Alleen op vakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:00

Kosseh, ik herken het hoor, ik vind alleen op vakantie ook niet fantastisch, voor mij moet er toch ook iets van invulling zijn en gezelschap. Daarom boek in nooit in mijn eentje een pakketreis, maar eerder een groepsreis of singlereis. Laatst wel in mijn eentje een week all-inclusive gezeten (wilde naar de zon in de winter), was op zich prima want genoeg sportvermaak, maar toch vond ik het maar saai zo alleen.

Dit jaar heb ik iets totaal anders geboekt dan wat ik normaal doe, namelijk een actieve vakantie :D

Ik ga naar Kos een week op een basic Yoga retreat ('s ochtends en 's avonds yoga en eten, overdag je eigen invulling). Toch een soort groepsreis, want je komt terplekke in een groep terecht met wie je op pad kan. En de week erna heb ik een Fitness retreat geboekt (meerdere keren per dag sporten, een dag hiken, een dag mountainbiken en een dag excursie, inclusief eten). Ook hier geldt weer hetzelfde dat ik in een groep terecht kom. De vlucht heb ik los geboekt en zij regelen de transfers.
Echt, er ging een wereld voor me open toen ik ging zoeken op retreat vakanties. Die heb je in allerlei soorten en maten. Van volledig ingevuld met persoonlijke ontwikkeling tot relaxed en sportief.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:18

Ik ben net weer terug van een aantal dagen Griekenland, en hoewel het me verleden jaar prima bevallen was, had ik er nu toch weer wat moeite mee. Kwam ook omdat de omstandigheden niet optimaal waren. (als in: locaties bij het strand om te eten). Dus volgende keer ga ik daar wel weer op letten. Ik vind ‘s avonds alleen uit eten ook niet chill en daarom lunch ik uitgebreid tussen de middag. Dat is toch anders op de een of andere manier.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:11

Ik ben afgelopen reis nog een twee sterren equivalent gaan eten alleen :D ik had er juist liever niemand bij haha

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:38

Hier in Nederland vind ik alleen eten helemaal niets. Ja even een broodje voor lunch ergens.
Maar in het buitenland boeit het me dan weer totaal niet.
Vooral bv Amerika eten zoveel mensen alleen.
En zo wel meer landen waar buiten de deur eten dagelijkse kost is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:06

Ik vind dat altijd best raar dat alleen iets doen zo taboe is?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:10

Vooral in Nederland dus.
Want in andere landen merk ik er minder van.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:14

Voor mezelf merk ik daar nooit wat van maar voor veel mensen is het wel echt een ding.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:07

Nou, in Griekenland is het ook niet echt gebruikelijk. En dat maakt het wel lastig vind ik.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:38

poes schreef:
Ik vind dat altijd best raar dat alleen iets doen zo taboe is?

Alleen met iemand van het andere geslacht, die niet je partner is, op reis gaan is nog meer "fout"

En beide is jammer dat daar zo bekrompen over gedacht wordt.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:48

Gaat interresant worden dan....



Ik ga binnenkort beginnen aan een reis alleen, en dat wordt ofwel een week of 5 ofwel meer dan een halfjaar (reizend leven)

Ben vrouw
Ben alleen

En ik weet nu al dat een vriend waar ik géén relatie mee heb af en toe een dag of wat meegaat.

Omdat hij zelf om verschillende redenen eigenlijk nauwelijks op vakantie kan, en omdat ik af en toe hondenoppas kan gebruiken als ik eens ergens heen wil waar mijn hond niet welkom is.


Ik verbreek blijkbaar weer de nodige standaardnormen met mijn plan :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:10

Niets van aantrekken. Ik heb ook al met vrienden gereisd. Zolang ik en mijn man het prima vinden niets aan de hand toch.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:28

Ik vind het juist heerlijk alleen. Maar dat heeft er denk ik mee te maken dat ik thuis nooit alleen ben en daar echt behoefte aan heb.
Eigen zaak aan huis. En 9 paarden aan huis en me schoonmoeder van 90 in huis. En 4 x per dag thuiszorg over de vloer.
Er is altijd iemand. En ik moet de hele dag wel iets. Niet van 9-5 en dan hop thuis rust.

Dus als ik dat 1 x per jaar 11 dgn me laat verwennen in een luxe hotel in Griekenland dan kom ik echt bij. Ik praat wel makelijk tegen mensen aan dat scheelt

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:57

ikke schreef:
poes schreef:
Ik vind dat altijd best raar dat alleen iets doen zo taboe is?

Alleen met iemand van het andere geslacht, die niet je partner is, op reis gaan is nog meer "fout"

En beide is jammer dat daar zo bekrompen over gedacht wordt.


