Alleen op vakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:38

Ik reis best graag alleen maar ik doe thuis ook heel veel dingen alleen. Ik kan erg goed alleen zijn.
Alleen uit eten, alleen de stad in, alleen gaan lopen, etc. Vind ik allemaal alleen maar leuk. Ik ben geen groepsmens. Heb enkele groepsreizen gedaan en de ervaring is dat dat echt niets voor mij is. Ik hou niet van het georganiseerde, en meestal ook niet zo van de groep :D

Ik slaap graag in hostels omdat je idd makkelijk gezelschap vindt als je daar behoefte aan hebt. 1 reis had ik telkens zoveel aanspraak dat ik de laatste nacht omgeboekt heb naar een privé kamer :D als stel zit je toch meer in je bubbeltje. Alleen spreken mensen je erg snel aan is mijn ervaring.

Het enige wat ik vervelend vind is veiligheid. Met twee is dat toch anders dan als vrouw alleen op sommige plekken. Maar daar is vaak prima omheen te plannen.

Ik heb trouwens zowel voor werk als privé vaak alleen gereisd.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:00

Veiligheid is mijn grootste issue. Ik zou graag in het najaar naar zweden willen, lekker de natuur in. Maar dat zie ik in mijn eentje echt niet zitten, ik voel me al redelijk snel onveilig. Ik vrees dat dat in een vreemd land alleen maar erger is.

Ik zit nu te zoeken naar groepsreizen, maar vind 8 dagen wat te kort en 21 dagen wat te lang :')
De reizen die ik tot nu toe heb gevonden zijn allemaal inclusief vlucht, ik hoop iets te vinden exclusief, zodat ik al wat eerder heen kan. Dan heb ik ook een paar dagen om zelf te kiezen wat ik wil doen, en dan een paar dagen georganiseerd.

Lau07
Moderator

Berichten: 1575
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:51

Ik heb besloten alleen naar IJsland te gaan. Ik heb een oproepje geplaatst op een subreddit voor reizen naar IJsland en ik heb zoveel reacties gekregen dat ik elke dag wel met iemand anders zou kunnen afspreken haha.
Groepsreizen zijn een goede optie, maar vond ik nu met corona toch een beetje risicovol.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:54

In Zweden zou ik echt wel alleen durven reizen :j zou je willen kamperen independence?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:14

Independence schreef:
Veiligheid is mijn grootste issue. Ik zou graag in het najaar naar zweden willen, lekker de natuur in. Maar dat zie ik in mijn eentje echt niet zitten, ik voel me al redelijk snel onveilig. Ik vrees dat dat in een vreemd land alleen maar erger is.

Ik zit nu te zoeken naar groepsreizen, maar vind 8 dagen wat te kort en 21 dagen wat te lang :')
De reizen die ik tot nu toe heb gevonden zijn allemaal inclusief vlucht, ik hoop iets te vinden exclusief, zodat ik al wat eerder heen kan. Dan heb ik ook een paar dagen om zelf te kiezen wat ik wil doen, en dan een paar dagen georganiseerd.

Punt is eerder dat je op moet letten met "lekker alleen de natuur in"
Bossen zijn daar niet de postzegeltjes die we in NL gewend zijn. Voor de rest is Zweden een prima land en als je Bokt een beetje uitknijpt, vindt je er een paar die in mooie gebieden wonen. Die kunnen je vast zinvolle tips geven.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:28

Ja, ik heb drie jaar geleden alleen geinterraild. Was fantastisch, zou het zo weer doen! Heb overal in hostels geslapen voor de aanspraak, en ook veel free walking tours gedaan waarbij je ook heel makkelijk contact maakt met andere reizigers. Aanrader!

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:40

Voor mij zit veiligheid hem in twee dingen. Aan de ene kant het niet lastig gevallen willen worden als vrouw alleen, en diefstal, dat soort zaken.
Maar ook alleen de natuur in is een risico. Als je valt en niet om hulp kan roepen om wat voor reden dan ook dan heb je een probleem. Of als je ziek wordt, of als je verdwaalt. Tuurlijk kan je met 2 personen ook verdwalen maar ik snap de terughoudend dus wel hierin.
Ik denk dat je echt een goed plan moet hebben als je alleen de natuur in gaat, dat je met iemand afspreekt dagelijks te bellen/appen bijv. en dan nog blijft het een risico.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:20


