Curaçao 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 20:26

Silly1972 schreef:
Ik lees niets negatiefs hoor, alleen haar ervaring van het eiland met prachtige foto's en een realistisch verslag

Dus dat

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:01

Ineke2 schreef:
Silly1972 schreef:
Ik lees niets negatiefs hoor, alleen haar ervaring van het eiland met prachtige foto's en een realistisch verslag

Dus dat

Precies. Niet alles is gewoon een 10 waard. Maar dat moet kennelijk wel op vakantie.

Ik heb gewoon best wel wat ruige kusten gezien. Hierdoor is een ruige kust niet meteen meer bijzonder. Je vindt hetzelfde op Bonaire, maar ook al dichterbij huis zoals in het zuiden van Frankrijk of Malta.

Eten kan ook tegenvallen. Dat lijkt me niet raar. Niet alles met een hoge rating van anderen hoef je zelf bijzonder te vinden.

En tja, Willemstad is gewoon een paar winkelstraten. En daarvoor hoef ik niet naar Curacao. Ik heb niets met dure merkkleding en souvenirshops zijn allemaal hetzelfde. Heb je er 3-5 gehad, dan heb je ze allemaal gehad. Een lokale markt zoals waar we geweest zijn in Barber vind ik dan leuker.

Aan het strand liggen kan ik totaal niet, ik verveel me binnen 15 minuten dood. Daarom duik ik ook. Gemiddeld genomen zijn de riffen op Bonaire mooier, hogere koraaldichtheid, koralen lopen dieper door, minder ver uitzwemmen voordat je op het rif bent. De koralen houden op Curacao op 25-30m diepte al op, daar waar ze op Bonaire zeker wel doorlopen tot 40m diepte. Het is niet dat je helemaal niets meer ziet op grotere diepte, maar het is wel veel zand met af en toe een spons en van die hakige uitsteeksels waarvan ik de naam niet weet. De instappen in het water zijn op Curacao veel gemakkelijker dan op Bonaire waar je altijd om rotsen, zeeegels en vuurkoraal moet denken. Hier wandel je er zo in. Curacao vind ik boven water mooier dan Bonaire.

Waar ik geweest ben:
-Porto Mari. 5 gulden per persoon betalen om gebruik te maken van de duik faciliteiten. Verder is er een restaurant met vers vlees van de bbq. Qua strand zeker niet lelijk en het dubbelrif is ook wel mooi. En niet ver uitzwemmen. Parkeren is wat lastiger, je mag als je gebruik maakt van de duikschool met de auto even naar het strand om uit te laden en daarna moet de auto weer boven geparkeerd worden. Er zijn gratis douches en wc's. De varkentjes hebben we niet gezien.

-Playa Lagun. Dit was ons huisrif. Ik heb deze vakantie geprobeerd om een jetlag te vermijden en ben elke ochtend rond 5 uur opgestaan. 's avonds lag ik er rond 10 uur in. Hierdoor kon ik elke ochtend nog een duik in het donker maken voordat anderen wakker waren, heerlijk rustig. Ik heb hier vele duiken gemaakt. Bijna altijd stond er fikse stroming. Om op het rif te komen moest je zeker 15 minuten uitzwemmen. Dit is erg ver. Je kon ook een ondiepe duik op max 7m maken langs de kust, maar dan zie je minder koralen. Alleen linksaf was interessant, rechtsaf was onder water 1 vuilnisbult, overal vislijnen, afval en afgebroken balkons van een storm. Dat laatste kan men natuurlijk niets aan doen, maar aan het afval en de vislijnen wel. Erg jammer. Ik ben van Lagun een keer op een ochtend naar Jeremy gezwommen. Er zit daar op ongeveer 45 minuten zwemmen zonder stroming een klein grotje.
De andere kant op zitten ook 2 grotjes. Ik ben hier meerdere keren geweest en tijdens een duik in het donker vond je hier altijd een ondersoort van de beerkreeft. De beerkreeft zelf is niet harig met stiekels, maar deze hebben dat wel. Ik moet weer even een boek raadplegen voor de naam van de kreeften. Langoesten vind je ook in deze grotjes. En verder wat 'hangbuikvisjes'. Deze rood-oranje visjes vind je alleen op plekken zonder zonlicht. 's Avonds vind je er ook krabben en ik heb er ook nog sponskrabben gezien. Het rare is dat je de sponskrabben alleen rond 5 uur in de morgen ziet en de andere krabben alleen naar zonsondergang. Verder ben ik op deze stek 4 zeepaardjes tegengekomen en een hengelaarsvis. Foto's volgen nog.
Niet de mooiste stek, maar omdat het het zgn. huisrif is was het wel een stek waar ik veel gedoken heb. Op ongeveer 70m diepte begint een steile afgrond in het oneindige naar de diepte. Ik ben tot 65m geweest, dieper kan niet op lucht, je hebt dan helium in je ademmengsel nodig.

