef:
Ik zou dan eerder pleiten om de boel gewoon nog duurder te maken. Dan filter je er de types alvast uit die zich nergens wat van aantrekken, zolang ze het maar niet voelen op hun bankrekening.
Wel op voorwaarde dat er dan geïnvesteerd wordt in betere werkomstandigheden voor de mensen ginds, betere lonen, bescherming van de fauna en flora ginds en dergelijke.

Of de goedkopere opties behouden voor personen die tijdens de hike mee willen werken aan bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek, zoals fotografie, bodemstalen verzamelen, opmetingen doen, noem maar op.


Of gewoon weer toe gaan staan dat de Kili alpine stijl beklommen mag worden. Of juist alleen alpine stijl....

Dan ben je in één keer alle uitbuiting enz kwijt. Want dan moet je het in je eentje/ met je eigen groepje zien te redden.

Maar dan verliezen héél véél locals hun werk, dus dat zal wel niet doorgaan.


Mocht ik ooit de loterij winnen, dan staat de Kili ook hoog op mijn lijstje. Maar ik zou dan zo veel mogelijk mijn eigen spullen dragen en zo veel mogelijk alpine stijl willen klimmen.


En héél eerlijk? Everest is niet eens zoveel anders dan de Kili. Wordt door echte alpinisten óók aangeduid als "wandelberg" want technisch gezien zitten er maar een paar passages in die klimervaring vereisen. De rest is aan een vaste lijn met een ascender omhoog "wandelen" de moeilijkheid van de Everest zit 'm puur in de hoogte!

De Kili is dan "maar" 5800m hoog, vergis je niet in wat hoogte en zuurstof gebrek met je lichaam doet...

Eigenlijk de enigste manier om echt goed te trainen voor het hooggebergte is door al vroeg op hoogte te beginnen. Dus bijvoorbeeld eerst een aantal weken acclimatiseren in de Alpen/ langer de tijd te nemen voor de Kili en alpine stijl klimmen. Dus omhoog naar camp 1, nachtje slapen op hoogte, terug naar BC. Paar dagen uitrusten en weer omhoog naar camp 1, nachtje slapen, door naar camp 2, nachtje slapen, in één ruk terug naar BC.


Maar ik wens je veel plezier germie op de Kili en ik zie een reisverslag vanzelf wel op bokt verschijnen hopelijk.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:05

germie schreef:
En weer een niets zeggende reactie, jammer.
Ik lees geen ruis van mijn kant. Ik lees vooral veel vooroordelen. Dus gewoon niet goed lezen en zomaar wat bedenken. Dat is wel heel irritant voor mij en het kwetst mij ook. Het laat mij zelfs huilen, maar dat vinden jullie vast leuk om te lezen. Er worden steeds woorden in de mond


Met ruis bedoel ik vooral dat iedereen heel veel aandraagt en dat het alle kanten op gaat. Pietje zegt dit, Pukje zegt dat en jij zit in het midden.

Dat je huilt vind ik heel naar voor je, ik begrijp alleen niet dat je dan zelf zo onaardig reageert. Maar misschien heb je dat niet door en is dat een deel van de ruis op de lijn.

In het geschreven woord mist intonatie.

Er reageren best heel veel ervaren klimmers en ik hoop dat ze je waardevolle tips kunnen geven.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 14:09

En ik ben een ervaren hiker. Dit gaat niet over klimmen.