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:06

Temeraire schreef:
Voor mij zit veiligheid hem in twee dingen. Aan de ene kant het niet lastig gevallen willen worden als vrouw alleen, en diefstal, dat soort zaken.
Maar ook alleen de natuur in is een risico. Als je valt en niet om hulp kan roepen om wat voor reden dan ook dan heb je een probleem. Of als je ziek wordt, of als je verdwaalt. Tuurlijk kan je met 2 personen ook verdwalen maar ik snap de terughoudend dus wel hierin.
Ik denk dat je echt een goed plan moet hebben als je alleen de natuur in gaat, dat je met iemand afspreekt dagelijks te bellen/appen bijv. en dan nog blijft het een risico.
Ik denk dat je in Zweden dan wel een satelliettelefoon mee moet nemen, want de kans dat je ergens gaat lopen zonder bereik, lijkt me vrij aanzienlijk. :P

Independence: en als je contact opneemt met de organisatie om te vragen of je zelf je vlucht mag boeken of met de wandeltocht mee kan zonder vlucht? Ik denk dat er wel e.e.a. mogelijk zal zijn, dus gewoon vragen!

Ik zou zoiets ook niet snel in m'n eentje doen, tenzij je echt heel ervaren bent in hiken, bushcraft, navigeren etc. en dus materiaal bij je hebt als een kompas, satelliettelefoon.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:12

Dat is ook wat ik vooral bedoel met veiligheid hoor. Dat er iets gebeurd en je dan helemaal alleen bent. Dat heb ik hier al als ik naar het bos ga.
Ik ga na het weekend even contact opnemen met de reisorganisatie die ik had gevonden. En anders inderdaad via de sociale kanalen op zoek naar Nederlanders in zweden

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 00:22

Misschien ook een leuke tip: ervaringen boeken via AirBnb. Zo ben ik al gaan hiken, dolfijnspotten, Unesco erfgoed gaan bezichtigen tijdens een dagtocht, enz. Is leuk! Eigenlijk altijd georganiseerd door een local die de leuke plekjes en feiten weet.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:33

Bedankt voor de tip! Kende ik helemaal niet, maar ben super enthousiast nu *\o/*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:01

Alleen op vakantie is niet gek of raar of eng, hoogstens onwennig in het begin. Alleen... in tegenstelling tot alle enthousiaste reacties tot nu toe, zijn er ook mensen die het gewoon niet leuk vinden. Ik dus. Meerdere keren alleen op vakantie geweest, altijd alle dingen gedaan die ik wilde doen, maar ik vind het gewoon niet leuk alleen. Zodanig 'niet leuk', dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik liever niet op vakantie ga, dan alleen.
Enige manier om er achter te komen of jij het wel leuk vind, is het te doen. Dus gewoon lekker bedenken en gaan! Bevalt het niet, nou ja, dan weet je dat ook weer. Veel plezier alvast!

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:02

Zijn er hier die ook alleen op reis gaan terwijl ze in een relatie zitten?
Ben gewoon benieuwd

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:11

Wirobelgje schreef:
Zijn er hier die ook alleen op reis gaan terwijl ze in een relatie zitten?
Ben gewoon benieuwd

Ja, of erger (volgens sommigen): met iemand van het andere geslacht }>

Ik denk dat als dat niet mag, je je toch iets af moet vragen in je relatie.
Dat je het voor jezelf niet wil doen, is je eigen keuze.

@ Lalidan: Er is ook niks mis met het niet leuk vinden. Het is beleving en dat is voor iedereen anders.
Maar inderdaad, als je het doet, kom je erachter.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:45

Ik ben inmiddels 3x alleen op reis geweest, 2x met een georganiseerde groepsreis via sawadee (groep maximaal 12/13 mensen) en 1x te paard door de Sahara geweest met een klein groepje. De groepsreizen vond ik erg leuk, je hebt doorgaans best wat vrijheid om ook je eigen ding te kunnen doen. Wel neem ik altijd een eigen kamer zodat ik na hele dag samen op pad ook op mezelf kan zijn om weer even tot rust te komen.

In september ga ik voor het eerst echt alleen op reis, had ik spontaan zin in. Ivm corona deze keer in Europa, naar Madeira. De basis is een hotel en vanuit daar ga ik allerlei excursies boeken. Ik kan prima alleen vertoeven dat scheelt wel, het ligt er inderdaad net aan of dat bij je past. En het alleen eten vind ik geen probleem, niemand kent je en je ziet die mensen toch nooit meer. Wel neem ik graag een boek mee of m'n telefoon om wat omhanden te hebben.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:48

Wirobelgje schreef:
Zijn er hier die ook alleen op reis gaan terwijl ze in een relatie zitten?
Ben gewoon benieuwd


Ja ik. We doen 1 reis per jaar samen en ik ga nog eens alleen.
Waarom?

