Mooiste plekjes van Nederland

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:51

Schiermonnikoog ben ik vorig jaar geweest. Het enige eiland waar ik nog niet geweest was. Dag gedaan met de fiets. Mooie natuur dat wel, leuk dorpje ook. Maar veel meer dan dat is het niet, voor mij meer dan genoeg maar geen idee of dat voor jullie ook is

Giethoorn geen succes dan.

Als je de nop als uitvals basis gebruikt kun je veel kanten op. Ook de flevopolder (walibi, bataviastad, floriade) zijn dan wel te doen. Urk bekijken, visje eten. Je bent zo in Friesland ook. Kampen, elburg, de dr vogel tuinen.

Picopico
Berichten: 901
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:59

Haarzuylens! Is een pittoresk dorpje tussen Utrecht en Woerden met beschermd aangezicht, alle huizen hebben rood-witte luiken :D Verder heb je daar ook kasteel de Haar, één van de grootste (en luxe) kastelen van Nederland. Het kasteel heeft een park, maar je kunt ook heerlijk wandelen in het Groene Hart.

Nog een aanrader: de stoomtram van Hoorn naar Medemblik, met de boot van Medemblik naar Enkhuizen en daar kun je het Zuiderzeemuseum bezoeken. In Medemblik is verder niet veel te doen al schijnt het de oudste "stad" van West-Friesland te zijn. Enkhuizen is een leuke historische plaats. Naast het museum kun je ook in de vuurtoren.

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:02


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:15

Wij zijn begin deze week door de Weerribben gevaren, echt prachtig is het daar :).

Als je van wandelen en natuur houdt, is de Marker wadden ook leuk, daar kun je met een charter komen.

Ballard_L

Berichten: 2499
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:22

Schiermonnikoog heeft meer natuur dan Ameland, als je van natuur houdt kan je ook nog naar Vlieland, maar dat is wel lang varen, dus op 1 dag lastig te doen.

Alles in mijn omgeving is al gezegd volgens mij, zelf zijn wij laatst naar Garderen geweest in Drenthe. Daar was het meer ‘t nije hemelriek heel mooi!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:25

Ik had geen zin om 5 pagina's door te lezen, maar mijn tips:

- dagje Borkum vanuit de Eemshaven
- Boerderij Hermans Dijkstra in Midwolda, hele oude herenboerderij waar je ook in een oude kamer kan dineren. Het eten is echt fantastisch lekker en de plek is prachtig. Ze zijn alleen niet alle dagen open, dus daar zou je even naar moeten kijken. Je kan er zo'n beetje schuin tegenover wandelen bij de Ennemaborg waar ook koninkpaarden vrij lopen, leuk om te combineren.
- De orchidee hoeve in Haren (Gn.) hoor ik veel goede verhalen over, ik weet alleen niet hoeveel tijd je daar werkelijk kwijt zult zijn.
- Bourtange is ook mooi voor een dagje, ik zou alleen wel even googlen of er geen evenementen zijn waar je wat minder mee hebt. Bourtange is een oud vestigingsdorpje, eigenlijk is het hele dorp een groot openlucht museum, waar ook mensen daadwerkelijk wonen (en dus niet elke voordeur open is haha).
- Lauwersoog kan je ook wel een dag kwijt zijn met wandelen en prima kunt eten bij het Booze Wijf. Vanuit Lauwersoog zou je ook nog naar Schiermonnikoog kunnen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:26

Oh, De Paardenkamp bezoeken is ook heel leuk. Boerderij Vosseveld en Gagelgat, die laatste is een monumentale boerderij en echt fantastisch opgeknapt en onderhouden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:12

Ballard_L schreef:
Schiermonnikoog heeft meer natuur dan Ameland, als je van natuur houdt kan je ook nog naar Vlieland, maar dat is wel lang varen, dus op 1 dag lastig te doen.

Alles in mijn omgeving is al gezegd volgens mij, zelf zijn wij laatst naar Garderen geweest in Drenthe. Daar was het meer ‘t nije hemelriek heel mooi!


Garderen ligt op de Veluwe, ik denk dat je Gasselte bedoelt?

Niet genoemd, wel in Drenthe en leuk om te bezoeken is Orvelte.

Zag dat de Weerribben genoemd waren, als je water en natuur leuk vindt is de Biesbosch een aanrader :j .

Mooie natuur en afwisselend landschap is de Achterhoek. Genoeg te zien en te beleven. Ook de Veluwe is heel mooi. Genoeg leuke plaatsjes en mooie natuur.

