Vakantie Mexico, tips or tricks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:01

Hagel schreef:
Op welk vliegveld kan je her beste vliegen? Ik las verhalen over dat je beter Mexico stad kunt vermijden..?


Dat hangt ervanaf waar je naartoe wil. Mexico is -- even opzoeken -- 47x zo groot als Nederland. ;)

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Vakantie Mexico, tips or tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:35

Ik heb een beetje een planning/route gemaakt. In Tulum wil ik een auto huren voor de laatste 2 weken.

Wat denken jullie dat leuker is 4 nachten Tulum en 3 Isla Holbox of andersom?

Cancun 1 nacht
Isla Holbox 3 nachten
Tulum 4 nachten
Valladolid 1 nacht
Merida 1 nacht
Campeche 1 nacht
Palenque 1 nacht
San Cristobal 3 nachten
Agua Azul 1 nacht
Calakmul 2 nachten
Balacar 3 nachten

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:46

fokfanaat schreef:
Ik heb een beetje een planning/route gemaakt. In Tulum wil ik een auto huren voor de laatste 2 weken.

Wat denken jullie dat leuker is 4 nachten Tulum en 3 Isla Holbox of andersom?

Cancun 1 nacht
Isla Holbox 3 nachten
Tulum 4 nachten
Valladolid 1 nacht
Merida 1 nacht
Campeche 1 nacht
Palenque 1 nacht
San Cristobal 3 nachten
Agua Azul 1 nacht
Calakmul 2 nachten
Balacar 3 nachten


Oeh, dit is heel uitdagend! Het zijn best afstanden die je wilt doen, als je op de plaatsen die je aandoet wat wilt zien is dit (bijna) niet te doen. Grote wegen zijn best goed, maar daarvan af gaat het vaak echt langzaam.
Bv van Campeche naar Palenque is al een heel eind, en om Palenque (met het stuk natuur daarbij waar de bezichtigingsroute door voert) te zien heb je eigenlijk al een dag nodig. Vergeet niet dat het vrij warm + vochtig kan zijn, je energieniveau zal niet 'Nederlands' zijn.

Als je voor de watervallen naar Agua Azul gaat: let op het jaargetijde! In grote tijden van het jaar is het hoogstens 'Agua Marron (bruin)'.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Vakantie Mexico, tips or tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:37

Hmm dan moet ik kijken om daar wat meer tijd voor te vinden, ik wil ook eigenlijk wel wat meer zien dan alleen strand enzo.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:46

fokfanaat schreef:
Hmm dan moet ik kijken om daar wat meer tijd voor te vinden, ik wil ook eigenlijk wel wat meer zien dan alleen strand enzo.


Daar geef ik je absoluut gelijk in hoor! Maar je kunt denk ik het beste het aantal plaatsen beperken (en dichter bij Tulum blijven) en wat langzamer gaan. Als je aangeeft wat je interesses zijn (een aantal opgravingen zijn nl wel interessant als je echt geïnteresseerd bent, maar minder als je er even 'langs' wilt rijden) wil ik je best adviseren (mag ook per pb).

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:04


turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:49

fokfanaat schreef:
https://reismonkey.nl/blogs/news/rondre ... co-3-weken
Ik had hier de route gevonden. Mij lijkt juist ook die uitstap naar het minder toerische gedeelte met oerwoud, cultuur en wilde dieren ook echt heel gaaf. En een paar keer uur of 5 in de auto vind ik niet erg.


Hoi Fokfanaat, ik snap de keuze. Maar als je de route verder leest zie je dat ze bv vanuit Calakmul naar Palenque rijden en daar stiekem ook een extra overnachting hebben. 5 uur in de auto is zeker niet erg, maar dan moet je er van uit gaan dat je die dag geen uitgebreide bezichtigingen meer doet (een rondje in een stad kan natuurlijk prima). Vanwege de veiligheid zou ik de verplaatsingen vooral echt overdag doen. Ik heb vandaag niet veel tijd, maar zal de komende dagen even wat voor je op een rijtje zetten. Het is zo'n mooi gebied, echt zonde om steeds haast te moeten hebben.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Vakantie Mexico, tips or tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:48

Dat zou echt superfijn zijn! Heel erg bedankt

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:46

fokfanaat schreef:
Ik heb een beetje een planning/route gemaakt. In Tulum wil ik een auto huren voor de laatste 2 weken.

Wat denken jullie dat leuker is 4 nachten Tulum en 3 Isla Holbox of andersom?

