Studeren in het Fort van Breendonk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:52

Wat tof! Veel plezier met de rondleidingen!

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2417
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:01

Gefeliciteerd :)F (sorry geen Vlaamse vlag)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 09:16

Gisteren mail - de eerste rondleiding staat gepland!
Ik moest wel even slikken hahaha, "groep: 100 personen". Gelukkig zag ik daarna dat die groep over 4 gidsen verdeeld zal worden :')

Anoniem

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:18

Super leuk! Nog gefeliciteerd trouwens!

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:47

Gefeliciteerd, wat mooi dat je dit wil doen, zo kun je de geschiedenis levend houden.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:03

Gefeliciteerd!!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 19:33

Dankjewel allemaal!

Ik heb ondertussen nog een rondleiding op de planning staan, 35 jongeren van tussen de 13 en 15 jaar. Ik vind het wel spannend hoor haha!

@Prompter ik vind het echt ontzettend gaaf dat ik dit mag doen; de geschiedenis levend houden. Ik vind het een hele eer, en werk er heel graag aan mee.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 19:44

Ik heb ondertussen al 4 rondleidingen in mijn agenda mogen noteren *\o/* *\o/*

Komende zaterdag wordt mijn doop, 35 scoutsleden :j
Verder staan er 2 scholen en een groep militairen op de planning. Ik vind het SUPER spannend!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:03

Gefeliciteerd! *\o/* Het is je zo erg gegund, als ik lees met hoeveel passie en gevoel je dit doet <3

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 20:11

Danielleeee_ schreef:
Gefeliciteerd! *\o/* Het is je zo erg gegund, als ik lees met hoeveel passie en gevoel je dit doet <3


Dankjewel!! <3
Ik hoop dat ik die passie kan overbrengen, maar gezien ik een tetterkont ben, zal dat vast wel lukken :')

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 13:28

Nou, ik ben lekker nerveus aha, ik heb om 14u mijn eerste rondleiding gepland staan :')
Ik vertrek om 13u, dan ben ik zeker op tijd en kan ik nog snel 1-2 dingen checken.

Duimen jullie?

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:45

we duimen zeker

je gaat dat goed doen

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:50

Leuk!! Heel veel plezier, als je in je tour even enthousiast bent als hier komt dat vast goed!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 17:51

Ik heb ZO'N leuke rondleiding gehad! Ik vond het echt super, en wat een geweldige groep kinderen & leiding, echt geweldig om met zo'n groep te mogen starten! Ik ben hen super dankbaar voor deze fijne ervaring, ze waren allemaal geweldig! Dankjulliewel, lieve Nederlandse scout, jullie hebben deze Belg echt heel gelukkig en trots gemaakt!

Dit is echt wat ik met mijn leven wil doen. Ik wil mensen vertellen en onderwijzen over de gruwelen en verzetsdaden van WOII, over het aandeel van het Fort van Breendonk daarin. Ik wil hier deel van uitmaken, en ben zo vereerd dat ik dat mag doen.

Nu ik weer thuis ben en dit neertyp, word ik een beetje emo - ik hoop dat mijn overgrootvader trots op me is. Ik hoop dat hij van hierboven op me neerkijkt, en trots is op zijn bloed. Ik ben hier omdat hij voor onze vrijheid gestreden heeft, en ik vind het zo'n enorme eer dat ik op deze manier mijn respect daarvoor mag en kan betuigen. Ik ben trots!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 20:42

Update!

Ondertussen heb ik gisteren opnieuw een rondleiding gegeven, en staat er morgen ook nog eentje op de planning: 200 personen! Worden gelukkig wel over 9 gidsen verdeeld haha.

29 en 30 maart heb ik ook nog rondleiding gepland staan.
En verder nog een stuk of 4 in april-mei, lekker druk dus, ik vind het héérlijk!

Ik vind het nog steeds wel spannend, echt ervaren ben ik natuurlijk nog niet, maar de groepen die ik al heb mogen rondleiden zijn altijd al super leuk geweest, en heel royaal met complimenten achteraf, heel fijn!
De groep van gisteren was héél blij met mijn enthousiasme en passie, en dan denk ik "ja, hier doe ik het voor".

