Alleen op vakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:03

Ik reis ook graag alleen. In meer exotische landen zit ik nog wel eens in een hostel, ook omdat die vaak goedkope dagtochten etc aanbieden naar plekken waar je in je eentje niet zo gemakkelijk komt. Binnen Europa doe ik ook wel veel Airbnb, dan heb je vaak wat lokale aanspraak. En anders kun je via sites als Couchsurfing, GGI, Girls Love Travel etc ook veel mensen meeten. Al hoeft dat voor mij niet altijd, ben ook wel graag alleen. En voor de rest, plannen, plannen en nog eens plannen. De meeste nare situaties kun je vermijden door je goed in te lezen.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:34

Ik heb een gezin waar ik uiteraard mee op vakantie ga, maar ik ga zeker ook nog zo af en toe alleen.
Heerlijk even niemand om rekening mee te houden. M' n leukste reis was de route van de orient express met de trein dus. Wenen Boedapest , Een paar plekken in Roemenie , en dan door naar Istanboel, via Athene en Thesaloniki met de boot naar Venetie en vandaar uit de trein terug.

Maar ook eens 5 dagen Rome. En veel voor m'n werk overal en nergens naartoe ( van Finland tot de VS ) .
Alleen eten, nog nooit gemerkt dat iemand daar iets van vindt. Boekjer erbij lekkere gerechten bestellen, glaasje wijn ... Krijg er nu al weer zin in.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:13

Ik vond het eten alleen helemaal niet vervelend. Dat werd ook niet raar gevonden. Ik eet het liefst in de avond niet in het hotel, dus wandelde op mijn gemak naar het dorp en zocht een restaurantje aan zee uit. Hoewel Lesbos niet goed bekend staat, heb ik me geen moment onveilig gevoeld en ook in de restaurantjes geen rare dingen. Juist heel leuk contact met de locals.

Ik boek een hotel dan dus ook altijd met ontbijt, maar verder niet. Dan wil ik de keuze hebben. Zo kan ik de ene dag bij het zwembad blijven hangen, de andere dag het eiland verkennen en onderweg wat eten, of een avondwandeling richting dorp/stad doen en daar eten. Die vrijheid vind ik wel heel fijn :j

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:34

Ik ging altijd met mijn moeder op vakantie omdat mijn vriend niet wil maar ook niet kan ivm zorg voor zijn moeder en de paarden en werk aan huis. Hij is ook niet met vakantie opgevoed en heeft er geen behoefte aan.
Maar goed mijn moeder kon onverwachts vorig jaar niet mee. 24 uur van te voren. Toen ben ik onverwachts dus alleen gegaan. 11 dgn Griekenland .
Buiten het feit dat het jammer was dat mijn moeder niet mee kon vond ik het heerlijk.
Maar ik kan goed alleen zijn.
Ik maak makkelijk contact met mensen dus dat is geen probleem.
Ik vond het heerlijk. Zo heerlijk dat ik weer ga in sept. Tenminste als het kan dan qua Corona.
Ik zou zeggen ga het een keer ervaren.

Anoniem

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:03

Toen ik net single was ben ik een weekje alleen naar Turkije geweest, gewoon op een resort dat ik al kende van toen ik er met mijn ex was geweest. Overdag aan het zwembad heerlijk, altijd wel aanspraak en gewoon lekker relaxen. Maar dat eten en de activiteiten 's avonds vond ik echt niks aan, niet zozeer ongemakkelijk, maar gewoon niet leuk om alleen te zitten.

Sindsdien doe ik dus wel singlereizen en mij bevalt dat heel goed. 1e keer ben ik met Fox naar USA geweest, ik vind het heel fijn dat alles gewoon georganiseerd is en de gezelligheid van mensen om me heen. Daarna ook met een andere organisatie geweest met vooral zonvakanties en daarbij vind ik de mix van vrijheid blijheid (als ik een dag op het strand wil liggen dan kan dat gewoon) en de gezamenlijke optionele activiteiten heel erg fijn :j
Heb er ook echt al goede vriendinnen aan over gehouden waardoor je ook gauwer een keer gewoon zelf weer een vakantie met elkaar boekt :)

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:21

Ja dat klopt wel. Dat gezellig uit eten s’Avonds is anders. Daarom eet ik gewoon in het hotel.
Dat bevalt prima

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:46

Het fijne van alleen op vakantie gaan is dat je zelf de volledige regie in handen hebt en geen rekening hoeft te houden met anderen. Goed voorbereiden is key.