-Playa Santa Cruz. Een erg saai strand met palapa's, en verder is er niets. Hiervandaan zou de zgn. Captain Goodlife vertrekken, maar de beste man hanteert geen vaste openingstijden. Dus toen ik er was was het er doods. Als duikstek is het strand eigenlijk compleet ongeschikt, je moet wel 25 minuten uitzwemmen voordat je op het rif bent. Het rif is overigens dan niet echt lelijk.

Ik ben zwemmend vanuit Santa Cruz bij Playa Santa Pretu geweest, of je hier nu wel of niet met de auto kunt komen is onduidelijk. De weg er naartoe is soms open en soms dicht met een slagboom. Het is het enige strand met zwart zand. Klein strandje, niet bijzonder, liggen veel bootjes voor anker.

Verder ben ik zwemmend vanuit Santa Cruz bij Playa piskado geweest, een klein strandje waar je alleen wandelend kunt komen. Voor zonaanbidders niet de moeite waard.

Voordat ik bij de blue room cave was zat ik met 1 fles aan een omkeerdruk helaas, dus ben niet bij de bleu room cave geweest. Je zou daar dus gratis naartoe kunnen als je een 60-70 minuten gaat zwemmen. Het is dus prima zwemmend te doen als je een goede zwemmer bent, ik gok dat het 1200m zwemmen is. Wel bootverkeer, maar niet direct langs de kust. Ik heb later in mijn vakantie overwogen om er met 2 of 3 flessen naartoe te gaan, maar toch maar niet gedaan omdat ik het strand bij Santa Cruz gewoon te lang te veel zand vind onder water.

-Playa Jeremi. Een aardig strandje met alleen ligbed verhuur, geen restaurantjes. Om op het rif te komen middelmatig ver uitzwemmen. Een aardig rif, niet heel bijzonder. Wel een aardig clean rif zonder afval.

-Klein Curacao. Prachtig strand, om te duiken zit er een steile wand die wel mooi is en echt steil, gewoon een 90 graden afgrond tussen de 10 en 35m diepte. Wel enorm veel sleepsporen die het rif beschadigd hebben door boten. Ook vind je hier afval tussen het rif. De koraaldichtheid is hier lager dan ik had verwacht. Zicht is verder wel goed.

-Santa Martha Bay/Sunset waters. Qua strand geweldig. Er is namelijk helemaal niets. Ooit stond hier een hotel, maar dat is er niet meer. Je kunt tot aan het water rijden met de auto. Ook in de weekenden is er practisch niemand. Ik had toen ik er ging duiken werkelijk het hele strand voor mij alleen. Je zit ook zo op het rif en het rif begint al ondiep, rond de 7-8m. Er is nog ergens een Cessna afgezonken en er ligt op 6m nog ergens een anker. Dit strand is een echte aanrader en zeker als duikstek goed. Om er te komen rij je over een heuvelrug en je hebt daar het mooiste uitzicht van geheel curacao.

-Kleine Knip. Een klein strandje met alleen bedjesverhuur. Het rif ligt niet al te ver weg. Wel beperkte parkeergelegenheid op drukken dagen. Rif is voor Curacao zeker niet slecht.

-Grote Knip. Groot strand met bedjesverhuur. Te groot en te druk in mijn ogen. Enorme parkeerplaats en die staat op zondagen vol. Om op het rif te komen vrij ver uitzwemmen.

