Alleen op vakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:08

Sinds dinsdag de 19e ben ik alleen op citytrip naar Berlijn. De 23e vertrek ik naar Praag tot en met de 27e! Ik heb al heel wat leuke dingen gedaan. Een fietstour van Baja Bikes langs alle highlights. Denk aan Hollocost monument, Check Point Charlie, Berlijnse muur, Brandenburger Tor, Reichstag. De gids legde alles super goed uit en het was echt een aanrader! Daarna zelf op pad gegaan. Lekkere chocolade fondue gehad in een chocolade cafe, wat door een winkel centrum gestruind. In de avond naar een lichtshow in de dierentuin. Vandaag ben ik begonnen op een uitzicht punt, daarna East Side Gallery bekeken, door naar de Markt Halle en vervolgens door de Hackesche hoffë gewandeld. Nu ben ik wat Glühwein op een Kerstmarkt aan het drinken. Morgen wil ik naar de dierentuin, even de drukke stad ontlopen. Eigenlijk wil ik ook nog wel naar het DDR museum, na de uitleg van de gids over het communisme en het kapitalisme vind ik het toch interessanter dan ik dacht! En ik heb nog helemaal niet echt gewinkeld! Berlijn is wel een wat gekke stad. Qua architectuur en het is niet zo overzichtelijk omdat het zo groot is.

In merk wel dat ik mij nu wat eenzamer in mijn eentje begin te voelen. De dagen zijn wel lang alleen en nu is het nog maar 17:00 uur. Ik slaap in een Hostel en daardoor heb ik ook niet echt even een terugtrek moment met privacy zoals op een hotel kamer. Wel is een hostel echt een aanrader als je sociale contacten wil opdoen. Ik heb op de eerste avond het heel gezellig gehad met mijn mede kamer genoot uit Japan, zijn naar de kerstmarkt geweest en samen wijn gedronken. Was heel gezellig!

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:32

Ik ben alweer een aantal dagen terug. Heenreis was een compleet drama, eerst de ene vlucht gecanceld en toen de aansluitende vlucht vanaf München naar Berlijn.
En als klap op de vuurpijl was mijn bagage ook kwijt.
De 2 dagen in berlijn waren wel leuk ondanks de rotte start.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 07:36

Berlijn wil ik in augustus ff heen. Maar dan gewoon met de trein. Lijkt me handiger dan vliegtuig. Helemaal omdat ik hier gewoon kan opstappen. En qua tijd maakt het weinig uit want vliegen is misschien sneller maar dan heb je wel nog de reis naar en het wachten op het vliegveld.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:35

Needje schreef:
Berlijn wil ik in augustus ff heen. Maar dan gewoon met de trein. Lijkt me handiger dan vliegtuig. Helemaal omdat ik hier gewoon kan opstappen. En qua tijd maakt het weinig uit want vliegen is misschien sneller maar dan heb je wel nog de reis naar en het wachten op het vliegveld.

Uiteindelijk ben je meer tijd kwijt met vliegen op dergelijke korte afstanden. Zeker op Berlijn, daar is een rechtstreekse verbinding op. Dat is wel iets meer dan 5u maar je hebt dan geen transfers vliegveld - stad, wachttijden en minder risico op vertragingen.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:04

