Boerderij/hoeve huren België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeanPip
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-10-23

Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 23:38

Goedenavond,

Wij orienteren ons op verhuizen naar België. In eerste instantie was het de bedoeling te gaan kijken naar gewone huizen. Echter het type huis dat ons trekt kost nagenoeg evenveel als een leuk optrek in een boerderijtje met wat stallen en wat land. Wij willen blijven huren en kopen is niet bespreekbaar, wellicht in de toekomst iets laten bouwen maar vinden het zo wel prima eigenlijk.

We zijn ons echt pril aan het inlezen en er komt zoveel bij kijken.. waar ik vooral niet veel over kan vinden is de langdurigheid van huurcontracten bij grotere locaties. Weet iemand wat voor contracten er gebruikelijk zijn in België? In Nederland zijn verschillende constructies te vinden en ik zou niet na een jaar weer opzoek willen naar wat anders. Heb je als huurder in BE ook rechten zoals in NL? Of ligt dit anders?

Ik vind het vooral nog heel bijzonder dat ik locaties tegenkom van 2 a 3000 euro waar we hier in NL echt een heel klein appartement voor hebben.

Mocht iemand zin hebben om meer kennis te delen graag. Verder google ik mij suf en pak ik nu even alle kansen aan om voors en tegens op te sommen.

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:49

Hou ook rekening met de emigratie zelf. Leaseautos, het eerste half jaar ben je bezig met inschrijving, verkrijgen van je eID.
Mijn ervaring zegt dat de meeste huur via particuliere huur is, zeker die woningen met land. Niet echt een woningbouwvereniging die erachter zit en dingen onderhoud. Wel wordt er VEEL meer in kaart gebracht bij koop (ik vermoed ook bij huur) met attesten voor elektra, asbest, overstromingsgebied, EPC label etc.

Oh en tip van mij als je paarden/honden meeneemt: gewoon inladen en gaan. Ik heb het via de officiele weg gedaan (paarden geïmporteerd). Kostte me 300€ en een hoop heen en weer gemail en zonder boos te worden dat hun systeem niet werkt voor particulieren was het niet gelukt.
Als je je auto importeerd ga je er erg op vooruit qua wegenbelasting enzo. Maar aanhangers met belgisch kenteken moet je verzekeren en belasting over betalen en elk jaar laten keuren. En je mag volgens mij niet rijden met een auto met belgisch kenteken en nederlandse aanhanger(ivm verzekering).
En let erop dat je gewoon wit kunt betalen :')

Coentjuh

Berichten: 9860
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 00:01

Citaat:
En je mag volgens mij niet rijden met een auto met belgisch kenteken en nederlandse aanhanger(ivm verzekering).


Volgens mij is dit niet waar en is dit wel toegestaan.

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 00:21

Zou kunnen hoor
Ik hoorde dat deze week van de hooiboer. Maar normaap moet je een Belgische aanhanger los verzekeren en bij NL kenteken is de aanhanger meeverzekerd met de auto. Hoe zit dat met een BE auto en NL aanhanger ?

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 06:24

Wij verhuren een huis met wat grond in Vlaanderen en een appartement in Brussel - beide hebben iets andere wetgeving. Het zal dus ook een beetje er aan liggen of wat je op het oog hebt in Vlaanderen of Wallonie ligt (ik neem aan niet in Brussel :+ ). Voor particulier verhuur zijn er 2 soorten standaard contracten - korter dan 3 jaar en 3-6-9. Een kort contract max 2x verlengd worden voordat het een 3-6-9 word en kan in principe niet beeindigd worden voor het einde. Bij 3-6-9 mag je als huurder vanaf 3 jaar opzeggen zonder boete te betalen. In de eerste 3 jaar mag de verhuurder wel het contract opzeggen (6 maanden opzeg termijn) al die er zelf minimaal 2 jaar in gaat wonen. Na 3 jaar mag het ook als er familie komt wonen.

