[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 06:21

Leuk, ik volg ook. Je schrijft het erg leuk. Ben benieuwd naar de rest van het verhaal

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:32

Familie, met name. Mijn ouders en schoonouders zijn al dusdanig op leeftijd (en ziek/invalide) dat ik die niet achter wil laten. Maar anders...

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:40

@Blue_Eyes, familie snap ik inderdaad. Ons streven is ook om eens per jaar terug te vliegen voor familiebezoek. Mijn oma's zijn bijvoorbeeld 80+ dus die zie ik anders nooit meer.

Ik zal nog eens toelichten wat onze toekomstdroom hier is.
Al heel lang zijn Wilco en ik geinteresseerd in homesteaden en zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.
In Nederland hadden we een prachtig huis op 2500m2 grond. De helft van deze grond was in gebruik door mijn Shetlanders (topic Paarden houden op stuk <2000m2).
Een grote hoek van het erf was voor de kippen en eenden met vijver met goudvissen.
We hadden een kleine tuinkas van 6m2 waar ik enorme tomatenoogsten uit heb gehaald, maar ook komkommers, basilicum, prei, etc etc etc. Daarnaast hadden we 4 moestuinbakken gemaakt van elk zo'n 2m2, en nog wat aardbeien in balkonbakken en losse potten. Verder op het erf waren er diverse fruitbomen aanwezig, evenals kleinfruit-struiken (framboos en rode bes).
De kippen hielden we voor zowel eieren als vlees. Met een ouderwets dubbeldoel ras was dit prima te realiseren. De hanen gingen altijd in de verkoop, maar als deze op slachtleeftijd nog bij ons liepen gingen ze naar de vriezer.

Omdat we dit flink wilden uitbreiden, zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik kwam in contact met een kippenboer in Noord Brabant, die vleeskippen (van oude rassen) opfokt in zijn boomgaarden (Walnoothoeve, voor de kenners). Hoe mooi is dat?
Prachtig. Maar. Nederland zou Nederland niet zijn als Den Haag niet zou besluiten dat deze manier van kip produceren niet toegestaan is. Waarom? In feite komt het erop neer dat de beste kippenboer 2 producten van 1 stuk grond haalt, namelijk fruit en kippenvlees. En dat mag niet volgens de regels.
Hoe krom wil je het hebben. Roepen dat je naar kringlooplandbouw wilt, en de beste vorm er vervolgens van gaan verbieden.
Om dit voorbeeld en om het financiele plaatje, hebben wij besloten buiten Nederland te gaan kijken en daarbij kwamen we dus bij Canada uit.

Wij zijn ons enorm in gaan lezen met boeken van Joel Salatin, Sepp Holzer, Mark Shepard en meer van die namen. Wat wij willen is een vorm van permacultuur. Leven met de natuur in plaats van je in bochten wringen om er tegenin te gaan.
Geen gebruik van bestrijdingsmiddelen of kunstmest. En zoveel mogelijk stromen creeeren op zo min mogelijk grond. Dus een combinatie van dieren en planten. Wij willen uiteindelijk toe naar een systeem met kippen (vlees en eieren), groente, fruit, noten, paddestoelen (niet de standaard champignons), varkens, een paar koeien (max 10). Met hiernaast een klein toeristisch deel, middels 1 of 2 blokhutten. En hierbij ook activiteiten aanbieden zoals paardrijden door het gebied, vissen, wandelen, skien, noem het maar op.

Dit is absoluut een lange termijn planning waar we geen datum aan gekoppeld hebben. Dat is ook niet te doen. We beginnen klein, en als we uit de voegen barsten kunnen we altijd nog weer ergens anders heen. Maar we beginnen niet gelijk met een perceel van 50 ha want het geld moet er ook zijn. En je naast de farm beide nog 40 uur per week uit de naad werken om de hypotheek te betalen is niet de bedoeling.
We willen eerst voor onszelf zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn in ons voedsel, en dit op termijn uitbreiden naar klandizie op bijvoorbeeld lokale farmers markets.

