Mooiste plekjes van Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 11:57

Binnenkort is het vakantie (voor ons pas eind begin september), en dit jaar willen we graag wat mooie plekjes in Nederland bezoeken. (eventueel wat hotelovernachtingen door het land heen). Ameland gaan we denk ik ook weer 2 daagjes ofzo naar toe.

Nu ben ik dus nog op zoek naar nog wat mooie plekjes in Nederland waar we een dagje naar toe kunnen.

Plekken waar je eens geweest bent waarbij je echt dacht: WAUW, ik wist niet dat we dit in Nederland hadden, of plekken waar je je gewoon echt een dag goed vermaakt hebt.

Do's (voor ons dan):

Echt mooie natuurgebieden om te fietsen of wandelen
(Veluwe geweest, niet ons ding, Posbank was wel heel mooi, Drunense Duinen ligt in onze achtertuin)
kleine dorpjes
interessante openluchtmusea of andere leuke/mooie/grappige etc. bezienswaardigheid
Eventuele leuke restaurantjes of eettenten op een mooie locatie (hoeven echt geen sterrenrestaurants te zijn, juist eerder iets onbekends maar wat wel top is)


Dont's (voor ons):

grote steden
hele drukke plekken
(maar mogen uiteraard wel genoemd worden voor eventuele andere geïnteresseerden, en misschien toch wel leuk voor een dagje )

Graag hoor ik dan natuurlijk ook wat en waarom het er zo geweldig is, en ook bijv. een adreslocatie of iets waardoor ik weet wat ik dan bijv. in de navigatie of google in moet tikken.
Want ik hoor mensen soms wel eens praten over een bepaalde stad hoe geweldig dat die wel niet was, maar dan ga ik er zelf naar toe en dan krijg ik er echt precies niks gevonden wat dan zo geweldig zou zijn :o


Helpen jullie mij mee met onze vakantiebestemming? <3
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 05-07-21 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:01

Ik vind de Achterhoek (omgeving Winterswijk, of omgeving Borculo/Lochem richting Overijssel) en het gebied rondom Montferland erg mooi. Doesburg en Zutphen zijn leuk qua stad. Niet massaal, maar wel een leuk oud centrum met lekkere restaurantjes.

(En het is Posbank, zonder T :)) )

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:05

Ik ben in juni een paar dagen naar Zeeland (walcheren) geweest, en het heeft me zo verrast. Vooral het stadje Veere, met die authentieke Zeeuwse huisjes. Lekker lunchen op het plein, rondwandelen door de straatjes en een boottocht op het Veerse meer. Aanrader!

Ook het fietsen over dijken, vanuit Zoutelande, langs Westkapelle en Domburg was echt heel erg leuk!

gaucho

Berichten: 9566
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:06

Ik heb tussen Hemelvaart en Pinksteren zo'n vakantie gedaan, zal later vandaag wat adresjes delen.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 12:08

Daihyo schreef:
Ik vind de Achterhoek (omgeving Winterswijk, of omgeving Borculo/Lochem richting Overijssel) en het gebied rondom Montferland erg mooi. Doesburg en Zutphen zijn leuk qua stad. Niet massaal, maar wel een leuk oud centrum met lekkere restaurantjes.

(En het is Posbank, zonder T :)) )


lang leve de autocorrect :+

Bedankt :) , ga ik me ook eens in verdiepen.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 12:10

Neroo schreef:
Ik ben in juni een paar dagen naar Zeeland (walcheren) geweest, en het heeft me zo verrast. Vooral het stadje Veere, met die authentieke Zeeuwse huisjes. Lekker lunchen op het plein, rondwandelen door de straatjes en een boottocht op het Veerse meer. Aanrader!

Ook het fietsen over dijken, vanuit Zoutelande, langs Westkapelle en Domburg was echt heel erg leuk!


Zeeland zijn we toevallig vorig weekend een weekendje geweest (en dan in Oostvoorne) maar dat was echt rondom dat industriegebied van Rotterdam, maar dat was niet helemaal ons ding. Veere ga ik eens kijken :)
Bedankt!