-Playa Forti. Een mooi strandje waar je met een trap naartoe moet. Ligt eigenlijk erg rustig en het is een mooi strand. Om te duiken kun je de duikstek 'Sweet Alice' beter bandenkerkhof noemen. Het is de ene autoband naar de andere. Wel nog een schildpad gezien en een sanddollar gevonden. Maar om te duiken gauw overslaan

-Playa Grandi/Piskado. Een vrij lelijk strand met beddenverhuur. Ook staat er een souvenirskraampje. Weinig parkeergelegenheid direct aan het strand, dus wees er snel bij als duiker. Dit is het strand als het gaat om schildpadden spotten. Ze zijn er gegarandeerd. Ik ben hier 2 keer geweest. Ook neptunus staat nog onder water. Het rif is hier zeker niet slecht, maar de schildpadden zijn de bezienswaardigheid. Ik heb hier 1 duik gemaakt waarbij ik 45 minuten met dezelfde schildpad heb opgezwommen en ook daardoor 3 keer aan de oppervlakte geweest ben. Ook heb ik op 16m diepte nog een selfie met het dier gemaakt. Zodra het dier doorhad dat ik niets deed bleef hij rustig zijn ding doen.

-Playa Kalki. Het mooiste strand waar ik geweest ben. Ook een mooi rif en niet ver uitzwemmen. Nog geen 3 minuten. Ook is de koraaldichtheid hier redelijk hoog. Er is hier weinig parkeergelegenheid en ondanks dat ik hier direct na 9 uur 's morgens (duikschool open om flessen te wisselen) naartoe gereden ben (15 minuten rijden) waren alle parkeerplaatsen al vol. Het was niet eens in het weekend. Ik heb dus verderop langs de weg geparkeerd en maar gelopen.

-Playa San Juan. Dit is 1 van de 4 stranden bij San Juan. Je betaalt 10 gulden per auto en kunt dan het priveterrein op. Er zijn weinig andere mensen. Eigenlijk erg mooie stranden. Er is er niets, maar dat is niet erg, daardoor is het wel puur natuur.

-Playa Manzalina bij San Juan. Klein strandje en snel op het rif. Prima duikstek met weinig beschadigingen op het rif.

-Playa Largu. Ook dit strandje hoort bij San Juan en is een strook kiezelstenen. Prima duikstek, ik denk dat het strand niet met een gewone auto te bereiken is.

Dit zijn de stranden waar ik geweest ben. Alle stranden waren voor mij instappen voor duikstekken. Alleen op klein Curacao heb ik in badpak en dus zonder duikpak in zee gezwommen en de gehele vakantie heb ik niet 1 seconde op het strand gelegen (op 1 foto zit ik op een bedje om toch een keer zelf op een foto te staan). Dus de kwaliteit van bedjes e.d. kan ik niet beoordelen.
Voor conditietraining zijn alle stranden geschikt, je kunt er prima zo in zee zwemmen en je ziet ook wel mensen dat doen. Meestal zwem ik ook nog wel even tussendoor, maar ik heb nu 6-7 uur per dag onder water gelegen en dan heb ik mijn beweging ook wel gehad.

Bonaire heeft geen echte stranden, misschien dat je Salt Pier of Pink Beach nog een strand kunt noemen daar. Maar echte zandstranden zoals op Curacao heb je op Bonaire niet. Curacao is qua stranden dus beter dan Bonaire.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:04

Ik heb nu 1 formulier (immigration) ingevuld voor curacao maar dat andere kan niet, klopt dat? Dat kan dus pas 3 dagen vantevoren? PLC form.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:01

Zonnetje81 schreef:
Ik heb nu 1 formulier (immigration) ingevuld voor curacao maar dat andere kan niet, klopt dat? Dat kan dus pas 3 dagen vantevoren? PLC form.

klopt, die kan als je de uitslag van die pcr test hebt.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:48

germie schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik heb nu 1 formulier (immigration) ingevuld voor curacao maar dat andere kan niet, klopt dat? Dat kan dus pas 3 dagen vantevoren? PLC form.

klopt, die kan als je de uitslag van die pcr test hebt.


