Groepsreis Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:00

kosseh schreef:
Die lijkt mij ook echt leuk! Heb ik toevallig vorig jaar ook naar gekeken. Veel plezier alvast!@

Dankjewel! Ik ga pas in maart 2024 dus dat duurt nog even :D
Nu maar eens uitzoeken wat ik allemaal mee moet… voordat ik daar doodvries :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:33

Nou, Aankomende zaterdag vertrek ik naar Zweeds Lapland. Met storm Hans en een heleboel ellende kijk ik er niet heel erg naar uit nog..

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:00

Veel plezier!! Laat je weten of het een leuke plek is?

Volgens mij is de storm vooral in de zuidelijke gebieden, dus misschien heb je mazzel

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:30

Humpiedumpie schreef:
Nou, Aankomende zaterdag vertrek ik naar Zweeds Lapland. Met storm Hans en een heleboel ellende kijk ik er niet heel erg naar uit nog..


Hier in het Noorden nergens last van hoor, als je geen gedoe hebt met vluchten gaat het vast helemaal goed komen.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 15:42

Hoe gaat het hier.

Iedereen genoten die heen geweest is? *\o/*

Het duurt voor ons nog even, we gaan in de derde week van maart.

Wat is nou goede en handige kleding om mee te nemen?

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 11:13

Zijn er nog mensen naar Lapland geweest of in de planning? :D

Wij hebben inmiddels een lijstje van de organisatie ontvangen met wat we moeten meenemen. Ben nu dus al aan het kijken naar goede kleding en lagen. Vind het nog best moeilijk haha

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:23

Ik heb gisteren na heel veel twijfel toch een groepsreis naar Lapland geboekt. Ik vertrek 25 februari!
Ik ben ook alvast aan het uitkijken naar wat zeker mee moet want heb eigenlijk geen warme kledij :')

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:24

Hier staat het op de planning voor maart of april 2024.
Wat geven ze aan dat je mee moet nemen? Wij zullen niet met wwn georganiseerde reis gaan, mijn ook woont in Zweeds Lapland dus we zullen bij hem op bezoek gaan.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:25

Ik ben in februari 2023 op de vesteralen geweest, volgens mij ook Noors Lapland. Ik had twee setjes thermo ondergoed van merinowol mee en daar als koukleum enorm veel plezier van gehad, Kari Traa heeft leuke printjes maar meest warm vind ik die van woolpower, draag de shirts ook bij koud weer in Nederland heel graag. Over de legging droeg ik een skibroek vande decathlon. Ik heb heb verder m’n panama Jacks gevoerd met schapenvacht het meest gedragen qua schoenen. Ik had twee paar mee zodat indien nodig een paar kon drogen (ik heb veel door de sneeuw gelopen) Dale of norway heeft geweldige windstopper truien, die draag je als jas, maar ik kon me daar veel fijne in bewegen dan in een echte jas. Ik heb er eentje op Vinted gescoord. Verder had ik handschoenen waarmee je gewoon je telefoon kunt bedienen. En we hebben op zee tochten gemaakt op een zodiac boot en toen had ik zo’n bivakmuts onder m’n gewone muts om m’n gezicht tegen de wind te beschermen; dat was geen overbodige luxe! Heel veel plezier iig op je reis
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:44

WinSel schreef:
Zijn er nog mensen naar Lapland geweest of in de planning? :D

Wij hebben inmiddels een lijstje van de organisatie ontvangen met wat we moeten meenemen. Ben nu dus al aan het kijken naar goede kleding en lagen. Vind het nog best moeilijk haha

Ik ga in maart :D
Heb de onderste (thermo)laag al wel verzameld qua kleding. Heb ook een fleece vest en wat wollen spullen. Ik twijfel het meest over wat voor broek en jas ik moet hebben. Is een normale skibroek goed? Of een gevoerde outdoor/wandelbroek?

