[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 19:24

Monique1963 schreef:
heet dat in het nederlands niet campanula's?

Dat zou kunnen hoor, geen verstand van planten

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:28

Je hebt vast wel een stekje voor Monique, smile.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:38

balance schreef:
Je hebt vast wel een stekje voor Monique, smile.


o yes!!! please please please Odette, vind ik heel leuk om te stekken. Ik heb nu op het aanrecht staan om wortel te trekken, mimosa, forsythia, camelia en een Japanse sierkwee. Amazing wat je op begraafplaatsen kunt vinden ;-)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:00

*D Je maakt mijn dag, schitterende opmerking.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:04

balance schreef:
*D Je maakt mijn dag, schitterende opmerking.


Grinnik, het is écht zo! Franse begraafplaatsen komen we vaak. Zijn vaak mooie parken, fascinerend oude graven waar nog steeds (plastic) bloemetjes bij worden gezet. En hoezo verbod om bomen bij een graf te plaatsen? En het mooie is, die mensen zeggen er niets van dat ik stekjes afbreek ;-) Ook mooi toch, gaat er misschien weer een stukje van hen verder in onze tuin.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 20:34

Wij nemen ook wel eens plantjes ergens mee hoor, vooral vetplanten.
Ik weet niet of ik die paarse kan stekken of eraf halen, ze groeien echt tussen de rotsen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:08

Zie maar, ik kan ze ook gewoon kopen hoor

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:23

Vandaag weer eens paard gereden, was ruim 6 weken geleden.
Mercy liep wel lekker in tolt, maar vond wel veel dingen eng. Houten paaltjes op de grond, een hooiruif, stuk hout, berg stenen, kortom stomme dingen. Daardoor steeds stil staan of op de rem lopen. Veel mooie bloemen onderweg gezien.
Ik had wel weer veel rugpijn tijdens het rijden en nu nog steeds. Misschien ook omdat het zo lang geleden is. Maar soms twijfel ik wel om de hele paarden hobby maar op te geven en paardloos door het leven te gaan. Zou me wel behoorlijk gaan vervelen dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:51

Tja, je kan natuurlijk ook voor een tussenversie gaan, volgend huisje met minder zwaarwegend paarden gebeuren erbij maar vooral op oudedags voorzieningen en het bij 2 paardjes houden?

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:33

Moeilijke beslissing hoor,ik heb die keuze 3 jaar geleden moeten maken de verzorging viel me steeds zwaarder en met rijden veel pijnklachten en ook moeite met op en af stijgen,de paardjes heb ik aan de bijrijders geschonken en ze staan nu vlakbij ons nieuwe huis nog steeds bij elkaar.
Vervelen heb ik geen last van wandel veel, straks weer fietsen en 3x in de week aquafitness wat heerlijk is voor de rug en spieren.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:27

Ik snap het wel. Ik vind soms ook dat de hoeveelheid werk en geld die vier paardjes met zich meebrengen niet in verhouding staat tot de lol die ik van ze heb. Ik bedoel van 3 ervan kan ik niets en dat zijn alleen maar opvreters. De 4e dan als rijpaard maar veel gedoe met maagzweren dus ik kan niet altijd zomaar opstappen. Het rijden brengt me juist lichamelijk wel verlichting. Maar ik zou me toch geen leven kunnen voorstellen zonder hen. Het is ook een drijfveer om een regelmaat te hebben. Ik verzorg ze toch iedere dag en ons leven draait om hun ritme. Dat is wel een soort van houvast en stok achter de deur.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:41

Monique1963 schreef:
Ik snap het wel. Ik vind soms ook dat de hoeveelheid werk en geld die vier paardjes met zich meebrengen niet in verhouding staat tot de lol die ik van ze heb. Ik bedoel van 3 ervan kan ik niets en dat zijn alleen maar opvreters. De 4e dan als rijpaard maar veel gedoe met maagzweren dus ik kan niet altijd zomaar opstappen. Het rijden brengt me juist lichamelijk wel verlichting. Maar ik zou me toch geen leven kunnen voorstellen zonder hen. Het is ook een drijfveer om een regelmaat te hebben. Ik verzorg ze toch iedere dag en ons leven draait om hun ritme. Dat is wel een soort van houvast en stok achter de deur.


We hebben nog 3 honden, dus die stok achter de deur is er nog steeds,maar een stuk makkelijker weggaan zonder oppas voor paarden.
Volgende week dan wel weer een keer oppas,maar dat is 1 van de ijslander meiden dus vertrouwd voor ons maar zeker voor de honden.
Toch weer even naar Spanje.
Weggaan met de camper is ook een stuk eenvoudiger trouwens honden inladen en gaan.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:46