Je bent als huurder vrij goed beschermt in Belgie. Het heeft ons 10 maanden en heel veel geld gekost om onze niet-betalende huurder uit het appartement te zetten...

Mijn Nederlandse auto importeren vond ik echt een ramp, maar dat kwam deels doordat het CNG was en er extra eisen aan zaten, maar ook omdat veel Belgische overheidsinstanties gewoon slecht werken. Ik moest naar de overheid in Brussel voor de aanvraag en niemand sprak daar Nederlands (en ik spreek geen Frans).

Het krijgen van mijn eID was vrij makkelijk, al moest ik wel binnen 3 maanden een baan vinden. De gemeente zei dat ze mij anders konden uitzetten, maar volgens mij mag dat niet onder de EU wetgeving. Uiteindelijk was het allemaal vrij snel rond toen ik een baan vond.
Je moet alleen aardig wat geduld hebben - ik heb in veel landen gewoond, maar de Belgische overheidsinstanties behoren echt tot de traagste...

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 06:32

Coentjuh schreef:
Citaat:
En je mag volgens mij niet rijden met een auto met belgisch kenteken en nederlandse aanhanger(ivm verzekering).


Volgens mij is dit niet waar en is dit wel toegestaan.

ja zeker mag dit wel. je aanhanger moet alleen wel doorgegeven zijn aan de verzekering van het belgische kenteken wat voor de aanhanger staat. betaalde daar destijds iets van 60 euro per jaar voor bij de Belgische autoverzekering.

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:50

Je bent als huurder inderdaad goed beschermd in België. Hier vind je een algemene pagina van de Vlaamse overheid over huren met wat basisinformatie: https://www.vlaanderen.be/een-huis-of-appartement-huren

Als je paarden meeneemt, hou er dan rekening mee dat sinds vorig jaar elk paard met chip geregistreerd moet staan op een adres, dus niet zomaar ‘oppakken en gaan’ zeg maar.

Selente
Berichten: 1867
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:02

Ben je van plan om ook in BE te gaan werken of word je grensarbeider? En als je grensarbeider bent, heb je dan een eigen bedrijf in NL?
Daar zitten namelijk ook nog wel wat haken en ogen aan.

Staat overigens los van het huren an sich… maar een NL auto invoeren is inderdaad drama. Wij hebben toentertijd de auto ingeruild en een BE auto teruggekocht. Inschrijven bij de gemeente ging vrij makkelijk, alleen mijn NL zorgverzekering was weer drama waardoor de inschrijving wat langer duurde.

BeanPip
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 09:21

Selente schreef:
Ben je van plan om ook in BE te gaan werken of word je grensarbeider? En als je grensarbeider bent, heb je dan een eigen bedrijf in NL?
Daar zitten namelijk ook nog wel wat haken en ogen aan.

Staat overigens los van het huren an sich… maar een NL auto invoeren is inderdaad drama. Wij hebben toentertijd de auto ingeruild en een BE auto teruggekocht. Inschrijven bij de gemeente ging vrij makkelijk, alleen mijn NL zorgverzekering was weer drama waardoor de inschrijving wat langer duurde.


Mijn man blijft in NL werken we gaan hierom ook alleen als we iets op max anderhalf u woon werkverkeer behouden. Hij is zzper maar heeft hier gewoon veel meer opgebouwd en uitbereiden naar BE is niet iets wat hij nu overweegt. Ik ga vanuit huis verder. Ik run een webshop en heb regelmatig ook belgische klanten. Dat is nu nog hobbymatig en ik wil mij ook goed laten adviseren over of ik dit bedrijf beter kan registreren in BE inplaats van NL. Ook een mooie bijkomstigheid van een grotere locatie: ik hoef geen magazijn meer te huren voor de voorraden.

BeanPip
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-10-23

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 09:29

Auto invoeren zou niet perse hoeven. We rijden niet heel dure auto's dus die verkopen en een belgische auto in de plaats kopen is een optie.

