Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:59

Maar is het echt je autisme of behoefte aan avontuur?
Want als je nu al moet vragen waar wil ik heen,zou ik zeggen ga een jaartje back packen...Natuurlijkis dat nu met Corona niet handig, maar je komt wel daar waar je denkt dat er wat te halen is voor je! ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:01

Sizzle schreef:
Ik moet er niet aan denken zo‘n B&B, niets voor mij


Nou zeker bezint eer ge begint...hier een mini-camping maar je bent soms verbluft van de stommiteiten die uitgehaald worden :D . En dan word het verwacht dat je het kan oplossen overdag dan en bij nacht:+

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:10

Met dit eisen lijstje: frankrijk en spanje zijn gróót! En met makkelijk te leren talen.
Sla zuid spanje dan maar wel over, dat is veel te warm.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:19

wij zouden ook graag emigreren, maar waar begin je? waarheen? en hoe te doen met inkomsten? we hebben al een inkomen van mijn man (WIA) maar daar red je het vermoedelijk niet mee.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:26

Palmera schreef:
Met dit eisen lijstje: frankrijk en spanje zijn gróót! En met makkelijk te leren talen.
Sla zuid spanje dan maar wel over, dat is veel te warm.


Het is me laatst weer duidelijk geworden wat een enorme rol de zee speelt in de stabiliteit.
Vriendin van mij woont een klein uurtje boven BCN. Eerst woonde ze direct aan het water en was het in de winter zeer gematigd, echter in de zomer ook wel snoeiheet. Nu woont ze slechts 20-30 minuten autorijden verder landinwaarts en nu vriest het zelfs een beetje in de winter, nog een klein uurtje verder kun je zelfs skieen. Best bizar wat een verschil dat maakt.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 09:12

kwita schreef:
Maar is het echt je autisme of behoefte aan avontuur?
Want als je nu al moet vragen waar wil ik heen,zou ik zeggen ga een jaartje back packen...Natuurlijkis dat nu met Corona niet handig, maar je komt wel daar waar je denkt dat er wat te halen is voor je! ;)


Beide een beetje denk ik. De behoefte aan rust en vooral stilte komt wel van het autisme, vooral de herrie van motor crossers geeft me op den duur enorm veel stress.

Backpack is denk ik niks voor mij, te veel verandering in te korte tijd. Daar krijgt mijn hoofd kortsluiting van :') We zijn in 2019 naar Hongarije geweest met een aantal stops, paar dagen hier, nachtje daar. Leuk maar enorm vermoeiend. Cuba ook zo gedaan.

Daarom hebben we nu een ruime caravan gekocht :) Kunnen we toch op een aantal verschillende plekken wat staan en van daaruit de omgeving verkennen met de auto.

Er zijn wel een aantal regio's die al afvallen, in Portugal is dat bijvoorbeeld voor mijn man het zuiden, voor mij de Alentejo en Beja (te droog voor onze plannen, wel lekker warm in de winter) maar ik wil ook niet in bosbrand gebied wonen zoals castelo branco. Het uiterste noorden heeft weer te veel regen waarschijnlijk.

Maar wat meer richting de kust zou wel kunnen, tussen Lissabon en porto zeg maar, maar ook rechts van porto willen we nog gaan kijken.

Zuid West Frankrijk ken ik nog helemaal niet. Spanje zijn we een keer in girona geweest, mooie omgeving maar ik vraag me af of dat ook niet te droog is.

Bij voorkeur op max 1,5u van een vliegveld wat vluchten naar nl gaan.

Dus er is wel al redelijk wat geëlimineerd, maar nog genoeg om te onderzoeken. En zo te lezen ben ik niet de enige met plannen, vind ik leuk om te lezen :)

Sizzle, ja klopt, is snel verschil inderdaad.

Kijk, voor het klimaat hoeven we niet te verhuizen eigenlijk, ik geloof heilig dat het hier ook steeds warmer gaat worden. Het is hier de afgelopen zomers ook 40+ geweest en de winter op zich best prima.