Ook hier hele goede ervaringen met Sunweb, ze bieden ter plaatse mooie excursies aan en de accommodaties zijn altijd dik in orde. Eventueel kan je een verblijf kiezen bij Nederlandse eigenaren. Ik probeer altijd wel een soort van planning te maken van wat ik wil bezichtigen en verder zie ik het wel. Zeker in Zuid Europa is alleen eten vrijwel nooit een probleem en qua veiligheid vertrouw ik op mijn onderbuikgevoel.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:45

Voor degenen die opzien tegen in je uppie in een restaurant: kies een plek met overzicht. Beetje onopvallend mensen kijken.

Ooit was ik in m'n uppie op Terschelling, eten bij het Juttersmuseum :D tegenover de Appelhof, in de vakantie. Dan moet je dus gewoon 1,5 uur op je eten wachten. Ik zat in een hoekje van de bar, uitzicht op de hele zaak. Komt er een gozer bij me zitten: jij hebt de beste plek, wat een uitzicht! En vervolgens hebben we met z'n tweeën een uur mensen zitten kijken en van onze kruk gedonderd van het lachen.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:32

Thuis met een eigen zaak aan huis en mantelzorger voor mijn schoonmoeder ben ik nooit alleen. Dus ik vind het heerlijk 11 dgn in een hotel in Griekenland. Je kan inderdaad zelf bepalen wat je doet. Ik vind het heerlijk en je word er ook zelfverzekerder van.

Chantaliiejj
Berichten: 5637
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:48

Ik ben twee keer alleen op vakantie geweest en vond het heerlijk. Je hoeft met niemand rekening te houden en kan doen en laten wat je wilt.

De eerste keer alleen uit eten vond ik wel even wennen maar is prima te doen, gewoon gaan en genieten van de vakantie :D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:50

Ik ben ook jaren alleen gegaan omdat niemand mee wilt. De laatste 3 x was een werk vakantie. Maar nu zou ik toch graag weer eens samen met iemand op vakantie willen. Helaas heb ik alleen huismussen in mijn kring. Ik mis het wel om iets te kunnen delen of het bv over het mooie uitzicht te hebben en iets actiefs te doen. Maar ben bang dat het of niks meer word dit jaar of dat ik uiteindelijk toch maar alleen ga.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:10

Het hangt er ook erg van af waar je heen gaat denk ik.
Ik wilde een keer alleen uit eten en toen werd er door het restaurant best banketstaaf gedaan over dat ik alleen was, ik kreeg niet eens een tafel want dat kon niet uit, ik zou dan de plek van een stel of gezin innemen die meer bestellen -O-
Sindsdien durf ik het toch minder goed nog te doen.

Maar goed dat was in Nederland. En binnen NL zal het ook uitmaken, denk dat ze er in Amsterdam niet van op kijken bijvoorbeeld.

Ik zou ook wel eens alleen op vakantie willen maar heb niks met groepsreizen en wil ook niet in een hostel of wat dan ook dus ben er nog niet uit wat leuk zou zijn.
Wel eens alleen een weekendje weg geweest maar dat was zakelijk, in een hotel waar veel meer mensen alleen waren, ook zakelijk, dan voelt het ook al anders.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:19

Ik ben de hele wereld al over geweest zowel voor werk als vakantie maar ergens alleen eten is nooit een probleem geweest. Hostel ben ik wel een beetje uitgegroeid denk ik met mijn 45 jaar. Heel veel hostels gehad was erg leuk, altijd wel aanspraak maar de gemiddelde leeftijd ligt toch wel onder de 30

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:24

Temeraire schreef:
Het hangt er ook erg van af waar je heen gaat denk ik.
Ik wilde een keer alleen uit eten en toen werd er door het restaurant best banketstaaf gedaan over dat ik alleen was, ik kreeg niet eens een tafel want dat kon niet uit, ik zou dan de plek van een stel of gezin innemen die meer bestellen -O-
Sindsdien durf ik het toch minder goed nog te doen.

