Mooiste plekjes van Nederland

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anca

Berichten: 1807
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:18

Ja in de omgeving van het lauwersmeer kun je heerlijk wandelen. Dagje schiermonnikoog is dan ook aan tecraden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41834
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:17

Ik heb jaren in Zeeuws-Vlaanderen gewoond, ik nam gasten altijd mee voor een strandwandeling, lunchen in het strandpaviljoen en dan door naar Groede Podium, waar je de bunkers uit WOII kunt bekijken, sommige kun je ook van binnen zien. De bunkers waren onderdeel van de Atlantikwall. Tevens lopen er herten, geiten, schapen, e.d. en kun je via de polders naar het dorpje Groede lopen, daar is o.a. een straatje met oude ambachten, een enorm gezellig plein met terrasjes en eettentjes.

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:22

brudoe schreef:
Wij gaan een nachtje naar Heijningen, vlakbij Willemstad. Op de zondag een boot gehuurd in Drimmelen. Mocht iemand nog tips hebben om te eten of plekjes die we niet mogen missen, hoor ik het graag!


Eten bij Frascati in Willemstad (allerlei kleine hapjes all you can eat maar echt goede kwaliteit), of bij Bellevue.

Als je op zoek bent naar natuur het eiland Tiengemeten, daar is ook een natuurcentrum en je kunt er lunchen.

Wij wonen in Numansdorp, dat is ook vlakbij. Daar kun je geweldig tapas eten bij Aqui (wel alleen binnen en snel vol).

Marie111
Berichten: 4685
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:18

Sky_As schreef:
Matheno schreef:
Urk is een heel leuk dorp. Het voormalig eiland is 1000 jaar oud en heeft een hele rijke geschiedenis. Veel cultuur te bezichtigen en er hangt een hele leuke sfeer. De mensen zijn erg gastvrij. De haven is erg gezellig met verschillende café's en restaurants (zowel goedkopere als een kleinschalig restaurant met een michelin ster) waar je op elk terras ook een adembenemend uitzicht hebt over het IJsselmeer en de zonsondergang.

Het oude centrum heeft veel leuke lokale winkeltjes, en het nieuwe centrum heeft wat grotere winkels.

Deze foto is genomen vanaf het terras van een van de café's.

[ [url=m/CRpRGL.png]Afbeelding[/url] ]

Hier zijn verschillende (culturele) activiteiten te vinden:
https://www.touristinfourk.nl/wat-te-do ... -workshops

Het bovengenoemde waterloopbos in Marknesse is op een minuut of 20 afstand met de auto.


Dat is misschien ook wel leuk, en misschien wel te combineren met 1 van de eerder genoemde dingen (bijv. op de heen of terugweg naar Ameland).... Bedankt.

iedereen trouwens, want ik neem alles mee (ik heb maar een weekje vakantie, maar misschien kom ik nog wel leuke plekjes tegen mochten we een keer een vrij weekend hebben)


Ook leuk is om dan de zandsculpturenroute te lopen in het Kuinderbos

Marie111
Berichten: 4685
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:23

tones schreef:
Leuk dat hier een aantal keer Lauwersoog wordt genoemd. Ben nog nooit die kant op geweest, maar volgende maand een weekje geboekt omdat we niet naar t buitenland willen.
Hoop dat ik er lekker met hond uit de voeten kan.


Tip - huur een tuctuc en ga naar de Theefabriek

https://www.tuktuklauwersoog.nl/arrange ... tuktuktea/

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:28


tones

Berichten: 5290
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:48

Marie111 schreef:
tones schreef:
Leuk dat hier een aantal keer Lauwersoog wordt genoemd. Ben nog nooit die kant op geweest, maar volgende maand een weekje geboekt omdat we niet naar t buitenland willen.
Hoop dat ik er lekker met hond uit de voeten kan.


Tip - huur een tuctuc en ga naar de Theefabriek

https://www.tuktuklauwersoog.nl/arrange ... tuktuktea/


Dit lijkt mij geweldig!
Ik zie ons al gaan.
Tiny en Lau in de tuktuk, met een dikke daggoe op de achterbank die van opwinding ons nette zomertenue onderkwijlt. :')

Mo_86

Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:00

Waterland/Beemster! Ik woon zelf in Monnickendam en we gaan er zelf regelmatig op uit met ons sloepje, je kan eindeloos dwalen door Waterland, echt zo mooi! Je kan hier overal wel fluisterbootjes huren maar ook fietsen en electroscooters. Vanuit hier kan je ook een sloep huren en de Gouwzee op, naar bijvoorbeeld Marken of Volendam. En er zijn vele B&B’s te vinden, onder meer bij de boer.