Ik wil eigenlijk gewoon mijn huidige stek maar dan net een tikje groter en niet in Nederland :P

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:23

Ga er maar vanuit dat je wens om sinaasappels en mandarijnen te telen, altijd zal samenvallen met een warm gebied. Simpelweg omdat de bomen niet tegen de vorst kunnen. Ik woon in wat ze de groente- en fruittuin van Spanje noemen, de Región de Murcia. Afwisselend wat betreft bergen, vlak land en glooiend, ook in bos, woestijn en zee. Alles is hier te vinden. Zelden vorst, temperaturen tot dik in de 40 graden in dez zomer kan, maar rond de 32 is normaal en heerlijk. Die droge hitte is veel aangenamer dan de warmte in Nederland en de winters zijn veel milder.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:25

Hmmm, mijn man wil absoluut niet emigreren en mijn werk is ook wel gebonden aan Nederland, maar er over fantaseren blijft leuk.
Heb je weleens gedacht aan zuid Duitsland?

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:34

Ik moest bij je OP meteen denken aan Toscane :) Glooiend, minder dan 3 uur vliegen, ik denk een goed klimaat voor sinaasappels. Wie weet is het het controleren waard :D Ik vind je plannen wel heeel tof!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 09:56

MoniqueT schreef:
Ga er maar vanuit dat je wens om sinaasappels en mandarijnen te telen, altijd zal samenvallen met een warm gebied. Simpelweg omdat de bomen niet tegen de vorst kunnen. Ik woon in wat ze de groente- en fruittuin van Spanje noemen, de Región de Murcia. Afwisselend wat betreft bergen, vlak land en glooiend, ook in bos, woestijn en zee. Alles is hier te vinden. Zelden vorst, temperaturen tot dik in de 40 graden in dez zomer kan, maar rond de 32 is normaal en heerlijk. Die droge hitte is veel aangenamer dan de warmte in Nederland en de winters zijn veel milder.


Dit klinkt wel goed :) Gaat erbij op mijn lijstje :)

Zuid Duitsland trekt me eigenlijk totaal niet, geen idee waarom want het is wel een mooie omgeving. Maar niet gelijk iets waar ik dacht, hier wil ik wel wonen. Dat gevoel hadden we in Portugal wel.

Toscane ben ik nooit geweest, maar is het niet heel prijzig daar omdat het zo populair is?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:28

Geen droogte, geen sneeuw, niet te veel regen, niet te heet.... caifornie, US?
Als die perfecte plek er al is, dan vinden een heleboel mensen dat perfect = toeristisch + duur.

Je hebt altijd te maken met consessies. Is het niet het klimaat, dan is het wel de regering of het zorgstelsel waar je je niet echt in kunt vinden. Het is belangrijk om te weten welke consessies je wilt doen.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 11:29

Kom je de US zo maar in dan? Ik stel me altijd een soort fort voor waar je niet zo maar mag wonen.

Ik vind het wel wat te ver, al blijft Amerika wel trekken op eoa manier. Over 3 jaar willen we er een rondreis gaan maken.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:44

Als je een geldige reden hebt kom je er wel in, maar meestal betekend zoiets dat je een economisch belang moet kunnen aantonen (net als Australie en nieuw zeeland).
Mijn nichtje is 4 jaar geleden naar Californie gegaan, zij en haar vriend zijn beide sportleraar en kunnen zich wat dat betreft niet beter wensen natuurlijk :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:58

geen plannen om te emigreren maar als ik ga, zou ik naar oostenrijk willen.. alleen die sneeuw... houdt mij tegen ik hou niet van sneeuw, vind eng om sneeuw te rijden. dus dan zit ik maanden thuis gekluisterd. ik ken maar enkele woorden duits. En daarbij raak ik snel overprikkelt als ik iets niet begrijp dus. blijft ik liever in nederland.

maar de rust, stilte in oostenrijk vind ik prachtig en de omgeving,weides heuvels/bergen ook al heb ik hoogtevrees

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:47

plutolover schreef:
geen plannen om te emigreren maar als ik ga, zou ik naar oostenrijk willen.. alleen die sneeuw... houdt mij tegen ik hou niet van sneeuw, vind eng om sneeuw te rijden. dus dan zit ik maanden thuis gekluisterd. ik ken maar enkele woorden duits. En daarbij raak ik snel overprikkelt als ik iets niet begrijp dus. blijft ik liever in nederland.

maar de rust, stilte in oostenrijk vind ik prachtig en de omgeving,weides heuvels/bergen ook al heb ik hoogtevrees


Vakantiehuisje kopen?
Dan kun je daar in de zomer heen en in de winter verhuren :D

Kwa sneeuw verkijken mensen zich ook vaak.
Als je zegt dat er in de achterhoek in veel jaren vaker sneeuw ligt dan in Basel dan kijken Nederlanders je met een lege blik aan alsof je dronken bent :')
Toch is het zo.