Eigenlijk best lastig, alsof iedereen aldoor een computer en printer bij de hand heeft. :')

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:02

Silly1972 schreef:
Ik lees niets negatiefs hoor, alleen haar ervaring van het eiland met prachtige foto's en een realistisch verslag


Ik lees het als haar verslag, dus niet perse mijn realiteit. En met 8000 foto's zit er altijd wel wat leuks tussen.
Andere ervaring gehad en zeer genoten van alles.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:20

Zonnetje81 schreef:
Eigenlijk best lastig, alsof iedereen aldoor een computer en printer bij de hand heeft. :')


Wij gingen alle drie de eilanden af, Aruba Bonaire en Curcaçao. Voor elk eiland testen en diverse formulieren printen. Inderdaad niet handig, gelukkig waren ze bij alle hotels vriendelijk om het voor ons te printen. Maar is inderdaad wel een dingetje.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:26

CharleyT schreef:
Silly1972 schreef:
Ik lees niets negatiefs hoor, alleen haar ervaring van het eiland met prachtige foto's en een realistisch verslag


Ik lees het als haar verslag, dus niet perse mijn realiteit. En met 8000 foto's zit er altijd wel wat leuks tussen.
Andere ervaring gehad en zeer genoten van alles.

Er komt nog een publicatie in een magazine van mijn onderwaterervaringen. Dus ik hoop wel dat er inderdaad een paar echt goede foto's tussen zitten, maar ik denk het wel.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:35

Michelleex schreef:
Zonnetje81 schreef:
Eigenlijk best lastig, alsof iedereen aldoor een computer en printer bij de hand heeft. :')


Wij gingen alle drie de eilanden af, Aruba Bonaire en Curcaçao. Voor elk eiland testen en diverse formulieren printen. Inderdaad niet handig, gelukkig waren ze bij alle hotels vriendelijk om het voor ons te printen. Maar is inderdaad wel een dingetje.


Ja dit bijvoorbeeld. Ik zat te denken zal ik een ipad gaan kopen maar ook een beetje duur terwijl ik die thuis niet gebruik.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:47

Nee joh, bij een gemiddeld hotel willen ze je echt prima helpen.

Ik had een mapje bij me met van die insteekhoesjes. Heb je ook alle formulieren in 1 keer bij de hand, super handig!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:25

Ja dat heb ik sowieso ook altijd!

Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:33

germie schreef:
Precies. Niet alles is gewoon een 10 waard. Maar dat moet kennelijk wel op vakantie.

Ik heb gewoon best wel wat ruige kusten gezien. Hierdoor is een ruige kust niet meteen meer bijzonder. Je vindt hetzelfde op Bonaire, maar ook al dichterbij huis zoals in het zuiden van Frankrijk of Malta.

Eten kan ook tegenvallen. Dat lijkt me niet raar. Niet alles met een hoge rating van anderen hoef je zelf bijzonder te vinden.

En tja, Willemstad is gewoon een paar winkelstraten. En daarvoor hoef ik niet naar Curacao. Ik heb niets met dure merkkleding en souvenirshops zijn allemaal hetzelfde. Heb je er 3-5 gehad, dan heb je ze allemaal gehad. Een lokale markt zoals waar we geweest zijn in Barber vind ik dan leuker.

Aan het strand liggen kan ik totaal niet, ik verveel me binnen 15 minuten dood. Daarom duik ik ook. Gemiddeld genomen zijn de riffen op Bonaire mooier, hogere koraaldichtheid, koralen lopen dieper door, minder ver uitzwemmen voordat je op het rif bent. De koralen houden op Curacao op 25-30m diepte al op, daar waar ze op Bonaire zeker wel doorlopen tot 40m diepte. Het is niet dat je helemaal niets meer ziet op grotere diepte, maar het is wel veel zand met af en toe een spons en van die hakige uitsteeksels waarvan ik de naam niet weet. De instappen in het water zijn op Curacao veel gemakkelijker dan op Bonaire waar je altijd om rotsen, zeeegels en vuurkoraal moet denken. Hier wandel je er zo in. Curacao vind ik boven water mooier dan Bonaire.