Maar goed dat was in Nederland. En binnen NL zal het ook uitmaken, denk dat ze er in Amsterdam niet van op kijken bijvoorbeeld.

Ik zou ook wel eens alleen op vakantie willen maar heb niks met groepsreizen en wil ook niet in een hostel of wat dan ook dus ben er nog niet uit wat leuk zou zijn.
Wel eens alleen een weekendje weg geweest maar dat was zakelijk, in een hotel waar veel meer mensen alleen waren, ook zakelijk, dan voelt het ook al anders.

Naam en toenaam graag. Bij dat soort sukkels wens ik niet te gaan eten.

Ik heb ook niet die ervaring, eerlijk gezegd.
Ik ben wel ooit "ontvoerd" door mensen die ik had leren kennen op dat tripje en die op hetzelfde terras zaten te eten. Jij ook hier?! Kom erbij zitten, dat maken we passend! Waardoor ik voor de ober opeens "verdwenen" leek. Hij moest even kijken _O-

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:50

Ik ga over 4 weken voor de tweede keer alleen naar Griekenland. Vorig jaar ging ik plotseling alleen en nu bewust. Ik vind het heerlijk en praat makkelijk tegen mensen aan. Zit wel in een hotel. Toch wat meer aanspraak.
Maar ik moet erbij zeggen dat ik thuis bijna nooit alleen ben en een druk bestaan heb waar ik veel geleefd word. Dus ff 11 dgn alles zelf bepalen vind ik echt fijn

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:32

Leuk TS!

Vind het zelf het allerleukste wat er is! Ik hoop volgend jaar nog eens een reisje alleen te kunnen maken, zonder vriend

Ga lekker in een hostel zitten en download desnoods tinder friends. Je maakt vanzelf wel wat aanspraak. Gewoon op mensen afstappen en het gesprek aan gaan. In het ergste geval denken ze dat je een engerd bent :D

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:17

Ik ben meerdere keren alleen geweest en vind het fantastisch! Indien het met de maatregelen te doen is wil in in september weer een weekje weg. Soms lijkt het me wel leuk om eens “deels” alleen op vakantie te gaan. Dus bijvoorbeeld de avonden te gaan eten met iemand die ook alleen is. Of (maar dan moet het wel echt klikken) af en toe ook overdag samen erop uit.
Op die manier heb je dan de vrijheid om alleen je ding te doen en je plan te trekken, maar wel de gezelligheid savonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:52

baudyh schreef:
Ik ga over 4 weken voor de tweede keer alleen naar Griekenland. Vorig jaar ging ik plotseling alleen en nu bewust. Ik vind het heerlijk en praat makkelijk tegen mensen aan. Zit wel in een hotel. Toch wat meer aanspraak.
Maar ik moet erbij zeggen dat ik thuis bijna nooit alleen ben en een druk bestaan heb waar ik veel geleefd word. Dus ff 11 dgn alles zelf bepalen vind ik echt fijn
Lekker, geniet ervan! Waar in Griekenland ga je naartoe?

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:13

Ik ben één keer in mijn eentje op reis geweest naar een plek die ik al redelijk goed kende van mijn erasmustijd.
Ik heb één nacht in een hostel doorgebracht. Dat was wel gezellig en je legt er snel nieuwe contacten. Als ik de grote toeristische attracties nog niet gezien had had ik daar sowieso iemand gevonden om ze mee te ontdekken.
De 1,5 dag dat ik helemaal in mijn eentje ging sightsee'en en plaatsen ging bezoeken vond ik echt helemaal niks aan. Ik heb echt wel iemand nodig om wat ik zie mee te kunnen bespreken. Anders sta je maar te kijken naar iets en te denken in jezelf 'oh wat mooi' :P terwijl ik dat liever deel met iemand anders.