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:13

Oostvoorne is Zuid-Holland. Dan zit je inderdaad onder de rook van Rotterdam.
Als je echt Zeeland wilt zien, dan zijn Domburg, Veere, Vlissingen, Middelburg Burgh-Haamstede, Brouwershaven en/of omgeving wel echt aan te raden :j
Ik vind Dishoek bijvoorbeeld qua strand mooi, dicht bij Middelburg en andere mooie plekjes.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:26

De Hanze steden
Deventer - Zutphen - etc langs de ijssel. Deventer heeft heel mooi stuk oude binnenstad. Met o.a oudste stenen huis van Nederland (sandrasteeg). Je kan er een stadswandeling maken maar ook mooie wandelingen door de uiterwaarden van de ijssel. Kan je ook goed met elkaar combineren gezien het beide op loop afstand van elkaar is. Je kan er lekker eten en is geen massale stad.

Verder is het muldershuis in Eibergen een aanrader vind ik. Is langs een watertje ook en kan je erg leuk zitten. Je zou er kunnen overnachten in de kastanje fabriek Eibergen. Veel natuur er omheen ook.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:26

Watermolen van Frans in Mander, gecombineerd met Ootmarsum.

Anoniem

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:40

Het gebied rondom de Mookerheide is prachtig om in te wandelen en fietsen. Door de hoogteverschillen doet het buitenlands aan, en heb je her en der echt mooi uitzicht. Heel afwisselend landschap ook.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:42

Het waterloopbos in marknesse is geweldig. Dit is nu een natuurgebied, maar was vroeger het voormalig waterloopkundig laboratorium, waar onder andere de universiteit van Delft modellen maakte om dammen, havens, kusten en rivieren en de invloed van stromend water te kunnen bestuderen.

Nu zijn daar nog de ruines van over, maar stroomt door het hele bos overal water, in beekjes, stroompjes en vennetjes. Ontzettend mooi. En doordat het er zo vochtig is, groeien er ook mega veel soorten paddestoelen.

geweldig te combineren met een fluisterboottocht door de weerribben, eventueel met overnachting ertussen.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 12:51

sjouk_L schreef:
Het waterloopbos in marknesse is geweldig. Dit is nu een natuurgebied, maar was vroeger het voormalig waterloopkundig laboratorium, waar onder andere de universiteit van Delft modellen maakte om dammen, havens, kusten en rivieren en de invloed van stromend water te kunnen bestuderen.

Nu zijn daar nog de ruines van over, maar stroomt door het hele bos overal water, in beekjes, stroompjes en vennetjes. Ontzettend mooi. En doordat het er zo vochtig is, groeien er ook mega veel soorten paddestoelen.

geweldig te combineren met een fluisterboottocht door de weerribben, eventueel met overnachting ertussen.


Dit klinkt inderdaad heel gaaf! hier ga ik zeker eens naar kijken!

shaddy82

Berichten: 1881
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:55

De Duivelsberg bij Nijmegen, prachtig wandelen daar <3

Heuvelachtig terrein, soms behoorlijk steil en het hele gebied doet "on" Nederlands aan

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:57


Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:06

Urk is een heel leuk dorp. Het voormalig eiland is 1000 jaar oud en heeft een hele rijke geschiedenis. Veel cultuur te bezichtigen en er hangt een hele leuke sfeer. De mensen zijn erg gastvrij. De haven is erg gezellig met verschillende café's en restaurants (zowel goedkopere als een kleinschalig restaurant met een michelin ster) waar je op elk terras ook een adembenemend uitzicht hebt over het IJsselmeer en de zonsondergang.

Het oude centrum heeft veel leuke lokale winkeltjes, en het nieuwe centrum heeft wat grotere winkels.

Deze foto is genomen vanaf het terras van een van de café's.

Afbeelding

Hier zijn verschillende (culturele) activiteiten te vinden:
https://www.touristinfourk.nl/wat-te-do ... -workshops

Het bovengenoemde waterloopbos in Marknesse is op een minuut of 20 afstand met de auto.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 05-07-21 13:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:06

Groningen natuurlijk. Middag Humsterland bijvoorbeeld met de dorpjes Ezinge, Feerwerd en Garnwerd. Het mooiste dorp van Nederland, Winsum. De omgeving van Sellingen is ook erg mooi.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:07

Al eens in Groningen geweest?
Stad Groningen is mooi. Winsum is uitgeroepen tot mooiste dorp van Nederland. Wadlopen. De noordkaap. Noordpolderzijl. De zeehondencrèche in Pieterburen.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:10

shaddy82 schreef:
De Duivelsberg bij Nijmegen, prachtig wandelen daar <3

Heuvelachtig terrein, soms behoorlijk steil en het hele gebied doet "on" Nederlands aan


Deze! Verder is Deventer erg leuk en Elburg vond ik ook een leuk dagje uit.