Hebben jullie wel eens heimwee gehad? Of dat je je niet zo fijn voelde alleen op vakantie? Ik had dat gisteren. Het begon eind van de middag toen ik op een bankje op een Kerstmarkt een glühwein aan het drinken was. Ik voelde mij ineens zo eenzaam en vond de dagen lang. Ook merkte ik dat ik behoefte kreeg aan echt even privacy, dat heb je in een hostel natuurlijk niet echt. Daarnaast was ik denk ik gewoon hartstikke moe, want in je eentje moet je natuurlijk alles qua vervoer zelf regelen en uitzoeken. Ook naar welke plekken je gaat en ik heb heel wat gezien. Daarnaast was het ook erg slecht weer. Alleen maar regen. Toen ook nog het bericht van het schieten in Praag. Ik kreeg allemaal appjes of ik daar al was. Na het DDR museum waar ik overigens niks van begreep. (Het was hartstikke mooi opgezet, maar ik kan niet goed Engels lezen, spreken overigens wel) ben ik na een half uur maar weggegaan. Toen met tranen in mijn ogen afgedruipt naar het Hostel met het idee ik pak mijn spullen en ik wil gewoon naar huis. Ik dacht echt waarom doe ik dit? Waarom ga ik in vredesnaam alleen op reis? Waarom kan ik niet net als mijn vriendinnen zeggen oh super stoer, maar ik zou het nooit doen. Dus in het hostel, op mijn kamer. (Ik was alleen) kwamen de krokodillen tranen. Ik voelde mij zo eenzaam! Ik zag wel dat ik nieuwe kamergenoten had, maar ze waren er niet. Toen ik op de wc zat te huilen hoorde ik de deur open gaan en mij een beetje gefatsoeneerd voorgesteld. Een vrouw van 33 uit Australië, super sociaal en aardig. We hebben even gekletst en ze heeft mij echt even afgeleid want ze vroeg of ik mee op stap wou naar de meest exclusieve club van Berlijn. Naar Berghein! Het scheen een club te zijn waar niet iedereen zo in komt en behoorlijk alternatief. Het was een hele gekke ervaring. Maar ik voel mij een stuk beter en ik ga straks lekker naar de dierentuin. Even de stad ontvluchten en door met mijn avontuur.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:39

Herfstblad schreef:
Hebben jullie wel eens heimwee gehad? Of dat je je niet zo fijn voelde alleen op vakantie? Ik had dat gisteren. Het begon eind van de middag toen ik op een bankje op een Kerstmarkt een glühwein aan het drinken was. Ik voelde mij ineens zo eenzaam en vond de dagen lang. Ook merkte ik dat ik behoefte kreeg aan echt even privacy, dat heb je in een hostel natuurlijk niet echt. Daarnaast was ik denk ik gewoon hartstikke moe, want in je eentje moet je natuurlijk alles qua vervoer zelf regelen en uitzoeken. Ook naar welke plekken je gaat en ik heb heel wat gezien. Daarnaast was het ook erg slecht weer. Alleen maar regen. Toen ook nog het bericht van het schieten in Praag. Ik kreeg allemaal appjes of ik daar al was. Na het DDR museum waar ik overigens niks van begreep. (Het was hartstikke mooi opgezet, maar ik kan niet goed Engels lezen, spreken overigens wel) ben ik na een half uur maar weggegaan. Toen met tranen in mijn ogen afgedruipt naar het Hostel met het idee ik pak mijn spullen en ik wil gewoon naar huis. Ik dacht echt waarom doe ik dit? Waarom ga ik in vredesnaam alleen op reis? Waarom kan ik niet net als mijn vriendinnen zeggen oh super stoer, maar ik zou het nooit doen. Dus in het hostel, op mijn kamer. (Ik was alleen) kwamen de krokodillen tranen. Ik voelde mij zo eenzaam! Ik zag wel dat ik nieuwe kamergenoten had, maar ze waren er niet. Toen ik op de wc zat te huilen hoorde ik de deur open gaan en mij een beetje gefatsoeneerd voorgesteld. Een vrouw van 33 uit Australië, super sociaal en aardig. We hebben even gekletst en ze heeft mij echt even afgeleid want ze vroeg of ik mee op stap wou naar de meest exclusieve club van Berlijn. Naar Berghein! Het scheen een club te zijn waar niet iedereen zo in komt en behoorlijk alternatief. Het was een hele gekke ervaring. Maar ik voel mij een stuk beter en ik ga straks lekker naar de dierentuin. Even de stad ontvluchten en door met mijn avontuur.


Een poedersuiker-dag hoort erbij. Is ook vaak een heel deel vermoeidheid wat erbij komt kijken. En als het weer niet mee zit gaat het dubbel zo hard. Veel plezier in de dierentuin! En probeer hier en daar even wat rust te pakken. Of boek, voor een keertje, even een privékamer. Ja, het is duurder, maar het is goed om zo nu en dan even tot rust te komen. En wil je gezelschap dan kom je in de gemeenschappelijke ruimtes vanzelf mensen tegen.

