Groepsreis Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:45

Wie gaan er deze winter nog?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:32

Helaas ga ik ervan uit dat het voor ons niks wordt.

Jij hebt nog twee weken te wachten toch?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:34

karuna schreef:
Helaas ga ik ervan uit dat het voor ons niks wordt.

Jij hebt nog twee weken te wachten toch?

klopt. Te lang, haha.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:37

:D Veel voorpret vast hebben is altijd leuk toch.

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:44

Wij gaan ook deze winter nog. Vertrekken in de carnavalsvakantie op zondag.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:59

Laarvv schreef:
Wij gaan ook deze winter nog. Vertrekken in de carnavalsvakantie op zondag.

Wat is bij jullie de carnavalsvakantie? Want ik schijn ook in een voorjaarsvakantie te gaan, maar ik hou dat niet helemaal bezig. Ik ga op een zaterdag overigens.
Waar ga jij naartoe?

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:05

germie schreef:
Laarvv schreef:
Wij gaan ook deze winter nog. Vertrekken in de carnavalsvakantie op zondag.

Wat is bij jullie de carnavalsvakantie? Want ik schijn ook in een voorjaarsvakantie te gaan, maar ik hou dat niet helemaal bezig. Ik ga op een zaterdag overigens.
Waar ga jij naartoe?


O haha oeps, bij ons leeft carnaval zo dat ik even vergeten was dat dat niet in heel Nederland zo is. Wij vertrekken 27 februari op zondag. Wij vliegen op Ivalo en verblijven in Inari als ik het goed heb.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:31

Dan ga ik dus net een week eerder. En dan naar Kittila. Inari ook naar gekeken overigens, maar Ylläs was net wat goedkoper. Ook wilde ik graag een skigebied hebben.
Maar als dit bevalt, dan kan Inari mogelijk wat voor volgend jaar zijn. Want ook dat leek me zeker mooi.

En nee, carnaval ken ik niet, vier ik niet en heb ik ook nooit gevierd. Dus ik weet echt niet wat het is. Als we ooit weer echt normaal mogen leven, dus het leven van voor maart 2020 kunnen oppakken, dan ga ik een keer naar het zuiden om een avond carnaval mee te maken in een kroeg heb ik gezegd.
Ik ken dat hele carnaval dus niet. :D Overigens ook gewoon van mijn ouders meegekregen dat carnaval een stom zuipfeest is waarbij volwassenen zich verkleden en gedragen als kleine kinderen. Die omschrijving is me altijd bijgebleven, dus ook nooit behoefte aan carnaval gehad. Maar ik vind wel dat de traditie moet blijven en daarom ga ik een keer zodra het weer echt normaal kan.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:50

Ja ik ga nog! :D 7 maart gaan we naar Levi met een Mundero groepsreis

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:58

Leuk. Ik had eerst vertrek 6 maart geboekt. Maar dat ging dus niet door. Dat was overigens ook Ylläs.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:41

Terug van Levi en het was echt fantastisch!!!
Mocht iemand nog tips willen, vraag maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:03

Dat ziet er gaaf uit. Ik zit nu in Yllasjärvi. Dus net een 30km verderop.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:37

Wat een prachtige foto’s! Het is nu niet zo koud geloof ik toch?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:30

Laarvv schreef:
Wat een prachtige foto’s! Het is nu niet zo koud geloof ik toch?

De thermometer aan het raam van mijn slaapkamer geeft -18 aan nu.

Het was vandaag overdag -6 als 'warmste'. Maar met wel wat wind. Dus koud om te skien. Maar zojuist hadden we even het noorderlicht, voorspellingen zijn 0, maar het was er wel even.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:33

Oh je krijgt wel een mooie lichtshow. <3 Die ziet er heftig uit

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:34

karuna schreef:
Oh je krijgt wel een mooie lichtshow. <3 Die ziet er heftig uit

DIe was maar heel kort, denk een minuutje. En daarna was het ook 'op'. Maar het was heel mooi. De voorspellingen zijn en waren dat het er gewoon niet is vandaag.

Ik wist het moment dat het er ineens kwam, gehele lucht gevuld niet waar ik de camera moest neerzetten. Je bent steeds net te laat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:38

Het is soms fijner om er gewoon van te genieten en geen poging doen het door je camera te willen zien.

Leo

Berichten: 50142
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:49

Mooi hoor! Hier geen foto's gemaakt, maar met mn kont in de sneeuw ademloos zitten kijken. :)

Wij zijn net terug uit Zweeds Lapland. Het was echt ontzettend genieten, wat een week! 3 volle dagen paardrijden, een dag hondesledetocht en vooral ook heel veel gezelligheid en unieke ervaringen. <3

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:40

Wow prachtig Germie!! Ik was helaas mijn hoofdlamp vergeten en zat een beetje te vechten met mijn statief dus niet zulke mooie foto's kunnen maken helaas.
Vanaf het paard helemaal van kunnen genieten.
Wij hadden ook een prachtige uitbarsting boven ons hoofd maar was ook in 2 minuten verdwenen. We waren echt in soort extase ervan haha.
Bij ons was het de eerste avond - 10 en dag erna al - 20 hebben goed gebruik gemaakt van de voeten en handenwarmers.
Dit was met min 20.