Anoniem

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:13

Oh dit is een perfect topic voor mij! Ik lees graag mee en als tip misschien Dwingeloo? :D
Wij wonen in Groningen, dat is ook zeker een aanrader maar wij hebben dezelfde plannen ook 2 dagen Ameland en verder vooral in eigen land leuke dingen doen beetje hetzelfde als jullie dus misschien kan ik hier ook nog wat tips uithalen :D

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 13:32

Annet_Dottie schreef:
Oh dit is een perfect topic voor mij! Ik lees graag mee en als tip misschien Dwingeloo? :D
Wij wonen in Groningen, dat is ook zeker een aanrader maar wij hebben dezelfde plannen ook 2 dagen Ameland en verder vooral in eigen land leuke dingen doen beetje hetzelfde als jullie dus misschien kan ik hier ook nog wat tips uithalen :D


Wat leuk! en toevallig :D .

Ja groningen, maar dat vind ik dan weer zo iets, groningen is GROOT (mijn zusje heeft er gewoond ;-) )
Maar met alleen Groningen kan ik dan niet zo veel. wij parkeren dan altijd net fout, en komen dan eigenlijk altijd op de net niet plekken uit.

Dus als er steden genoemd wordt, dan ook graag gebieden of namen van winkelcentra zodat ik dat gericht in kan typen als we besluiten daar heen te gaan :) . Want op 1 of andere manier als wij naar een stad gaan, dan komen we niet echt op mooie plekken uit of komen niet verder dan "de hoofdstraat van het centrum", als we die dan al gevonden krijgen....

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 13:34

Matheno schreef:
Urk is een heel leuk dorp. Het voormalig eiland is 1000 jaar oud en heeft een hele rijke geschiedenis. Veel cultuur te bezichtigen en er hangt een hele leuke sfeer. De mensen zijn erg gastvrij. De haven is erg gezellig met verschillende café's en restaurants (zowel goedkopere als een kleinschalig restaurant met een michelin ster) waar je op elk terras ook een adembenemend uitzicht hebt over het IJsselmeer en de zonsondergang.

Het oude centrum heeft veel leuke lokale winkeltjes, en het nieuwe centrum heeft wat grotere winkels.

Deze foto is genomen vanaf het terras van een van de café's.

[ [url=m/CRpRGL.png]Afbeelding[/url] ]

Hier zijn verschillende (culturele) activiteiten te vinden:
https://www.touristinfourk.nl/wat-te-do ... -workshops

Het bovengenoemde waterloopbos in Marknesse is op een minuut of 20 afstand met de auto.


Dat is misschien ook wel leuk, en misschien wel te combineren met 1 van de eerder genoemde dingen (bijv. op de heen of terugweg naar Ameland).... Bedankt.

iedereen trouwens, want ik neem alles mee (ik heb maar een weekje vakantie, maar misschien kom ik nog wel leuke plekjes tegen mochten we een keer een vrij weekend hebben)

gaucho

Berichten: 9566
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:35

Wij zijn van Lauwersoog naar de Posbank gereisd, via een aantal tussenstops. Lauwersmeergebied is erg mooi om te wandelen, daarnaast hebben we ook wadgelopen bij Pieterburen, dagje Schiermonnikoog en gegeten in een leuk vissersdorpje Zoutkamp.
Daarna vlakbij Dwingeloo, gegeten op de brink, daar zaten leuke restaurantjes, gewandeld op het Dwingelder veld en op het Holtingerveld. Vooral Holtingerveld vond ik ook verrassend mooi.

Vechtdal / Ommen, het Eerder achterbroek is heel mooi om te wandelen, en we hebben een heel lekker borrel pakket opgehaald bij Koe safari.
Fluisterbootje in de Weerribben gehuurd, vond ik ook een erg leuke ervaring.

