Alleen op vakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:37

Herfstblad schreef:
Wat leuk Roosjenat! Ik denk dat je speciale kleding moet kopen? Geen idee eigenlijk! Sowieso thermokleding zou ik halen. Heb je al leuke dingen op de planning.

Heel stom misschien, maar na -voor mijn gevoel- mijn mislukte - vakantie alleen begint het toch wel weer te kriebelen! Wat ik vooral merk is dat ik weinig mensen (gelijkgestemden) in mijn omgeving heb. Iedereen zegt "goh, ga je alleen? joh, wat knap! Ik zou het nooit doen.." en dat geeft ook niks, iedereen is anders! Maar nooit zegt iemand "Oh, leuk! Ik ben dit jaar alleen naar daar en daar geweest." Heel eerlijk, dat maakt mij onzeker. Een beetje alsof het raar en zielig is. Alsof ik geen sociaal leven heb en op mijn 30e maar alleen ben zonder huisje, boompje, beestje. Ik weet dat dat niet klopt en het enkel mijn onzekerheid is. Daarom ben ik op social media opzoek gegaan naar groepen voor solo reizigers. Gewoon om verhalen te lezen, misschien wat te kletsen. Ik hoop dat ik daardoor nog een keer de stap durf te wagen.

Om toch iets te willen doen zat ik te denken om een weekend te wandelen ergens. Op hooguit 1,5 uur rijden en dan 1 nacht slapen. Ik hou van wandelen en natuur! Vooral de Veluwe vind ik erg leuk! :)


Je bent zeker niet de enige hoor! ik ben 31 en ga zeer regelmatig alleen op reis. Van stedentrips tot een roadtrip en nu ben ik al zon 2,5 maand in Zuid-Amerika. Nog 2,5 te gaan en dan naar Zuid-Afrika :)

Moet wel zeggen dat er in mijn omgeving ook weinig andere zijn die alleen reizen. Wel veel die wel zouden willen maar niet durven. En daarom dus nooit op vakantie gaan. Iedereen vind het onwijs knap, maar ik vind er zelf niks knaps of spannend aan.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:43

roosjenat schreef:
Ga volgende week maar even een rondje Decathlon doen. Bedankt voor de tips!

Herfstblad, dat merk ik hier in mijn omgeving ook hoor. Maar ik trek mij er niks van aan, wil graag wat van de wereld zien en als ik moet wachten tot ik iemand heb die mee wilt kan ik nog wel even wachten.. Heel toevallig afgelopen november wel met mijn collega/goede vriend naar Dubai geweest, was erg gezellig maar zou het niet snel weer doen. Miste soms toch wel een beetje mijn vrijheid :o

Qua planning heb ik de huskytocht, sneeuwscootertocht, rendiersafari en langlaufen erop staan. Wil eingelijk ook graag skiën maar dan zal dat al via een les moeten zijn want dat heb ik nog nooit gedaan.

Roosch, lekker zeg! Lijkt mij heerlijk. <3


Ja ik moet mij er ook niks van aantrekken.

Ik heb er niet zo heel veel moeite mee eigenlijk om samen met iemand iets te doen. Ik bedoel als iemand aangeeft ik wil graag naar dat museum, en jij liever op het strand ligt dan vind ik het geen probleem om bijvoorbeeld in de ochtend mee te gaan naar het museum en in de middag naar het strand. Dat je met elkaar overlegt en rekening houd. Persoonlijk vind ik dat niet z'n grote opgave.

Wel zou ik moeite hebben met iemannd die bijvoorbeeld altijd klaagt, of een heel ander ritme heeft. Alleen maar wil uitslapen tot in de middag of juist om 6u elke ochtend op staan. Of dat je niet eens bent over het budget.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:17

Roosjenat, veel plezier!!! Ik mag ook over 2weken naar Lapland :D
Ik ben er nu twee keer eerder geweest en tot -25 graden gehad. Ik vond het prima te doen, niet te vergelijken met koud weer hier.

Via Voigt kregen wij sneeuwlaarzen, warme overall,wanten en wollen sokken. Dat was prima.
Zelf thermokleding, dunne Handschoenen voor onder de wanten, fleecevest/warme trui, m'n winterjas en skibroek meegenomen. Verder was ik erg blij met m'n thermofles, lekker warme thee mee tijdens de activiteiten.