Meer info:

https://www.laagholland.com/

vicky

Berichten: 3133
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:13

Drents Friese wold

Roosch

Berichten: 36718
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:21

Sorry, nog niet heel het topic doorgelezen maar wat aanraders:

E-chopper huren en ergens gaan toeren:
Afbeelding
(Zeeuws-Vlaanderen. We zijn ook door het eerder genoemde natuurgebied het Zwin gereden. In Nieuwvliet die dingen gehuurd, ook wel eens in Balk - Friesland. Ook een aanrader.) Die e-choppers zijn echt briljant en zorgen voor heel veel plezier!

Qua stad: Nijmegen. Megaleuke stad. Bij Opoe Sientje op de boot slapen = top.

In de buurt van Utrecht een keer een megaleuk airbnb-kamertje gehuurd, mét jacuzzi. Dag erna nog een fiets meegekregen en richting paleis Soestdijk gereden. Als je benieuwd bent: stuur even een pb, dan zoek ik uit waar.

Tip: bbq-boot doen! Kan met grote groepen in bijvoorbeeld Warten (Friesland) of kleinschalig in bijvoorbeeld Groningen stad.

Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 06:10

Bornia bij Driebergen-Rijsenburg is erg mooi. Op Google Maps navigeer je naar "Bornia" aan de Traaij, daar zit een parkeerplaats.

Hier zijn verschillende wandelroutes te vinden die erg mooi zijn. Afwisselend bos met duin/ zandvlakten. Ik vond het er erg mooi en heb maar een klein deel gezien :j .
Vanaf daar kun je ook nog eens leuk richting Austerlitz en Den Treek-Henschoten. Daartussen zit ook nog een prima pannenkoekenhuis :D

Parkeren voor de Treek doe je bij het Treekerpunt :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:15

O die e choppers rijden ook hier in de buurt. Kun je huren bij een fietsenwinkel. Dat kan op veel plekken in NL :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41834
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:21

Roosch schreef:
Sorry, nog niet heel het topic doorgelezen maar wat aanraders:

E-chopper huren en ergens gaan toeren:
[ [url=m/nVg30U.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Zeeuws-Vlaanderen. We zijn ook door het eerder genoemde natuurgebied het Zwin gereden. In Nieuwvliet die dingen gehuurd, ook wel eens in Balk - Friesland. Ook een aanrader.) Die e-choppers zijn echt briljant en zorgen voor heel veel plezier!

Qua stad: Nijmegen. Megaleuke stad. Bij Opoe Sientje op de boot slapen = top.

In de buurt van Utrecht een keer een megaleuk airbnb-kamertje gehuurd, mét jacuzzi. Dag erna nog een fiets meegekregen en richting paleis Soestdijk gereden. Als je benieuwd bent: stuur even een pb, dan zoek ik uit waar.

Tip: bbq-boot doen! Kan met grote groepen in bijvoorbeeld Warten (Friesland) of kleinschalig in bijvoorbeeld Groningen stad.

Nieuwvliet is mooi, ja <3. Zo via de verdronken zwarte polder over het strand door Cadzand naar het Zwin. Wel een flinke wandeling.

Net buiten Nieuwvliet in de polder zit ook een leuke theetuin.

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 07:23

Echt super leuk al die reacties. Ik ga straks vlak voor de vakantie alles nog eens doorlezen en keuzes maken. Grappig ook dat bijvoorbeeld Zutphen al een paar keer genoemd is... Daar zou ik zelf nooit heen gegaan zijn, maar nu zet ik hem toch maar eens in de agenda.

Hopelijk hebben andere mensen ook iets aan dit topic :D

_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:03

MarliesV schreef:
Mooie gebieden om te fietsen/wandelen:
Sallandse Heuvelrug.

Start: De Pas in Haarle, kan je ook voor een kop koffie/wat eten terecht.
Na de wandeling door rijden de Holterberg/Toeristenweg over en eten aan het einde bovenop bij 1 van de restaurants daar (Bistro de Holterberg bijvoorbeeld).

Slapen: bij de Kleine Kolonel!

Hellendoorn dorp is gezellig om even aan te leggen of te eten. Het bos is ook prachtig om te wandelen maar geen vergezichten zoals op de Sallandse Heuvelrug.

Iets luxer/prijziger maar zeker de moeite waard qua eten of vertrekpunt voor een fietstocht:
de Uitkijk Hellendoorn


En als je er dan toch bent neem dan ook een kijkje op de Canadeese begraafplaats die zit ook op de holterberg ;)

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:41

Ook wij zoeken een alternatief voor een buitenlandse stedentrip i.v.m. vermoedelijke grenssluiting.

