Daktent: wie, wat waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6648
Geregistreerd: 28-08-12

Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:24

Mijn vriend en ik gaan al jaren met heel veel plezier met de auto en tent op vakantie. Altijd weer genieten <3 We vinden het altijd leuk om een beetje anders dan anders, dus we gaan vaak zonder plan en zonder te boeken de wereld in. Heerlijk vinden we dat!

In het kader van anders dan anders, kriebelt het al een hele tijd om een daktent te kopen. Maar goed: is dat wel zo leuk als het lijkt? Daarom zijn we afgelopen najaar wezen proefkamperen met een (antieke :o ) daktent van een vriend van ons, op de oldtimer :D Toen waren we er al snel over uit: een daktent is echt zo leuk als het lijkt! :))

Daarom zijn we ons nu wat aan het oriënteren in de wereld van de daktenten. We hebben er alleen dus nog niet veel/geen ervaring mee. Vandaar dat het me een goed idee leek om ook eens bij de Bokkers te horen: wat heb je en waarom? Waar moeten we op letten? Wat zijn volgens jou nou echt de ultieme musthaves als het aankomt op een daktent?

We willen sowieso verschillende showrooms met opgestelde daktenten bezoeken, zodat we ook echt kunnen kijken en voelen of het ons bevalt. Waarschijnlijk zullen we dan ook de tent die we uiteindelijk kiezen een keer huren, voordat we hem daadwerkelijk zullen kopen.

Brand los, ik ben heel erg benieuwd! :j

Als afsluiter nog een fotootje van ons groene monster <3

Afbeelding

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:33

Wat een toffe combi hadden jullie mee! Als je verschillende typen en merken daktenten wilt bekijken, in Baarn zit zo'n showroom. Dit is hun website: https://daktent.nl/ Via hen kun je kopen maar ook huren. Daar staat vaak ook een nieuwe Beetle met een daktent erop 8-)

Wij hebben een daktent overwogen, maar blijven uiteindelijk toch bij onze combi mini-trekkerstentje voor als we onderweg zijn of echt te voet rondtrekken, en een grotere basecamp-tent voor als we een paar dagen op dezelfde plek blijven. Onze overweging hierbij: een daktent zou voor ons vooral handig zijn als we een roadtrip/rondreis maken en veel onderweg zijn. Dat is doorgaans in oktober, in Scandinavië. Met regelmatig veel wind (dan liggen we toch liever op de grond, eventueel met de auto ervoor) en veel regen. En het idee om dan een zeiknatte tent dicht te klappen, op je vaste matras, leek ons niet echt wat. Wanneer je wat meer naar warmere gebieden of in warmere periodes reist lijkt 't ons nog wel wat!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:37

Oh zou dat ook op een fiat panda passen? De meeste dakdragers mogen maar 50 kg of zo hebben. Hoe werkt dit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:41

Jaaa! Ik ben ook fan van daktenten.

Wij zijn zelf heel hard aan het sparen voor een james baroud. Dit is toch wel hetgeen waar de beste reviews over te vinden zijn. En het is een klein (doch belangrijk, voor ons) detail: er zit een ventilator op zonnepanelen in die de boel ventileert.

We hebben zelf in de Miles van Femkes Rooftoptents geslapen, maar dat vonden we toch net niet helemaal onze ding. We willen wel echt het liefste een hardtop vanwege het gemakt. Maar er waren wat afwerkingsdingetjes die hem net niet helemaal waren terwijl ze ook nog vrij aan de prijs zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-22 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:43

karuna schreef:
Oh zou dat ook op een fiat panda passen? De meeste dakdragers mogen maar 50 kg of zo hebben. Hoe werkt dit dan?


Dit moet kunnen, vooral als je de kleinere lichtere (softtops) doet. Die kunnen volgens mij op alle auto's.

Het rijdende gewicht is max. 50 kg. In stilstand (als je dus gaat kamperen) is dat stukken hoger. Dus als je tent minder dan 50 kg weegt dan komt het wel goed.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:52

Oh dat klinkt aantrekkelijk.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:59

Daktent <3 Dat wil ik ook nog graag eens hebben en ze passen op de meeste auto's. Die 50kg geldt idd voor tijdens het rijden. In stilstand is het vaak al snel 300kg of meer.
Wij hebben er eens 1 gehuurd en dat beviel geweldig. Het is alleen lastig opbergen wanneer je ze niet gebruikt.
Ik blijf even volgen voor de tips van experts.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:00

Afbeelding

Ik had deze vroeger. Werden gemaakt door de firma Polar.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6648
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 13:20

Wat leuk dat er meer mensen enthousiast zijn over een daktent (of er enthousiast over worden door dit topic, zoals Karuna)! :D

@Maik79: De showroom in Baarn is inderdaad eentje die op ons lijstje staat! Ben jij daar zelf al eens geweest?