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:14

Wirobelgje schreef:
Zijn er hier die ook alleen op reis gaan terwijl ze in een relatie zitten?
Ben gewoon benieuwd



Ja ik. Mijn vriend wil niet op vakantie. Hij is er niet mee opgegroeid en wil elke nacht in zijn eigen bed. Nou scheelt het dat hij dan mooi voor de paarden zorgt als ik 1 x per jaar alleen op vakantie ga. Over 3 weken naar Griekenland

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:39

Lau07 schreef:
Ik heb besloten alleen naar IJsland te gaan. Ik heb een oproepje geplaatst op een subreddit voor reizen naar IJsland en ik heb zoveel reacties gekregen dat ik elke dag wel met iemand anders zou kunnen afspreken haha.
Groepsreizen zijn een goede optie, maar vond ik nu met corona toch een beetje risicovol.

Ik ga maandag. 3e keer IJsland en elke keer alleen. Ik heb een auto met tent gehuurd en ga lekker toeren en kijken waar de weg mij brengt. Heerlijk! Mocht je vragen hebben stuur gerust een pb.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:25

Ik ben begonnen met het plannen van mijn reis naar Zweden, maar vind dat best moeilijk. Ik heb geen reiservaring in principe. Ik twijfel of ik met de trein ga of zelf met de auto. Voordeel van de trein is dat je makkelijker lange afstanden aflegt. Voordeel van de auto is dat je meer vrijheid hebt.
Het liefst gaat mijn reis ook helemaal naar Zweeds Lapland, en dan zou trein het handigst zijn denk ik. Maar ik heb met iemand gesproken die al 30 jaar naar Zweden gaat, hij is altijd in zuid Zweden gebleven en daar is ook al genoeg moois te beleven.

Verder ben ik er nog niet over uit hoe ik het met overnachten wil doen. Ik wil het niet al te duur maken, maar wil ook niet heel primitief. Bovendien denk ik dat de temperaturen in oktober in Zweden al redelijk dalen. Ik denk dus vooral airbnb. Daar heb ik ook geen ervaring mee, is het te doen om dat last minute te boeken, of zou ik dat beter vooraf kunnen doen?

En dan nog een vraag voor de mensen die in Zweden zijn geweest: wat zijn de echte aanraders?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:39

Independence schreef:
Ik ben begonnen met het plannen van mijn reis naar Zweden, maar vind dat best moeilijk. Ik heb geen reiservaring in principe. Ik twijfel of ik met de trein ga of zelf met de auto. Voordeel van de trein is dat je makkelijker lange afstanden aflegt. Voordeel van de auto is dat je meer vrijheid hebt.
Het liefst gaat mijn reis ook helemaal naar Zweeds Lapland, en dan zou trein het handigst zijn denk ik. Maar ik heb met iemand gesproken die al 30 jaar naar Zweden gaat, hij is altijd in zuid Zweden gebleven en daar is ook al genoeg moois te beleven.

Verder ben ik er nog niet over uit hoe ik het met overnachten wil doen. Ik wil het niet al te duur maken, maar wil ook niet heel primitief. Bovendien denk ik dat de temperaturen in oktober in Zweden al redelijk dalen. Ik denk dus vooral airbnb. Daar heb ik ook geen ervaring mee, is het te doen om dat last minute te boeken, of zou ik dat beter vooraf kunnen doen?

En dan nog een vraag voor de mensen die in Zweden zijn geweest: wat zijn de echte aanraders?

Met Zweden nog geen ervaring (ik mocht met de huurauto niet naar Zweden vanuit Denemarken :oo ) maar algemeen: hanteer KISS als je zo de eerste keer alleen gaat.

Mijn eerste serieuze trip naar het buitenland (GB) in m'n uppie heb ik ook zo ingestoken. Vanuit thuis een plek geboekt waar ik enkele dagen wilde blijven. Vervolgens de boot geboekt zodanig dat ik twee reisdagen had om die bestemming te bereiken. Ik ging bewust met de auto en kampeerspullen, zodat ik flexibel was en relatief veel mee kon nemen (serieuze 4x4).
Dat ging erg simpel (buiten het hoogseizoen) dus ik heb de rest niet geboekt maar op de bonnefooi m'n trip gemaakt en geslapen waar het me uit kwam.

Mijn advies zou dus zijn om niet te ambitieus te zijn, naar zuid-Zweden te gaan en de auto te nemen.

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:43

Wirobelgje schreef:
Zijn er hier die ook alleen op reis gaan terwijl ze in een relatie zitten?
Ben gewoon benieuwd

Ja hier ook. Ik vind het ook erg fijn om met hem op vakantie te gaan, maar mijn solo vakanties zijn echt mijn '100% alleen zijn en met niemand praten als ik geen zin heb en doen wat ik wil en tot rust komen-momentjes'. En mijn vriend is niet zo fan van het van hot naar her gaan en last minute hostels boeken, wat ik wel doe als ik alleen op vakantie ben.