Er zijn ook stukjes Oostenrijk waar het aantal dagen dat de sneeuw daadwerkelijk op de straat ligt te verwaarlozen zijn.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:14

Leuk topic!

Wij (samengesteld gezin) vertrekken over een aantal jaar ook uit Nederland, exact om de redenen die TS noemt. Bovendien huren wij vrije sector, huur ik grond voor mijn paarden maar lijkt een woning met grond kopen hier in NL allang niet meer haalbaar.
Momenteel zitten onze dochters nog op het MBO en voortgezet onderwijs, mijn dochter wil sowieso mee (zij woont ook bij mij) mijn stiefdochter is nog niet zeker (woont bij haar moeder) mede door hun opleiding zingen we het nog even uit.

Hoewel we er eerst 100% zeker van waren om naar Tsjechië te emigreren (mijn partner is Tsjech en we hebben daar al een 2e huis) begint langzaam de twijfel toe te slaan.
Voor mijn werk (paardentransport) reis ik heel Europa door en stilletjes aan ben ik ook wat meer gaan voelen voor Zweden en Italië (Le Marche/Toscane).

Zweden geeft mij een vrij gevoel, de bevolking spreekt perfect Engels, zijn extreem behulpzaam en de prijzen liggen relatief laag voor een huis met flink grond.Het land zit vol paardenmensen en de natuur is eindeloos. Ik houd van echte winters, mijn partner niet.

Italië heeft een prettig klimaat,mooie natuur, prachtige huizen, goede voorzieningen alleen liggen de prijzen behoorlijk hoog. De taal is redelijk makkelijk en de bevolking spreekt veelal een gebrekkig woordje Engels. Grote nadeel is, voor ons hollanders, de laksheid en gemakzucht.Mijn partners voorkeur gaat echter uit naar Italië of Tsjechië.

Tsjechië is eigenlijk een combi van beide landen. De zomers zijn warmer en de winters kouder dan NL (landklimaat)
De natuur is daar eindeloos.
De (huizen)prijzen en belastingen liggen extreem laag in verhouding met Nederland, de salarissen echter ook dus inkomen vanuit NL zou meer mogelijkheden bieden. Het land loopt nog iets achter in ontwikkeling maar maakt de laatste jaren een flinke inhaalslag.
Grote voordeel is wel dat we daar al een huis hebben, welke wij wel moeten verkopen om er iets met meer grond voor terug te kopen.
Mijn partner spreekt de taal vloeiend voor mij is het echt een struikelblok....dit is ook 1 van de redenen dat mijn enthousiasme is afgenomen. De taal is ontzettend moeilijk, ben al 9 jaar bezig maar bepaalde woorden en letter combinaties krijg ik niet uitgesproken. Ik versta het inmiddels enigszins. Engels wordt alleen rondom de grote steden door de jongere generatie gesproken, de stad wil ik juist vermijden maar ik wil ook niet constant afhankelijk zijn van mijn partner of in een soort sociaal isolement belanden.

Qua afstanden zijn alle 3 de landen in iedergeval prima, nu nog even uitvogelen waar ons hart ligt.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:18

https://nl.m.wikibooks.org/wiki/Atlas_v ... pa/Klimaat

Dit is wel een handige link vond ik. Alleen jammer dat ze er geen neerslag kaart bij gedaan hebben.