Afbeelding

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:38

Ik ga 12 maart naar Zweden *\o/*
Dan zal het vast al minder koud zijn maar hoop wel dat we het noorderlicht kunnen zien.
We vliegen naar Oslo en stappen daar op de trein richting Zweden.
Volgens mij moet ik mij voor de terugreis naar Nederland nog wel laten testen. Dat kan volgens mij gewoon op de airport.

Want op Schiphol naar Noorwegen/Zweden hoef je niet getest of gecontroleerd op vaccinatie te worden toch?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:43

karuna schreef:
Het is soms fijner om er gewoon van te genieten en geen poging doen het door je camera te willen zien.

Ik ga niet op reis zonder camera, dan mis ik echt wat.
Maar ik vond het noorderlicht geweldig.

Ik had overigens geen groepsreis geboekt. Ben gewoon echt alleen geweest.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:06

Trouwens, er werd beweerd dat je minstens 2800 euro kwijt zou zijn aan de reis. Dat hoeft dus echt niet.
Excursies zijn er wel heel duur, maar ook daar kun je op bezuinigen.
Een sneeuwscootertocht met gids is dus veel duurder dan zelf een sneeuwscooter huren. Voor 200 euro heb je de hele dag zo'n ding tot je beschikking. Kun je evt. met 2 man op en een helm zit er wel bij in.
Een bezoek aan dingen als snowvillage is duur en niet echt nodig voor een laplandgevoel. Heb ik dus ook niet gedaan.
Als je met eigen auto gaat, dan kun je een huskysafari of rendierensafari beter zelf regelen en er zelf heen rijden. Ik had die mogelijkheid niet, maar een losse rendierensafari inclusief thermo overall en busvervoer was 146 euro, terwijl het 93 euro kost als je zelf naar de rendierenboerderij rijdt met de auto. En dat was maar een kwartiertje vanaf waar ik zat.

Icefloaten ben ik zo blij om dat ik dat niet gedaan heb, 93 euro om 15 minuten in een wak of bijt te drijven.

Maak dus zeker ook een selectie met wat je echt wilt en wat je over kunt slaan. Niet alles is even leuk zeg maar.

Een overnachting in een aurorahut klinkt leuk, maar dan is het bewolkt. Dan slaap ik liever ergens waar ik zelf midden in de nacht aan de wandel kan als het wel helder is. Je bespaart dan ook zo weer 300 euro. Vergeet ook niet dat glas enkele stops aan licht tegenhoudt en dat het dus kan zijn dat je van achter glas geen noorderlicht ziet, terwijl het er wel degelijk is en ook duidelijk met het blote oog waarneembaar.

Verder had ik half pension geboekt en dat vond ik wel heel fijn. JE had daar water, ranja, thee en evt. koffie bij in en dat betekent dat ik dus alleen op de laatste avond 2 glazen cola van 3.50 euro per glas gekocht heb.
Ik heb 1 keer voor 14 euro een lunchbuffet genomen inclusief ook weer ranja en thee.
Verder heb ik een keer 15 euro uitgegeven op de piste en af en toe een halve liter drinken gekocht onderweg voor 4 euro. Ik had altijd een thermosfles met thee bij me.
Dus mijn extra uitgaven behalve de reissom inclusief excursies vielen heel erg mee.

Ik had thermokleding inbegrepen in de reissom, maar heb het alleen gedragen tijdens het sneeuwscooteren. De bijgeleverde laarzen, handschoenen, sjaal en sokken heb ik niet gebruikt. HEt was bij ons 1 keer -27. Er waren mensen die het zelfs met die overall nog koud hadden, maar ik had gelukkig nergens last van. De huurschoenen waren denk ik kouder dan mijn veiligheidslaarzen. Want mensen kregen daar toch koude voeten in en ik heb geen koude voeten gehad.
Er waren opvallend veel mensen die de hele week dag in dag uit in de geleende thermokleding liepen. Dus ik denk dat dat toch wel een meerwaarde heeft voor velen dan.
Het is dus kijken waar je het de hele week mag gebruiken of waar alleen als je een excursie boekt.
De kleding was verder schoon, wel vormloos en je herkent meteen wie in welk hotel zit. Maar de meesten trokken zich daar dus niets van aan omdat ze warm bleven.

Ik vond het wel heel druk af en toe met excursies, maar er is ook gezegd dat het extreem druk was deze winter in Lapland. Juist omdat ze vorig jaar niets konden doen. Met name dus de hondentocht was een tegenvaller. De andere excursies waren prima, maar ik zou niet betalen voor een noorderlichtsafari, dat is iets wat je zelf prima zelf kunt opzoeken. Maar ik kreeg die excursie gratis en omdat we geen noorderlicht hadden hebben we wel meer gescooterd dan op papier beloofd was. Dus op zich maken ze wel de tijd vol. Een nadeel vond ik wel dat kinderen meemogen. Die gaan dan in een slee achter de gids, maar dat betekent langzamer rijden. Een adult only zou dan fijner zijn.

