Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:38

Eloya schreef:
Leuk weer wat reacties!

Ik heb 2 weken in maart en een 10 dagen reispas in 2 maand via blackfriday.

De Zwitserland Italië route heb ik wat verder uitgewerkt en hoop in januari verder te gaan met beide.
Ik zal zeker hier posten als ik ze wat concreter heb.


Gaaf! Ga je alleen? Hoeveel geld trek je hiervoor uit?

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 14:35

Ik ga alleen, ik reis eigenlijk altijd solo.

Qua budget moet ik even kijken. Vorige keer in Scandinavië was ik wat meer kwijt dan gepland XD
Moet zeggen dat ik nog best wel in de oriënterende fase zit nu en nog weinig concrete antwoorden.

In januari wil ik meeste gaan uitzoeken qua kosten en routes etc.

En even kijken wat voor tas ik mee wil. Vorige keer met rolkoffer gedaan maar toch minder handig. De wieltjes begaven het redelijk na 2 weken XD

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:38


Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:18

Misschien ook een betere rolkoffer lopen, ik mishandel de mijne (eastpak en Samsonite, twee wielen) al vele jaren (beladen de trap op en af trekken etc etc) maar ze doen het nog prima.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:23

Oh wat leuk, een interrail topic! Inmiddels gebruiken we de interrail pas eigenlijk niet meer, omdat het nogal eens goedkoper is om ter plekke je tickets te kopen, maar de manier van reizen blijft heerlijk :j
Afgelopen zomer was de route Lochem - IJmuiden - Newcastle - Aberdeen - Shetland - Orkney - Thurso - Inverness - Newcasle - IJmuiden - Lochem.
Heerlijk reizen zo met die ferry's, dat was echt voor herhaling vatbaar.
Op Shetland en Orkney uiteraard geen treinen, maar met name op Shetland een heel goed busnetwerk.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 20:52

@herfstblad, liefst hostels, maar af en toe een airbnb of hotel kamer als er geen hostels in de omgeving zijn. dat had ik toen in noorwegen, zijn weinig hostels. Behalve in trondheim daar was wel een hostel :) al was die wel wat duurder.

@Sheran dat zou ook goed kunnen hoor want deze die ik heb is ook alweer 8 jaar oud en heeft ook al wel veel gezien dus ook niet veel schuld of iets verder.

@Achterom, klinkt ook tof! ik vergeet idd wel eens dat buiten treinen sommige ferries ook idd mee doen met interrail. ik ben alleen mega snel zeeziek dus ik blijf liefst wat verder weg van boten :').

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:40

Ik kom me hier ook eens melden!

Na vorig jaar thuis gebleven te zijn omdat we te laat waren met boeken en er eigenlijk niks leuks meer was, dit jaar maar eens vroeg op zoek naar een vakantie.

Ik zag vorig jaar al vele interrailreizen voorbij komen en dat sprak me wel heel erg aan. Ik vind treinen sowieso erg prettig en het lijkt me een prima manier om mee op reis te gaan!

Hoe plannen jullie je reizen? Een verzorgde reis, of zelf op zoek naar hotels/hostels en de treinreizen erbij plannen?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:52

Het leukste aan onze Interrail vakanties vond ik de vrijheid en het spontaan kunnen besluiten waar je heen wil.

Wij hadden alleen de eerste trein (nachttrein) geboekt, de rest spontaan besloten, ook afhankelijk van het weer (2021 was zo heet, dat er liever buiten de steden bleven) en waar nog plek is, want niet overal rijden de treinen 'onbeperkt'.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:03

Mijn tip is wel om nachttreinen vooraf te boeken, als je die wilt nemen... en als je niet vooraf wilt boeken, accepteren dat de meeste nachttreinen in de zomer al vol zitten :D

Ik vind het charmante van interrrailen ook de spontaniteit. Maar ik beken dat ik mijn trips eigenlijk altijd wel vooraf helemaal uitstippelde en plande. Want voorpret is ook zo leuk :D- Bouw dan wel marge in. Ik heb niet vaak vertraging gehad, maar als het er is, kan het je zo een halve dag extra kosten.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:11