Afgelopen februari was ik ziek in Sri Lanka. Dat was het moment dat ik naar huis wilde. Maar mijn vlucht ging 'pas' 4 dagen later. Gelukkig maar, want vliegen met een keelontsteking is ook geen pretje. (overigens is Sri Lanka geweldig :+: )

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:41

Ik heb het ook wel eens gehad. Rotgevoel! :(:)

In een hostel was ik dan echt helemaal gek geworden geloof ik. := sowieso, gedeelde kamers met vreemden is een no go voor mij.

Maar hey je doet het wel. Je komt ergens. Als je thuis had gezeten was dat niet het geval geweest. Hopelijk wordt de rest van je reis hartstikke leuk!

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:19

Roosch schreef:
Ik heb het ook wel eens gehad. Rotgevoel! :(:)

In een hostel was ik dan echt helemaal gek geworden geloof ik. := sowieso, gedeelde kamers met vreemden is een no go voor mij.

Maar hey je doet het wel. Je komt ergens. Als je thuis had gezeten was dat niet het geval geweest. Hopelijk wordt de rest van je reis hartstikke leuk!


Opzich heeft het hostel ook veel voordelen. Ik heb twee avonden samen met iemand doorgebracht. Gewoon gezellig, niks verplicht de volgende dag. Gezellig wat gekletst en ervaringen gedeeld.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:09

Ik heb besloten om morgen naar huis te gaan. Ik vind het reizen in mijn eentje erg intens en wellicht z'n stedentrip helemaal alleen langer dan een week toch niet helemaal mijn ding is. Maar nu met de situatie in Praag voelt het helemaal niet goed om daar alleen met kerst te zitten. Dus ik ga nog even flink shoppen bij de KaDeWe en eten bij een falafel restaurant en dan morgen naar huis.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:58

Jammer Herfstblad, maar zo te zien wel een opluchting? Ik herken je gevoel niet perse, maar alleen reizen is niet voor iedereen. Ik vind het heerlijk, maar ben in Nederland ook graag op mezelf. En wat betreft Berghain: ik heb jarenlang in Duitsland gewoond en Berghain is notoriously moeilijk om binnen te komen, dat wisten wij zelfs ver buiten Berlijn. Dus je hebt daar wel maar mooi iets meegepakt wat de gemiddelde Berliner echt niet elk weekend voor elkaar krijgt. Hopelijk toch een mooie herinnering!

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:12

Narya schreef:
Jammer Herfstblad, maar zo te zien wel een opluchting? Ik herken je gevoel niet perse, maar alleen reizen is niet voor iedereen. Ik vind het heerlijk, maar ben in Nederland ook graag op mezelf. En wat betreft Berghain: ik heb jarenlang in Duitsland gewoond en Berghain is notoriously moeilijk om binnen te komen, dat wisten wij zelfs ver buiten Berlijn. Dus je hebt daar wel maar mooi iets meegepakt wat de gemiddelde Berliner echt niet elk weekend voor elkaar krijgt. Hopelijk toch een mooie herinnering!


Misschien ligt het een beetje aan de soort reis die ik in mijn eentje maak. En de activiteiten. Ik ben nu in de KaDeWe aan het shoppen en ik voel mij ontzettend ontspannend, ondanks de drukte. Alleen als ik over de kerstmarkten loop voel ik mij best opgelaten. Al die gezellige groepen en stelletjes. Daarnaast zijn in je eentje de dagen langer dan samen vind ik. Achteraf had ik beter 2/3 dagen inclusief reisdagen kunnen doen. Dan een activiteit zoals een tour plannen, wat shop en relax tijd en dan terug naar huis.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:25

Herfstblad schreef:
Narya schreef:
Jammer Herfstblad, maar zo te zien wel een opluchting? Ik herken je gevoel niet perse, maar alleen reizen is niet voor iedereen. Ik vind het heerlijk, maar ben in Nederland ook graag op mezelf. En wat betreft Berghain: ik heb jarenlang in Duitsland gewoond en Berghain is notoriously moeilijk om binnen te komen, dat wisten wij zelfs ver buiten Berlijn. Dus je hebt daar wel maar mooi iets meegepakt wat de gemiddelde Berliner echt niet elk weekend voor elkaar krijgt. Hopelijk toch een mooie herinnering!