Ik ben zoooo gelukkig dat ik dit mag doen. Dat ik mijn passie mag en kan overbrengen!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 14:31

Minder leuke update -O-

Ik heb echt een heel onaangename ervaring gehad gisteren 8)7
Was echt geen leuke rondleiding, en wat vind ik dat jammer! Qua uitleg en kennis ben ik oké hoor, en ik ben doorgaans ontzettend enthousiast en kan heel geanimeerd vertellen - maar er moet natuurlijk wel enige interesse zijn, en respect is echt een must... Dat ontbrak gisteren héél erg. Zo jammer! Vooral voor de kleine minderheid die wél interesse had, hun rondleiding kwam te lijden onder het gedrag van de anderen. Het was ook een leeftijd die zich "stoer" voelde en zich graag wilde laten gelden. Een aantal van de meiden probeerde me echt te provoceren, en 1 van de jongens heeft me letterlijk 2u staan uitlachen.

Ik heb ook de pech dat ik niet de grootste ben, en fysiek geen indruk maak. Zowat iedereen is groter dan mij haha. Heb ik zelf nooit een probleem gevonden, maar misschien had het geholpen als ik een beer van een kerel was geweest, met een hele luide stem :')

Ik was niet de enige die het geen fijne rondleiding vond. Andere gidsen hadden hetzelfde gevoel met hun groepen.
Helaas voor mij heb ik me als jonkie ook erg laten schuren door de andere gidsen, en toegelaten dat is als laatste zou vertrekken. Met 8 groepen voor mij liep ik natuurlijk meteen vast. Ik heb geïmproviseerd en mijn rondleiding achterstevoren gegeven, iets wat ik hoopte het komende jaar niet te moeten doen om routine op te kunnen bouwen, maar het leek mij de beste en meest logische oplossing, ik wilde mijn groep niet telkens minutenlang staan laten wachten. Een paar minuten krijg ik volgetaterd hoor, maar die groep een uitleg geven over iets wat ze niet kunnen zien (omdat een andere groep "in de weg" staat) leek mij absoluut geen goed idee. Ze hadden sowieso al bitter weinig interesse, dus leek het mij beter de boel om te draaien.

Ik snap dat niet iedereen laaiend enthousiast is over het onderwerp, dat niet iedereen interesse heeft. Maar verdorie.. Toon respect. In de eerste plaats naar het Fort toe, het is een monument hoor! En heb respect voor degenen die daar geleden hebben en gestorven zijn. En ja, ook naar mij toe - ik loop daar na mijn gewone job urenlang rond om mensen rond te leiden, ik stop daar mijn hart en ziel in, en een beetje respect daarvoor zou fijn zijn.

Wat ik het ergste vond?
Dat één van die gasten op de galg klom. Dat ik hem heb moeten toespreken om daar onmiddellijk af te komen en heb moeten vragen om respect te tonen, dat daar mensen verdorie gestorven zijn. Zijn antwoord? "Puh, respect".
En dat de 2 leerkrachten die ik mee had, hun groep niet onder controle hadden.

Zo zonde! Ik laat de moed niet zakken hoor, de volgende rondleidingen zullen alleen maar leuker zijn!
Maar het is zonde dat de begeleidende leerkrachten hun groep niet onder controle hadden, en daar eigenlijk ook niet echt heel veel moeite voor deden.

Positieve noot: ik heb het overleefd :') En ik was voor de rondleiding met één van de andere gidsen aan het praten - ik ben natuurlijk nog nieuw en ken nog lang niet iedereen natuurlijk, en die man vond het fantastisch dat iemand van mijn leeftijd dit wilt doen, hij zei letterlijk dat hem dat goede moed gaf voor de toekomst. Vond ik heel lief :j Ook heel fijn: ik heb nog een mailtje gekregen van iemand die ik zondag had rondgeleid. Ze schreef dat ze mijn passie en enthousiasme heerlijk vond, en dat ik volgens haar nog een hele mooie toekomst als gids tegemoet ga, en dat ze vond dat ze een heel leuke rondleiding van me gekregen had :j

Dus: op naar de volgende haha, die hopelijk leuker zal zijn!