Wij gaan maar 2 nachtjes. Wonen en werken in Twente en Achterhoek, dus die twee regio's slaan we liever over voor het vakantiegevoel :D Holland/Zeeland/Friesland/Groningen spreekt me momenteel niet zo aan, dus we houden het op Drenthe/Gelderland/Brabant/Limburg.

We willen het liefst de combi stad/natuur maken, dus een mooi wandelgebied dat dicht genoeg bij een museum o.i.d. ligt. Ik ben niet zo van het fietsen/bootjes huren :') dus een gebied moet wel fijn bewandelbaar zijn, en ook mooi voor de kortere routes van maximaal 2 uur.

Door dit topic staat omgeving Dwingeloo (met Koloniën van Weldadigheid) al op de lijst. Regio Maastricht/Valkenburg zijn we al eens geweest en hoewel zeker leuk, zouden we graag iets doen/heengaan waar we beiden nog niet bekend zijn. Zelfde geldt voor regio Nijmegen/Arnhem en de Hanzesteden.

Wie heeft dé tip voor ons?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:46

Natuurgebied Maashorst?? En dan in combi met Den Bosch?

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:55

Vleddertje1 schreef:
Natuurgebied Maashorst?? En dan in combi met Den Bosch?

Sh*t, vergeten te vermelden, mijn vriend heeft in Den Bosch gewoond :') dus die regio valt ook af. Was anders wel een goede combi geweest, zoiets zoek ik wel ja! Al mag de stad ook minder groot zijn :j

We zijn eventueel ook tevreden met alleen stad of alleen natuur, we willen er vooral echt even uit. Maar de combi is fijn als het weer slecht wordt ofzo, altijd een reëele kans in dit land :+

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:12

Strijbeekse heide / Chaamse bossen dan misschien? met in de buurt Breda en de grensdorpen?

brudoe

Berichten: 967
Geregistreerd: 12-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:14

Ons dorp Vijlen. Dan sta je binnen een half uur in Maastricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:17

Fillis schreef:
Ook wij zoeken een alternatief voor een buitenlandse stedentrip i.v.m. vermoedelijke grenssluiting.

Wij gaan maar 2 nachtjes. Wonen en werken in Twente en Achterhoek, dus die twee regio's slaan we liever over voor het vakantiegevoel :D Holland/Zeeland/Friesland/Groningen spreekt me momenteel niet zo aan, dus we houden het op Drenthe/Gelderland/Brabant/Limburg.

We willen het liefst de combi stad/natuur maken, dus een mooi wandelgebied dat dicht genoeg bij een museum o.i.d. ligt. Ik ben niet zo van het fietsen/bootjes huren :') dus een gebied moet wel fijn bewandelbaar zijn, en ook mooi voor de kortere routes van maximaal 2 uur.

Door dit topic staat omgeving Dwingeloo (met Koloniën van Weldadigheid) al op de lijst. Regio Maastricht/Valkenburg zijn we al eens geweest en hoewel zeker leuk, zouden we graag iets doen/heengaan waar we beiden nog niet bekend zijn. Zelfde geldt voor regio Nijmegen/Arnhem en de Hanzesteden.

Wie heeft dé tip voor ons?

Omgeving Dwingeloo idd, kolonien van weldadigheid liggen iets verderop, omgeving Frederiksoord. Je kunt ook naar Diever, dan zit je midden tussen de twee in en als stad kun je dan Meppel kiezen :D

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 11:19

Ik geef dit topic even een dikke schop :D

Binnenkort weer vakantie, en ik ben weer op zoek naar leuke dingen/plaatsjes etc. om een aantal dagen door te brengen.
Dankzij dit topic al een aantal plaatsen/dingen mogen bezoeken, maar hoe meer opties, hoe beter natuurlijk :Y)

Wij zijn vorig jaar o.a. naar Zutphen en Ootmarsum geweest, was best grappig, en op zich wel een aanrader.

Dus kom maar door met leuke bezienswaardigheden/musea/dorpjes etc.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:29

Een van de eilanden bezoeken? Of de noordoostpolder (waterloopkundig bos, schokland, orchideenhoeve) en de weerribben bezoeken. Dagje giethoorn erbij doen met een bootje

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 11:47

Giethoorn hebben we een paar jaar geleden gedaan, en dat was leuk voor 1 keer zeg maar. (in een rijtje in een boot varen ...hihi).
Ameland zijn we in 2020 geweest, prachtig.
Is Schiermonnikoog net zo mooi?
Die staat ook op mijn verlanglijstje

De Weerribben ook al een paar keer voorbij zien komen, dus die ook maar eens op het lijstje zetten

Bedankt voor het meedenken :-)

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:51