Ik plan ook altijd alles uit, want dat is voor mij onderdeel van de voorpret :j
Wij hebben ook niet vaak vertraging gehad, maar in Polen heeft het ons zelfs een keer een dag gekost en dat improviseren is dan ook wel weer leuk moet ik zeggen :j
Onze vorige reis was simpelweg niet te doen geweest zonder vooraf plannen, de ferry's die 's nachts varen moet je vooraf boeken. En zelfs dan kan het gebeuren dat je de nacht weliswaar op de boot, maar wel in een stoel doorbrengt omdat er geen hutten meer beschikbaar zijn :')
Ach ja, ook dat hoort erbij.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:04

Aaah heel leuk dit topic! Sinds vorig het boek "Perron Europa" hier op tafel liggen. Heerlijk om daar doorheen te bladeren en te dromen. Echter, ik heb nog nooit ge-interrailed, maar lijkt me absoluut een keer leuk!

Ben zelf alleen niet zo'n stadsmens, en zou liever van dorpje naar dorpje gaan, en lekker wandelen in de natuur. Lees hier en daar wel dat jullie dat doen, is dat goed te doen, bijv. richting Scandinavië of Duitsland, Oostenrijk, etc?

En ook zou ik liever lekker op de bonnefooi gaan. Eerste bestemming boeken en dan van daaruit kijken wanneer je weer verder kan. Maar lees ook dat dat best een uitdaging is, of ervaren jullie dat anders?

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:59

Het hangt ervan af wat je wil. Mijn ervaring met interrail is dat hoe flexibeler je bent, hoe beter. Veel lange-afstands-treinen hebben alsnog dure toeslagen. Treinstations zijn vaak niet in de buurt van campings. Het vereist dus alsnog behoorlijk wat planning, in mijn ervaring, als je niet heel veel geld kwijt wil zijn.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:42

Hangt ook af van je bestemming en de tijd waarin je reist. In hoogzomer zijn veel bestemming vaker duur of volgeboekt.

En met de trein kom je heus wel op mooie plekken in de natuur. Het kost alleen meer uitzoekwerk. En vaak (veel) meer overstappen- en dus relatief veel reistijd. In dorpjes of natuur stoppen zelden intercity's of hogesnelheidstreinen, wel vaak kleine boemeltjes.

Bij de laatste interrail reis wilde ik ook natuur meepakken. En zo kwamen we uit in Bad Gastein (Oostenrijk), daar stopte zowaar een intercity. En we waren een paar dagen in het Tatra gebergte van Slowakije (Tatranska Lomnica). Dat koste 4x overstappen op lokale treintjes geloof ik :') Maar het was het echt waard: op beide bestemmingen was het rustig, midden in het groen en de bergen. Heerlijk gewandeld. Er zijn vast meer van dat soort bestemmingen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:41

Als de trein niet naast de camping stopt, kun je vaak een bus pakken (deden wij in Tsjechië). Terug naar het station werden we door een vriendelijke campingeigenaar gebracht.

Nadeel van de plekken verder van een IC station, is dat je ook weer terug moet, dus meer reistijd (maar wel mooie reistijd :-) )

Heb ooit eens een uur gelopen van de camping naar het station, waarvan 45 minuten door een tunnel (geen aanrader trouwens) omdat de bus maar 2x per dag ging en niet aansloot op onze trein.

Op Google Maps kun je zien of je ergens met de trein (en evt bus) kan komen.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:34

Oh ja op campings heb ik met interrailen nooit gezeten… daar heb ik geen ervaring mee :) Ik heb wel altijd lekker een hotel, hostel of airbnb als overnachting.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:43

Aaah klinkt heel erg leuk! En misschien wel een idee om eerst wat makkelijke te gaan interrailen om daarna eens een wat minder makkelijke plek te bezoeken. In ieder geval heel tof om te horen hoe jullie het ervaren hebben. Ik blijf lekker meelezen en misschien komt er een mooie eerste bestemming voorbij :D

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 07:48

Ik ben eindelijk :') haha begonnen aan het plannen van mijn zwitserland trip in maart!

Ik vertrek de 12e in de avond met de nachttrein naar zurich. Die heb ik ook al geboekt.
Ik ben nog niet helemaal rond met de planning maar voor nu heb ik.

