Groepsreis Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:21

Wij hebben in een sneeuwhotel overnacht in Lapland. Ik heb echt geen idee meer wat de kosten waren, maar het was veel geld. En nu, 8 jaar later, praten we er nog steeds over. Het was echt waaaanzinnig. Iedere cent dubbel en dwars waard.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:02

Ik snap nooit zo goed dat mensen zeggen "Lapland, daar kom je maar 1x in je leven". Ik zit hier momenteel voor de 2e keer in 3 jaar tijd en de kans is redelijk groot dat ik volgend jaar weer ga :') maar ja.. ik kan niet skieen , maar houd wel van sneeuw. Dus dan maar naar Lapland.

Je kan het inderdaad zo duur maken s dat je zelf wilt. Ik ben nu met een groepsreis voor €1900 ongeveer. De vorige reis was €1700.

Afbeelding

Wij hebben nog geluk gehad van de week :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:36

Wij hebben het twee keer aardig "low budget" gedaan. Appartement en vlucht voor 685 pp. Skipas voor een week. En de eerste keer een zelf geregelde sneeuwscooter tocht (55 euro pp) en een rendier tocht (45 euro pp). De tweede keer niets behalve de skipas. En uiteraard eten bij sami restaurant. Verder steeds zelf gekookt. Al met al ruim onder de 1000 euro pp.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:50

Maar als je alleen gaat skien, wat is dan de lol van naar Lapland gaan? Dan zou ik eerder naar Oostenrijk (of bv Tsjechie) gaan.
Wij zijn 2 jaar geleden zelf geweesr: huisje in Rovaniemi, auto gehuurd + wat excursies geboekt.
Geen idee meer wat het totaal gekost heeft :o , maar de herinneringen en foto's zijn fantastisch *D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:51

Noorderlicht, de mensen, de rust, het eten. Gewoon alles

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:17

Kelan schreef:
Maar als je alleen gaat skien, wat is dan de lol van naar Lapland gaan? Dan zou ik eerder naar Oostenrijk (of bv Tsjechie) gaan.
Wij zijn 2 jaar geleden zelf geweesr: huisje in Rovaniemi, auto gehuurd + wat excursies geboekt.
Geen idee meer wat het totaal gekost heeft :o , maar de herinneringen en foto's zijn fantastisch *D


Nou ja inddd dat dus.... Je gaat toch juist voor al de andere dingen? Sledetocht, rendieren, elanden, iglo, ijshotel, noem het maar.

En ja ik kom er maar 1x in mijn leven. Net zoals op zoveel plekken... Ik ben helaas niet in de luxe positie om niet elk jaar 2000-3000 euro pp uit te geven voor een reis. Dit was voor ons een once in a lifetime. Voor wat sneeuw en skiën/snowboarden ga ik liever naar Frankrijk of Oostenrijk. Ik vermaak me niet een week met maar 50km aan pistes. Had dat nu na 2 dagen ook wel echt gezien...

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:52

karuna schreef:
Noorderlicht, de mensen, de rust, het eten. Gewoon alles

Precies. En de sneeuw, die is echt niet te vergelijken met Frankrijk of Oostenrijk.

Ik heb werkelijk NERGENS ijspegels gezien. De sneeuw smelt er dus niet, maar sublimeert alleen maar door de kou en de droge lucht. Ook was werkelijk alles wit. In Frankrijk e.d. heb je vaak dat de wegen schoon zijn, en waar de zon komt smelt het ook weg. Hier dus niet. Alles was wit.

En de pistes, die waren subliem. Dat ken ik ook niet van Frankrijk of Oostenrijk. Ja, wel om 9 uur in de ochtend, maar niet om 4 of 5 uur nog. De sleepliften zijn wel een nadeel. Maar je hebt behalve bij de gondel in Ylläs nergens wachtrijen. JE bent heel vaak alleen op de piste zelfs en dat midden in het seizoen.