Maar goed, om het nogmaals te vertellen:
-Ik ben een bergsportliefhebber, geen alpinist, maar hou wel van bergen en wandelen, via ferrata, grotten en skien.
-Ik heb een redelijke basisconditie, goed genoeg voor deze tocht. Dit inmiddels 2 keer getest. Ik zal het bij blijven houden. En als het nog langer duurt voordat ik ga, dan komt er vast nog wel een test vooraf.
-Ik heb een shortlist van aanbieders die bij kpap zijn aangesloten
-Ik betaal gewoon fooi
-Ik ben geen beginnende hiker
-Ik wil ook graag een safari en Zanzibar
-Zanzibar is het lastigst en mogelijk moet dat geschrapt worden
-Sparen moet ik nog, want door de onzekerheid wegens de hielspoor gaat een andere vakantie eerst voor
-Ik heb iemand gesproken die de Kili overrated vond, dat zet je wel even aan het denken, waarna ik nog steeds zelf de keuze mag maken.
-Het is massaal en gereguleerd.
-Bij een safari is de big 5 zien niet gegarandeerd, dat weet ik, ik heb nooit gezegd dat een vakantie dan mislukt is als je het niet ziet
-Materialen zijn al grotendeels gekocht
-Slaapzak wordt gehuurd
-Als ik op de top sta zal ik zeker trots zijn, dat mag, maar de mensen die gegaan zijn zijn allemaal trots geweest
-Slapen in een tent kan afzien worden, daar heb ik me op ingesteld
-Niet douchen is bekend, dat accepteer ik voor die 8 dagen. Wassen kan met warm water wat je krijgt.
-Ik probeer een paar woorden Swahili te leren om ook mijn dragers te kunnen bedanken of een kort woordje mee te wisselen. Ik ben niet de reiziger die daar geen contact mee wil hebben. Het zijn ook mensen, dus die behandel je dan ook netjes.
-De safari wordt low budget omdat het mij om de dieren gaat en niet om het luxe overnachten
-Safari wordt Tarangire, Serengeti en de krater
-Mount Meru doe ik niet, want het kost weer extra en zo veel dagen heb ik niet. Alles moet in een week of 3 te proppen zijn wegens beperkte vakantiedagen.
-Zanzibar doe ik niet georganiseerd dan, want de lokale aanbieders vragen echt te veel en ze denken allemaal dat je daar nog excursies wilt doen, maar ik hoef geen specerijentour.
-Ik heb daar contact met 2 duikscholen die aan mijn wensen lijken te voldoen qua duiktijd
-In het verleden heb ik wel in de bergen gewandeld. En ik heb zelfs in hooggebergte gedoken.
-Het zal m'n duurste reis ooit worden en ja, ik ben eerlijk als ik zeg dat ik soms wel twijfel of ik het wegens het geld wel moet doen.
-Een fit to compete is er
-Een verzekering wordt dan geregeld
-Ik ben inmiddels wel op het Afrikaanse continent geweest in Egypte, maar heb nooit een safari gedaan.
-Dit was het wel zo ongeveer denk ik, ik ben vast wel wat vergeten, maar het meeste is denk ik genoemd.

En dan neem ik nu een lekkere kop thee, ondanks dat de theehuizen in Nepal te vinden zijn. :D

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:18

De overheid in India heeft het wat dat aangaat wat beter in de gaten. Stok Kangri is momenteel niet meer klimbaar, die berg is momenteel gesloten en er worden geen permits meer uitgegeven. Zo kan de berg herstellen. Misschien zou dat een optie zijn voor de Kilimanjaro: een gelimiteerd aantal permits per seizoen afgeven om massatoerisme te stoppen.

Kilimanjaro staat op mijn wensenlijst. Maar ik wil, mede vanwege het ontlopen van de massa en een fijne acclimatisatie de Lemosho route lopen en dan afbuigen naar de noordelijke kraterrand. De route duurt lang en is moeilijker, hence minder mensen.

Massatoerisme wordt ook in de bergen een steeds groter probleem. Van de zomer ook op de GR20. De hoeveelheid mensen, de tentenchaos bij de hutten, de erosie van het landschap en de enorme hoeveelheid mensen die denken dat het een leuke hike is. Die laatste groep ben je na 3 dagen grotendeels kwijt (al dan wel niet afgevoerd met een helicopter), maar wanneer je zelfvoorzienend loopt dan zakt de moed je af en toe wel in de schoenen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 14:23

Hier staat ook Lemosho op het lijstje, ook wegens de acclimatisatie.
Als ze tijdelijk een berg sluiten, daar heb ik niets op tegen. De stok Kangri stond ook op mijn lijstje, het schijnt wel dat je volgend jaar er weer naartoe kunt. Maar ik heb me nu georiënteerd op de Kili. Die stond een stuk hoger namelijk op de wishlist (waar ook nog wel wat laaggebieden opstaan hoor).

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:28

mvdende schreef:
Of gewoon weer toe gaan staan dat de Kili alpine stijl beklommen mag worden. Of juist alleen alpine stijl....

Dan ben je in één keer alle uitbuiting enz kwijt. Want dan moet je het in je eentje/ met je eigen groepje zien te redden.

Maar dan verliezen héél véél locals hun werk, dus dat zal wel niet doorgaan.


Mocht ik ooit de loterij winnen, dan staat de Kili ook hoog op mijn lijstje. Maar ik zou dan zo veel mogelijk mijn eigen spullen dragen en zo veel mogelijk alpine stijl willen klimmen.


