Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:24

Ik denk dat er wel een verschil zit qua regio wat de wolven betreft. Die op de veluwe schijnen zich ook gewoon op wild te richten. In Drenthe zal daar mogelijk een tekort in zitten. Denk dat het in Zweden qua wild ook wel goed zit.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:32

Ben benieuwd wat je van het torv vind, zeker straks in de winter. Eerste jaar de paarden op gehad en heb het echt vervloekt, bevriest en alles werd zwart door het stof. :=

Wolven ligt er echt aan welke regio, Dalarna zitten er niet veel (is zelfs aan het dalen terwijl het elders het aantal flink toeneemt), dat scheelt ook veel. In Värmland en Örebro län (en steeds meer in Västra Götaland) zitten er erg veel en zorgen ook voor (grote) problemen, wolven zijn ook hier alles behalve schuw.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 18:48

Wij hebben n mix van torv met houtsnippers en tot nu toe gaat t goed. Vannacht vroor t licht en het was nog zacht

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:45

josien_m_ schreef:
Drents-Friese woud... Tot nu toe meestal meer richting Drente dat de wolven dieren pakken. Maar hier vlakbij zijn ze wel gezien, Bakkeveen, Appelscha en zo. Ik heb wel een groep van 11 pony's, maar ook schaapjes en andere dieren. Ik ga dus wel wat aanpassen, maar kan de hele track niet beveiligen helaas.


off topic, er zijn veel vrijwilligers die hierbij willen en kunnen helpen

Piekosjj

Berichten: 5461
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:17

Wij hebben hier op het werk ook torv. Verschrikkelijk :') na 30 boxen mesten ben je dus echt heeeelemaal stoffig en s avonds is de douche helemaal zwart :+ nee geef mij maar pellets :D

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 10:28

Wij hebben n mix van torv en houtsnippers en het is bij ons in de inloopstal dus met veel frisse lucht. Bevalt hier tot nu toe goed. Ik weet niet of ze er in plassen maar ik heb nog geen natte plekken ontdekt. Maar bij ons zit er ook zand onder en geen beton. Verder is hier t jachtseizoen begonnen en is we regelmatig geknal te horen waar de paarden niks van lijken te hebben in de paddock. Als het goed is komen volgende week m’n palen binnen en kan ik de paddock gaan uitbreiden met een track. Dat lijkt me heerlijk voor ze. Verder helaas ook minder goed nieuws onze oude kater van 15 is een dag voor dierendag overleden Thuis en het ging heel snel. We waren wel bij hem en hebben m geaaid en gekalmeerd zover het kon. We hebben n mooi plekje voor m in de tuin gevonden bij een boom en zijn blij dat hij toch nog even mee is geweest en ook een klein beetje opgebloeid voor korte tijd. RIP lieverd. Verder geniet ik nog steeds van dit geweldige uitzicht als ik op de bank zit. Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:37

Ach gossie, het poesje. Wat treurig! Sterkte.
Je uitzicht is prachtig.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:07

Sterkte met het verlies van de poes!

Kan me goed voorstellen dat je blijft genieten van dat uitzicht <3

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 12:47

Dankjulliewel! Kleine update hier. Gestart met onze website programmeren, persoonsnummer kan aangevraagd worden compleet en wel en de paarden hebben een nieuw stuk weide om op te eten Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:45

Leuk en belangrijk!

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 13:49

Mijn man heeft alle klus spullen opgeruimd en nu begint t echt op een zadelkamerachtige ruimte te lijken. Ik ga nog schilderen en inrichten. Ook gaan we de deur nog fixen maar nu nog niet. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:18

Prachtige ruimte. Echt heel erg mooi gedaan!

beenjesshar

Berichten: 1220
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:35

Toppers!! Wat een super ruimte

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 12:14

Kleine update hier… de zadelkamer is ingericht…zadels en dingen van leer zijn nog even binnen in t huis wegens vocht en koude.Afbeelding We gaan van de zomer de boel nog wat meer dichtmaken. Verder wil ik de paddock nog gaan uitbreiden met even extra gras om stuk te lopen en daarna een track zodat de paarden een sprint kunnen maken. De verzorgpaarden van de Zweedse vrouw gaan van de week op een pensionstal want ze is nog niet voldoende hersteld en vind het toch een fijner idee als 24/7 er iemand voor ze is. Ze komen in de lente weer terug vermoedelijk en dan gaan we kijken of we in de tussentijd daar ook het hek mooier kunnen maken. Ze heeft onze paddock gezien en wil ook zoiets. Verder heb ik me opgegeven voor een opleiding bij dressuur natuurlijk voor te kunnen lesgeven en trainen. Merk dat er hier in de buurt veel vraag naar is dus misschien leuke freelance bijverdiensten. Poeh maar wel even buiten m’n comfortzone toch wel voor mij is t rijden even geleden en ook het trainen vind ik best wel spannend omdat ik mezelf altijd onhandig vind. Nou ja komt goed en daar doe je een opleiding voor