Ik lees wel dat een rijbak niet zomaar mag worden aangelegd in BE. En dat een vergunning moeilijk te krijgen is als je hobbymatig paarden houdt. Dan zou ik wel echt opzoek moeten gaan naar iets dat al een bak heeft of iets te huur op rij afstand. Ik rijd recreatief nu dus het is geen mega grote must.

Ander ding is mijn dochters school. Zij zit nu echt heel fijn op deze school (groep 4). Ik denk dat ze makkelijker een overgang maakt nu dan als zij ouder is. Ik vind niet alles even fijn aan België, het schoolsysteem dus ook niet. Maar goed wij hebben ook maar geluk met deze school want in NL is het ook niet veel meer.

Echt heel veel dingen om op papier te zetten. En alles moet een beetje in elkaar klikken ook.. school, werk ik vind dat nu nog lastig.

Fangio

Berichten: 2567
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:47

Disclaimer: mijn emigratie ervaring is inmiddels al enkele jaren oud, zou kunnen dat er alweer dingen veranderd zijn :+

- Auto invoeren, als je die al 5 jaar of langer in bezit hebt mag deze mee als "verhuisgoed", indien minder lang in bezit moet er ook nog belasting oid op de invoer betaald worden.
- Huren, wij huurden destijds via een 3-6-9 contract (geloof dat dit wel op zn retour is), maar als je dus in het eerste jaar opzeg deed moest je 3 maand huur als boete betalen, in het 2e jaar 2 maand huur en in het 3e jaar 1 maand huur. Iets om je even in in te lezen in ieder geval.
- Paard invoeren, moet je wel officieel in NL uitschrijven en in BE weer inschrijven, want de chips staan tegenwoordig overal geregisteerd (RVO/HorseID)
- "Zomaar" Nederlandse trailer achter Belgische auto hangen kan indd niet, dan is je aanhanger niet verzekert, want in NL is de aanhanger immers meeverzekert met het trekkend voortuig, maar in BE moet je aanhanger een eigen verzekering hebben. Je moet dit dus indd met je verzekeraar opnemen. Op zich natuurlijk geen probleem zolang je niks tegenkomt, maar wel een groot risico dat je loopt, ik zou het dus zelf niet aanraden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78549
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:19

Qua scholen is België een stuk beter dan Nederland. Genoeg kinderen hier uit het dorp en de omliggende dorpen die daarom in België naar school gaan. Ook iets meer discipline daar.

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 19:32

Een auto importeren in België is geen enkel probleem als de auto bekend is in België. Je hebt namelijk een gelijkvormigheidsattest nodig.

Mijn ervaring met Belgische basisscholen is goed. Ik ben al jaren vrijwilliger bij het rode kruis en help lagere schoolkindjes met huiswerk.
Groep 4 in Nederland is hier tweede klas. Het zal wel even wennen zijn omdat het onderwijssysteem hier wel anders is.

Een gewone aanhanger heeft geen eigen kenteken, een trailer wel inderdaad.

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:26

Als je werkt in NL, moet je daar verzekerd blijven. Je kunt dan een S1 formulier aanvragen om ook je ziekenfonds in BE te regelen (10 euro per maand :+ ).
Bij ons heeft de NL'se zorgverzekeraar een fout gemaakt bij ons beiden. Door niet te communiceren met de SVB werd ineens onze polis beeindigd (zowel in NL als BE) dus onverzekerd. Heb echt hemel en aarde moeten bewegen om ze op te laten schieten om het onderzoek. We moesten aantonen dat we inkomsten hadden etc. Bij mij was alles uiteindelijk in drie weken geregeld en weer terug zoals het was. Maar mijn geliefde kreeg 8 weken onderzoekstijd. En hij is juist de brokkenpiloot.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Boerderij/hoeve huren België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 18:49

Gezien de vraag mbt eventuele emigratie naar het buitenland verplaats ik het naar BEU.