Herfstblad, je bent zeker niet de enige!
Ik ken zo veel mensen die alleen op vakantie of met groepsreizen mee zijn geweest. Ligt er maar net aan aan welke groep je het vraagt denk ik.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:21

Ik ken ook niet zoveel mensen in mijn omgeving die alleen reizen, bijna iedereen is gesettled. Maar online kom ik daarentegen wel heel veel tegen :D Gezelschap vind ik prima, maar vind het zo zonde van mijn tijd om de halve tijd iets te doen wat eigenlijk niet op mijn wishlist staat omdat iemand anders dat zo nodig moet doen.. dus liever alleen of met mensen die precies dezelfde smaak hebben :')

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:23

Ik ga regelmatig een weekje alleen op pad omdat m'n vent geen ambities heeft om bij te tanken aan een mooi strand. Ik heb die ambitie wel. :')

Andersoortige reizen zoals Lapland en hopelijk dit jaar Canada doen we wel samen, maar toen we vorig jaar op Cyprus waren kwam ik tot de conclusie dat die jongen echt altijd wat moet doen. Terwijl ik het echt lekker vind om zo nu en dan eens op een strandbedje in een boek te duiken met de zon op m'n kop.

Ik ken ook weinig mensen die alleen reizen inderdaad. M'n conclusie is dat als je afwijkt van de norm je een rariteitenkabinet bent. Ik op meerdere fronten, ik wil ook al geen koters. :')

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:36

Wat leuk Kosseh! Toevallig :D Welke plaats ga jij heen?

Thermofles is een goede, die neem ik ook mee. Wat hadden jullie aan qua schoeisel? Heb zelf geen snowboots (die leen ik van de organisatie daar)dus dacht aan wandelschoenen? Is vooral voor op de 2 reisdagen en als ik daar naar de supermarkt ga (50 meter verderop)

Haha herkenbaar Roosch! Ik vind het ook heerlijk om eventjes niks te doen.

Roosch

Berichten: 36662
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:38

Ik heb toen een paar snowboots gekocht via Vinted. M'n vriend heeft de hele tijd rondgewandeld op zn sneakers. Heb je geen stevig soort schoen thuis? Dan zou ik die voor die momenten gewoon gebruiken.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:48

Roosch, in m'n eentje naar de zon ook vaak naar gekeken. Zie alleen zo veel problemen dan, meer dan op een actieve (kampeer) vakantie.
M'n grootste vraag is altijd hoe smeer ik m'n rug in, ik vebrand nog al snel..

Roosjenat, wandelschoenen zijn prima. Heb ik ook veel op gelopen naar het restaurant en andere kleine stukjes. M'n vader heeft er de hele week op gelopen.

Ik ga dit keer naar Äkäslompolo, vlieg op Kittilä.
M'n eerste keer was naar Ruka, zo leuk daar!

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:26

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Ik zou graag in april of mei een weekendje alleen op pad gaan naar een leuke stad in Europa. Omdat ik nog nooit alleen weggeweest ben, lijkt het me fijn om niet te ver van huis te gaan :')

Ik ben van plan om met de auto te gaan en zoek dan iets binnen een straal van 4 a 5 uur vanaf Leeuwarden. Dan kom je in België of Noord/West-Duitsland. En misschien zelfs net in Luxemburg of het zuiden van Denemarken.

Wie heeft een aanrader? :D

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:54

Dieuwke_ schreef:
Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Ik zou graag in april of mei een weekendje alleen op pad gaan naar een leuke stad in Europa. Omdat ik nog nooit alleen weggeweest ben, lijkt het me fijn om niet te ver van huis te gaan :')

Ik ben van plan om met de auto te gaan en zoek dan iets binnen een straal van 4 a 5 uur vanaf Leeuwarden. Dan kom je in België of Noord/West-Duitsland. En misschien zelfs net in Luxemburg of het zuiden van Denemarken.

Wie heeft een aanrader? :D

Hamburg? Hannover? Redt je ruim in 5 uur :j

Denemarken is wat optimistisch in 5uur maar met iets meer tijd lukt het wel.
Of je combineert Sylt en Romo? Dat is wel aan te rijden in 5 uur. Al zou ik dan iets meer dan een weekend doen.

Andere kant op: met de boot en dan naar York? In Hull op de tweede rotonde rechts (in plaats van links achter de meute aan) :D
York is heel compact, overzichtelijk en veel historie mede vanwege de Vikingen. Links rijden went snel.
Laatst bijgewerkt door ikke op 08-01-24 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:56

Denk dat Kopenhagen iets verder is maar is wel een erg leuke stad en vond dat als vrouw alleen ook prima te doen!