mirjamalvaro

Berichten: 14656
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:02

Gaan je zadels wel achter slot en grendel? Er zijn momenteel veel zadeldiefstallen. :=

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 15:24

Er kan een slot eventueel door de spijlen maar hè tis Äppelbo en het voelt hier echt veilig. Soms laten we onze achterdeur ook open. Verder moeten eventuele dieven eerst door de paddock en dan langs de paarden en dan door het traliehek waar ook t voer is dus ze hebben gelijk stalkers er gratis bij mochten ze met spullen weglopen tegen die tijd is de hond vd buren woest en zijn wij wel wakker. Ook werken onze buren zeer onregelmatig dus ze zijn vaak midden in de nacht thuis of heel vroeg weg.

mirjamalvaro

Berichten: 14656
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:58

Wij wonen ook achteraf maar verzekering waarschuwde voor de vele zadeldiefstallen. :j
Maar met de honden daar zal het goed zitten. :D

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:00

Weer een mooi stapje voorwaarts.

Dapper gaan lesgeven en een leuke manier van bijverdienen. Hier in Frankrijk zijn ze erg blij met Nederlanders die les geven (althans dat zie ik bij mijn vriendin). En inderdaad daar heb je een cursus voor.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 16:27

Yes een leuke update ! We hebben ons persoonsnummer dus definitief verblijf Zweden happy happy! Verder lekker aan het genieten van de natuur Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6682
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:46

Ik volg dit topic met heel veel plezier! :D Het is ook onze droom om in de nabije toekomst te emigreren naar Zweden. Ik ben wel benieuwd op basis waarvan jullie een persoonsnummer hebben aangevraagd/toegezegd hebben gekregen?

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 17:17

Wij hebben op basis van vermogen het persoonsnummer gekregen. Je moet rekenen op bij aanvraag nummer n vermogen van 15000€ PP en 5000€ per kind. Ook moet je je voor de tussentijd particulier verzekeren bij Oom wat ook best duur is. Het heeft bij ons ongeveer 2/3 mnd geduurd. Je kunt ook een persoonsnummer krijgen als je hier werk hebt of als je een uitkering mee mag nemen uit NL. Als je voor n Nederlandse werkgever hier blijft werken krijg je er geen 1 dan val je onder NL systeem

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:22

Dat is een grote stap voorwaarts. Fijn hoor! Proficiat!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6682
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:31

Kimddddd schreef:
Wij hebben op basis van vermogen het persoonsnummer gekregen. Je moet rekenen op bij aanvraag nummer n vermogen van 15000€ PP en 5000€ per kind. Ook moet je je voor de tussentijd particulier verzekeren bij Oom wat ook best duur is. Het heeft bij ons ongeveer 2/3 mnd geduurd. Je kunt ook een persoonsnummer krijgen als je hier werk hebt of als je een uitkering mee mag nemen uit NL. Als je voor n Nederlandse werkgever hier blijft werken krijg je er geen 1 dan val je onder NL systeem


Fijn dat jij dat vermogen ook kan bevestigen. Ik vind dat zo vervelend dat er dan wel te vinden valt dat je genoeg geld moet hebben om jezelf een jaar te kunnen onderhouden, maar dat ze niet expliciet aangeven hoeveel dat dan is :')

Wel fijn dat jullie nu het hebben, biedt toch wel heel veel voordelen en gemak! :j

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 18:17

Dit is ook n ruwe schatting hoor ! Er werd ooit ergens 150000SEK genoemd en dat is een beetje minder dat 15000€ met de huidige koers. Het is ons in ieder geval gelukt met ons vermogen geeft weer ruimte om ons bedrijf rustig uit te bouwen en in 2023 te knallen. Eventueel werk in loondienst is nu ook makkelijker te regelen !

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:01

Fijn dat jullie persoonsnummer nog redelijk snel geregeld is. Nu zijn heel veel dingen makkelijker te regelen gok ik.