Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:31

leeslampje schreef:
Veel plezier Callippo! Vrienden van mij zijn nu ook in Kroatië, wat een hitte zeg.

Ik heb een 35L tas liggen die ik wil gebruiken voor onze interrail-reis. Best een uitdaging om alles voor 3 weken erin te proppen (incl bergschoenen). Erg leuk puzzelen om het toch voor elkaar te krijgen :D

Gewoon een wasmachine zoeken onderweg, in hotel/appartement of wasserette. En anders een flesje wasmiddel mee zodat je het met de hand kunt doen. Hoef je minder kleding mee. Opgerold neemt kleding minder ruimte in. En die bergschoenen trek je gewoon aan :j

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:03

Die tips kende ik en daarmee past het ook al, zelfs inclusief bergschoenen :D Het is idd veel handiger om ze aan te doen, maar dat zie ik niet zitten. Dus ben blij dat ze in de tas passen, anders had ik ze idd toch aan moeten doen.

Het is nog wel proppen, dus ik ben aan het kijken of ik toch nog minder mee kan nemen, handiger in kan pakken of kledingstukken kan verwisselen voor kleding die nog kleiner oprolt (dunnere stoffen etc).

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:58

Wij hebben 120 liter tas-ruimte, met z'n vieren. Het voelt alleen nogal nutteloos nu, dat bijna de helft gevuld is met 4 lange broeken en vesten :')

Ik ben erachter dat kleding wassen met shampoo (zo'n vast blokje) veel fijner is dan met waspoeder. Beter voor je handen en makkelijker te doen in een wasbak. Scheelt ook weer ruimte, gewoon 1 zeepje voor alles.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:17

Oh handig! Wist niet dat dat kon, maar klinkt wel logisch.

Ik neem zelf geen shampoo mee (bijna alle accommodaties hebben shampoo, en waar niet gebruik ik de hotel-shampoo van de vorige overnachting). Maar anders is dat wel super handig, dan kun je toch kleding wassen zonder iets extra's mee te hoeven nemen :j

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:38

Hmm mogelijk ga ik dat binnenkort eens proberen met het blokje shampoo. Gisteren m'n shirts gewassen met wasmiddel in een wasbak, maar ik heb nu toch het idee dat ik naar natte hond ruik.. Dus dat vind ik niet zo'n succes.

Trouwens zo relaxed en makkelijk (en meestal ook goedkoop) het in Zweden ging, zo lastig is het in Noorwegen om te interrailen. De app geeft de helft of meer van de verbindingen niet aan. En hij geeft ook niet goed aan wanneer je nu wel en niet moet reserveren.. Dus nu zit ik te wachten op een nachttrein waar nog plek was ipv in de trein die ik vanmiddag wou nemen. En dat terwijl ik een prachtige plek in een hostel had voor vannacht ;(

En gisteren was het ookal feest, met ruim 3 uur vertraging op de eindbestemming gekomen.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:11

Kun je niet plannen met de planners van de maatschappijen zelf? Mij viel het ook al op dat in Noorwegen veel treinlijnen niet in de interrail app staan, dus toen heb ik de planners van VY en Go Ahead Norway bekeken. Volgens de site zou de interrail pas daar gewoon geldig moeten zijn.

Is iemand hier toevallig al in Trondheim of Alesund of nog noordelijker geweest? Ik zou daar misschien heen willen, maar kan niet echt een goede route vinden.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:38

Thanks, ik heb direct die app van VY gedownload. De app van Go ahead Norway kan ik niet vinden, maar mogelijk is die VY app genoeg. Sowieso heb ik m'n plannen behoorlijk omgegooid en ga ik lekker een paar dagen in Bergen blijven. Ik merk dat ik nu na twee weken wel wat klaar ben met telkens onderweg zijn.

Ik ben op dit moment in Trondheim, ik ben er gekomen via het midden van Zweden. Vanaf Sundsvall (oostkust Zweden) via Östersund en Storlien. Storlien staat in de interrailplanner als Zweeds en Noors station. Dus je moet het stuk van Storlien tot Trondheim plannen vanaf het Noorse Storlien. Dit is normaal een prima aansluiting, maar er was nu busvervoer door een ongeluk tot Östersund, hierdoor misten we de aansluiting in Storlien en die trein gaat maar 1x per dag.

Mijn oorspronkelijke plan was om via Zweden naar het noorden van Noorwegen te reizen. Dus via Kiruna naar Narvik, deze verbinding is normaal wel goed. Maar nu was dit echter niet mogelijk omdat de trein volledig volgeboekt was en ik niet gereserveerd had. Dit kwam door stakingen van de Zweedse vliegtuig maatschappij. Ook waren de slaapplekken rondom Narvik rond de €200,- dus dat was boven mijn budget.