Cancun 1 nacht
Isla Holbox 3 nachten
Tulum 4 nachten
Valladolid 1 nacht
Merida 1 nacht
Campeche 1 nacht
Palenque 1 nacht
San Cristobal 3 nachten
Agua Azul 1 nacht
Calakmul 2 nachten
Balacar 3 nachten


Het is denk ik logischer om balacar en tulum aan het einde te doen. Onderschat idd de reistijden niet. Je rijd over de snelweg maar die loopt ook door dorpjes, moet je midden op de main road opeens 30.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:29

Wat wil je 4 nachten in tulum doen?

Voor de rest: idd onderschat de reistijden niet. 6-7 uur op 200 Km is heel normaal.

Edit: wij deden in 2016 de reis kleurrijk Mexico van fox, ze bieden hem nog steeds aan (is nu anwb). Zitten veel dezelfde locaties in. Topreis maar wel echt veel rijden!

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:09

Let op: van palenque naar San Cristo is het verstandiger niet de directe route te nemen. Er zijn daar regelmatig wegblokkades waar je een flink bedrag moet betalen om door te kunnen rijden. De ado-bus gaat bijvoorbeeld om die reden via villahermosa.

Aqua azul kun je doen vanuit palenque. Als je daar toch bent check dan ook de Roberto barrios. Minder toeristisch en ook erg gaaf.

Ik weet niet waar je op vliegt, maar ik zou zeggen: van bacalar via tulum naar cancun. En ipv 4 dagen tulum daar 1 van maken, auto inleveren in cancun en boot pakken naar mujeres. Vanaf het centrale busstation gaan er bussen naar zowel haven (kost amper wat) als naar het vliegveld (check ado-website voor bustijden. Rijtijden zijn ook vergelijkbaar met tempo auto)

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:35

turtlelito schreef:
fokfanaat schreef:
https://reismonkey.nl/blogs/news/rondre ... co-3-weken
Ik had hier de route gevonden. Mij lijkt juist ook die uitstap naar het minder toerische gedeelte met oerwoud, cultuur en wilde dieren ook echt heel gaaf. En een paar keer uur of 5 in de auto vind ik niet erg.


Hoi Fokfanaat, ik snap de keuze. Maar als je de route verder leest zie je dat ze bv vanuit Calakmul naar Palenque rijden en daar stiekem ook een extra overnachting hebben. 5 uur in de auto is zeker niet erg, maar dan moet je er van uit gaan dat je die dag geen uitgebreide bezichtigingen meer doet (een rondje in een stad kan natuurlijk prima). Vanwege de veiligheid zou ik de verplaatsingen vooral echt overdag doen. Ik heb vandaag niet veel tijd, maar zal de komende dagen even wat voor je op een rijtje zetten. Het is zo'n mooi gebied, echt zonde om steeds haast te moeten hebben.

Ik heb toch echt meerdere keren tussen Cancun en Tulum of tussen Chitzen Itza en Tulum in de nacht gereden. Geen idee wat daar minder veilig aan moet zijn dan overdag.
Je hoort het wel meer, maar als je vliegtuig pas 's nachts aankomt of in de avond, dan heb je geen keuze immers.

Pogingen tot omkopen door de politie vinden overal wel plaats.

Tulum vind ik een geweldig backpackersstadje. Als je niet duikt is 4 dagen misschien wat veel, maar 1 is wel weer weinig. Ik snap niet dat mensen Tulum niet leuk vinden. Maar goed, als iedereen het mijdt, dan is het er rustiger voor de duikers :D

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Vakantie Mexico, tips or tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:53

ik vlieg op Cancun, het leek mij zo wel makkelijk, omdat ik nu maar 2 weken een huurauto nodig heb, scheelt toch weer paar 100 euro.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:03

Ik zat even in mijn route te kijken destijds (maar met ADObus)

- Cancun ivm op vliegen 1 dag
- Isla Holbox 3 nachten
- Valladolid - 2 nachten (centotes) / ChiIza / Izamal (laatste op weg naar Merida)
- Campeche - 1 nacht
- Palenque - 2 nachten (palenque site + roberto barrios + aqua azul - in mijn geval was het bruin ivm de regenval de dag ervoor :Y) ) (met nachtbus naar... (en dus via Villahermosa)
- San Cristo - 3 nachten (met vlucht naar...)
- Tulum - 1 nacht
- Bacalar - 3 nachten
- Isla Mujeres - 2 nachten

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:46

germie schreef:
turtlelito schreef:



Hoi Fokfanaat, ik snap de keuze. Maar als je de route verder leest zie je dat ze bv vanuit Calakmul naar Palenque rijden en daar stiekem ook een extra overnachting hebben. 5 uur in de auto is zeker niet erg, maar dan moet je er van uit gaan dat je die dag geen uitgebreide bezichtigingen meer doet (een rondje in een stad kan natuurlijk prima). Vanwege de veiligheid zou ik de verplaatsingen vooral echt overdag doen. Ik heb vandaag niet veel tijd, maar zal de komende dagen even wat voor je op een rijtje zetten. Het is zo'n mooi gebied, echt zonde om steeds haast te moeten hebben.