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:04

nienke555 schreef:
WinSel schreef:
Zijn er nog mensen naar Lapland geweest of in de planning? :D

Wij hebben inmiddels een lijstje van de organisatie ontvangen met wat we moeten meenemen. Ben nu dus al aan het kijken naar goede kleding en lagen. Vind het nog best moeilijk haha

Ik ga in maart :D
Heb de onderste (thermo)laag al wel verzameld qua kleding. Heb ook een fleece vest en wat wollen spullen. Ik twijfel het meest over wat voor broek en jas ik moet hebben. Is een normale skibroek goed? Of een gevoerde outdoor/wandelbroek?


Ik zou echt voor een skibroek gaan met een goede thermolegging eronder. Of de broek moet wijd genoeg zijn dat je er lang thermo ondergoed onder kan dragen. En waterafstotend is wel een must. Ik vond die decathlon skibroek heel goed voor dat geld. Ik heb als jas een donsgevoerde jas van Nobis die heb ik vooral ‘s nachts gebruikt (noorderlicht en paardrijden ook ‘s nachts) en als het overdag sneeuwde. De dagen dat t droog was en niet teveel wind kon ik met m’n windstopper van Dale of norway af. Bij de meeste activiteiten krijg je ook speciale kleding aan is mijn ervaring.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:03

nienke555 schreef:
WinSel schreef:
Zijn er nog mensen naar Lapland geweest of in de planning? :D

Wij hebben inmiddels een lijstje van de organisatie ontvangen met wat we moeten meenemen. Ben nu dus al aan het kijken naar goede kleding en lagen. Vind het nog best moeilijk haha

Ik ga in maart :D
Heb de onderste (thermo)laag al wel verzameld qua kleding. Heb ook een fleece vest en wat wollen spullen. Ik twijfel het meest over wat voor broek en jas ik moet hebben. Is een normale skibroek goed? Of een gevoerde outdoor/wandelbroek?


Zelf loop ik de hele winter rond in Fjällräven winterbroeken en een thermolaagje eronder. Aan onze gasten adviseer ik over het algemeen een skibroek, iets dat los genoeg zit voor een isolerend laagje lucht scheelt enorm. Qua jas heb ik een hele simpele niet zo warme jas die groot genoeg is voor lekker laagjes eronder. Mijn jassen zijn niet dikker dan in NL maar wel ruim genoeg voor laagjes, mijn vriendin heeft niet eens een winterjas :+ , die rijd over het algemeen in haar wollen trui rond. Schoeisel ook twee maten groter nemen dan je normaal draagt.

Voor een niet te gekke prijs blijf ik dit vest van Decathlon aanraden:
https://www.decathlon.nl/p/warme-fleece ... 88&c=GRIJS

En geeeen katoen, ook niet als extra laagje sokken want meer is niet altijd beter :j

En idd als bij een bepaalde activiteit bepaalde kleding nodig is wordt dit vaak verzorgd. Wij zijn maar een klein bedrijfje maar ook wij hebben rijoverals, rijwanten en paardrijschoenen te leen voor onze gasten. Je kunt immers niet verwachten dat de gasten alles zelf hebben.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:45

Kasmir schreef:
nienke555 schreef:
Ik ga in maart :D
Heb de onderste (thermo)laag al wel verzameld qua kleding. Heb ook een fleece vest en wat wollen spullen. Ik twijfel het meest over wat voor broek en jas ik moet hebben. Is een normale skibroek goed? Of een gevoerde outdoor/wandelbroek?


Zelf loop ik de hele winter rond in Fjällräven winterbroeken en een thermolaagje eronder. Aan onze gasten adviseer ik over het algemeen een skibroek, iets dat los genoeg zit voor een isolerend laagje lucht scheelt enorm. Qua jas heb ik een hele simpele niet zo warme jas die groot genoeg is voor lekker laagjes eronder. Mijn jassen zijn niet dikker dan in NL maar wel ruim genoeg voor laagjes, mijn vriendin heeft niet eens een winterjas :+ , die rijd over het algemeen in haar wollen trui rond. Schoeisel ook twee maten groter nemen dan je normaal draagt.