Ballard_L

Berichten: 2499
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:43

SusanH schreef:
Ballard_L schreef:
Schiermonnikoog heeft meer natuur dan Ameland, als je van natuur houdt kan je ook nog naar Vlieland, maar dat is wel lang varen, dus op 1 dag lastig te doen.

Alles in mijn omgeving is al gezegd volgens mij, zelf zijn wij laatst naar Garderen geweest in Drenthe. Daar was het meer ‘t nije hemelriek heel mooi!


Garderen ligt op de Veluwe, ik denk dat je Gasselte bedoelt?

Niet genoemd, wel in Drenthe en leuk om te bezoeken is Orvelte.

Zag dat de Weerribben genoemd waren, als je water en natuur leuk vindt is de Biesbosch een aanrader :j .

Mooie natuur en afwisselend landschap is de Achterhoek. Genoeg te zien en te beleven. Ook de Veluwe is heel mooi. Genoeg leuke plaatsjes en mooie natuur.


Hooo dat bedoel ik inderdaad :’)

Boheme

Berichten: 2114
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:05

Dordrecht en de biesbosch..

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:25

Vijfheerenlanden langs de Linge?

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:47

Termunterzijl en de punt van Reide. Heel mooi wijds, en je kunt er zeehonden spotten bij de muur.

Verder bij Ter Apel,daar is een wandelroute met pont.

Natuurgebied de Deelen bij Tijnje is ook mooi.

ApplePapple

Berichten: 2744
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:23

Wie van jullie weet waar er mooie kastelen staan die te bezoeken zijn?! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:29

Geen idee of ze allemaal te bezoeken zijn maar in de Achterhoek staan er echt heel, heel veel.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:31

ApplePapple schreef:
Wie van jullie weet waar er mooie kastelen staan die te bezoeken zijn?! :)


In de omgeving Zutphen / Vorden zijn een aantal prachtige kastelen. De omgeving is ook super!

Misschien heb je hier iets aan:
https://vorden.nl/Kastelen-rondom-Vorden

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:35

Net over de grens bij Oldenzaal kun je naar kasteel Bad Bentheim, ook leuk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:39

Kasteel Heeswijk is echt prachtig <3
Of het Muiderslot!

Ballard_L

Berichten: 2499
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:14

ApplePapple schreef:
Wie van jullie weet waar er mooie kastelen staan die te bezoeken zijn?! :)


Ik vind Slot Loevestein ook mooi, en ligt in een natuurgebied. Met een pondje kan je naar de andere kant van het water naar Woudrichem :)

SplashIsLief

Berichten: 33031
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:27


ApplePapple

Berichten: 2744
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:55

SplashIsLief schreef:
ApplePapple schreef:
Wie van jullie weet waar er mooie kastelen staan die te bezoeken zijn?! :)

Kasteel de Haar bij Utrecht; https://www.kasteeldehaar.nl/ontdek-de- ... t-kasteel/


Daar ben ik al geweest, is inderdaad mooi en werd toen ook echt veel informatie gegeven.

Bedankt voor de andere tips, wat zitten er pareltjes bij <3
Ik ga van deze tips heel goed gebruik maken!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:00

Slot Loevestein (da's hier vlakbij :) ) is inderdaad leuk. Je kunt ook met de veerdienst naar Woudrichem en da's ook een mooi oud vestingstadje. Alleen Slot Loevestein en Woudrichem liggen naast elkaar en niet tegenover elkaar. Je kunt met dezelfde veerdienst wel naar de overkant (dan kom je in Gorinchem uit), ik denk dat je dit bedoelde :)

Boheme

Berichten: 2114
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:06

Kasteel-Museum Sypesteyn. In Loosdrecht, mooie omgeving

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:22

Paleis het Loo al eens geweest? Dat is ook heel mooi. En met Achterhoek bedoelde ik idd omgeving Vorden. Daar struikel je over de kastelen.

anca

Berichten: 1807
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:36

SusanH schreef:
Paleis het Loo al eens geweest? Dat is ook heel mooi. En met Achterhoek bedoelde ik idd omgeving Vorden. Daar struikel je over de kastelen.


Je hebt er de 8 kastelenfietsroute :D


Maar wel bijna allemaal particulier en niet te bezichten. Alleen in vorden zelf kun je erin.

kiki1976

Berichten: 16911
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:42

Drenthe en dan rond het Drents Friese wold. Wij zijn 2x op vakantie in Wateren geweest en is beide keren echt super bevallen.
In het Drents Friese wold kan je echt uren heerlijk wandelen of fietsen, maar ook in de bossen er om heen.

Wij zijn ook een dag naar openluchtmuseum Ellert en Brammert in Schoonoord geweest. Wij vonden het erg leuk
https://www.ellertenbrammert.nl/