Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:17

Wij hebben ooit bovenin een flat gewoond, op een hoek. Dat was eigenlijk best wel ideaal :j We hadden eigenlijk geen buren, alleen de onderburen konden we weleens wat horen, maar verder eigenlijk totale vrijheid omdat de huizen om de flat heen allemaal rijtjeswoningen waren zaten we hartstikke vrij.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:43

Ik ben degene die dat schreef. En aangezien we nu al enige maanden per jaar in Nederland zijn (buiten corona om) weet ik dat ik me daar prima zou voelen. Wij hebben een driekamerappartment, met alle luxe in het centrum van mijn geboortedorp. Op de hoek, uitzicht alle kanten op. Vier huizen in het hele gebouw, eigen parkeerplaats. Winkels bij de hand, gezelligheid om ons heen, helemaal prima. Alleen het weer in Nederland is balen.

Ik weet niet hoe oud je bent en of je al eens te maken hebt gehad met gezondheidsproblemen, maar geloof me, er komt bij veel mensen een moment dat een gelijkvloersappartement met een fijn balkon echt ideaal kan zijn. Ik zie hier in Spanje veel oude mensen wegkwijnen, emigranten uit het buitenland, die zonder familie hier zitten en geen geld achter de hand hebben om terug te gaan naar hun eigen land.

Ik prijs me dan heel gelukkig dat ik wat dat betreft op elk moment kan kiezen tussen ons heerlijke Spaanse huis en het appartement. Dat laatste is trouwens zo verkocht voor iets anders met een tuin, als we dat zouden willen. Maar voor nu willen we daar de zorg voor een tuin helemaal niet hebben.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:12

Wat ik persoonlijk erg poedersuiker vond, was toen mijn opa en oma overleden kort na elkaar. Het was niet mogelijk om naar NL te komen voor de begrafenis :( echter had de fam het wel online gezet zodat ik het kon volgen. Met dat soort dingen moet je ook rekening houden

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 11:16

Ik heb een keer in een nieuwbouw appartement gewoond, en dat was niks voor mij. Ik kan gewoon niet tegen veel mensen om me heen, zeker niet als ze ook nog herrie maken (en dat is voor mij al snel ;))

We wonen nu ook al grotendeels gelijkvloers en dat zal in het volgende huis ook zo zijn. Niet eens voor de gezondheid maar vooral omdat we allebei een hekel hebben aan traplopen :+

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:25

Zag nog een vraag over reiskosten, dat is uiteraard helemaal afhankelijk van diesel prijs etc. Maar bijvoorbeeld ook met welke auto we zouden gaan. Met de 4x4 kan ik net de grens van Nederland halen als ik mazzel heb, met de "luxe" auto kan ik met een volle tank naar Nederland rijden en daar dan nog een paar dagen rondrijden.

Vliegen kost ongeveer hetzelfde (naar het vliegveld rijden, tickets, eventueel nog een auto huren in Nederland en anders nog kosten voor de trein etc)
Er is ook een aardige verbinding met de trein vanuit Limoges (uurtje rijden) maar dat is ook niet gratis :+

Kwa familie en vrienden, iedereen riep dat ze langs zouden komen enzo maar heb maar een handjevol hier gezien. Zo wilde een oom wel komen maar dan moest ik alles regelen zoals een hotel etc.. nou dan niet :Y)

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:57

Wij hebben al heel veel bezoek gehad in die tien jaar, maar we hebben wel een apart gastenverblijf. Niemand betaalt trouwens, maar ik redeneer altijd dat ze ook geld voor tickets over hebben om bij ons te zijn. Wel vind ik een dag of vier, vijf meestal genoeg. Visite en vis blijft drie dagen fris.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:03

In Nederland was het al lastig om te komen, dat konden ze niet declareren op hun werk dus moesten ze zelf de brandstof betalen, dat was blijkbaar al reden genoeg om niet te komen.. maar als ik nou hun kant op kwam was dat ineens gratis ofzo :?

Dan doe je bijvoorbeeld moeite om vanuit Frankrijk naar Nederland te komen voor de familiedag en dan gaat de helft voetbal kijken of heeft geen zin om te komen.. dus dat doen we ook niet meer :Y)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:15

Maar dat eenzaam worden als je ouder wordt is overal. Ik denk alleen dat als je emigreert, dat sneller de schuld krijgt.