Ja en nee, ik ben nu meerdere keren samen met een vriend op vakantie geweest. We hebben eigenlijk nooit rare blikken oid gekregen. Slapen deden we gewoon in een gemengde slaapzaal in een hostel, dus was het voor mijn christelijke ouders ook oké. Onze omgeving heeft wel een hele tijd gedacht dat we een stel waren/gingen worden. Wij wisten dat dat niet zou gebeuren en als iemand het vroeg waren we daar ook duidelijk over.

Ik denk wel dat veel mensen aannames doen hierover. Maar dat is makkelijk te negeren. Dus door gewoon schijt te hebben konden wij leuke vakanties samen doen.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:47

Femek2902 schreef:
ikke schreef:
Alleen met iemand van het andere geslacht, die niet je partner is, op reis gaan is nog meer "fout"

En beide is jammer dat daar zo bekrompen over gedacht wordt.


Ja en nee, ik ben nu meerdere keren samen met een vriend op vakantie geweest. We hebben eigenlijk nooit rare blikken oid gekregen. Slapen deden we gewoon in een gemengde slaapzaal in een hostel, dus was het voor mijn christelijke ouders ook oké. Onze omgeving heeft wel een hele tijd gedacht dat we een stel waren/gingen worden. Wij wisten dat dat niet zou gebeuren en als iemand het vroeg waren we daar ook duidelijk over.

Ik denk wel dat veel mensen aannames doen hierover. Maar dat is makkelijk te negeren. Dus door gewoon schijt te hebben konden wij leuke vakanties samen doen.

Onderweg is het geen punt maar weleens collega's gehad die daar bijzonder op reageerden dat ik met iemand op reis ging en mijn partner thuis bleef.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 23:23

Ow ja, ikke, dat heb ik ook zeker wel gehad. Alleen zijn wij beiden single, dus dan denken mensen gewoon dat je stiekem toch een relatie hebt.. Lekker laten denken

Ik ga 13 juli voor het eerst echt alleen op pad, en ik merk dat ik stiekem toch een beetje zenuwachtig begin te worden.. Ik heb al wel een route gemaakt met de trein, maar ga verder niets vastleggen qua overnachtingen. Hopelijk vind ik elke dag een goede plek om te slapen en leuke mensen om mee te praten. Het komt vast goed, maar het is toch spannend

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 23:54

Alleen dingen ondernemen geeft voor mij ook nog wel een soort kick. Ook los van vakantie. Alleen wandelen, een dagje weg. Het blijft toch een soort ding bij mensen. Dan krijg je de vraag 'ga je dan alleen?' alsof het toch iets geks is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 00:24

Ik ben sowieso geen persoon die binnen de hokjes past dus ik trek me dat echt niet aan. Ik ben hier niet om leuk of normaal gevonden te worden.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:31

Goede instelling, poes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:44

poes schreef:
Ik ben sowieso geen persoon die binnen de hokjes past dus ik trek me dat echt niet aan. Ik ben hier niet om leuk of normaal gevonden te worden.
Same, ik ben er om het leuk te hebben. :D

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:38

Stil hier, iedereen al terug?

Ik ga over 17 dagen.
Ben nu nog herstellende van Corona. Kreeg ik zo op de valreep voor mijn vakantie nog ff. Pppfffff.
Maar goed je kan het maar gehad hebben.
Nog meer een reden dat ik toe ben aan vakantie

purny

Berichten: 27499
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:46

Ik ga 28 oktober een weekendje naar Berlijn

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:53

Ik ga het wat groter aanpakken :D

Afgelopen zomer in mijn eentje met camper naar Zweden geweest (en Denemarken/Noord Duitsland)
Kleine 4 weken op pad geweest.


Dat beviel wel.

Ik ben nu alles aan het klaarmaken om een jaartje te gaan reizen :D

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:01

Leuk topic! :)
Ik ben net terug van een week alleen door Zweden reizen met huurauto. Dat beviel prima.
Hoewel ik met anderen op vakantie ook gezellig vind.

In verleden heb ik veel door de VS en Canada alleen gereisd. Toen bijna altijd in hostels daar kwam je altijd wel weer mensen tegen als je een dagje iets samen wilde doen.
Het voordeel van Zweden vond ik dat het wandelen alleen makkelijker ging en ik kwam ook best veel mensen tegen die ook alleen op pad waren. In gebied met veel beren werd dat in Noord Amerika nog wel eens afgeraden.

Ik ga ook vaak met mijn paard alleen op pad. Dat vinden mensen dat ook best apart terwijl ik dat heerlijk vind. In mei nog een trektocht van een aantal dagen gedaan. Toen kreeg ik ook best veel commentaar dat ik alleen was. Ik vind met paard trouwens niet alleen :') :+

jojoleinee

Berichten: 2665
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:20

Ik ben in juli een weekend "alleen" naar de camping geweest om daar te wandelen. Telt dit ook? :')
Afbeelding

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Alleen op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:12

Wat leuk dat je katten mee gingen.

Ik ben net terug gekomen van een weekje in Krakau en zit nu weet in Keulen. Heerlijk om alleen te gaan en met niemand rekening te houden.