Ik heb toch echt meerdere keren tussen Cancun en Tulum of tussen Chitzen Itza en Tulum in de nacht gereden. Geen idee wat daar minder veilig aan moet zijn dan overdag.
Je hoort het wel meer, maar als je vliegtuig pas 's nachts aankomt of in de avond, dan heb je geen keuze immers.

Pogingen tot omkopen door de politie vinden overal wel plaats.

Tulum vind ik een geweldig backpackersstadje. Als je niet duikt is 4 dagen misschien wat veel, maar 1 is wel weer weinig. Ik snap niet dat mensen Tulum niet leuk vinden. Maar goed, als iedereen het mijdt, dan is het er rustiger voor de duikers :D


Germie, alles kan en er zal ook niet direct wat gebeuren. Er is natuurlijk altijd de keuze om bij aankomst op een vliegveld in de avond of nacht ter plekke te overnachten i.p.v. meteen te gaan rijden. De situatie in Mexico is over het algemeen veilig voor toeristen, maar risico dat je in de nacht in zaken terecht komt waar je liever geen deel uit maakt is toch echt groter dan overdag.

Ik heb zelf drie jaar in Mexico gewoond en ben zeker niet altijd met zonsondergang gestopt met leven, maar weet dus ook heel goed wat er mis kan gaan/gegaan is. Mensen die voor een paar weken willen genieten van dit fantastische land zal ik dan ook nooit aanraden extra risico's op te zoeken.

En veiligheid gaat dan niet alleen om eventuele criminaliteit, maar bv ook om de aanwezigheid van 'topes' (drempels) op niet altijd verwachte locaties en bij voorkeur zonder enige vorm van markering en/of licht.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vakantie Mexico, tips or tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:32

Tja, dan mis je dus gewoon een dag duiken. Nee, wij rijden gewoon dan in het donker van Cancun naar Tulum. Dat is niet ver en inmiddels weten we ook wel waar de drempels zitten. Bij Puerto Aventuras gingen we elke avond met de auto uit eten omdat er zelf daar niets was en dan moest je even via de autoweg naar een winkelcentrum omdat daar de restaurants waren.
Ik denk dat die weg tussen Cancun en Tulum ook niet gevaarlijk is.
Die onzichtbare drempels herken ik wel. Dat was zeker de eerste keer schrikken.
En wij rijden natuurlijk ook geen uren in het donker, het gaat om een uurtje, meer niet.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vakantie Mexico, tips or tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:56

@Germie: Verschil is dat jij er nu diverse keren geweest bent én het type drempels (aka zowat vierkante blokken op straat met stijle hellingen) herkent. Daarnaast is de weg Cancun-Tulem ook iets anders dan de weg Palenque - San Cristo. Om maar een voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:05

Winged schreef:
@Germie: Verschil is dat jij er nu diverse keren geweest bent én het type drempels (aka zowat vierkante blokken op straat met stijle hellingen) herkent. Daarnaast is de weg Cancun-Tulem ook iets anders dan de weg Palenque - San Cristo. Om maar een voorbeeld te noemen.
Bovendien: wat je zelf doet moet je zelf weten, maar zeggen dat er niks aan de hand is omdat jij het hebt overleefd is zoiets als zeggen dat mazelen niet bestaan omdat jij ze nooit gehad hebt. Ik doe ook gare dingen als ik reis, maar ik zou mensen niet per se aanraden om in een kleine hatchback de vulkaan van St Kitts op te rijden, want ik weet dondersgoed dat dat ook heel anders had kunnen aflopen. :')

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:09

Winged schreef:
@Germie: Verschil is dat jij er nu diverse keren geweest bent én het type drempels (aka zowat vierkante blokken op straat met stijle hellingen) herkent. Daarnaast is de weg Cancun-Tulem ook iets anders dan de weg Palenque - San Cristo. Om maar een voorbeeld te noemen.

Dat klopt. Maar er wordt meteen elke weg hier genoemd om niet 's nachts te rijden. Maar dat is dus niet geheel correct. Ik zeg ook nergens dat je overal wel moet gaan rijden.
Maar goed, iedereen moet het zelf weten. Cancun vind ik in ieder geval geen stad om ook maar 1 nacht door te brengen. Daar is nu echt niets aan in mijn ogen. Playa zou nog kunnen zeg maar.