Vanaf Narvik moet je dan verder met de bus naar Bodø, maar van andere reizigers heb ik gehoord dat dit prima te doen is. Wel kost dat ook zo'n €50,-.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 07:34

Wat balen Femek, je overnachting missen door vertraging en te volle trein :-(

De interrail app vind ik een drama. Je moet internet uitzetten als je ticket gecontroleerd wordt, anders laadt hij te traag. Ook bij ons geeft hij niet alle route-opties.

Ik plan de trein nu meestal via Google Maps, die kent toch de meeste verbindingen en werkt snel. Met de layer "public transport" aan, zie je ook alle treinstations en de meeste bushaltes.

Sowieso vind ik het leuk onderweg op Maps te kijken om te zien waar je langs rijdt.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 11:10

Ik plande ook alles via de regionale maatschappij of db app. Niet via interrail app idd. Noorwegen ging toen bij mij wel soepel maar ik vroeg elke keer bij een station of ik mijn volgende treinen moest reserveren zeg maar voor dag erna en als die vol was (1x) heb ik mijn reis omgegooid en niet verder naar noorden gegaan.

Trondheim ben ik geweest in en hostel bovenop de heuvel. Verder noordelijk ben ik niet geweest. Via trondheim daarna naar Stockholm idd via storlien en sundsvall. Was toen eerste deel met bus en vanaf Åre weer met de trein.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:18

Balen Femek :n Een beetje onvoorspelbaarheid vind ik de charme van interrailen, maar als het je reisplanning omgooit is het niet leuk meer.

Ik gebruik ook vooral lokale planners, en anders de app van DB of deze website: https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi

In Scandinavië heb ik nog nooit getreind maar het lijkt me erg tof.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:20

Hier ook in de planmodus. Via de 50% actie twee maandkaarten gekocht een paar maanden geleden en nu definitief besloten om die deze zomer te gaan gebruiken.

We gaan eind augustus, route: Berlijn, Bratislava, Budapest, Sofia, Istanbul (en dan vliegend terug). Idd een heel gepuzzel met wel/geen noodzakelijke boekingen en tot mijn verbazing komen sommige reserveringen nog gewoon per post.

Heel eerlijk: ik had het me anders voorgesteld, als in, soort van OV-studentenkaart van vroeger waar je overal mee wappert en eigenlijk niks hoeft te plannen. Maar goed: voorpret is ook leuk.

Alleen de etappe Sofia naar Istanbul is nog even spannend, die is niet online te reserveren. Dus moet daar ter plekke op het station geregeld worden. Gaat vast lukken (we zijn een paar nachten in Sofia), maar toch...

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:22

Leuke route turtlelito :D Hoe lang ga je weg?

Budapest doen wij ook aan in onze reis. Nog nooit geweest, ben erg benieuwd.

Reserveringen per post ben ik nog niet tegengekomen, lekker ouderwets :D Welke treinmaatschappij heeft dat?

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:27

Bedankt voor de tips! Ik zit erover te denken om via het noorden van Noorwegen/Zweden naar Finland te reizen, maar moet nog even uitzoeken of dat mogelijk is. Ik wil letterlijk mijn grenzen verleggen door het meest noordelijk te komen dat ik ooit ben geweest. Nu gaat die eer naar het vliegveld van Reykjavik :P

@Femek, Go Ahead Norway zit in het zuiden, op de route Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen. Een app weet ik zo niet. Ze hebben wel gewoon een website met een planner.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:44

leeslampje schreef:
Leuke route turtlelito :D Hoe lang ga je weg?

Budapest doen wij ook aan in onze reis. Nog nooit geweest, ben erg benieuwd.

Reserveringen per post ben ik nog niet tegengekomen, lekker ouderwets :D Welke treinmaatschappij heeft dat?



We gaan 3 1/2 week.
Papieren reservering is tussen Budapest naar Craiova (tussenstop op weg naar Sofia). Dit is een trein van de Hongaarse treinmaatschappij (MAV).

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:42

Onze route is nu helemaal uitgedacht, benodigde treinen/reserveringen geboekt etc **\O/**

Onze bestemmingen:
- Bad Gastein (Oostenrijk)
- Venetie
- Napels
- Split
- Zagreb
- Budapest
- Hoge Tatra (Slowakije)
Laatst bijgewerkt door leeslampje op 01-08-22 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:58

Wij zijn alweer bijna op het eind.
Vandaag een lange reisdag in 2 delen: van midden Tsjechië naar Wenen, daar de nachttrein naar Warschau.