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:00

Eloya schreef:
Denk dat Kopenhagen iets verder is maar is wel een erg leuke stad en vond dat als vrouw alleen ook prima te doen!

Ja, Kopenhagen is verder, dat zou ik voor een weekend niet met de auto doen (al kost vliegen uiteindelijk net zoveel tijd) maar absoluut een leuke stad! Zeker een keer naar toe gaan :j

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:07

Dieuwke_ schreef:
Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Ik zou graag in april of mei een weekendje alleen op pad gaan naar een leuke stad in Europa. Omdat ik nog nooit alleen weggeweest ben, lijkt het me fijn om niet te ver van huis te gaan :')

Ik ben van plan om met de auto te gaan en zoek dan iets binnen een straal van 4 a 5 uur vanaf Leeuwarden. Dan kom je in België of Noord/West-Duitsland. En misschien zelfs net in Luxemburg of het zuiden van Denemarken.

Wie heeft een aanrader? :D

Berlijn!

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:11

Je zou naar Årebrå of Ribe in Denemarken kunnen gaan. Is wel meer richting de 6 uur rijden, een dagje meer zou dan wel leuk zijn. Beide hele leuke steden en vooral Ribe is enorm historisch!

Gent, Brussel of Antwerpen is wel wat bereikbaarder.

Met Duitse steden heb ik persoonlijk niet zoveel, behalve Dresden en Berlijn, maar dat is iets te ver. Ze zeggen dat Bremen heel mooi is, ik ben daar zelf alleen een keer gestrand op het station en daar lopen zeer rare en lugubere mensen rond (is inmiddels door meerdere Duitsers bevestigd :') Een dronken vrouw begon tegen me te schreeuwen en ik werd 2x uitgecheckt en gevolgd om te overvallen of wat dan ook). Dus voel ook niet de behoefte om daar weer eens heen te gaan.
In Hamburg ben ik ook op klaarlichte dag, tussen de mensen, lastig gevallen door een groep dronken mannen.
Niet om je angst aan te jagen, ga vooral alleen op pad, het is heerlijk en fantastisch en bovenstaande waren ook wel gelijk mijn negatieve hoogtepunten die ik prima overleefd heb tegenover duizenden goede ervaringen in binnen- en buitenland. In Duitsland lopen gewoon best wat rare snuiters rond in de grote steden (is mijn indruk).

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:18

Bremen is leuk! Op het station heb ik me nooit onveilig gevoeld, maar ja: op, rond en voor het station hangen wel bijzondere types rond. Bremen is een erg arme stad met alle sociale problematiek van dien en dat zie je goed. In de binnenstad merk je dat niet meer, vind ik. Maar ik kom er heel vaak dus misschien ben ik er simpelweg aan gewend. En eerlijk, Bremen zou niet mijn eerste keus zijn voor TS. Dan is Hamburg wel het leukere broertje van Bremen denk ik.

Of over een andere boeg: al eens aan Antwerpen gedacht?

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:16

Wat een leuke reacties allemaal, bedankt! :D

Ikke: Hamburg en Hannover had ik ook op mijn lijstje staan, goed te bereizen met de auto vanaf hier. Denemarken is inderdaad heel optimistisch, misschien moet ik die even parkeren voor als er iets meer tijd beschikbaar is. En de oversteek naar Engeland is ook een goede tip, daar had ik zo snel niet bij stil gestaan. York schrijf ik ook op, bedankt!

Eloya: Kopenhagen lijkt me een prachtige stad inderdaad. Misschien iets voor najaar om meer tijd uit te trekken.

Purny: Berlijn staat er ook op! Wel iets verder, maar misschien kan ik donderdagavond vertrekken en maandagochtend terug. Dan heb ik wel 3 volle dagen om de stad te bekijken.

Suliko: Gent, Brussel en Antwerpen had ik ook opgeschreven. Alle 3 nog nooit geweest, dus zeker het onderzoeken waard. En Årebrå of Ribe ken ik niet, ga ik opzoeken :D

Leeslampje: Bremen had ik ook opgeschreven maar die kwam op Google ook niet echt naar boven als top citytrip. Dus misschien laat ik die eerst maar, ik denk dat je gelijk hebt met leukere opties

Voor nu dus:
- Antwerpen
- Gent
- Brussel
- Hamburg
- Hanover
- Eventueel oversteek naar York
- Brugge?