Hij vindt het altijd spannend als ik alleen weg ga (bezorgdheid dat er iets gebeurt), maar hij gunt het me helemaal en vindt het fijn voor me als ik alleen op vakantie ga.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:53

Met de auto is makkelijk maar trek je ook je plan als er iets gebeurt? Platte band of storing? Heb je goede pechbijstand?

Als je lange einden gaat rijden: altijd in de ochtend doen en mikken om in de vroege namiddag ten laatste aan te komen. Als er wat voorvalt heb je dan nog de hele dag dat scheelt echt.

Ligt er al sneeuw dan en durf je daar op rijden?

Trein is natuurlijk ook een stuk ontzorgd. Ik vind zelf auto heerlijk maar zou in bepaalde landen liever niet de auto mee hebben. In Zweden zou ik hem wel pakken denk ik, zeker als ik ga kamperen.

Airbnb boek ik zelf liever op voorhand. Ik ben uren bezig met de mooiste plekjes uitzoeken. Wel boek ik vaak met gratis annuleren (bij AirBnB betaal je altijd wel iets). Daarom werk ik liever met booking of hostelworld.

Wil ik de planning ter plaatse toch omgooien kan dat met gratis annuleren vaak nog. Maar ik heb het graag allemaal gepland zodat ik op reis niet uren zit te twijfelen wat ik ga doen.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:30

poes schreef:
Met de auto is makkelijk maar trek je ook je plan als er iets gebeurt? Platte band of storing? Heb je goede pechbijstand?

Als je lange einden gaat rijden: altijd in de ochtend doen en mikken om in de vroege namiddag ten laatste aan te komen. Als er wat voorvalt heb je dan nog de hele dag dat scheelt echt.

Ligt er al sneeuw dan en durf je daar op rijden?

Trein is natuurlijk ook een stuk ontzorgd. Ik vind zelf auto heerlijk maar zou in bepaalde landen liever niet de auto mee hebben. In Zweden zou ik hem wel pakken denk ik, zeker als ik ga kamperen.

Airbnb boek ik zelf liever op voorhand. Ik ben uren bezig met de mooiste plekjes uitzoeken. Wel boek ik vaak met gratis annuleren (bij AirBnB betaal je altijd wel iets). Daarom werk ik liever met booking of hostelworld.

Wil ik de planning ter plaatse toch omgooien kan dat met gratis annuleren vaak nog. Maar ik heb het graag allemaal gepland zodat ik op reis niet uren zit te twijfelen wat ik ga doen.

Maar als je uren thuis bezig bent, mis je toch de echt bijzondere plekken.

Ooit een B&B gevonden, bleek bij aankomst een grote ruïne want werd grofstoffelijk verbouwd.
Ik kon daar ook LPG tanken (in die tijd was dat een beetje zoeken) dus bij de pomphouder een balletje opgegooid.
Pakt ze een stuk papier, tekent daar een lijn op waar niemand iets van maakt, tenzij je weet waar het over gaat. Ga hier links en volg de weg. In het dorp moet je bij de herberg zijn. Let erop dat en wel een 5-tal mijl rijden is.
Komen we in een 16-eeuwse dorpsherberg terecht; helemaal tip-top opgeknapt, geweldige keuken, en voor een spotprijs. Nergens te vinden op internet!

Of die keer in November, aan de verkeerde westkant van het peak-district. Daar woont geen hond en dus ook geen B&B's. Komen we in een dorpje met een hotel. Praten met enkele bewoners; nee, B&B is lastig in deze omgeving, wellicht het hotel maar veel meer is hier niet.
Bij het hotel gevraagd, nee, vol geboekt, helaas. Zit er een vrouw aan de bar: looking for place to sleep? Wacht even... pakt haar telefoon, belt; ja, met mij... ik hoorde dat jullie een annulering hadden?.... Ja, twee mensen..... eten, geen punt?.... OK, ik stuur ze; zijn Nederlanders, dan weet je dat ik ze gestuurd heb.....

We kregen een vage beschrijving die niet te missen zou zijn en 10 min later stonden we bij een gigantisch kasteel waar we warm onthaalt werden, een giga-kamer kregen, uitstekend eten en dat alles voor net aan 100 pond per kamer......

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:56

Ja allee vooruit wij slapen nooit ergens bijzonder en missen de bijzondere plekken :D het zal wel. Om moe van te worden van die mensen die altijd commentaar hebben op hoe een ander reist.