Het "vrij te kiezen waar je heen gaat" is bij last minute bepalen toch meer "kijken waar nog plek is"

Kroatië doen we nog wel een keer met de auto, per trein is het daar toch wel erg beperkt.

Maar ben blij dat we flexibel waren en niet in de hitte in de Balkan hoefden te blijven.

Kijk nou, wat een schattige lok-garage:
Afbeelding

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:33

leeslampje schreef:
Onze route is nu helemaal uitgedacht, benodigde treinen/reserveringen geboekt etc **\O/**

Onze bestemmingen:
- Bad Gastein (Oostenrijk)
- Venetie
- Napels
- Split
- Zagreb
- Budapest
- Hoge Tatra (Slowakije)


Mooie route! En de voorpret is zo toch ook heel leuk, alles in elkaar draaien en de opties overwegen.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:34

callippo schreef:
Wij zijn alweer bijna op het eind.
Vandaag een lange reisdag in 2 delen: van midden Tsjechië naar Wenen, daar de nachttrein naar Warschau.

Het "vrij te kiezen waar je heen gaat" is bij last minute bepalen toch meer "kijken waar nog plek is"

Kroatië doen we nog wel een keer met de auto, per trein is het daar toch wel erg beperkt.

Maar ben blij dat we flexibel waren en niet in de hitte in de Balkan hoefden te blijven.

Kijk nou, wat een schattige lok-garage:
[ [url=m/iAXqdd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijne thuisreis gewenst! Wat een sfeervol plaatje.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:54

Even een update!
Ik ben inmiddels alweer 2,5 week onderweg. De eerste 2 weken was mijn moeder mee, zij had uiteindelijk ook een interrail pas gekocht, vooral voor het gemak. We zijn met de boot naar Noorwegen gegaan en hebben daar Kristiansand - Skien - Oslo - Bergen gedaan. Daarna weer met de boot naar Denemarken gegaan. Daar zijn we 3 nachten gebleven en hebben oa Ålborg en Århus aangedaan. Daarna is mijn moeder naar huis gegaan en nu reis ik alleen. Ik ben meteen doorgegaan naar Zweden en ben nu onderweg naar het noorden. Het plan is ook nog naar Finland te gaan.

Voordeel van een interrail pas is toch wel de vrijheid om overal naartoe te gaan. In Scandinavië hoef je maar voor een paar treinen te reserveren en dat kan ook prima vlak van tevoren. Wel online. Ik weet niet waar jullie die balies vinden :')

Tot nu toe vind ik Noorwegen het mooist met ook de aardigste mensen. Heel eerlijk vind ik de Zweden tot nu toe niet erg vriendelijk :x

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:14

Leuk picopico, bijzonder om ook een paar weken met je moeder te reizen :j Hoe lang reis je nu nog zelf door?

Ik ben afgelopen donderdag (ipv vrijdag vanwege de NS staking) vertrokken, richting Oostenrijk. Ik zit hier nu een paar dagen en geniet me suf. Bergschoenen nemen veel ruimte in beslag in mijn kleine rugtas maar het is het waard <3

Afbeelding

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:05

Ik heb een pas voor een maand. Nu nog 2 weken dus.
Ik heb mijn wandelschoenen gewoon aan, heb niks anders meegenomen :D Of heb je echt van die zware?
Ik heb wel een rolkoffer mee (formaat handbagage). Als ik een stad wil bezoeken zet ik die in een kluisje of ik laat hem in de accomodatie, zo hoef ik niet zoveel te sjouwen :)

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:24

Ik ben van plan om in Maart 2024 weer te gaan interrailen

Heb 2 opties qua routes nu die ik beide beetje wil uitwerken en dan keuze maken. Ook qua weersverwachting is maar niet perse beste maand.

1e is Zwitserland Italië

2e is Engeland-Schotland-ierland

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:43

Ik ben wel benieuwd als je een Engeland-Schotland-Ierland route hebt uitgewerkt, zit daar namelijk zelf ook over te denken. Zou je die misschien tzt kunnen delen? :)

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 01:37

Leuk Eloya! Ik heb ook eens een stukje door Zwitserland geinterraild, en een stukje door Italië afgelopen jaar. Echt voor herhaling vatbaar. Laat maar weten als je tips zoekt. En ik ben benieuwd naar jouw reis. Bij mij kriebelt het interrailen ook weer. Misschien in 2024 toch nog eens op pad…

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 11:22

Leuk weer wat reacties!

Ik heb 2 weken in maart en een 10 dagen reispas in 2 maand via blackfriday.

De Zwitserland Italië route heb ik wat verder uitgewerkt en hoop in januari verder te gaan met beide.
Ik zal zeker hier posten als ik ze wat concreter heb.