Ik hoop maar dat die groep iéts onthouden heeft van gisteren...

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:04

Echt jammer, zo'n ervaring. Hopelijk kun je er voor jezelf nog een positieve draai aan geven door dit maar te zien als een soort van "leermoment", en dat je door deze ervaring een volgende keer met een soortgelijke groep er een fijnere ervaring van kan maken.
Hebben jullie als gidsen onderling nog een nabespreking na zo'n dag met veel groepen?
Ook in de zin van: wat kan een volgende keer beter?
Filevorming tijdens rondleidingen zou echt voorkomen moeten worden.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 19:55

hoefnageltje schreef:
Echt jammer, zo'n ervaring. Hopelijk kun je er voor jezelf nog een positieve draai aan geven door dit maar te zien als een soort van "leermoment", en dat je door deze ervaring een volgende keer met een soortgelijke groep er een fijnere ervaring van kan maken.
Hebben jullie als gidsen onderling nog een nabespreking na zo'n dag met veel groepen?
Ook in de zin van: wat kan een volgende keer beter?
Filevorming tijdens rondleidingen zou echt voorkomen moeten worden.


Ik vond het idd ook heel jammer! Maar, ik ben wel een positivo: ik heb het overleefd, en dit is volgens mij de slechtste rondleiding EVER dus al de rest kan alleen maar leuker worden :')
En volgende keer, als ik het gevoel krijg weer zo'n groep te hebben, zal ik meteen véél korter op de bal spelen en grenzen aanduiden, dat zeker en vast!

Ik heb naderhand de andere gidsen niet meer gesproken, want ja, ik was de laatste :+
Probleem is vooral dat die groep tegelijk aankomt, en ook tegelijk weer moet vertrekken als dat met een bus is. Dus we kunnen geen 5min. tussen laten, want x8 is dat 45 minuten... Plus, de inleiding voor je het Fort daadwerkelijk binnenloopt duurt al zo'n 20-30 minuten..

Volgende week nog niks gepland (voorlopig) de week daarna 2 rondleidingen, de week daarna 1.
Ik kijk er weeral héél erg naar uit! *\o/*

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:18

Toch lijkt het me handig om dit geval nog een keer te bespreken met de andere gidsen (en/of leiding/directie van het Fort of organisatie waartoe het Fort behoort) (of wie de planning maakt)
Als een bezoek van veel groepen niet beter gepland wordt (of dat iedere gids zich beter aan een planning houdt) dan kan dat een volgende keer voor minder filevorming zorgen.
Als er niets verandert aan de aanpak, dan wordt de filevorming met groepen een terugkerend probleem. En als je dan net weer een (doel)groep hebt, die niet erg geïnteresseerd is, heb je een nog groter probleem (enfin, dat heb je dus ondervonden)
Hopelijk worden de volgende rondleidingen gewoon weer hartstikke leuk.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 08:20

Ik zou dit ook zeker bespreken met de overige gidsen.
Vind het op zijn zachts gezegd nogal kinderachtig dat ze er op aangestuurd hebben jou als laatste te laten gaan terwijl ze weten dat je nieuw bent.
Je kunt mij niet wijsmaken dat ze als ervaren gids zijnde niet geweten hebben dat als laatste vertrekken met zon groep lastig zou zijn.
Voelt voor mij niet echt als een fijn team.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 08:50

ajesca123 schreef:
Ik zou dit ook zeker bespreken met de overige gidsen.
Vind het op zijn zachts gezegd nogal kinderachtig dat ze er op aangestuurd hebben jou als laatste te laten gaan terwijl ze weten dat je nieuw bent.
Je kunt mij niet wijsmaken dat ze als ervaren gids zijnde niet geweten hebben dat als laatste vertrekken met zon groep lastig zou zijn.
Voelt voor mij niet echt als een fijn team.