Al met al vond ik het een meer dan geslaagde reis. En het is gelukkig niet zo duur uitgevallen als sommigen eerst beweerden (dan was ik niet gegaan). Op 2000-2200 euro moet je wel rekenen in de voorjaarsvakantie als je een kamer alleen boekt. Maar je hebt dan ter plaatse amper nog uitgaven.

Drank is duur en er waren mensen die een drankrekening hadden van meer dan 1000 euro voor een gezin. Ik kan het prima doen met thee en water.

Eigen vervoer heeft zeker voordelen, maar ik vind dat voor mij alleen geen optie. En het vliegtuig is zeker goed bevallen.

Een taxi van Ylläs naar Akaslompolo is ongeveer 50 euro enkele reis weet ik van anderen die dat gedaan hebben. Gaat om 15km. De skibus gaat er ook naartoe, 11 euro retour, maar rijdt maar eens in de 2 uur. Dus het ov is in deze regio geen echte optie als je niet gaat skien en de taxi is dus echt duur.

Tot zover een noot met wat het dan kost en waar je evt. kunt besparen. Doe er mee wat je wilt. Ik zou in ieder geval best weer eens terug willen. :D

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:55

Klopt germie. Maar er zijn heel veel dingen dat ik denk; ik kom hier maar 1x in mijn leven, dan ga ik niet besparen op een paar tientjes... Sneeuwscooter hiren klinkt leuk, maar hangen veel meer risico's aan dan met een tour mee. Wil je die risico's afkopen, moet je flink bijbetalen. ijshotel was 70 euro entree pp. Maar het was heel mooi en heel gaaf. We hebben daar echt uren van genoten! En af en toe uiteten in zo'n land moet je ook gewoon doen. Alleen maar in het hotel je hapje en drankje is gewoon zonde (vind ik). Aurorahut was ook een geweldige ervaring! En de 300 (200 pn als je 2 nachten boekte) zeker weten waard! Vanuit je bed constant het Noorderlicht zien was echt geweldig! Ja je moet geluk hebben, maar dat moet je sowieso met het Noorderlicht.

De skystation bezoeken hadden we niet hoeven doen, was ook weer 90 euro pp, maar het was wel de plek waar we het langst en het mooist het Noorderlicht hebben gezien, dus ook zeker weer zijn geld waard.

Kortom; ik vind het zonde om misschien op de totale prijs 500 euro te besparen, en dan veel dingen over te slaan. De reis is toch al duur. Gelukkig srond mijn man er ook zo in.

Drukte hadden wij overigens niet; eind januari begin februari. Wij waren (behalve met de sneeuwscootertocht) continu de enige deelnemers. Maar wij hadden dan ook zelf geboekt ipv met een groepsreis of tour mee.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:57

Het afkopen van het eigen risico met de scooter was hier 15 euro. Dus dat hangt dan ook van de plaats af denk ik.

Ik had gewoon elke avond een buffet als eten. Dus dan hoef ik niet uit eten, dat vind ik dan gewoon zonde.
Het ijshotel klinkt voor mij gewoon echt als saai, sorry. Als het bij een tour in zat was ik gegaan, maar ik zou dat nooit los boeken. Dat vind ik echt zo zonde van het geld.
En zo'n aurorahut zou ik ook niet doen. Er waren mensen die dat gedaan hadden en tja, dan is het bewolkt, geld weg.

Ik bespaar dan wel graag 500 euro, want niet alles is voor mij dan belangrijk. Maar als ik 500 euro meer had moeten betalen was ik ook niet gegaan.

Ik had ook geen groepsreis geboekt, maar gewoon een individueel pakket. Maar je kwam bij elk onderdeel steeds in een andere groep terecht. Ik was er natuurlijk in de voorjaarsvakantie. Een ander moment was er geen vlucht meer.

Oh ja, ik zie het ook niet als 'maar 1 keer in je leven' er komen. Ik zou zo weer gaan zeg maar. Er waren ook mensen in het hotel die werkelijk elke excursie die mogelijk was geboekt hadden en die waren 3000 euro kwijt. Maar wat ik er dus mee aan wil geven is dat dat echt niet nodig is en dat je dan nergens op bezuinigt. Het kan dus voor minder zonder dat je ook maar iets inlevert.
Betekent niet dat een ander het niet anders mag doen, maar ik heb gewoon aangegeven wat min of meer 'overbodig' is en waardoor je dus geen kwaliteit aan de reis inlevert. Daar mag men mee doen wat men wil. Maar 2800 euro uitgeven zoals ik ergens gelezen heb is dus niet nodig.

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:31

Tsja je kunt er natuurlijk ook gewoon een skivakantie van maken en helemaal geen activiteiten boeken, dan bespaar je nog veel meer, maar dan vind ik Lapland zonde ;) . IJshotel vond ik ook saai klinken, maar was zeker de moeite waard! Je kan er ook slapen voor ruim 1000 per nacht. Dus je kan de reis ook nog een stuk duurder maken dan die 3000 pp ;)