Waar ik geweest ben:
-Porto Mari. 5 gulden per persoon betalen om gebruik te maken van de duik faciliteiten. Verder is er een restaurant met vers vlees van de bbq. Qua strand zeker niet lelijk en het dubbelrif is ook wel mooi. En niet ver uitzwemmen. Parkeren is wat lastiger, je mag als je gebruik maakt van de duikschool met de auto even naar het strand om uit te laden en daarna moet de auto weer boven geparkeerd worden. Er zijn gratis douches en wc's. De varkentjes hebben we niet gezien.

-Playa Lagun. Dit was ons huisrif. Ik heb deze vakantie geprobeerd om een jetlag te vermijden en ben elke ochtend rond 5 uur opgestaan. 's avonds lag ik er rond 10 uur in. Hierdoor kon ik elke ochtend nog een duik in het donker maken voordat anderen wakker waren, heerlijk rustig. Ik heb hier vele duiken gemaakt. Bijna altijd stond er fikse stroming. Om op het rif te komen moest je zeker 15 minuten uitzwemmen. Dit is erg ver. Je kon ook een ondiepe duik op max 7m maken langs de kust, maar dan zie je minder koralen. Alleen linksaf was interessant, rechtsaf was onder water 1 vuilnisbult, overal vislijnen, afval en afgebroken balkons van een storm. Dat laatste kan men natuurlijk niets aan doen, maar aan het afval en de vislijnen wel. Erg jammer. Ik ben van Lagun een keer op een ochtend naar Jeremy gezwommen. Er zit daar op ongeveer 45 minuten zwemmen zonder stroming een klein grotje.
De andere kant op zitten ook 2 grotjes. Ik ben hier meerdere keren geweest en tijdens een duik in het donker vond je hier altijd een ondersoort van de beerkreeft. De beerkreeft zelf is niet harig met stiekels, maar deze hebben dat wel. Ik moet weer even een boek raadplegen voor de naam van de kreeften. Langoesten vind je ook in deze grotjes. En verder wat 'hangbuikvisjes'. Deze rood-oranje visjes vind je alleen op plekken zonder zonlicht. 's Avonds vind je er ook krabben en ik heb er ook nog sponskrabben gezien. Het rare is dat je de sponskrabben alleen rond 5 uur in de morgen ziet en de andere krabben alleen naar zonsondergang. Verder ben ik op deze stek 4 zeepaardjes tegengekomen en een hengelaarsvis. Foto's volgen nog.
Niet de mooiste stek, maar omdat het het zgn. huisrif is was het wel een stek waar ik veel gedoken heb. Op ongeveer 70m diepte begint een steile afgrond in het oneindige naar de diepte. Ik ben tot 65m geweest, dieper kan niet op lucht, je hebt dan helium in je ademmengsel nodig. een bedje om toch een keer zelf op een foto te staan). Dus de kwaliteit van bedjes e.d. kan ik niet beoordelen.
…….


Wat een uitgebreid verslag en in wat je zegt kan ik me ook helemaal vinden..

Wij zijn vorig jaar januari 10 dagen in Bahia bij Playa Lagun geweest.. Harry de leguaan, de grootste van allemaal, is echt erg leuk.
Eten hebben we veelal bij discover Lagun gedaan, Robert en Greet zijn geweldig.
Daar heb ik ook de 2e keer van mijn leven een duik gedaan. Ik was samen met Peter de begeleider en verder niemand. Erg indrukwekkend, verder heb ik de baai dagelijks meerdere keren gesnorkeld en wat het afval betreft, ja, dat is wel heftig, niet alleen in het water, maar overal op het eiland. Wel een zeeslang gezien daar en met duiken een enorme langoustine. Playa Lagun vind ik de mooiste plek op Curacao, maar dat is voor ieder persoonlijk.. En de hond op de foto is Jantje, zij is van Robert.