Bezoek wel of niet kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk. Ik merk vooral dat mensen heel nieuwsgierig zijn en dat is het.
Wij hebben juist altijd voor iedereen klaar gestaan; altijd overal helpen verhuizen, busjes meegenomen, meerdere keren verbouwd bij anderen, helpen zorgen voor mensen etc. Altijd overal naartoe gereden als iemand ergens heen moest, ziekenhuis bezoek etc.
Maar daar wennen mensen dus ook aan. Niet iedereen komt dan de andere kant ook op, ze merken alleen dat dat is weggevallen.

Maar wij hebben nog heel weinig familie over beiden en ook geen broers en zussen, geen vaders etc.

Ik denk dat het wel veel scheelt als je in een nieuw land daar echt een leven opbouwt. Je kan natuurlijk nieuwe, hechte vrienden krijgen bijv.
Maar je kan niet alles voorspellen. Onze buurvrouw is 90+ en nog wel aardig fit, maar zegt ook dat alle vrienden en vriendinnen zijn overleden of ergens in een tehuis zitten. Ze heeft kinderen en klein kinderen, maar anders blijft er toch ook wel weinig over.
Iedereen in de buurt maakt wel een praatje.

Wij hebben wel in appartementen gewoond. Eentje was wel mooi, aan het water, wijds uitzicht etc. En maar 1 hoog. Maar ik mis het naar buiten kunnen lopen. Ik voel me wat opgesloten.
Mijn familie ging van vrijstaand naar een luxe appartement vanwege oude dag en veel kunnen reizen, maar die zijn alsnog op oudere dag weer naar vrijstaand gegaan vanwege het missen van een tuin. Alleen wel met slapen etc boven.

Wij hebben alles beneden en boven is extra. Nu is dat vanwege gezondheid, maar zou er wel rekening mee houden. Je zal maar ergens wonen en noodgedwongen weg moeten.
Aan de andere kant, als je 10ha hebt en het is heuvelachtig en afgelegen, ga je dat ook wel merken.

Maar je leeft nu. Je weet toch niet hoe het leven loopt en kan alleen dingen missen. Ik weet dat ik met dingen rekening moet houden, maar ik had ook gezond kunnen zijn, andere woning kunnen hebben en van 1 op andere dag beperkt kunnen zijn. Je kan niet alles voorspellen en voorkomen.
Maar als je 30 bent is het wel anders dan als je 60 bent.

Overigens; Mijn broer zat in een rolstoel en vroeger was Italiaanse familie jaloers hoe goed alles hier geregeld was, wat wij allemaal konden krijgen en doen hier. Daar op vakantie was echt een uitdaging.
Maar hier hebben we weleens 5 weken met een kapotte rolstoel gezeten, waar hij volkomen afhankelijk van was.
Op een latere vakantie in Italie was het daar toch echt met grote sprongen vooruit gegaan. Er was binnen no time een monteur.

Dus hoe zorg was of nu is ergens, zegt ook niks over de toekomst.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 00:25

Een stapje in de richting van emigratie :) Ik ga op verkenning.

Waarschijnlijk vertrek ik eind mei 3 weken naar zuid West Frankrijk.

1-2 weken wil ik proberen via WWoof op een permacultuur boerderij vrijwilligerswerk doen, kijken hoe het nou is op een boerderij daar, die ongeveer doen wat wij ook van plan zijn. Als het goed is, is het met kost en inwoning, dus dan kost het me niet zo veel geld. En aangezien ik op dit moment toch geen werk heb, heb ik genoeg tijd voor een avontuur.

Ik neem een tent en spullen mee.

Na die 2 weken vliegt mijn man dan naar Toulouse en gaan we samen nog een week kamperen en de omgeving verkennen en misschien nog bij wat mensen op bezoek die in de buurt zitten waar we zijn.

Kreeg een beetje de zenuwen dat we allemaal plannen aan het maken waren om naar een regio te gaan die ik helemaal niet ken, en dit leek me dan wel een mooie oplossing.

Kan ik ook gelijk mijn Frans verbeteren :P

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:07

Wat goed en spannend! Ook dat je eerst alleen gaat. Mijn idee is om 3 weken door Italië te rijden en 3 weken noord Spanje om een beetje een idee te krijgen. Maar ik durf nog niks te plannen, kun je begin mei gewoon naar Frankrijk?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:20

Leuk ! En ook wel een beetje spannend, toch ? Stel je wil gewoon niet meer terug naar NL :D
Hoe zit het eigenlijk met de coronaregels daar ? Kan je eind mei al ergens terecht ?
Permacultuur lijkt me supergaaf in elk geval !