Als laatste nog aan de voet van de Posbank, van daaruit met name de Achterhoek bezocht, prachtig gewandeld rondom Vorden en op een regenachtige dag Zutphen bezocht, vond ik ook erg leuk.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 13:37

san4nie schreef:
Al eens in Groningen geweest?
Stad Groningen is mooi. Winsum is uitgeroepen tot mooiste dorp van Nederland. Wadlopen. De noordkaap. Noordpolderzijl. De zeehondencrèche in Pieterburen.


Groningen inderdaad al wel eens geweest, maar niet echt in de stad ofzo. Zeehondencrèche vond ik echt 10x niks (wij stonden met een half uur weer buiten). Leuk dat we ze financieel gesteund hebben met een bezoekje, maar als ik daarvoor vanuit brabant heen gereden was had ik echt gehuild (nu hadden we het gecombineerd met Ameland 2 jaar geleden).

Maar die buurt willen we inderdaad ook nog wel wat dingen voor we naar Ameland gaan... Ik heb al wel wat leuke dingen voor een route du Nederland zo :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:43

Ik zie al veel heel mooie plekken voorbijkomen. Een paar nog niet. Rondje elfstedentocht. Veel mooie oude friese plaatsjes met mooie oude huizen. Limburg/zuid limburg. Buitenland maar toch dichtbij. Noord limburg het maasgebied tussen Bergen en Well/Arcen met zijn kasteel kasteeltuinen. Midden limburg rond Thorn. Zuid limburg in zijn geheel.

Gebied rond de biesbosch. Of rondom het ijsselmeer de dijk blijven volgen. Dan heb je van alles wat. Desnoods openlicht museum enkhuizen meenemen.

Een mooie oude museumboerderij is de lebbenbrugge tussen Borculo/Barchem/Ruurlo in. Die hele hoek is mooi om te fietsen, wandelen in bos, over miniheides of bij watervennetjes, fluisterboot over de berkel, zelf kanoen. Veel kastelen en landgoederen en heel mooie boerderijen in die hele hoek. Iets verder de achterhoek in net over de grens zit een natuurgebied waar flamingos broeden. Kun je ook heerlijk fietsen en wandelen.

Openluchtmuseum bij Orvelte is ook een aanrader. Ook die regio valt heel veel te zien als je de kleinere achteraf wegen neemt. Boertange de vesting en die hoek.

Ik zag noordpolderzijl voorbij komen ook. Daar ben ik pas nog geweest. Echt zo wijds en mooi daar.
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-07-21 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 13:44

gaucho schreef:
Wij zijn van Lauwersoog naar de Posbank gereisd, via een aantal tussenstops. Lauwersmeergebied is erg mooi om te wandelen, daarnaast hebben we ook wadgelopen bij Pieterburen, dagje Schiermonnikoog en gegeten in een leuk vissersdorpje Zoutkamp.
Daarna vlakbij Dwingeloo, gegeten op de brink, daar zaten leuke restaurantjes, gewandeld op het Dwingelder veld en op het Holtingerveld. Vooral Holtingerveld vond ik ook verrassend mooi.

Vechtdal / Ommen, het Eerder achterbroek is heel mooi om te wandelen, en we hebben een heel lekker borrel pakket opgehaald bij Koe safari.
Fluisterbootje in de Weerribben gehuurd, vond ik ook een erg leuke ervaring.

Als laatste nog aan de voet van de Posbank, van daaruit met name de Achterhoek bezocht, prachtig gewandeld rondom Vorden en op een regenachtige dag Zutphen bezocht, vond ik ook erg leuk.


Wat leuk! Volgens mij zijn wij toevallig ook 2 jaar geleden in Zoutkamp belandt, dat was idd een leuk dorpje! Wij hebben toen ook nog een vaartocht gedaan over het meer daar. Dus leuk dat je deze noemt (alleen wij hebben deze al gehad, maar misschien dat iemand anders er iets aan heeft). Posbank zijn we vorig jaar geweest, wil ik wel weer naar terug, maar dan denk ik gewoon een keer een los weekend (en in het heide seizoen <3 )