Zolang het nog kan zou ik er nog niet mee stoppen denk ik. Er zijn zeker ook nog tussenoplossingen, 1 paard, 2 mini's bv, die poepen toch minder en eten ook minder, haha. Dat is mijn toekomstplan, bij de nieuwe stal wil ik 2 ponystallen, de kans dat ik over 15 jaar nog grote paarden hou voor mezelf is minimaal denk ik. maar 2 pony's voor de leuk is wel fijn. Hier ook vaak rugklachten/gewrichten/spierklachten, ik ben nu weer met m'n supplementen gestart, het is ook gewoon slecht weer hiervoor, net te koud, te vochtig. Dan zijn we op ons slechtst toch? Ik merkte het vanochtend al, stijf opgestaan met lage rug/bekkenpijn. Na het eerste paard behandelen wist ik niet meer hoe ik moest staan, gelukkig nu een auto met stoelverwarming en even alles weer opwarmen verlichtte de pijn al een heel stuk.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 20:50

Hier is het momenteel juist heerlijk warm en droog. Vandaag 17 graden, in de zon wel 25.
Maar ik hou gewoon echt die versleten onderrug en fibromyalgie.
Het verzorgen kan ik nog wel aan, Milko helpt ook veel mee. Het rijden heb ik gewoon veel last van, als ik dan niet meer zou rijden, zou ik ook geen paarden meer houden denk ik.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 01:23

Tja, er zijn momenten dat je keuzes gaat overwegen.
Beter op een overwogen moment dan dat je op stel en sprong door omstandigheden moet kiezen.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 07:37

Tinka schreef:
Hier is het momenteel juist heerlijk warm en droog. Vandaag 17 graden, in de zon wel 25.
Maar ik hou gewoon echt die versleten onderrug en fibromyalgie.
Het verzorgen kan ik nog wel aan, Milko helpt ook veel mee. Het rijden heb ik gewoon veel last van, als ik dan niet meer zou rijden, zou ik ook geen paarden meer houden denk ik.

Ik reed het jaar ervoor nog maar zelden, maar ik vond het ook een hele grote stap om te nemen.
Het feit dat ze nog bij elkaar zijn en ik ze kan zien maakte het voor mij makkelijker.
Nu geniet ik van andere dingen.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 08:54

Ik rij al langer dan 10 jaar niet meer, Mareentje is inmiddels minstens 30 en al lang met pensioen. Ik ben al het gedoe wel zat eerlijk gezegd. Natuurlijk hou je van die beestjes en ik zal ze best missen, zal zeker tot het eind goed voor haar zorgen, maar al dat werk er aan kan me zachtjes aan wel gestolen worden :o

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:08

Hier ook al door omstandigheden jaren paardloos. Ik mis het maar de zorgen erover mis ik niet. Na het overlijden van mijn oude tinker is mijn jonkie verhuisd naar een eind weg. Ik kon geen goede stalling vinden in de buurt en alleen op doe het zelf 20 km verderop was geen optie. Door die verhuizing kon ik ook ervaren hoe het was zonder paard in de buurt voor dagelijkse zorg. Ik ging er regelmatig heen maar iedere keer merkte ik dat ik kon wennen aan een leven zonder paarden. Uiteindelijk is hij verkocht aan de eigenaren van zijn inmiddels grote kleine vriendje die daar tijdelijk stond. Daarna bleek ik allergisch te zijn helaas waardoor verzorgen gewoon niet meer kan.

Maar dat is ok, geen zorgen en fysiek beter door het wegvallen van de toch best pittige werkjes die erbij komen kijken.

De fotos zijn trouwens weer schitterend en genieten op de rug is altijd fijn als het kan.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 16:09

Voorlopig neem ik nog geen beslissing, vind paardrijden toch wel erg leuk. Vooral in deze prachtige omgeving, waar ik nog lang niet alle routes heb ontdekt.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 16:46

Vandaag gewandeld over het Romeinse pad. Erg veel mooie bloemen gezien, komen helaas niet zo mooi uit op de foto's.
En nog naar de kapper geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er hing ineens een straatnaambord aan de weg
Afbeelding
En dit was de temperatuur in de zon

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:48

Lekker om tussen de bloemen te wandelen. Komt dat Romeinse pad nog ergens uit, rijd je dat ook met je paard?

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 18:17

Het komt op de departementale weg uit, vandaar uit kan je andere paden op. Heb het ook met de paarden gereden, niet zo vaak. Het is erg stijl omhoog en veel stukken ongelijk met rotsen enzo

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:08

Prachtig de natuur zo vlak bij je huis en dat heerlijke weer,bofferds.
Hier regen,regen...

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 16:22

Ee zijn al een paar dagen bezig met de grote schoonmaak vanwege de oppas. Goede stok achter de deur wel. Alles weer lekker schoon wat gedaan is.

Afbeelding

De paarden eten nog steeds geen hooi, alleen gras, wel makkelijk voor de oppas.

Afbeelding

Foto van de grange, blijft mooi, het dak.

Afbeelding

De hondjes zijn zondag ook nog gewassen, kwam echt een enorme berg haar vanaf daarna.

Afbeelding

Verder is het enorm rotweer, in heel Frankrijk zelfs. Veel regen en harde wind, 80 km/u. Vanmorgen al even bij de paarden geweest, die stonden weer op de berg. Het was toen net even wat minder nat.
Vrijdag begint dan de huizenjacht vakantie, staan al heel wat afspraken. En dan 6 dagen naar Nederland. Even flink inkopen doen daar en lekker eten.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:25

Hier ook regen, jammer, een natte paas vermoeden wij. Zondag waarschijnlijk ook.