Maar 50km aan pistes zou ik voor een week ook echt veel te weinig vinden.

Als ik weer ga, dan wil ik absoluur langer ijsvissen. In de tour was het maar een half uurtje en dat vond ik echt veel te kort. Ik vis nooit, maar dit was gewoon leuk. Kan dat zo een dag doen denk ik. Beetje gaatjes boren, meerdere hengeltjes uitgooien en heen en weer lopen over het meer.

Ik denk ook dat ik wel weer een huskytocht ga doen, hoewel ik die smerig tegen vond vallen. Maar in andere plaatsen gaat het niet zo gehaast heb ik gehoord.
Een rendierentocht zal ik dan ook wel weer doen, net als gewoon 1 keer scooteren. Vaker hoeft niet.

Maar het noorderlicht, al moet ik ook een halve dag overdag slapen, als ik dat elke nacht kan zien, dan ben ik blij.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 05:09

Wil je het goedkoper maken dan ga je naar Zweeds Lapland ipv Fins Lapland. De prijzen liggen hier echt lager (sowieso qua eten en drinken), de activiteiten zijn vergelijkbaar en het landschap is niet heel anders. Het Noorse deel is wel weer duurder en het vierde deel vergeten we voor het gemak maar even nu.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 06:43

Maar het aanbod naar Zweden is of was veel kleiner deze winter en de prijzen van aanbieders lagen ongeveer gelijk.
Tromso had ik ook naar gekeken, maar dat was wegens corona en testen geen optie. Is natuurlijk ook compleet anders als stad, maar voor het noorderlicht zeker geschikt.
IJsland had andere activiteiten en geen rendieren. Wel kans op noorderlicht, maar de exacte kans kon ik nergens vinden.

Omdat niet overal rendieren leven vond ik echt noordelijk bij mijn uiteindelijke keuze zeker belangrijk toen Tromso geen optie bleek. Dus dan moet je (ver) boven de poolcirkel gaan zitten.

De Scandinavian Mountains waar Salen en Stöten onder vallen in Zweden liggen veel zuidelijker, korter vliegen, maar zijn gewoon net zo duur als Fins Lapland. Was ik ook 2000 euro kwijt. Daar zijn de skigebieden geloof ik wel weer groter, sneeuwzeker is het er ook, maar geen noorderlicht. Je kunt wel vanaf Eelde vliegen, maar het is dus niet goedkoop. En het is overduidelijk dat bbi travel liever geen alleenreizenden heeft, adverteren met vanaf 699, die datum kunnen vinden als je met 2 man boekt, maar voer je die datum in als alleenreizende zat je boven de 2100 euro voor exact dezelfde reis. Voor 700 euro en dan hooguit een beetje 1 persoonstoeslag zag het er wel leuk uit, maar niet voor 2100.

Dat alleenreizen nog steeds flink ontmoedigd wordt is me overal opgevallen en daardoor is ook de eerste boeking bij Scanbrit misgegaan. Bellen was in ieder geval deze winter met Scanbrit een drama. Vind ik toch wel een dingetje. Als ze dan een alternatief bieden en je belt er over op, dan wordt er nog gezegd dat de kamer op aanvraag is, dat ze alleen direct aan de telefoon 2 persoonskamers definitief kunnen boeken.
Singlereizen biedt hele rare vluchten aan terwijl je ook rechtstreeks kunt. Waarom 7 uur onderweg zijn terwijl het ook in minder dan 3 uur kan? Ook gingen ze niet noordelijk genoeg. Het contact er mee is wel goed, en ik heb ook aangegeven dat ik graag zou zien dat er een reis zou komen voor het budget zoals Tui aanbiedt (dus een all in) boven de poolcirkel. Daar zouden ze wel naar kijken was het antwoord. Dat vond ik dus wel een pluspunt. Het is wel een ander type reis, want je deelt vaak een kamer of chalet met anderen. Dus echt een groepsreis.
Voigt had echt niets voor mij deze winter, dat was ook het telefonische contact. Daar was verder niets mis mee, maar meer ervaring heb ik dus niet.
Alleen bij Tui lijkt op de knop drukken=definitief meegaan de waarheid. Ook was de telefonische communicatie goed en snel. Maar je reist er niet in een groep. Ik was niet de enige die hetzelfde programma had geboekt, maar was wel de enige die in dit hotel kwam. De andere 4 kwamen in een ander hotel en heb ik zelfs met het programma niet gezien (was in mijn geval niet erg, want ik kreeg nu dus meer waar voor mijn geld).