Misschien ligt het een beetje aan de soort reis die ik in mijn eentje maak. En de activiteiten. Ik ben nu in de KaDeWe aan het shoppen en ik voel mij ontzettend ontspannend, ondanks de drukte. Alleen als ik over de kerstmarkten loop voel ik mij best opgelaten. Al die gezellige groepen en stelletjes. Daarnaast zijn in je eentje de dagen langer dan samen vind ik. Achteraf had ik beter 2/3 dagen inclusief reisdagen kunnen doen. Dan een activiteit zoals een tour plannen, wat shop en relax tijd en dan terug naar huis.

Maar daar kom je alleen maar achter door het te doen :j Als je niks onderneemt, weet je ook niet wat er bij je past dus goed dat je gegaan bent en prima dat je daar voor jezelf bepaalde conclusies uit trekt. Het is jouw reis en jouw leermomenten. Ga dus vooral nog vaker en neem mee wat je ervan leert :j

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:28

Hoi, ik kom meelezen. Leuk om te zien wat jullie allemaal ondernemen en hoe dat bevalt.
Ik ga dit voorjaar voor de allereerste keer alleen weg en meteen ongeveer 10 dagen. Ga een fietstocht maken naar Zweden.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:33

Mijn onderbuik gevoel gaf sowieso al aan dat er iets niet klopte. Vooral omdat ik met kerst weg zou zijn. Dat klopt dus toch. Moet daar toch meer op vertrouwen.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 18:12

Iemand hier al eens alleen naar Lapland geweest?

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:22

roosjenat schreef:
Iemand hier al eens alleen naar Lapland geweest?


In de winter of zomer?

Ik ben er nu twee keer in de winter geweest. Niet in m'n eentje, maar zou dat wel zo doen! Veel aanspraak buiten activiteiten met gids heb je niet, maar het is zo mooi dat ik het alleen ook zo zou doen.
Als je een georganiseerde reis doet, doe je alle activiteiten (die bij de reis horen) steeds met de zelfde groep. We zaten in de zelfde accomodatie, waardoor we elkaar ook bij het kijken naar noorderlicht ook tegen kwam.
Buiten dat heb ik vrij weinig mensen gesproken.


Voor augustus/september ben ik nu aan het kijken om het alleen te doen. Wil dan veel wandelen, mountenbiken enzo.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:28

kosseh schreef:
roosjenat schreef:
Iemand hier al eens alleen naar Lapland geweest?


In de winter of zomer?

Ik ben er nu twee keer in de winter geweest. Niet in m'n eentje, maar zou dat wel zo doen! Veel aanspraak buiten activiteiten met gids heb je niet, maar het is zo mooi dat ik het alleen ook zo zou doen.
Als je een georganiseerde reis doet, doe je alle activiteiten (die bij de reis horen) steeds met de zelfde groep. We zaten in de zelfde accomodatie, waardoor we elkaar ook bij het kijken naar noorderlicht ook tegen kwam.
Buiten dat heb ik vrij weinig mensen gesproken.


Voor augustus/september ben ik nu aan het kijken om het alleen te doen. Wil dan veel wandelen, mountenbiken enzo.


In de winter.

Klinkt erg goed, ga het denk ik gewoon proberen. Groepreizen zag ik ook voorbij komen maar de meeste allemaal met gedeelde huisjes. Ik ben echt iemand die goed opzich zelf kan zijn en wil graag s'avonds echt een plekje voor mij zelf.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:35

Roosjenat, via Voigt zijn er veel reizen ook alleen te boeken. Dan heb je wel de activiteiten samen, maar wel je eigenplek.
Lapland travel bied het volgens mij ook aan.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:41

Colaaa schreef:
purny schreef:
Al een stuk of 12 keer geweest :o


Gaaf!! Komt er veel regelwerk aan vooraf bij kijken? Had al gelezen dat je vooraf een esta moet aanvragen.
Heb al zo links en rechts wat dingen op papier gezet, (hou van overzicht) :')