Ze kwamen daar ook af en toe met paarden uit de buurt zwemmen, leuk dat ze het vonden en was leuk km te zien.. Heb er helaas geen foto’s van
Bij Santa Cruz hadden de vissers net een enorme kogelvis gevangen, prachtig dier en ja, ze gingen hem opeten.. Captain Goodlife vond ik een onsympathieke creap. De manier waarop hij ons al begroette “ er is net gedweild, als je verder loopt heb je een probleem” maakte dat we rechtsomkeert gingen, dan verdien je niets aan ons joh…
Bij Westpunt vond ik het te druk, maar heb wel even tussen de schildpadden gesnorkeld.. Jammer dat zo weinig respect hebben voor andere mensen daar en je meer aan het uitkijken was voor andere mensen, zodat ze niet tegen je aanzwommen dan dat je er even kon genieten..

Wij gaan om bovenstaande redenen niet meer terug, het is te druk en te populair. En zo vies langs de wegen..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:00

Die egelvis, het beestje lijkt wel opgeblazen van de stress voor z'n dood. Ik heb nog wel foto's van zo'n vis onder water, levend. Het zijn hele leuke visjes met een altijd lachend bekkie, zo lijkt het tenminste.

Veel afval langs de weg, ja dat klopt, maar in westpunt minder dan rond Willemstad vond ik. En het is in Azie vaak nog veel erger.

Bahia vond ik zelf wel erg leuk. Ze doen daar ook echt wel goede dingen voor de locals en het personeel is voor 80% local. Het strand wordt elke ochtend schoon gemaakt. Dat moet ook wel. Hoe veel mensen wij niet hebben zien staan plassen tegen de dode Manzalina boom, we zijn de tel kwijt (hadden we precies uitzicht op). We maakten geintjes dat de boom dood gegaan is door de urine.

Bij Discovery hebben wij ook 1 keer gegeten en 2 keer bij Bahia.
De hond van DIscovery hebben wij ook gezien.

Verder waren er vele hanen die je 's morgens wakker maakten. Op een gegeven moment liepen er 6 onder ons balkon. We grapten al dat het tijd was voor haantjesvlees. ;)
Ik vond de kippen en hanen en kuikens wel bij het sfeertje passen.

Er schijnt op Curacao ook sprake geweest te zijn van geld vragen voor een duikvergunning voor duikers zoals op Bonaire het geval is. Echter, Bonaire is 1 groot nationaal park en je kunt met die ene vergunning ook Slagbaai in. Je ziet daar geen vislijnen en autobanden onder water. Als duiker verwacht ik dan wel wat meer voor je geld als je moet gaan betalen. Het is gelukkig voorlopig eerst weer afgeketst.

Zeeslangen zitten er in de baai bij Bahia. Ik kwam ze elke keer tegen.

Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:43

Oh ja, die hanen.. Mijn god... We werden er gek van ( nu hadden wij in ons dorp een buurman met hanen en die begonnen om half 5 al te kukelen, dus we hadden hier zoiets van help.. Niet nog een... _-:(
Wij zaten in het appartement precies boven de duikschool en we kwamen daar na een lange dag en vlucht aan en wilden rond 22 uur gaan slapen, gaan de buren ( ook Nld overigens ), 2 vrouwen, toch een berg lawaai maken, niet normaal.. Dus daar zijn we maar even heen gegaan of ze dat niet gewoon overdag zouden willen gaan doen ipv 's avonds laat en je aan zitten kijken alsof ze water zagen branden. Oh ja, daar dachten we niet aan 8)7
En de meiden bij Bahia zijn idd erg vriendelijk en maken lekker cocktails :) Peter en hoe heet zijn vrouw ook al weer, zijn zo behulpzaam, vriendelijke mensen.
Westpunt is toch wel mijn favo plekje, ik ben niet zo van de toeristengekte bij Jan Thiel.. Waar overigens kennissen van ons zijn gaan wonen om een b en b op te zetten ( Dreamz Curacao ) Zanzibar vind ik ook veel te druk. Kokomo daarentegen vinden wij wel weer heel leuk en als je van off road houd.. Ga dan tegenover Kunuku het onverharde weggetje op, je komt dan bijna bij Kokomo uit en is echt een leuke rit..

En die vis.. Ja, ik vond het erg zielig.. Het beest leefde nog toen ze aankwamen en die local stak een stok in zijn bek om te laten zien hoeveel kracht er achter die beet zat..
Maar ik begrijp het wel, voor hun is vissen om van te leven en ze vissen niet alles leeg, want dit was de enige vis die ze hadden..