Ik ga me verdiepen in jullie voorstellen, harstikke bedankt!

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:19

Brugge en Keulen vond/vind ik ook heel leuke steden. Die kunnen er prima bij op je lijstje.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:18

Brugge is ook zeker leuk!
Ben ik 3 dagen geweest met mijn vader. Aanrader ook.

Qua hotel kan ik hotel Blabla aanraden. Mooie locatie in de stad en schattig klein.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:50

Ik heb vanmorgen alleen Dubai geboekt.
16 tot en met 22 mei.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:03

Wat leuk Purny! Met Emirates of toch een andere maatschappij gekozen?

Hier nog 3 nachtjes slapen en dan naar Lapland. Wel jammer dat het zo'n vroege vlucht is, wekker gaat om 1 uur. Heb er wel onwijs zin in *\o/*

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:38

Hallo!
Ik meld me ook

Heb voor augustus een midweek Ebbs Oostenrijk geboekt.
Duurt nog een hele poos voordat het zover is, en er kan uiteraard nog van alles gebeuren, maar ga er vanuit dat ik er alleen heen ga.

Wordt een reisje van 950 km, Friesland tot Walchsee.
Waarschijnlijk in 2 keer, zondags een gedeelte en dan de maandag de rest.
Terugreis zie dan wel hoe dat gaat.

Het spannendste vindt ik mijn auto, heb een C1 van 17 jaar oud.
Doet het nog prima maar ik zie uiteraard beren op de weg :')

Lees graag mee over jullie ervaringen en de mooie reizen die jullie beleven!

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:28

roosjenat schreef:
Wat leuk Purny! Met Emirates of toch een andere maatschappij gekozen?

Hier nog 3 nachtjes slapen en dan naar Lapland. Wel jammer dat het zo'n vroege vlucht is, wekker gaat om 1 uur. Heb er wel onwijs zin in *\o/*

Emirates. Anders ga ik niet :')
2 keer de A380.
Als je het doet, moet je het goed doen toch.
Zit half pension, dus hoef alleen te kijken voor lunch ergens.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:48

Woestein schreef:
Hallo!
Ik meld me ook

Heb voor augustus een midweek Ebbs Oostenrijk geboekt.
Duurt nog een hele poos voordat het zover is, en er kan uiteraard nog van alles gebeuren, maar ga er vanuit dat ik er alleen heen ga.

Wordt een reisje van 950 km, Friesland tot Walchsee.
Waarschijnlijk in 2 keer, zondags een gedeelte en dan de maandag de rest.
Terugreis zie dan wel hoe dat gaat.

Het spannendste vindt ik mijn auto, heb een C1 van 17 jaar oud.
Doet het nog prima maar ik zie uiteraard beren op de weg :')

Lees graag mee over jullie ervaringen en de mooie reizen die jullie beleven!


Wij zijn in een weekend (donderdag-vrijdag nacht vertrokken en maandag avond weer thuis) probleemloos naar Italië geweest met een 25 jarige auto. De leeftijd zegt niet alles :D
Heb je wel ANWB? Mócht het nodig zijn, dan ben je niet gestrand met torenhoge uitgaven.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:02

purny schreef:
roosjenat schreef:
Wat leuk Purny! Met Emirates of toch een andere maatschappij gekozen?

Hier nog 3 nachtjes slapen en dan naar Lapland. Wel jammer dat het zo'n vroege vlucht is, wekker gaat om 1 uur. Heb er wel onwijs zin in *\o/*

Emirates. Anders ga ik niet :')
2 keer de A380.
Als je het doet, moet je het goed doen toch.
Zit half pension, dus hoef alleen te kijken voor lunch ergens.



Haha helemaal mee eens. Gaat een mooie ervaring worden :)

Oostenrijk is ook mooi Woestein! Als je eerste keer zo ver alleen met de auto is, is een tussenstop een fijn idee.

Gaat vast goed komen met de auto :D

Ik denk dat ik ergens dit jaar ook nog even richting Oostenrijk/Zwitserland ga. Vorig jaar helaas veel regen (in april) dus niet van de mooie natuur kunnen genieten. Goede reden om nog eens te gaan.

Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:13

Wij gaan altijd met oude auto's overal heen (dus ook naar Oostenrijk), en die zijn nog een stuk ouder dan die van jou, Woestijn. Dus dat moet lukken :D ANWB is natuurlijk altijd handig, of je nu een nieuwe of oude auto hebt :j