Ach, ik heb het bekeken als mijn vuurdoop, vind ik niet erg haha.
Ik had ook gewoon kunnen opkomen voor mezelf, maar heb dat niet gedaan :)
Nu ik deze ervaring heb, zal ik volgende keer ook veel sneller proberen vertrekken - en dat kan dan wel eens nadelig zijn voor een nieuwere gids. De gidsen hebben vanuit hun ervaring gehandeld, en ik kan ze geen ongelijk geven :) Het was geen gevalletje "de nieuwe het moeilijk maken", we hebben op voorhand een fijne babbel gehad en ik was niet de enige die vreesde voor opstoppingen - ik was gewoon de enige die dit nog nooit meegemaakt had haha. Met zo'n grote groep is het gewoon moeilijk, niks aan te doen. Improviseren dus!

En - achterstevoren kan ook haha, was lekker rustig op die manier. Ik ben op die manier maar 1x tegen een andere groep aangelopen, dus het werkte wel, had ik meteen al moeten beslissen :j Ik heb het wel gedacht, maar wilde het perse op de "gewone" manier willen proberen, ik had beter moeten weten haha.

We hebben de 3-minuten-regel. Dat wilt zeggen: als een gids in een kamer zijn uitleg doet, en de volgende groep komt er aan, heeft die nog max. 3 min. om zijn uitleg af te ronden en elders verder te zetten. Daar houdt iedereen zich aan - maar doe dan 8 groepen die voor mij aan de beurt zijn x 3min. en je snapt mijn probleem :')

"Een goede gids kan zijn verhaal overal vertellen". Het gebrek aan ervaring maakt het voor mij natuurlijk extra spannend, maar ik bekijk de dingen altijd wel positief hoor. Als ik dit soort rondleiding kan geven, kan ik alles aan wat rondleidingen betreft haha.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:55

ajesca123 schreef:
Ik zou dit ook zeker bespreken met de overige gidsen.
Vind het op zijn zachts gezegd nogal kinderachtig dat ze er op aangestuurd hebben jou als laatste te laten gaan terwijl ze weten dat je nieuw bent.
Je kunt mij niet wijsmaken dat ze als ervaren gids zijnde niet geweten hebben dat als laatste vertrekken met zon groep lastig zou zijn.
Voelt voor mij niet echt als een fijn team.


Eens met dit hoor! Volgende keer echt proberen of je een van de meer ervarener gidsen als laatste weg kan laten gaan als er zo veel groepen lopen. Het is netjes van je dat je er niet zo'n probleem van maakt maar je hebt er zeker al het recht op om dat wel te doen. Ze mogen het jou best even wat makkelijker maken :j

Ik hoop voor je dat je gewoon weer een paar geïnteresseerde scoutinggroepen enzo krijgt, stukken leuker dan verveelde pubers :D

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:13

Wat mooi wat je doet TS! En bedankt voor de foto's, erg interessant.

Erg jammer van de laatste groep. Het niet interessant vinden kan, maar inderdaad, blijf respectvol. Net als anderen zeggen, zeker bespreken. Ik ken iemand die rondleidingen doet bij het airborne museum Hartensteijn en de militaire begraafplaats in Oosterbeek, en als een groep zich zo misdraagt, worden ze op de zwarte lijst gezet. Is dit ook een optie bij jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:50

Zo'n laatste groep zou ik ook botweg de daarbij behorende begeleiding op het wangedrag aanspreken. En als die niet ingrijpen ze de deur naar buiten wijzen. Als je geen respect kan tonen, ga je maar in de bus zitten.

Mocht deze school nog eens komen ook duidelijk zijn dat het niet eerst waarschuwen is, maar direct de deur uit bij disrespect.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:57

Ik moet vanuit m'n werk rondleidingen geven en ik ben ook niet zo groot en imposant. Maar ik ben wel duidelijk. Als mensen gevaarlijk gedrag vertonen (wat bij mijn job echt een ding is!), Dan stop ik ermee. Dan gaan we terug en is het klaar. Dit geef ik ook aan van te voren. Beetje met een grapje, maar de boodschap komt wel binnen.... Al is in jouw geval het grappige misschien niet zo gepast, gezien de locatie :)) Ook ga ik niet staan schreeuwen of kinderen/volwassenen stil proberen te krijgen, ik vertel gewoon verder. Ben geen politieagent of juf....

Jammer TS van die groep, maar je hebt er veel van geleerd en ik vind het knap dat je zo positief blijft!