Spanje en Italië klinken ook niet slecht 8-) Alhoewel het noorden van Spanje mij teveel regen zou zijn. Maar wel een prachtig landschap met veel wolven en beren }>

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 08:51

Frankrijk gaat in principe 9 juni weer open voor toeristen, maar ik had op een site gelezen dat inwoners van Schengenlanden vanaf half mei weer toegelaten worden. Mits PCR test etc (maar dat is ook vanaf 9 juni nog zo). Nog iets om even verder te checken, maar ik heb goede hoop.

Alleen gaan, ja, wel spannend, maar ook wel even fijn, even wat anders doen ipv thuis hangen en er met mezelf ook niet uitkomen :P Ik ben een paar jaar geleden ook in mijn eentje naar Mexico gegaan (ok, dat was all inclusive maar heb daar ook wat excursies etc gedaan) dus ik weet dat ik het kan. En Frankrijk is wat dat betreft toch wat makkelijker omdat ik nog enigszins de taal spreek en er veel Nederlanders wonen mocht ik echt in de problemen komen, wat ik niet verwacht. En ik ga met een doel, dat scheelt ook :)

Ik heb me ingeschreven bij WWoof, nu even de betaling afwachten zodat ik bericht kan sturen naar de locatie of ik uberhaupt welkom ben, en dan ga ik verder plannen maken. Zat nog op andere sites te kijken naar vrijwilligers werk doen, maar dan ben je zo ineens een paar honderd euro kwijt om te mogen werken >;) :evaw:

Galicie schijnt inderdaad echt heel veel regen te zijn, hoorde ik een paar jaar geleden inderdaad ook, van iemand die daar opgegroeid was.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:03

Ja, Galicië, Asturië,.... allemaal mooi groen wat betekent veel regen :D

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:19

Ja ik wil daar dan ook net iets onder kijken :') of juist specifiek langs de kust daar schijnt het ook beter te zijn. Hoe wel ik regen niet erg vind is het daar in de hoek in de winter ook niet echt warmer dan in Nl. Het zuiden is ons dan weer te droog dus we maken een beetje een scheiding tot de helft van Spanje.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:39


tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:51

prijs staat er bij: 995 000 euro.

leuk, alleen voor ons bv veel te weinig land.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 12:09

KarmaChansy schreef:
https://tekoop.vakantiedomeinbourgogne.com/

Ik zag deze, volledig bedrijf met stallen, weide bak etc geen idee hoe duur. Maar misschien iets voor iemand hier?

1 miljoen is de vraagprijs. Iets boven budget (en wensen) voor mij, maar wel een mooie plek, wie weet inderdaad voor iemand anders.

Ook voor mij te weinig land.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:47

ik ben blind dan, ik zag de prijs niet :')

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 12:55

Staat ergens onderaan een andere pagina ;)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:57

Mooi ! Alles al kant-en-klaar 8-)
En een prachtige regio !

Ietsiepietsie te duur en een tikkeltje te groot voor mij alleen :')

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 12:57

Is een werkend bedrijf wat je over neemt, dat zal een deel van de prijs verklaren.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:03

ik begrijp ze wel, een bestaand opgebouwd bedrijf mag ook wel wat kosten vind ik persoonlijk

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:10

tuurlijk en volgens mij is die prijs ook niet zo verkeerd hoor.
alleen moet je dan natuurlijk net dat zoeken.

als we hier ooit emigreren, willen we vooral heeeeel veeeeel land, want dat is nu iets waar we hier tegenaan lopen. niets te koop en als er al iets te koop is, zooooo ongelooflijk duur....

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 13:15

ja dat is het poedersuiker, hier is land vrij goedkoop, vooral richting noorden. Maar ja moet je net willen natuurlijk :+

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:45

KarmaChansy schreef:
ja dat is het poedersuiker, hier is land vrij goedkoop, vooral richting noorden. Maar ja moet je net willen natuurlijk :+


Hier is 1 ha ‘goedkoop’ als hij 75000 kost.... normaal gaan de prijzen al vlug over 1000000/ha.... dus echt betaalbaar kan je zoiets niet meer noemen... -O-