En héél eerlijk? Everest is niet eens zoveel anders dan de Kili. Wordt door echte alpinisten óók aangeduid als "wandelberg" want technisch gezien zitten er maar een paar passages in die klimervaring vereisen. De rest is aan een vaste lijn met een ascender omhoog "wandelen" de moeilijkheid van de Everest zit 'm puur in de hoogte!
.


Ik ben het er 200% mee eens :j denk dat terugkeer naar alpine stijl heel veel ellende zou schelen, zowel voor de dragers, het millieu als voor de wandelaars die nu vaak door malafide outfitters worden aangemoedigd om zonder nodige kennis en ervaring aan deze hike te beginnen. Berg van deze hoogte, ook al is het "maar" een hike, moet je IMO gewoon veel respect voor hebben. Net zoals elke berg eigenlijk, dodelijke inchattingsfouten gebeuren ook bij bewandelen van bergen die nog lang geen 2000m hoog zijn.

Jammer genoeg is deze regio economisch waarschijnlijk niet sterk genoeg om op eigen benen te blijven staan zonder Kilimanjaro zoals er nu geld mee wordt verdiend, heel jammer vind ik dat :n Dan is misschien een kabelbaan nog niet zo super slecht.

En het klopt inderdaad wat je over Everest zegt, voor kleine € 50.000 worden er wandelaars naartoe meegenomen die eigenlijk helemaal geen ervaring hebben met alpinisme en nauwelijks met hooggebergte, omdat het geen technische klim is zoals bijv. K2. Er zijn heel veel verslagen over mensen die op Everest voor het eerst hun stijgijzers omdoen en niet eens weten hoe zo'n ding nou eigenlijk werkt, laat staan de rest. Daardoor wordt het ook langzamerhand vooral afval- en lijkenberg, heel sneu is dat.

@maaikemuis ik wilde Kili ook graag alpine stijl vanuit het noorden doen :) maar begrijp dat zelfs die route redelijk druk wordt

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:39

@flyhigh, ik zou zo mee doen (moet ik wel C1 weer even opfrissen). Heb je trouwens een ov gestuurd. Ik heb het vermoeden dat ik je moet (her)kennen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 14:44

Vergeet niet de 15.000 die je als fooi nog moet geven aan de sherpa die jou naar de top van de Everest geholpen heeft. Dat komt nog bovenop die 40.000-50.000. En het is ook exclusief vlucht.

Zelfs ik heb al eens op stijgijzers gestaan. Maar ik heb geen ambitie om de Everest te doen.

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:10

Reizen is duur. Als je het niet wil uitgeven, kijk dan een docu op Netflix.

Free together, aanrader +:)+

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 15:14

Goof schreef:
Reizen is duur. Als je het niet wil uitgeven, kijk dan een docu op Netflix.

Free together, aanrader +:)+

Ik ga geen woning uitgeven aan de top van de Everest. Dat vind ik wel wat zonde en die top van de Everest zie ik wel op NG ofzo.

Maar een andere reis kan wel iets zijn waar ik geld aan uit wil geven.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:34

germie schreef:
Vergeet niet de 15.000 die je als fooi nog moet geven aan de sherpa die jou naar de top van de Everest geholpen heeft. Dat komt nog bovenop die 40.000-50.000. En het is ook exclusief vlucht.

Zelfs ik heb al eens op stijgijzers gestaan. Maar ik heb geen ambitie om de Everest te doen.


En dat is nou precies het probleem! Zowel op de Kili als op Everest: als je maar genoeg betaald, dan wordt je bijna omhoog gedragen. (Niet letterlijk gedragen, maar die expedities van €50.000 zijn wel zo luxe dat zelfs compleet onervaren mensen naar de top geholpen kunnen worden)

Het moet in mijn ogen gewoon weer terug naar hoe het vòòr 1996 was: kleine teams ervaren alpinisten die zelfstandig en met een paar sherpa's die volledig onderdeel zijn van het team de berg beklommen.

Geld óók voor de Kili, want als jij volledig zelfstandig de Kili zou gaan "beklimmen" dan is het geen simpele hike van 7 dagen meer, maar een meer wekelijks project / expeditie waarbij je zelf je campen moet gaan inrichten, wat betekent dat je meerdere malen omhoog loopt met zware bepakking en vervolgens terug keert naar het base camp, om uiteindelijk als alle campen ingericht zijn, een toppoging van een aantal dagen te gaan doen.

