Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:32

Ik vond de Railplanner app van Interrail handig om te zien welke treinen rijden of reserveren verplicht is en welke toeslagen er zijn.

En deze site is ook handig om tips te vragen aan andere interrailers. https://community.eurail.com/

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:15

Dank je wel! Ik ga even rondneuzen

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:01

Hoi, ik schop dit topic omhoog. Ik ga dit jaar ook weer eens interrailen (3e keer). Nu druk aan het puzzelen welke route etc *\o/* Ik zoek dit keer een combinatie van steden en natuur.

Ik gebruik deze website trouwens als reisplanner. Niet zo mooi, wel heel betrouwbaar:
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:11

Ik wil graag interrailen deze zomer en dan met de trein van Nice terug naar Amsterdam in 1 dag. Maar de sites van Thalys en Interrail spreken elkaar een beetje tegen. Snappen jullie het? Vol tarief Thalys is niet te doen, in dat geval koop ik geen interrail ticket meer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:03

Volgens mij staat op beide hetzelfde. Je moet reserveren voor de Thalys, daar kost sowieso geld. Met interrailticket is het vanaf 44 euro.

Als je nu al weet op welke dag je reist, kun je de Thalys boeken.

Wij hadden ook wat gedoe onze eerste reisdag te boeken met de slaaptrein, deze bleek vol, dus vertrekken we een dag eerder.

En die slaaptrein naar Praag, waar al 2 jaar over geschreven wordt (en die de belangrijkste reden was voor het kopen van mijn interrail ticket), die rijdt helaas nog niet deze zomer -O-

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:09

Dank je! Ja, omdat er staat: 'tot 3 maanden van tevoren kun je reserveren'. Die 3 maanden zijn dus al voorbij...

Wat een gedoe met je reis, ik ben dus ook 'bang' voor dat soort dingen.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:36

Volgens mij bedoelen ze daarmee dat je 'vanaf 3 maanden van tevoren' kunt reserveren.
Zolang je kunt reserveren via het systeem, zijn er nog plaatsen.
Maar: dat de opties weergegeven worden, betekent nog niet dat ze ook te reserveren zijn. (kwamen wij achter voor onze nachttrein).
Pas als je het hele proces van reservering doorlopen hebt, heb je een plek.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:48

Dat betekent precies het tegenovergestelde, haha. Ik ga ze morgen even bellen.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:15

Bijna alle treinreserveringen openen 3 maanden voor de reisdatum. Dus dat betekent dat je (bijv) 4 maanden van tevoren nog niet kan reserveren. En tegelijkertijd is er een run op treintickets, dus als de reserveringen 3 maanden van tevoren openen is heel veel heel snel uitverkocht. Dus 3mnd voor je reisdatum klaar zitten om alles te boeken is bij nachttreinen en hogesnelheidslijnen wel aan te raden :)

Wij hebben ook aardig in onze route moeten snijden omdat we een nachttrein wilde hebben die ook al bijna uitverkocht was. Uiteindelijk hebben wij onze reis nu om die nachttrein heen gepland _O-

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:24

Ja dat dacht ik dus ook, maar ze zeggen dus: reserveren kan tot 3 maanden van tevoren :))

Ik ben enigszins flexibel maar wil wel heel graag in 1 dag terug.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:42

Verwarrend :D

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:14

Is er een manier om erachter te komen of er nog tickets beschikbaar zijn zonder eerst je interrailticket te kopen? Het gaat om het traject Nice-Leiden.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:19

Websites van NS international, SNCF, Deutsche Bahn (ja echt, die is soms wat goedkoper dan de rest ;) ) al bekeken?

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:20

Ja, zeker! Maar ik kan daar niet vinden of ze nog ruimte beschikbaar zouden hebben voor interrailers. Ik las dat dat soms maar een beperkt aantal plaatsen was.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:39

Oh zo, ging specifiek om de reservering! Thalys zelf schrijft dat je de reservering voor een Interrail ticket alleen telefonisch of aan de balie kunt reserveren...

https://www.thalys.com/nl/nl/hulp/is-he ... -te-reizen

Lekker verwarrend wel. Denk dat ze zo weinig mogelijk Interrailers aan boord van de toch wat luxe Thalys willen :')

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 19:43

Haha, dat denk ik dus ook :')
Ik heb een reis (of een paar opties eigenlijk) op het oog. Maar als die niet lukken, dan hoef ik ook geen interrail ticket te kopen zeg maar :))

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 20:14

Download of ga naar de app trainline.com
Die is echt onzettend goed en super accurate.
Geeft zelfs tot de minuut vertragingen aan en je kan ook tickets kopen.

Wij hebben net vorige maand dit gedaan:
Barcelona - Girona - Frejus via Marseille (dat is de trein naar Nice)
Frejus - Pisa
Pisa - Rome

Zo makkelijk. Van Girona naar Marseille was het drukste.