Citrus vruchten zijn ook in winterharde soorten te krijgen, maar dan wordt het misschien iets minder lekker. In Rusland telen ze zelfs, maar dan in grote geulen in de grond. Steeds een paar km verderop een zaadje in de grond stoppen, die bomen die overleven kunnen steeds meer tegen kou. Dus er zijn wel mogelijkheden hoor, om ze ook in een iets kouder klimaat te telen :) En anders krijgt mijn man er weer een project bij, die stond in NL ook al op zijn lijstje :+ Het bouwen van een tropische kas met zwembad :))

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:27

Ik heb niet alle berichten gelezen maar ik heb 10 jaar terug een aantal maanden in Portugal stage gelopen en die regio klinkt wel een beetje zoals je wensen.

Ik zat toen in Lagares da Beira. Vanaf vliegveld Porto een klein uurtje rijden.

Fijn klimaat. Het is een oud dorpje maar op auto afstand zijn er voldoende grote plaatsen.

Waar ik zat reden we zo met de paarden het bos in waar je echt uren kon rijden.

Van de kosten van de huizen/grond heb ik alleen geen idee. :Y)

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:44

LieZ_Horses schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen maar ik heb 10 jaar terug een aantal maanden in Portugal stage gelopen en die regio klinkt wel een beetje zoals je wensen.

Ik zat toen in Lagares da Beira. Vanaf vliegveld Porto een klein uurtje rijden.

Fijn klimaat. Het is een oud dorpje maar op auto afstand zijn er voldoende grote plaatsen.

Waar ik zat reden we zo met de paarden het bos in waar je echt uren kon rijden.

Van de kosten van de huizen/grond heb ik alleen geen idee. :Y)


Dat is inderdaad een prachtige omgeving. Helaas is dat ook precies de hotspot van bosbranden in Portugal.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 13:46

Forcalquier schreef:
Leuk topic!

Wij (samengesteld gezin) vertrekken over een aantal jaar ook uit Nederland, exact om de redenen die TS noemt. Bovendien huren wij vrije sector, huur ik grond voor mijn paarden maar lijkt een woning met grond kopen hier in NL allang niet meer haalbaar.
Momenteel zitten onze dochters nog op het MBO en voortgezet onderwijs, mijn dochter wil sowieso mee (zij woont ook bij mij) mijn stiefdochter is nog niet zeker (woont bij haar moeder) mede door hun opleiding zingen we het nog even uit.

Hoewel we er eerst 100% zeker van waren om naar Tsjechië te emigreren (mijn partner is Tsjech en we hebben daar al een 2e huis) begint langzaam de twijfel toe te slaan.
Voor mijn werk (paardentransport) reis ik heel Europa door en stilletjes aan ben ik ook wat meer gaan voelen voor Zweden en Italië (Le Marche/Toscane).

Zweden geeft mij een vrij gevoel, de bevolking spreekt perfect Engels, zijn extreem behulpzaam en de prijzen liggen relatief laag voor een huis met flink grond.Het land zit vol paardenmensen en de natuur is eindeloos. Ik houd van echte winters, mijn partner niet.

Italië heeft een prettig klimaat,mooie natuur, prachtige huizen, goede voorzieningen alleen liggen de prijzen behoorlijk hoog. De taal is redelijk makkelijk en de bevolking spreekt veelal een gebrekkig woordje Engels. Grote nadeel is, voor ons hollanders, de laksheid en gemakzucht.Mijn partners voorkeur gaat echter uit naar Italië of Tsjechië.

Tsjechië is eigenlijk een combi van beide landen. De zomers zijn warmer en de winters kouder dan NL (landklimaat)
De natuur is daar eindeloos.
De (huizen)prijzen en belastingen liggen extreem laag in verhouding met Nederland, de salarissen echter ook dus inkomen vanuit NL zou meer mogelijkheden bieden. Het land loopt nog iets achter in ontwikkeling maar maakt de laatste jaren een flinke inhaalslag.
Grote voordeel is wel dat we daar al een huis hebben, welke wij wel moeten verkopen om er iets met meer grond voor terug te kopen.
Mijn partner spreekt de taal vloeiend voor mij is het echt een struikelblok....dit is ook 1 van de redenen dat mijn enthousiasme is afgenomen. De taal is ontzettend moeilijk, ben al 9 jaar bezig maar bepaalde woorden en letter combinaties krijg ik niet uitgesproken. Ik versta het inmiddels enigszins. Engels wordt alleen rondom de grote steden door de jongere generatie gesproken, de stad wil ik juist vermijden maar ik wil ook niet constant afhankelijk zijn van mijn partner of in een soort sociaal isolement belanden.