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:02

Ze vissen er gelukkig niet grootschalig en dat is ook waarom ik al eerder schreef dat ik gemengde gevoelens heb bij al die vislijnen op het rif. Het is namelijk ook een vorm van inkomen daar. Maar hierdoor is het rif er wel minder mooi. Sowieso is de koraaldichtheid op Curacao lager dan op Bonaire. Dat heeft voor een klein gedeelte ook te maken met de ligging, op Curacao stroomt het meer en vaker. Aruba ligt op een zandplateau en daardoor kun je daar eigenlijk helemaal niet goed kantduiken en moet alles met de boot en ook dan zijn de riffen nog minder mooi.

Wij houden ook niet van drukte, dus we zijn niet zuidelijker geweest om te duiken dan Daaibooi. Ik heb dat hele Kokomo niet gezien, haha. Offroad rijden kan ook naar Watamula, of naar Santa Pretu, je hoeft niet heel ver weg.

Wij zaten ook boven de duikschool, dus mogelijk hetzelfde appartement. A1 hadden wij. Die er naast zat ook nog boven de duikschool. Ik heb niet veel meegekregen van Peter en Theresa Koster die het daar runnen. Ik heb ze gezien op klein Curacao omdat het net die dag hun bedrijfsuitje was. Dus zat de hele Bahia staff op dezelfde boot. En wij hadden de Mermaid niet via Bahia geboekt, maar gewoon al thuis in Nederland met kortingscode.

Wij kwamen ook pas rond half 9 aan en hoewel het restaurant dan eigenlijk dicht is wilden ze voor ons nog wel een hamburger maken. Dus we hebben laat nog gegeten en zijn toen snel op bed gegaan.

Ik maakte elke ochtend een sunset duik, dus geen nachtduik, maar ging er voor half 6 in en kwam dan 90-120 minuten later er weer uit en toen was het licht.

Bij Playa Jeremi zijn ze bezig met een groot resort, dus de toeristen komen ook meer en meer richting westpunt denk ik.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:01

Ok, hier dan een verslagje van het dagje Klein Curacao.

We moesten dus om 6.15 uur aanwezig zijn, een kwartier voor de niet duikers om alles aan boort te krijgen. Zelf hoefden we niets te doen. De spullen werden door het personeel op een trekwagen getild en naar het schip gebracht. De Mermaid is gewoon een vrij groot schip.

Afbeelding

Aan boord heb je 2 verdiepingen. Wij zaten bovenop. Deels kun je onder een afdakje zitten, deels niet. Het schip was vol, er waren bijna 100 personen aan boord. Iedereen kon zitten. Op de foto is nog niet iedereen aan boord.

Afbeelding

Je kunt zo veel koffie/thee/water pakken aan boord als je wilt. De wc's zijn rvs pisbakken en ze ruiken nogal. Niet naar urine, maar toch ruiken ze niet geheel fris. Is dat erg? Nee, dat is altijd zo op een schip, maar verwacht dus geen luxe. Er is wel gewoon wc papier aanwezig. En je kunt je handen wassen. Sommigen vinden het erg, ik niet.

Dan kom je na een 2 tot 2.5 uur varen aan op het eiland. En dan zie je dit:

Afbeelding

Iedereen gaat of zwemmend of met dingy's naar het eiland. Daar krijg je dan je ontbijt. Dit is brood met ham/kaas. Prima. Daarna kun je een ligbedje pakken of gewoon doen waar je zin in hebt.
Hier wat foto's van het eiland bij de beachlounge:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog wat foto's van de beachlounge. Ik ben geen fotograaf die eten op de foto zet, dus alles was voor het eten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je kunt tussen het duiken door, of als je niet duikt wanneer je maar wilt over het eiland wandelen. Je loopt in de volle zon zonder enige beschutting. Het is een mini eilandje zonder bomen.