Ik vind het erg storend als bergsport liefhebber dat z'n berg als de Kili steeds meer een toeristische attractie wordt en gezien wordt als een "makkelijke" wandelberg en je bijna met geld alleen op de top kan komen te staan.

Kabelbaan: graag! Voor dit soort toeristen, dan kunnen de echte liefhebbers gewoon weer alpine stijl omhoog, wat én gewoon de meest eerlijke manier is om z'n berg te beklimmen/ te bewandelen én een heel pak goedkoper is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:36

Alleen al omwille van alle troep die bij de meer commerciële bergen komt kijken hebben wij Annapurna gekozen om Nepal te leren kennen ipv EBC. Maar Nepalezen zelf zijn ook niet bepaald milieu minded := als je ziet hoe smerig het op veel plekken is.

Wat ik daar wel fijn vond was de passage voor de permits. wanneer je het gebied in gaat moet je tekenen/registreren en bij verlaten ook. Zo kunnen ze opvolgen of je tijdig het gebied verlaat binnen de duur van je permit, maar ook of je er überhaupt uit gekomen bent als iemand je als vermist opgeeft.

Ik zat te snuisteren naar de Kili en kwam ergens tegen dat er meerdere routes zijn, een stuk of 6 in totaal?

@mvende: risico met die kabelbaan is wel dat nog meer nitwits naar boven gaan. Hoe doe je die acclimatisatie dan als je ziek wordt in die cabine? Dan wordt die top nog toegankelijker, met dikke kans op nog meer mensen, nog meer vervuiling en nog meer afbraak aan alles ginds.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 15:38

Ja, er zijn meerdere routes voor de Kili. Lemosho is de rustigste zegt men. Maar dat is ook maar beperkt, want die komt na 3 dagen samen met de Machame route, maar dan heb je wel op beide routes de beroemde Barranco wall.
Alleen, het lijkt er op dat je alleen met Lemosho kunt kiezen voor Kosovo, want het wordt nooit genoemd als optie bij Machame.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:15

Varekaj schreef:
risico met die kabelbaan is wel dat nog meer nitwits naar boven gaan. Hoe doe je die acclimatisatie dan als je ziek wordt in die cabine? Dan wordt die top nog toegankelijker, met dikke kans op nog meer mensen, nog meer vervuiling en nog meer afbraak aan alles ginds.

Eens hoor.
Ik vind daarom het massatoerisme naar de bergen ook echt vreselijk. Mensen maken prachtige landschappen kapot zo.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:40

Avalanche schreef:
Varekaj schreef:
risico met die kabelbaan is wel dat nog meer nitwits naar boven gaan. Hoe doe je die acclimatisatie dan als je ziek wordt in die cabine? Dan wordt die top nog toegankelijker, met dikke kans op nog meer mensen, nog meer vervuiling en nog meer afbraak aan alles ginds.

Eens hoor.
Ik vind daarom het massatoerisme naar de bergen ook echt vreselijk. Mensen maken prachtige landschappen kapot zo.


Ik vind de drukte in de bergen óók niet leuk meer....

Liever gewoon helemaal geen kabelbaan op de Kili én gaan werken met permits voor de "beklimming" én dan een zeer beperkt aantal per jaar..

Maar geld, geld, geld...

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:43

Ja, voor alles gezonder, voor de natuur, klimmen wordt weer een uitdaging, en het landschap kan zich herstellen. De schade aan de natuur en voor de mensen daar vind ik echt, echt schandalig.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:10

Lees dit topic met interesse mee, zelf geen ambitie hoor om te klimmen oid. Maar kan iemand me uitleggen wat ‘alpine stijl’ is en wat ‘hiken’?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 18:23

thequeensmum schreef:
Lees dit topic met interesse mee, zelf geen ambitie hoor om te klimmen oid. Maar kan iemand me uitleggen wat ‘alpine stijl’ is en wat ‘hiken’?