We hadden alle tickets een paar dagen van te voren geboekt.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:25

Kom dit topic nu tegen. Zelf dit jaar geen interrail voor mij, vind het wel leuk om mee te lezen.
Benieuwd naar de verschillende routes

Ik heb het een aantal jaar terug gedaan. Dit was onze uiteindelijke route. 3 weken weg geweest en 8dagen gereisd.
Afbeelding

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:18

Eloya schreef:
Interrail heeft nu een actie!
50% korting op de 1 / 2 of 3 maand passen. Voor wie nog twijfelt. Dit is wel een.top actie. En als je nu koopt moet je pas binnen 11 maanden vertrekken op reis.

https://www.interrail.eu/nl/50th-annive ... nture-sale

Haha, ik heb precies van deze actie gebruik gemaakt. En nu kom ik dit topic tegen nav jouw reactie in mijn topic :D

Ik ga dus volgende maand naar Scandinavië. Ik ben van plan ook een aantal keer met een veerboot te gaan, met de interrail pas krijg je 30% korting. De precieze route moet ik nog uitvinden, als ik dat al van tevoren doe (is dat aan te raden?)

@ Sheran, ik ben afgelopen najaar met de trein naar zuid Frankrijk gereisd. Zonder interrail pas en op de bonnefooi. Absoluut géén aanrader. De treinen in Frankrijk worden steeds duurder dichter naar de datum toe. Een maand van tevoren was een kaartje Lyon-Nice €10 inclusief zitplaatsreservering. 2 dagen tevoren werd dit minimaal €80 als er nog plek was (de meeste treinen zaten vol). En dit geldt voor alle treinen. De tgv Brussel-Lyon (€55) en de Thalys Parijs-Amsterdam (€50) hadden we van tevoren geboekt, dus dat viel nog mee. Uiteindelijk hebben we voor de rest gereisd met bussen en regionale treinen en veel minder gezien dan we wilden (we hadden sws de hele reis pech :+ )

Dus als je wil treinen door Frankrijk zou ik aanraden alles ver van tevoren te regelen. Dan kun je ook nog betaalbare kaartjes voor tgv/Thalys vinden. Vlak van tevoren is de interrail pas goedkoper, maar dan moet je geluk hebben met reserveren (en dus flexibel zijn in je planning).

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:11

Ik ben op de bonnefooi door Zweden aan het reizen op dit moment. Dit bevalt goed, ik heb wel een tent mee en alles in één tas zodat ik makkelijk een bos in kan lopen en daar ergens een plekje kan vinden.

Ik heb nu één trein gehad waar ik niet mee kon, die van Kopenhagen naar Stockholm. Toen ben ik met alle kleine plaatselijke treinen gegaan, en dat was eigenlijk juist heel leuk. Ik ben benieuwd naar Noorwegen later, want daar wil de Railplanner en de DB app niets plannen. Dus dan maar met Google en de kaart die ik heb.

Veel plekken hebben nog wel redelijk goedkope hostels ed, en waar het niet is ga ik in m'n tentje liggen. Het is alleen vrij koud, 14 graden, bewolkt en winderig, dat is wel echt een nadeel.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 17:53

Ik heb nu bijna alles geregeld voor mijn trip naar Zuid-Frankrijk. Jemig wat een gedoe. Mijn reisgenoot zegde ineens af zodat ik allemaal andere treinen moest boeken, in 1 dag van Amsterdam naar Nice. Wat een horror. 19u bezig geweest met routes zoeken en bellen.

Overigens zei de interrailapp dat Amsterdam- Brussel met de ICE gratis was met de interrail, en zonder reserveren, en de op zei reserveren en 22 euro. I vind het een vaag systeem en vind het ook erg vervelend dat je pas kan zien of de treinen nog beschikbaar zijn als je al een pas hebt gekocht...

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 10:34

@femke in Noorwegen kan je de lokale app downloaden. Dacht dat dat vye was? Al kan dat ook zweden zijn.

@sheran wat vervelend! Frankrijk schijnt ook wel moeilijk land te zijn met interrail. Meeste ice treinen in alle landen zijn vaak wel met reservering en extra kosten.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:36

Wij zijn onderweg!
Eerste dag bijna 24u reizen, van Bad Bentheim naar Zagreb. Tot nu toe vermaken de kinderen zich nog goed in de trein. Eerst met spelletjes, nu met een filmpje.
Heerlijke airco in de ICE naar München. Ik hoop dat dat in Kroatië ook zo is, want de hittegolf komt daar nu pas aan {:}

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:55

Veel plezier Callippo! Vrienden van mij zijn nu ook in Kroatië, wat een hitte zeg.

Ik heb een 35L tas liggen die ik wil gebruiken voor onze interrail-reis. Best een uitdaging om alles voor 3 weken erin te proppen (incl bergschoenen). Erg leuk puzzelen om het toch voor elkaar te krijgen :D

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:39

Nou, het was inderdaad veel te heet in Zagreb om daar land te blijven. De treinen naar de kust zaten vol, dus zijn we naar Wenen "gevlucht" waar we 2 heerlijke middagen in een waterspeelplaats hebben verbracht.
Spaanse rijschool bekeken, echte Wiener schnitzel gegeten en nu rijden we door Tsjechië, op weg naar een camping in the middle of nowhere, waar het in de nacht lekker afkoelt.
Tot nu toe bevalt het interrailen erg goed!

Beetje jammer dat we pas vlak voor vertrek zagen dat je maar 2x door je thuisland mag reizen... We wilden nog 2 reisdagen apart gebruiken voor een weekendje weg, maar dan moet je losse tickets kopen om je eigen land uit te gaan.