Dag 1: Deventer - Arnhem - Zurich (kom aan op dag 2 in de ochtend met de nachttrein)
Dag 2: Zurich - Luzern
Dag 3: Luzern - Interlaken
Dag 4: Interlaken extra dagje voor de omgeving?
Dag 5: Interlaken - Montreux
Dag 6: montreux - Zermatt
Dag 7: Zermatt - St Moritz (Glaciër express) of tot Chur, nog even goed uitzoeken
Dag 8:
Dag 9:
Dag 10:
Dag 11: Zurich - Arnhem - Deventer

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 15:13

Ben nog niet eens gestart en planning moest al omgegooid worden XD

Treinstaking in Duitsland van 12-3 02.00 tot 13-03 2.00
Oftewel geen nachttrein voor mij.

Dus nu vertrek ik morgenvroeg om 06.45 om via Frankfurt en basel naar Luzern te gaan. Ik verblijf dan 2 nachten in luzern en dan kijk ik waar ik heen ga. Waarschijnlijk alsnog wel interlaken.

21 maart om 21.50 de nachttrein vanuit zurich naar Arnhem om daar 22 maart om 08.30 aan te komen en dan deventer

En daartussen heb ik nu nog niks concreets gepland.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:06

Heel veel plezier! Verblijf je in hostels of hotels? Ga je alleen? Lijkt mij een hele gave reis! Ik heb in september twee weken vakantie en eigenlijk wou ik niet iets "groots" doen. Maar nu ik dit lees begint het wel te kriebelen moet ik zeggen.

Mijn ervaring is wel met stedentrips, blijf niet te lang in een stad. Ik ben afgelopen december 3 dagen (exclusief reisdagen) in Berlijn geweest. Ook mijn eerste citytrip alleen. Ondanks dat ik 2 maanden alleen door Spanje heb gereisd viel mij dit echt zwaar. (Oke, het was ook 90% regen) Maar z'n grote stad in mijn eentje vind ik echt overweldigend. Ook nog met kerst. Dus op de kerstmarkten allemaal grote groepen mensen. Met niemand echt iets kunnen delen. Ik sliep wel in hostels en opzich had ik daar hele leuke contacten en dan maak je ook weer geweldige dingen mee. Maar mijn keuze zou voortaan toch voor een hotel gaan. Even jezelf terug trekken zonder anderen in je omgeving. Ik zou daarna nog 3 dagen naar Praag gaan. Maar -ook mede door de schietpartij- besloten om naar huis te gaan.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 23:32

Liefst alleen hostels prijs technisch. Idd alleen maar ik reis graag alleen :D
Meestal verplaats ik elke dag maar deze reis wil ik wat meer rust inbouwen en soms ook even genieten van de plek waar ik ben. Dus we gaan het zien wat ik allemaal ga doen!

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:25

Ik reis eigenlijk altijd samen met mijn man, maar wij blijven ook maximaal 3 dagen op één plek. Iedere dag reizen vinden wij dan wel weer te onrustig, af en toe eens lekker rond kunnen struinen ergens is ook heel fijn :j

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:40

Wat hebben jullie mee op je interrail reis, een koffer of een tas? (Back pack)

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:19

In elk geval iets waarmee je makkelijk kunt lopen en stationstrappen op en af kan. Dus als je een rolkoffer mee hebt is een met stevige, grote wielen wel fijn :)

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:29

Sheran schreef:
In elk geval iets waarmee je makkelijk kunt lopen en stationstrappen op en af kan. Dus als je een rolkoffer mee hebt is een met stevige, grote wielen wel fijn :)


Volgens mijn omgeving ga je niet met een backpack door een grote stad. Dat doe je maar in de rimboe was de opmerking. :') _O-

Nou, ik neem mee waar ik mij prettig bij voel. Wat nemen jullie trouwens mee als extra tas? Voor eten en drinken? Paraplu, om een jasje in te doen ed.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 18:49

Ik had een handbagage rolkoffer. Een rugzak die fijn te dragen is. En een totebag met snacks. Verder had ik nog een opvouwbaar tasje Un mijn rugzak voor eventuele boodschapjes.

Klinkt veel maar in de trein had ik alleen de rugzak bij mij rest in bagage vakken en in de steden liet ik de rest in het hostel in de kluis. Een hangslot is wel slim om mee te nemen niet alle kluizen hebben een slot.