Dido2316

Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:27

Ik kom hier even inbreken… o.a. Door jullie fantastische verhalen zijn wij alvast vooruit aan het dromen naar volgend jaar…

Kunnen jullie iets meer vertellen over Rovaniemi? Is het oké om met je hotel in de stad te zitten of liever in een chalet/huisje buiten de stad? En hoe doe je dat dan eventueel met boodschappen?

Zo veel vragen..

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 07:09

Wij zijn net een aantal dagen terug uit Lapland en verbleven in Inari. Bewust gekozen voor de rust en niet voor de stad. Bij ons dat de supermarkt op een half uurtje lopen maar we hadden ook al best wel wat eten meegenomen uit Nederland.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 07:45

Dido2316 schreef:
Ik kom hier even inbreken… o.a. Door jullie fantastische verhalen zijn wij alvast vooruit aan het dromen naar volgend jaar…

Kunnen jullie iets meer vertellen over Rovaniemi? Is het oké om met je hotel in de stad te zitten of liever in een chalet/huisje buiten de stad? En hoe doe je dat dan eventueel met boodschappen?

Zo veel vragen..

Wij zaten in een huisje wat onderdeel was van een hotel. Ontbijten deden we in het hotel, maar hadden ook gewoon een keuken in ons huisje. Supermarkt is snel te bereiken met een taxi of een flinke wandeling. Wij vonden het wel fijn om de mogelijkheid te hebben om af en toe zelf te koken. Je maakt ons heel blij met uit eten gaan, maar niet iedere dag, dus dit was een prima oplossing.
Overigens is het eten in Lapland wat je gewoon bij een kraampje op straat koopt, buitengewoon goed. Je hoeft dus niet uitgebreid naar een restaurant om goed te eten.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:59

Ravaniemi is meer een stad. Zou mijn voorkeur absoluut niet hebben. Ook ligt het erg zuidelijk om nog het noorderlicht te zien (hoe noorderlijker, hoe meer kans). En het noorderlicht was wel 1 van de primaire dingen voor mij om te willen zien.
Je hebt natuurlijk wel dezelfde activiteiten en je kunt naar de kerstman.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 00:36

Ik ben nu net buite Ruka. Allemaal zo mooi!

Mooie lodge aan het meer.
Gister heel vaag het noorderlicht gezien, leek toen meer op sluierbewolking. Vandag meer geluk :D. Echt zo mooi en appart om te zien.
Overdag een sneeuwschoen wandeling gedaan door een nationaal park.
Tot nu toe allemaal goed geregeld.

Als de rest van de week ook zo verloopt raad ik deze reis zeker aan!
Ook voor alleen reizigers.
De lodge heeft 5 kamer, met eigen badkamer en mini keukentje. In het centrale deel nog 2 zitjes met banken en een grote keuken met eettafel en zitje bij de openhaard.
Vanavond een vuurtje gemaakt en met de andere mensen samen daar gezeten.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:25

Even een schopje; wij hebben net geboekt voor eind van het jaar! :))

Wel alles los dus geen georganiseerde reis maar de kosten vielen me echt alleszins mee.

Nu is het licht volgens mij aardig veel uit overdag in die periode dus ik ben vooral erg benieuwd hoe dat is. :))

Kleding etc koop ik nog maar net want ik hoop tzt minstens 15 kg lichter te zijn dan nu.