@Menino: Die ventilator op zonnepanelen klinkt wel heel erg goed. Is ventilatie ook echt iets wat je mist bij de daktenten die je tot nu toe hebt gebruikt? Onze voorkeur gaat dan weer niet zozeer uit naar een hardtop, vooral omdat wij ook wel graag een ondertent zouden willen (mocht het nodig zijn). Dat lijkt bij de meeste (vrijwel alle?) hardtops niet mogelijk, omdat ze doorgaans niet uitsteken naast de auto volgens mij. Maar; correct me if I'm wrong ;)

@Qimm: Over dat opbergen als je hem niet gebruikt had ik eigenlijk nog niet eens nagedacht :') Nu hebben we daarvoor wel de ruimte, dus dat zal niet 1 2 3 een probleem worden denk ik. Maar toch goed om ook mee te nemen haha!

@YvonneV: Wat een fantastische combi zo! Dat lijkt echt een halve caravan zo op je auto :P Voor ons is dat wat teveel van het goede, maar wel leuk om te zien dat dit ook een mogelijke is bij niet-pickup auto's.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:23

Wij hebben een tweedehands daktent van Howling Moon. Wij hebben eerst ook naar nieuwe synthetische daktenten gekeken maar het kwaliteit verschil was zo groot dat wij liever een duurdere tweedehands hebben gekocht. Wij zijn er mee naar Zweden, Noorwegen, Schotland en Frankrijk geweest. In Schotland aan de kust flinke wind gehad en wij waren heel blij met onze daktent. Wij hebben ook een ondertent die er onder geritst kan worden maar die gebruiken wij zelden.

Als tips zou ik zeggen let er op dat je ook bij regen droog naar binnen kan en het niet naar binnen regent. Zeker bij de hardtop tenten zie je nog wel eens dat dat een probleem is.
Kwaliteit van het matras kan heel erg verschillen. Kijk of de ladder ook langer kan, zeker bij wildkamperen sta je nog wel eens op aflopend terrein en dan is het fijn als je ladder verder naar beneden kan. Ik zou ook twee wielkeggen meenemen zodat je de auto recht kan zetten. En ik zou gaan voor een dubbellaags tent tegen de condensatie.
In Frankrijk vonden wij het heel fijn dat de tent aan alle kanten open kon zodat hij binnen lekker koel bleef en we elk zuchtje wind mee konden pakken.

De tent zit trouwens op een Volvo gemonteerd.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:28

Hé leuk! Ik heb speciaal mijn auto uitgezocht op genoeg plek voor de 2 hondenbenchen, en nog genoeg plek over voor bagage e.d. Volgende stap is inderdaad ook een daktent!
Wat ik me afvraag, is het qua opstellen makkelijker dan een gewone tent? Waarom opteren jullie voor een daktent, dan wel een gewone tent?
Mij lijkt zo'n daktent toch betere kwaliteit en beter weersbestendig (je staat niet op de grond in de modder bij regen), maar misschien is dit wel gewoon een idee.
Is er in zo'n tent ook een voorcompartimentje waar je bvb schoenen kan laten?

Je ziet, ik wil het graag maar heb eigenlijk nog geen ervaring. :') Eens huren lijkt me voor mij de volgende stap! Ik volg dus wel graag mee. :)

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:36

Wij hebben een daktent omdat wij graag wildkamperen en daardoor niet altijd op plekken staan waar je makkelijk een gewone tent opzet. Daarnaast heb je hem heel snel opgezet en afgebroken, je hoeft geen matje op te blazen etc. Mijn man en ik zijn er heel handig in en kunnen binnen 5 minuten de tent volledig opzetten of afbreken. In mijn eentje doe ik er iets meer dan 10 minuten over om hem af te breken. Opzetten alleen gaat wel sneller.
Met een ondertent kan je wel makkelijk spullen kwijt. Wij steken onze schoenen altijd achter de stang in het overdekte gedeelte van de trap. Beetje moeilijk beschrijven maar wij klimmen dus met schoenen naar boven en doen ze dan uit. En verder hebben wij eigenlijk alles in de auto liggen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:37

Ik heb nu mojn bus die ik als camper kan gebruiken en een echte camper tot mijn beschikking (niet van mij, mocht ik willen :+ ). Maar ja die bus wordt met deze dieselprijzen peperduur langzaam aan. En de camper rijdt ook niet bepaald gratis met deze dieselprijzen.