Voor mij dus een dubbele ervaring. Ik sluit niet uit dat ik het ooit nog eens doe, maar het is niet voor direct.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:22

Mkango schreef:
baudyh schreef:
Ik ga over 4 weken voor de tweede keer alleen naar Griekenland. Vorig jaar ging ik plotseling alleen en nu bewust. Ik vind het heerlijk en praat makkelijk tegen mensen aan. Zit wel in een hotel. Toch wat meer aanspraak.
Maar ik moet erbij zeggen dat ik thuis bijna nooit alleen ben en een druk bestaan heb waar ik veel geleefd word. Dus ff 11 dgn alles zelf bepalen vind ik echt fijn
Lekker, geniet ervan! Waar in Griekenland ga je naartoe?


Naar kefalonia

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:11

Ik ben een roadtrip door Duitsland aan het plannen in mijn eentje :D Vorig jaar ben ik 2 nachten in Nederland in een hotel geweest, en dat beviel eigenlijk wel heel erg goed.

Ik ga eerst een week naar Oostenrijk met mijn moeder, en daarna reis ik via Innsbruck en zuid-Duitsland weer naar huis :)

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:15

Hier nog een fan van alleen reizen :j ik ben zelf 10 maanden in mijn eentje naar Australië gegaan. Heerlijk om te kunnen gaan en staan waar je wil en enkel te doen waar je dan zin in hebt! Zeker in een hostel leer je zo mensen kennen. Ik heb zelf veel gebruik gemaakt van AirBnB en in studentenhuizen geweest. De groepen waren daar veel kleiner dan in een hostel en dat vond ik qua privacy en rust wel fijn. Het was op die manier ook heel makkelijk om mensen te leren kennen.

Ik denk dat het voor iedereen goed is eens alleen op reis te gaan. Word je heel zelfstandig van! En je leert jezelf ook heel goed kennen.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:49

Ik ben jaren terug ook alleen naar Australië geweest, maar dat vond ik toch minder ‘alleen’ omdat iedereen daar in z’n eentje is. Ik zit nu ook wat te kijken om alleen op vakantie te gaan, maar vind de drempel toch wat hoog.

Kwam gister een hele gave reis tegen bij Sawadee. Naar Costa Rica, met een groep, allemaal onder de 35, meesten ook alleen. Ben normaal niet zo van de groepsreizen, maar naar zo’n land is het ook wel weer fijn dat er dingen geregeld zijn. Alleen de reis duurt 3 weken.. en dat vind ik dan wel weer erg lang in zo’n groep :')

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:31

Ik ga volgende week voor het eerst alleen op reis. Ik ga 4 dagen naar Barcelona toe. Kort, om te kijken of het wat voor mij is.

Heel spannend! Maar in zo’n stad zijn die dagen zo voorbij denk ik. En stok achter de deur mocht ik het toch horror vinden dan ga ik 4 dagen op het strand liggen. :Y) Ik verblijf in een pension. Gedeelde slaapplek is niet echt mijn ding. Heb nu een privékamer met eigen badkamer. Mocht ik langer gaan zou ik wel voor een (privé kamer) in een hostel kiezen, maar ik hoef nu niet per se aanspraak te maken.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:19

Debbie schreef:
Ik ben jaren terug ook alleen naar Australië geweest, maar dat vond ik toch minder ‘alleen’ omdat iedereen daar in z’n eentje is. Ik zit nu ook wat te kijken om alleen op vakantie te gaan, maar vind de drempel toch wat hoog.

Kwam gister een hele gave reis tegen bij Sawadee. Naar Costa Rica, met een groep, allemaal onder de 35, meesten ook alleen. Ben normaal niet zo van de groepsreizen, maar naar zo’n land is het ook wel weer fijn dat er dingen geregeld zijn. Alleen de reis duurt 3 weken.. en dat vind ik dan wel weer erg lang in zo’n groep :')

Costa Rica schijn je heel goed in je eentje te kunnen doen. Zijn ook best wat facebookgroepen met info (en eventueel reismaatjes) te vinden.