Bij hiken heb je verder niets anders nodig zeg maar, misschien nog een tent en slaapzak, maar bij alpine werk je met touwen, pickels, crampons, stijgijzers en dat soort dingen. Dat kan ook weer op diverse niveaus, een gletsjer oversteken is weer wat anders dan hoog aan een rots hangen en daar omhoog klimmen. Soms moet je ook een slede meenemen bijvoorbeeld. En ook dat vraagt weer een speciale techniek.
Feitelijk kan iedereen die een beetje fit is hiken. Als je je eigen spullen mee gaat nemen, dan heb je een grotere rugzak nodig en vraagt het al wat meer conditie. Niet dat hiken nu iets simpels is of stoms, het is gewoon net wat meer dan gewoon wandelen en kan zeker een uitdagende hobby zijn.
Vanuit hiken gaan sommigen wel eens een via ferrata doen, en dan kun je uiteindelijk ook door naar alpinisme. En dat is er ook weer in vele soorten en maten. Ga je met stijgvellen op skis naar boven? Dat valt ook onder alpinisme, maar wel weer een andere vorm dan de everest beklimmen zeg maar. En bij meerdaagse tochten door hooggebergte komen ook dingen kijken als zelf je sneeuw smelten voor drinkwater, maar ook de zakjes met droogvoer als eten.

Er is net als met duiken bij bergsport geen minderwaardige tak. Je moet doen wat je leuk vindt. Het kan extreem en minder extreem.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:39

thequeensmum schreef:
Lees dit topic met interesse mee, zelf geen ambitie hoor om te klimmen oid. Maar kan iemand me uitleggen wat ‘alpine stijl’ is en wat ‘hiken’?


Hiken is het Engelse woord voor wandelen. In het Engels noem je een wandeling door de natuur al snel een "hike"

Een meerdaagse wandeltocht wordt vaak een trekking genoemd, omdat je van A naar B trekt.

Sommige bergen zijn wandelend te "beklimmen", deze bergen worden vaak "trekking peaks" dus "wandel toppen" genoemd. De Kilimanjaro is er daar één van en gelijk óók één van de hoogste trekking peaks.

Op minder populaire bergen betekent een trekking peak dat je zelf een rugzak met al je benodigdheden meeneemt. Soms zijn er berghutten/ theehuizen waar je kan overnachten, zoals bij de Kala Patar in Nepal, waardoor je geen tent mee hoeft te nemen. Sommige trekking peaks kennen alleen maar "kampen" of "camps" vooraf vastgestelde vaak redelijk platte stukken grond waar je je tent op kan zetten.

Je bent dan volledig zelfvoorzienend bezig, dus zonder dragers enz.


Dit wat betreft de "wandelbergen" / "trekkingpeaks"

Een stapje verder ga je als een bergtop niet meer uitsluitend wandelend te bereiken is, maar er kleine/ grote stukken in de route zitten waarbij je vast moet aan een touw, voor de veiligheid.

Dan kan je op 2 manieren gaan klimmen: alpine stijl en expeditie stijl.

Het eerste komt er grofweg op neer dat je begint in een basis kamp "Base CAMP/ BC" en dat je volledig zelfstandig met een tas vol bagage gaat klimmen naar de top. Je neemt dan alles in één keer mee. Je maakt hierbij geen gebruik van vaste voorzieningen zoals vaste touwen

Expeditie stijl klimmen betekent dat je vanuit het BC met een tas vol materialen gaat klimmen naar Kamp/ Camp 1, daar zet je je tent op en laat dingen zoals een matje, slaapzak, brander en eten achter zodra je weer naar beneden gaat.

Een paar dagen later klimm je met weer een tas vol materialen naar Camp 1 "C1", vaak overnacht je daar 1 nachtje om de volgende dag door te klimmen naar waar Camp 2 "C2" is. Daar zet je een 2e tent op en laat wederom spullen zoals matje, slaapzak, brander en eten achter als je weer naar beneden gaat naar BC.

Deze rotaties blijf je doen totdat je hoogste kamp staat. Voordeel van deze manier van klimmen is dat je dus meerdere keren omhoog gaat en weer terug naar het BC komt, wat gelijk je acclimatisatie is.

Uiteindelijk ga je met lichte bepakking voor een toppoging, waarbij je op de heenweg gebruik maakt van de opgezette camps en op de terugweg deze camps weer netjes opruimt.

Niets mis met deze stijl van klimmen, al hebben verschillende organisaties hier een melkkoe in gevonden. Je betaalt de organisatie een smak geld en de organisatie zorgt vervolgens dat alle camps opgezet worden. Vaak nog met personeel wat in de camps achterblijft om sneeuw te smelten en eten te bereiden voor de betalende gasten.