En in mijn panda pas je niet met twee personen. Aangezien we regelmatig weggaan op verschillende manieren. Bv bus en motor. Zou panda met daktent een goede optie zijn. Toch iets wendbaarder en goedkoer rijden dan een bus of lompe camper.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6648
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 13:43

@Bismarck: fijne tips, dankjewel! Wij willen ook wel echt voor een vrij solide daktent gaan met stevig doek, synthetisch komt er bij ons ook niet zo snel in vermoed ik. Die van ons zal overigens ook op een Volvo worden gemonteerd (en dan op een andere dan die uit de OP)!

@Eowyn3003: ik ben natuurlijk ook nog maar een onervaren "daktenter", maar heb wel veel ervaring met gewone tenten. Ik vind een daktent absoluut makkelijker op te zetten dan een gewone tent. Je hoeft hem eigenlijk alleen maar open te klappen. Het voordeel daarvan vind ik ook het opruimen: nu staan we soms in de stromende regen onze tent weer in te pakken, die dan ontzettend smerig is geworden omdat de regen gezorgd heeft voor opspattend modder, etc. Wat betreft de schoenen zijn er volgens mij een soort zakken mogelijk die onder de tent kunnen hangen, zodat je daar je schoenen in kunt doen. Zoiets: https://daktent.nl/wp-content/uploads/2 ... nenzak.jpg

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:52

NadjaNadja schreef:
Wat leuk dat er meer mensen enthousiast zijn over een daktent (of er enthousiast over worden door dit topic, zoals Karuna)! :D

@Maik79: De showroom in Baarn is inderdaad eentje die op ons lijstje staat! Ben jij daar zelf al eens geweest?


Ja, de stal waar onze paarden staan zit ernaast dus dat is gemakkelijk even binnen lopen. :D Dat was wel een eye-opener, vond dat er bijvoorbeeld grote verschillen zitten in matraskwaliteit en -dikte. Ook de ventilatiemogelijkheden en kwaliteit van het tentdoek verschillen behoorlijk en wat Bismarck zegt, niet ieder model heeft verstelbare ladders. En even proefliggen is heel fijn, dan blijkt ineens dat je bij die ene die op papier leuk lijkt, met onze 1.80m+ met je neus wel heel dicht onder het doek ligt :Y) .

Als we wel voor een daktent waren gegaan, dan was het (uit m'n hoofd) de Thule Tepui Autana geworden.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:56

Dit klinkt erg leuk en handig! En ik zie dat ze er ook voor een Altootje zijn :D
Dit ga ik even in de gaten houden :D

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:01

Eowyn3003 schreef:
Hé leuk! Ik heb speciaal mijn auto uitgezocht op genoeg plek voor de 2 hondenbenchen, en nog genoeg plek over voor bagage e.d. Volgende stap is inderdaad ook een daktent!
Wat ik me afvraag, is het qua opstellen makkelijker dan een gewone tent? Waarom opteren jullie voor een daktent, dan wel een gewone tent?
Mij lijkt zo'n daktent toch betere kwaliteit en beter weersbestendig (je staat niet op de grond in de modder bij regen), maar misschien is dit wel gewoon een idee.
Is er in zo'n tent ook een voorcompartimentje waar je bvb schoenen kan laten?

Je ziet, ik wil het graag maar heb eigenlijk nog geen ervaring. :') Eens huren lijkt me voor mij de volgende stap! Ik volg dus wel graag mee. :)



Een daktent opzetten kost 3 minuten :D



Verder zijn er ook voorzettenten zodat je ladder ook binnen staat. In de daktent zelf heb je zat ruimte aan het 'voeteneinde' voor schoenen, kleren, tas. Je kunt er alleen niet lekker in zitten om te eten of een bordspel :D

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:06

Wij hebben de Eezi Awn Jazz 1400 daktent. Dit jaar voor het eerst mee op vakantie geweest en dat beviel uitermate prima!

We zijn naar Zweden en Noorwegen geweest. In de tent was het warm genoeg 's nachts. We hebben er een luifel bijgekocht om onder te kunnen zitten. In de praktijk zette mijn vriend de daktent op terwijl ik de luifel bouwde. Van plek uitzoeken naar zitten duurde maximaal 20 minuten per keer.

Ik ben echt geen kampeerder, maar zo wil ik wel vaker weg. Het slapen ging goed, al moesten wij er wel een extra matrasje van een paar centimeter schuim erbij leggen. Ik ben nogal een prinses op de erwt :+ Dat extra matrasje kon gewoon mee opgevouwen worden. Een condensmatje is trouwens wel echt nodig ook, maar dat hielp dan ook wel echt extreem goed. Ons matras is nooit nat geworden, en dat terwijl wij veel regen hadden. Door de goede horren hadden we ook echt totaal geen last van beestjes in de tent.