Ik boek altijd mijn ticket zelf en stel een hele planning op. Dan ga ik van te voren zitten met hoe ik er moet komen in NYC zelf. Dus alles via Google Maps uitprinten, scheelt een hele hoop zelf uitzoeken in de vakantie zelf.
Verder zou ik als het mogelijk is qua prijs via Dublin vliegen. Daar is de immigrations al en dan hoef je het proces niet meer in Amerika te ondergaan. Scheelt een hoop wachttijd!
Volgend jaar ga ik weer op familiebezoek en ik vlieg dit keer via Zweden, dit scheelt bijna 400 euro met een rechtstreekse vlucht. Mocht je nog dingen willen weten, pb maar

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:01

kosseh schreef:
Roosjenat, via Voigt zijn er veel reizen ook alleen te boeken. Dan heb je wel de activiteiten samen, maar wel je eigenplek.
Lapland travel bied het volgens mij ook aan.



Thanks! Ga mij er even in verdiepen aankomende dagen.

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:04

Ik ook niet met een georganiseerde reis en ook niet alleen, maar zou het zo alleen hebben gedaan. :j wij zaten in Levi.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:26

Ik heb geboekt via Voigt travel, 5 dagen naar Ruka. Vertrek over precies twee weken :D

Nu nog wachten op bevestiging, hopelijk is alles akkoord en kan de voorpret gaan beginnen. Vind dat wel een nadeel dat je reis niet gelijk bevestigd word. Nog even geduld hebben.

Hoe beviel jullie de kou? Had je er echt moeite mee of viel het mee? Ben daar wel benieuwd naar. Hoge temperaturen ben ik wel gewend maar lager als -10 niet.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:56

Wat leuk Roosjenat! Ik denk dat je speciale kleding moet kopen? Geen idee eigenlijk! Sowieso thermokleding zou ik halen. Heb je al leuke dingen op de planning.

Heel stom misschien, maar na -voor mijn gevoel- mijn mislukte - vakantie alleen begint het toch wel weer te kriebelen! Wat ik vooral merk is dat ik weinig mensen (gelijkgestemden) in mijn omgeving heb. Iedereen zegt "goh, ga je alleen? joh, wat knap! Ik zou het nooit doen.." en dat geeft ook niks, iedereen is anders! Maar nooit zegt iemand "Oh, leuk! Ik ben dit jaar alleen naar daar en daar geweest." Heel eerlijk, dat maakt mij onzeker. Een beetje alsof het raar en zielig is. Alsof ik geen sociaal leven heb en op mijn 30e maar alleen ben zonder huisje, boompje, beestje. Ik weet dat dat niet klopt en het enkel mijn onzekerheid is. Daarom ben ik op social media opzoek gegaan naar groepen voor solo reizigers. Gewoon om verhalen te lezen, misschien wat te kletsen. Ik hoop dat ik daardoor nog een keer de stap durf te wagen.

Om toch iets te willen doen zat ik te denken om een weekend te wandelen ergens. Op hooguit 1,5 uur rijden en dan 1 nacht slapen. Ik hou van wandelen en natuur! Vooral de Veluwe vind ik erg leuk! :)

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:59

Ik vond de kou heel erg meevallen maar bij ons was het ook niet gek veel kouder dan -10. Ik raad je aan om sowieso thermoleggings en -truien te halen voor onder je reguliere kleding, ideaal. :j

Ik heb voor binnenkort een weekje Egypte in m'n uppie geboekt. Heerlijk!

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:31

Ga volgende week maar even een rondje Decathlon doen. Bedankt voor de tips!

Herfstblad, dat merk ik hier in mijn omgeving ook hoor. Maar ik trek mij er niks van aan, wil graag wat van de wereld zien en als ik moet wachten tot ik iemand heb die mee wilt kan ik nog wel even wachten.. Heel toevallig afgelopen november wel met mijn collega/goede vriend naar Dubai geweest, was erg gezellig maar zou het niet snel weer doen. Miste soms toch wel een beetje mijn vrijheid :o

Qua planning heb ik de huskytocht, sneeuwscootertocht, rendiersafari en langlaufen erop staan. Wil eingelijk ook graag skiën maar dan zal dat al via een les moeten zijn want dat heb ik nog nooit gedaan.

Roosch, lekker zeg! Lijkt mij heerlijk. <3