De excursies zit ik wel al even te bekijken, ik wil zo graag paardrijden, een sledetocht, een noorderlichttour met bbq..

Zin in! *\o/*

BeFunny

Berichten: 10609
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:11


Desireeeee
Berichten: 238
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:17

germie schreef:
Ravaniemi is meer een stad. Zou mijn voorkeur absoluut niet hebben. Ook ligt het erg zuidelijk om nog het noorderlicht te zien (hoe noorderlijker, hoe meer kans). En het noorderlicht was wel 1 van de primaire dingen voor mij om te willen zien.
Je hebt natuurlijk wel dezelfde activiteiten en je kunt naar de kerstman.


Vanaf welke hoogte zou jij het aanraden om te zitten? :)

Ik ben vorige winter in Levi geweest, en op de terugweg naar Zweden hebben wij Rovaniemi bezocht voor één dag.

Ik zit nu namelijk te kijken of ik deze winter met een georganiseerde reis mee ga, of dat ik het zelf ga samenstellen. Vind het nog erg lastig :=

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 16:19

Supervixen schreef:
Ik ben in Lapland geweest, geboekt bij buro scanbrit.
Rondreis van ruim twee weken met een huurauto en verblijf in huisjes. We vlogen op Rovaniemi.
Het was fantastisch en bloedheet, rond de 30 graden. Behalve bij de Noordkaap, daar was het rond de 10 graden. Daar hebben we de midzomernachtzon bekeken. Echt geweldig.
Verder nog een walvistocht gedaan bij andenes, waar we potvissen en andere walvissen/dolfijnen hebben gezien.

[ [url=m/zURa78.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/c1Il5l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iMQ4HD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7Qj90m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MAIv9a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/N5G9F5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7nok7h.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VIWDJn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk, ik heb denk ik precies dezelfde reis gemaakt in 2018 :') was echt de reis van ons leven, wil echt nog een keer terug!

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 01:47

Na vorig jaar zo genoten te hebben, wil ik komende winter weer.
Mogelijk op een single reis, of ik neem m'n pa mee.

Dit keer wil ik eind december/begin januari. Benieuwd hoe het is als het lang donker is. Hoop dat de bomen dan ook wat witter zijn.
In maart waren die geheel groen, toch jammer voor de sfeer.

TS, jij al een keus gemaakt waar je heen gaat?

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:59

Wij gaan ook echt voor die winterwonderlandexperience, hoop wel dat er sneeuw ligt inderdaad. :')

Vandaag hebben we de excursies vastgelegd. Ik ben heel erg benieuwd, de voorpret kan beginnen!

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:05

Haha, sneeuw zal er wel liggen. Zag al sneeuw foto's voorbij komen.
In maart waren alleen de bomen enzo al weer groen.
Afbeelding


Welke excursies heb je geboekt?


Ik ga in januari weer, dit keer met m'n vader. Ik ben al aan het aftellen, zo veel zin in :D

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:13

Ooooh <3

Ik heb iets met hondjes, iets met sneeuwscooters en noorderlicht, iets met lange latten en iets met poownies geboekt. :))

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:20


WinSel

Berichten: 20573
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 19:41

Ik was dit topic een beetje uit het oog verloren maar door het topic van Roosch heb ik m weer gevonden.

Prachtige foto's!

Mijn plan is iets gewijzigd. Het wordt geen 2023 maar 2024 en dan samen met een vriendin *\o/* januari of februari wordt het waarschijnlijk en we hebben contact gehad met Nordic en dat ziet er allemaal heel goed uit.

Kasmir

Berichten: 5442
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:05

Ik lees al een poosje mee (gewoon omdat ik nieuwsgierig ben wat bokkers belangrijk vinden tijdens hun vakantie B-) ).
Zie toffe reizen voorbij komen! Qua hondenslede in Finland zou ik wel meegeven om even goed je research te doen, het is daar nog niet illegaal om de honden vastgebonden te huizen.