Qua afstanden zijn alle 3 de landen in iedergeval prima, nu nog even uitvogelen waar ons hart ligt.


Tsjechië lijkt mij ook heel lastig met de taal. Mijn achter oom is er blijkbaar naartoe gegaan maar ik spreek hem verder nooit.

Italië moet ik nog eens rustig bekijken, mooi land dat wel :)

Leuk dat jullie ook plannen hebben :D

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:50

Een oom van een goede kennis heeft net zijn hele hebben en houden naar Portugal verhuist, ze zijn boeren dus hebben een stuk met agrarische bestemming. Daaraan vast zit een stuk natuurgebied wat dan ook onder hun beheer valt. Toen ze er introkken bleek daar een kudde verwilderde paarden te lopen die de oude eigenaar achtergelaten had, dan kijk je wel even verbaasd _O-

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:14

Wat een heerlijk topic. Amerika kom je inderdaad echt niet zomaar in de makkelijkste manier is iemand vinden om mee te trouwen :') anders had California inderdaad bij mij ook nog bovenaan gestaan, Australië is na je 30e ook al een stuk moeilijker. Canada is toegankelijker maar qua weer geen verbetering.

Zuid Duitsland is qua temperatuur hetzelfde als hier, de enige regio's met volgens mij meer zonuren en warmer weer is het Rijndal of Badem Wurttemberg, maar voor wat ik begreep zijn de prijzen daar dan ook naar.

Hoe weet je waar de bosbranden zoal zijn in Portugal? Mij lijkt Portugal ook wel wat, maar ik heb het idee dat het wel veel plat landschap is (oke op NP peneda Geres na maar daar is het dan weer koud in de winter :'))

Ik vraag me trouwens ook wel af en misschien kunnen anderen er meer over vertellen hoe je de mensen zou omschrijven?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 29-03-21 14:24, in het totaal 3 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:15

MoniqueT schreef:
Ga er maar vanuit dat je wens om sinaasappels en mandarijnen te telen, altijd zal samenvallen met een warm gebied. Simpelweg omdat de bomen niet tegen de vorst kunnen. Ik woon in wat ze de groente- en fruittuin van Spanje noemen, de Región de Murcia. Afwisselend wat betreft bergen, vlak land en glooiend, ook in bos, woestijn en zee. Alles is hier te vinden. Zelden vorst, temperaturen tot dik in de 40 graden in dez zomer kan, maar rond de 32 is normaal en heerlijk. Die droge hitte is veel aangenamer dan de warmte in Nederland en de winters zijn veel milder.


Mag ik vragen hoe het zit met grasland? Is het te doen om daar kleinvee te houden?

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 14:26

https://www.google.com/search?q=bosbran ... 13JbIJQTwM

2017 is echt een verschikkelijk jaar geweest in Portugal met de bosbranden. 100 doden.

Probleem in de regio castelo branco/Oliveira do hospital, is dat er veel regen valt in de winter, dan schiet veel struikgewas op. In de zomer is dat dan weer gortdroog. Ook staan (stonden) er behoorlijk wat eucalyptus bomen, die fikken als een malle.

Alles bij elkaar, vind ik dat dan niet zo'n fijn idee. Tuurlijk kan het ergens anders ook gebeuren, maar als je dan toch afwegingen gaat maken, is dat er voor mij één om af te schrijven. Jammer want de prijzen zijn erg leuk in die regio :')

Sizzle ja dan zul je wel even raar opkijken inderdaad :')

Moonsparkle, Alentejo vond ik erg plat inderdaad, en in de zomer echt erg droog. Beja zal vergelijkbaar zijn verwacht ik.

Algarve de binnenlanden zijn wat glooiender. Vond ik tenminste toen we er gingen fietsen :+

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:33

Je zou ook kunnen kijken naar Cornwall. Lekker dicht bij, maar wel echt een ander klimaat en andere omgeving dan Nederland (en de rest van Engeland). Palmbomen doen het daar prima.