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:12

Dan deel 2 van boven water. Er liggen 2 aangespoelde wrakken op het strand. Hier kun je ook naartoe wandelen en zelfs als je gaat duiken is er tijd genoeg om er even naartoe te gaan. Verder heeft de beachlounge een uitkijktoren. Daar zijn we dus ook nog even geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uitzicht vanaf de uitkijktoren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo ga je dus met de dingy aan het duiken (dan uiteraard minder vol), of naar het eiland of terug naar de boot, het bootje wordt gewoon netjes volgepropt zodat je niet te lang hoeft te wachten. Het doet soms wat denken aan de vluchtelingenbootjes die je op tv ziet.

Afbeelding

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:22

Dan nog wat onder water foto's. Inclusief afval. Dat is gewoon jammer. Ook zie je dus sleepsporen van de boten die mensen naar het eiland brengen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk de schildpad, mijn favoriet.
Afbeelding

Een dagje Mermaid kost 99 euro. Dit is inclusief eten en drinken (ontbijt en bbq lunch). Bier moet bijbetaald worden. Je bent van 9 tot 15.15 uur op het eiland. Voor een dag nietsdoen is dit lang genoeg. Om 17.15 uur ben je weer terug in de haven in Willemstad. Al met al is het dus een lange dag.
Om te duiken dien je je eigen spullen mee te nemen en er gaat geen gids mee onder water. Je bent gewoon vrij om te doen wat je wilt. De schipper brengt je in principe 2 keer met de dhingy weg, maar het hoeft niet, gewoon vanaf het strand kun je ook duiken.
Om te snorkelen lijkt het mij erg saai. Je ziet alleen maar zand met af en toe een visje of schildpad. Je moet dus om deze objecten kijken om een idee te krijgen van wat je dan ziet.
Deze objecten zijn op 3m diepte gefotografeerd. Al met al was het wel de moeite waard, maar niet direct iets wat je een 2e keer doet. Het is echter wel een must do als je naar Curacao gaat.

Afbeelding

Afbeelding

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:06

Leuk verslag Germie.

Snorkelen bij Klein Curacao is inderdaad saai. Je ziet wat schildpadden maar verder heel weinig.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 00:19

Nou mooi waardeloos, ik krijg NET een mail dat onze pcr test verzet moeten worden ivm kerst.
Ik heb al in oktober dit geboekt!

Zondag sluiten ze om 12.00 uur ipv 22.00 uur normaal maar ik kon al niet later dan 17.30 uur boeken dus ik dacht dat dat al een kerstsluiting was....
Onze test was om 17.25 uur.
Ik heb de test verzet naar Maandag 07.00 uur.

Anders kom je niet uit met de 24-48 uur regel.

Maar ja als je je testuitslag dinsdag om 07.00 uur pas krijgt, moet uploaden, andere test plannen en alles printen als je om 13.25 uur vliegt vanaf schiphol.............waar je optijd heen moet en moet reizen.
LEKKER DAN

Maar vooral dat je het zo kort pas ervoor hoort, gelukkig was er plek.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 13:37

Is het allemaal nog goed gekomen Zonnetje?

Germie, echt prachtige foto's!

Mijn voorpret kan beginnen met deze leuke reisgids. Over 66 dagen gaan we. *\%/* We vinden het nog wel even spannend wat corona gaat doen, maar we gaan van t beste uit := Afbeelding

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:13

We zijn er maar jezus wat een gedoe! We moesten inderdaad net voor we naar schiphol gingen nog alles invullen en printen. Daar zijn we 30-45 min mee bezig geweest. Morgen hier testen! Vandaag gaan we op pad om snorkels te kopen en we gaan naar strandjes. Gisteren bij het hotel ontstresst.

Het waait mega maar anders zou je wegsmelten in de zon. Af en aan bewolking. Gisteren geen regen gehad.

Misschien veranderen de regels nog tegen de tijd dat jij gaat.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:02

Leuk, hoe zijn de regels nu op Curaçao..? Heb het niet meer gevolgd.. hopelijk kan je lekker genieten!


Zelf heb ik mijn vakantie van oktober gevlogt . Mochten jullie het leuk vinden kunnen jullie die hier bekijken:

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:00

Leuk gedaan hoor, mooi appartement hadden jullie. Gaaf die zeeschildpadden, dat zijn zulke mooie dieren om tegen te komen in zee.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:00

Dankje!

Ja ons appartementje kan ik echt iedereen aanbevelen!