De gasten zelf hoeven vaak niet meer dan een paar persoonlijke items mee naar boven te nemen. Het zware werk wordt door "personeel" van de organisaties gedaan. In Nepal Sherpa's, in Tanzania de dragers en koks. Dat "personeel" wordt vaak uitgebuit (al geloof ik dat het bij de dure westerse organisaties op Everest meevalt, die betalen hun sherpa's voldoende)

De Kilimanjaro wordt op ongeveer deze manier beklommen, alleen omdat hij niet extreem hoog is, worden er geen acclimatisatie rotaties gedaan, maar "klimmen" de gasten in één keer door naar de top, via verschillende camps, die dus door personeel/ dragers/ porters opgezet worden.

Op deze manier hoeft de gast zelf weinig te doen, maar laat al het werk voor zich opknappen. En omdat een "beklimming" met 5kg op je rug véél minder zwaar is dan één met 25kg op je rug, is het slagingspercentage enorm hoog. En dus prima geschikt als melkkoe en massa toerisme.

Als wij het in dit topic hebben over "alpine stijl" op de Kilimanjaro, dan bedoelen we dus een "beklimming" / bewandeling van de Kili volledig op eigen kracht, dus compleet zonder hulp van dragers/ porters/ koks enz.

Om zo de Kili te kunnen doen, moet je veel meer bergsport ervaring en conditie hebben dan dat je het via een organisatie doet die alles voor je regelt.

Als er een regelement zou komen dat uitsluitend Alpine stijl beklimmingen toegestaan zouden worden, dan ben je het massa toerisme in één keer kwijt, want vele wandelaars beschikken niet over de vereiste conditie/ kennis/ materialen om zo de Kilimanjaro op te kunnen komen.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:00

Mvdende legt het super goed uit! Ik was net te laat zie ik ;)


thequeensmum schreef:
Lees dit topic met interesse mee, zelf geen ambitie hoor om te klimmen oid. Maar kan iemand me uitleggen wat ‘alpine stijl’ is en wat ‘hiken’?


Hiken is wandelen naar een bergtop, kan een dag zijn, kan een huttentocht van een week zijn, zolang je er geen bijzondere technieken voor nodig hebt behalve fysiek kunnen lopen is het een hike / wandeling.

Hiken kan ook op stijgijzers/ crampons (dat is hetzelfde) als er sneeuw of ijs ligt, het moet wel vlak genoeg zijn om te lopen en blijft altijd ongezekerd (geen touw).

Dit type terrein ook al is het in theorie +/- 2de graadse klimroute blijft hiken, gezien het volledig ongezekerd wordt gedaan. Net zoals Barranco wall van Kilimanjaro.


Afbeelding

Alpinisme (niet gelijk aan alpiene stijl) is bergen beklimmen die te steil zijn om op te lopen, er komt dus gezekerd rots- of ijsklimmen bij kijken, met bijbehorend materiaal. Kan op bestaande zekeringspunten of volledig op eigen materiaal.

Alpiene stijl klimmen kan betrekking hebben op zowel alpinisme als hiken, maar altijd op langere beklimmingen. Het houdt in dat je als klimmer zelfvoorzienend bent. Je neemt een rugtas mee met daarin je tent, slaapzak, eten etc, net wat je zelf kan dragen en je gaat ervoor ;) zonder uitgebreide kampen oid op te zetten. Er zijn mensen die bergen van 8000+ meter ook alpiene stijl klimmen, al houdt het voor meeste stervelingen stuk lager op.

Daarnaast bestaat er nog expeditiestijl.Een klim in expeditiestijl brengt heel wat uitrusting met zich mee om vanuit het basiskamp hoogtekampen op te zetten. Commercieel expeditieklimmen wordt gedaan met inhuren van dragers, die als zijnde ongeschoold personeel het meeste risico op uitbuiting lopen.

Via ferrata heeft niets met alpinisme of hiken te maken, het is klauteren aan een steile rotswand met behulp van allerlei kunstmatige voorzieningen zoals staaltouwen, trappetjes etc terwijl je ook nog altijd kort gezekerd wordt. Heel leuk maar ook brengt extra schade aan de rots tov standaard behaking.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:10

Één kleine correctie op Fly-High: hiken hoeft niet altijd een wandeling naar een bergtop te zijn.

De Pasific Crest Trail is bijvoorbeeld óók een hike (thruhike om precies zijn), maar niet Één die specifiek naar een bergtop gaat, maar een wandeling/ hike van de Mexicaanse grens tot de Canasese grens.