Voor een niet te gekke prijs blijf ik dit vest van Decathlon aanraden:
https://www.decathlon.nl/p/warme-fleece ... 88&c=GRIJS

En geeeen katoen, ook niet als extra laagje sokken want meer is niet altijd beter :j

En idd als bij een bepaalde activiteit bepaalde kleding nodig is wordt dit vaak verzorgd. Wij zijn maar een klein bedrijfje maar ook wij hebben rijoverals, rijwanten en paardrijschoenen te leen voor onze gasten. Je kunt immers niet verwachten dat de gasten alles zelf hebben.

Wat gaat er dan mis met katoen?

Ik ben erg fan van katoenen T-shirt als eerste laagje. Nu is NL natuurlijk geen Lapland maar wat maakt dan dat het hier wel en bij jullie niet werkt?

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:55

Katoen word vochtig door zweet en blijft dan erg koud. Thermo kleding werkt het best als deze direct op de huid wordt gedragen.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 01:23

Staat bij mij ook ooit nog op het lijstje.

Ik heb een onesie / dikke overall (ik zie eruit als een schattig Michelin poppetje volgens echtgenoot) met muts, zou dat ook werken? Is echt heerlijk warm vind ik.
Afbeelding

Verder erg blij met mijn sokken met accu :P die zouden ook zeker mee gaan. Vraag me nu alleen af of dat katoen is.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:29

Overal werkt prima als hij ruim genoeg is voor lekker veel lager eronder. En verwarmde sokken zijn een geschenk uit de hemel haha. Ik draag ze ook graag tijdens het paardrijden :brr: .

Katoen neemt idd vocht op en wordt daarna koud + droogt langzaam, katoen houdt ook erg slecht warmte vast. Een baselayer (ofwel thermo ondergoed) van technisch materiaal of merinowol werkt veel beter om lekker warm te blijven.

Anderen tip is luister naar je gids, als degene zegt dat je bepaalde dingen aan moet trekken of jouw kleding moet wisselen voor de zijne gewoon doen. We hebben zo vaak discussies met gasten omdat we zeggen dat ze beter wat anders of een extra laag aan kunnen trekken :z .

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 10:29

Hebben jullie ervaring met de thermokleding van action? Is dat geschikt? Wij gaan halverwege maart naar Zweeds Lapland

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:07

Ik hoop dat er momenteel niemand hier voor zn plezier zit :')

Afbeelding

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 23:24

Ah ik las het inderdaad! Heftig.

Hoe gaat het bij jullie?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:33

Bij ons gelukkig alles nog goed, vind het wel een beetje spannend met de leidingen. Hoor bij verschillende mensen om ons heen dat de leidingen bevroren zijn en dat loodgieters het enorm druk hebben. Ben vooral bang voor onze splinternieuwe elektrische waterbak maar die doet gelukkig nog steeds zijn werk. Nog twee dagen dan gaat de temperatuur weer heeeel rap stijger naar tot dinsdag zelfs +3 graden. Is het weer lekker 43 graden warmer :').

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:03

Van-40 naar +3?? Gaat lekker.

Hopelijk houden de leidingen het.

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:20

Wow wat? 40 graden verschil in een paar dagen?? :oo
Duimen voor de leidingen! Bizar hoor deze temperaturen!

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:17

Ja die extreme schommelingen zijn opzich niets nieuws, het kan hier rustig 20 graden schelen tussen een ochtend en een avond.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 07:39

Ik ga eind februari naar Lapland! Ik kan van kleding gelukkig veel lenen, ik moet enkel nog schoenen voorzien. Welke zijn aan te raden? Kan ik bij Decathlon bijvoorbeeld goede schoenen kopen? Of is het beter als ik het van een iets duurder merk pak? Prijzen lopen zo uit elkaar!

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:27

Wat ik van andere hoorde is dat die van de decathlon wel prima zijn.

Zelf paste ik die niet en loop ik nu op Sorel Caribou, ik vind ze top!

Afhankelijk van waar je naar toe gaat kan je ook schoenen huren. Dan scheelt het weer kopen