Gember en rookworst meenemen naar Sicilië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Gember en rookworst meenemen naar Sicilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:14

Ik ben vast een slechte googler, maar kan het niet vinden. En Bokt heeft zo'n diverse groep mensen ... vast wel iemand die dit weet!

Wij gaan volgende week met het vliegtuig naar Sicilië, naar familie. Mijn man's nicht heeft gevraagd of we een aantal stukken gember en verpakte rookworsten vanuit Nederland zouden willen meenemen 8)7 . Blijkbaar kennen ze dat daar niet of is er moeilijk aan te komen.

Mijn vraag: mag dat mee in de koffer, desnoods handbagage, of gaan de alarmbellen bij de douane af?

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:25

Rookworst is geen probleem omdat het om verpakte etenswaren gaat.

Hoe Italië omgaat met iets als gember (of andere verse producten) durf ik niet te zeggen, zeker omdat Sicilië een eiland is en wellicht dat ze daar wat moeilijker over doen.

Edit: was toch wel benieuwd dus even opgezocht:

Let op: Binnen de EU geldt er geen verbod op het transport van voedsel. Sommige landen buiten de EU verbieden de invoer van onverwerkt en vers voedsel. In bv. de VS en Australië is het niet toegestaan om de meeste soorten groenten, fruit, zaden en dierlijke producten in te voeren.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 07-09-21 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:27

Italië is EU (en Schengen), dus vrij verkeer van goederen - het mag allebei dus gewoon mee.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 14:19

Super, dank jullie wel. Die rookworst leek me ook geen probleem, maar verse gember had ik inderdaad de meeste twijfel over.
Dan ga ik de koffer daarmee aanvullen, zal op er op de scan bij de douane best apart uitzien, dus ik ga er vanuit dat de koffer toch wel even open moet :D . (Maar goed, ik heb al gekkere dingen meegemaakt)