Onze tent is 140x230. En dat is meer lang lang genoeg voor mijn vriend, die 1.95 is.

Fotootje vanuit de daktent
Afbeelding

Afbeelding

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:26

Ooooh daktenten, heerlijk is dat!

Wij hebben alleen ervaring met de tenten op een Toyota Hilux, die moet met gemak twee tenten kunnen hebben. Daarnaast ook alleen in Afrika.

We hadden afgelopen jaar een type waar een cover overheen ging, daarom kon 'het matras', de slaapzakken en de kussens in de tent blijven. Dat vonden we wel ideaal. De vorige van Howling Moon had een rits, dat was sowieso een beetje een gedoe om goed dicht te krijgen. Maar goed het opzetten en invouwen is echt heel makkelijk.

Er zijn op youtube veel video's te vinden van reviews van daktenten. Met name vanuit Zuid Afrika, dat is echt heel handig om even te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:22

NadjaNadja schreef:
Wat leuk dat er meer mensen enthousiast zijn over een daktent (of er enthousiast over worden door dit topic, zoals Karuna)! :D

@Maik79: De showroom in Baarn is inderdaad eentje die op ons lijstje staat! Ben jij daar zelf al eens geweest?

@Menino: Die ventilator op zonnepanelen klinkt wel heel erg goed. Is ventilatie ook echt iets wat je mist bij de daktenten die je tot nu toe hebt gebruikt? Onze voorkeur gaat dan weer niet zozeer uit naar een hardtop, vooral omdat wij ook wel graag een ondertent zouden willen (mocht het nodig zijn). Dat lijkt bij de meeste (vrijwel alle?) hardtops niet mogelijk, omdat ze doorgaans niet uitsteken naast de auto volgens mij. Maar; correct me if I'm wrong ;)

@Qimm: Over dat opbergen als je hem niet gebruikt had ik eigenlijk nog niet eens nagedacht :') Nu hebben we daarvoor wel de ruimte, dus dat zal niet 1 2 3 een probleem worden denk ik. Maar toch goed om ook mee te nemen haha!

@YvonneV: Wat een fantastische combi zo! Dat lijkt echt een halve caravan zo op je auto :P Voor ons is dat wat teveel van het goede, maar wel leuk om te zien dat dit ook een mogelijke is bij niet-pickup auto's.


James baroud maakt ook ondertenten, zelfs met een tunneltje naar de tent, alleen die zijn echt allemachtig duur. Het schijnt wel echt allemaal premiumkwaliteit te zijn.
Wij hebben zelf een "bestelbus" waar dus redelijk makkelijk een luifeltje op kan, maar met zo'n mooie oldtimer lijkt me dat moeilijk :D

Ik vind de ventilatie wel echt een hele dikke pre. Soms wil je gewoon niet je "ramen" open zetten, maar wil je het ook niet helemaal afsluiten.

Het begint overigens wel te kriebelen hoor. Alles wat we "over" hebben naast onze reguliere spaardoel gaat op de daktentrekening, maar we zijn nog lang niet in de buurt van de 3000 euro. Soms denk ik er toch wel aan om gewoon een goedkopere softtop te kopen :') Ook omdat die tweedehands wat beter beschikbaar zijn. Maar zo bang dat we spijt krijgen..... We willen vooral iets wat zsm op en af te bouwen is. En het liefst ook enkele spulletjes in kunnen laten. Heb ook weinig ruimte om dat ding op te bergen dus idealiter laten we hem gewoon 365 op de auto. Dus dat is ook wat lastig met een softtop.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:43

Oh wat een leuk topic!
Ik ben toevallig aan het kijken naar een andere auto waar ook zeker een daktent op kan.
Ik kom mee liften op jullie ervaringen!

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:04


NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6648
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 17:26

Mijn vriend en ik hebben afgesproken dat 19 maart 'daktentendag' gaat worden en dat we dan showrooms bij langsgaan om te oriënteren! We willen in ieder geval naar daktent.nl in Baarn, maar ik ben benieuwd of jullie misschien nog andere fijne showrooms weten? :D

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:15

Wij hebben de onze via marktplaats, dus helaas kan ik je daar mee niet helpen.

We zijn toen wel bij de Wit in Schijndel gaan kijken, maar daar hadden ze maar een paar daktenten staan

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:26

Wat tof! Ik ga meelezen en misschien later uitgebreider reageren. Wij hebben wel eens naar een daktent gekeken icm een landrover oid. Maar hier staat ook een oldtimer, volvo, op de oprit… :D