Mochten er nog onduidelijkheden zijn, vraag maar raak :)

Updates binnen de verhaallijn komen niet op dit verhaal terug, dus daarom even zo tussendoor.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:43

De Walnoothoeve(n) ken ik! Het is van de zotte dat Den Haag bepaalt dat je niet dubbel mag boeren. Jullie hebben een mooi toekomstdoel voor ogen.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:52

Hoeveel land beginnen jullie straks mee? Want met zowel paarden als koeien lijkt het me best lastig om genoeg gras te hebben! Koeien eten nog meer dan paarden en hebben sowieso wel een hectare per koe nodig (2.5acres) Gelukkig is land in Canada een stuk beter te betalen dan in NL :D

kevinsky

Berichten: 1982
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:56

Gaaf! Ik volg ook een aantal mensen op YouTube die dat doen. Ik kan helemaal weg dromen bij dat soort projecten.. Ik word dan alleen wel vegetarisch denk ik. _O-

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:08

We gaan niet gelijk met alle stromen beginnen en het kan ook zijn dat sommige stromen er helemaal niet komen. We staan voor heel veel doen open. Het is allemaal heel afhankelijk van op welke plek we terecht gaan komen.

beenjesshar

Berichten: 1220
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:35

Super gaaf , kom je graag volgen !!

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:19

Geweldig topic! Ook ik ben fan van je schrijfstijl en ga je verder volgen!

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 17:44

Woensdag 30 september was het dan eindelijk zover, Wilco zou naar Canada komen! Laten we zeggen dat ik echt vreselijk gestresst was hierover. Om half 6 was ik klaarwakker dus ik heb eerst maar even snel op de telefoon gespiekt of hij in het vliegtuig gekomen is. Dat was gelukt, dus ik kon weer even verder slapen.
Via flightradar heb ik daarna de hele dag meegekeken waar hij ongeveer uithing, en hij had op een gegeven moment zelfs Wifi dus we konden gewoon met elkaar appen! Dat was echt wel geniaal. Na de landing moest ik een uur of 2 wachten voor ik eindelijk weer wat hoorde. Laten we zeggen dat dat redelijk zenuwslopend was. Rond een uur of 3 kwam daar dan het langverwachte appje dat Wilco veilig en wel in zijn quarantaineplek zat! Echt een hele opluchting. Blijkbaar was het op Schiphol allemaal heel netjes gegaan, maar trof Wilco op Toronto een kneus die niet zo best Engels sprak en totaal geen flauw idee had waar het over ging. Na de magische woorden van Wilco dat hij 'gewoon clickerdiclack op zijn toetsenbord' moest doen was het ineens wel gelukt. Ik heb stiekem enorm gelachen om het verslag van Wilco, het klonk allemaal zo grappig terwijl het op dat moment natuurlijk totaal niet grappig is. Anyway, hij is in Canada, ik ben een gelukkig mens! Wel nog op afstand, maar ik was er wel een paar keer geweest omdat ik de boodschappen bij hem bracht.
Achteraf gezien had hij zelfs de quarantaine bij mij in het appartement mogen doen, zo lang we maar niet in dezelfde kamer sliepen en de boel goed gedesinfecteerd hielden. Die quarantaine-regels wijzigen zo vaak, dat het niet gek is dat we die update gemist hadden. Wel had Wilco geluk dat hij op zijn quarantaineplek wel gewoon in de tuin rond mocht lopen! Hij hoefde dus niet zoals ik 14 dagen lang binnen te blijven, verlangend uit de ramen kijkend.

Op de bewuste woensdagavond heb ik de rit naar Toronto gecombineerd met iets anders, ik zou nieuwe huisgenoten ophalen. Maak kennis met Ripley (Rip) en Lena, twee hele tamme konijntjes. Ze zijn 2 jaar oud en helemaal zindelijk, wat uiteraard ideaal is. Hun eigenaresse ging het land uit en moest afstand van ze doen. Ik mocht ze zo overnemen met kooi, voer en alle overige zooi erbij. Ze was wel blij dat ze naar iemand gingen met ervaring met en verstand van konijnen, en ik was blij dat ik ze van iemand kon overnemen met datzelfde verstand.
Anyway, Rip en Lena liepen standaard los als ik thuis was, 's nachts sloot ik ze op in hun domein en dat gold ook voor als ik overdag weg moest. Hun domein was groter dan alleen hun kooi, ik had er nog een flinke ren omheen staan omdat ik de kooi alleen te klein vond.
Het was een gezellig stel, en Lena is gigantisch brutaal en nieuwsgierig. Zij was binnen een week al meerdere keren bij mij op schoot gesprongen, haha. Ook heb ik haar op dag 1 al halverwege de boekenkast gevonden. Springen vindt ze schijnbaar erg leuk. Rip vond het allemaal nog een beetje spannend. Hij is heel rustig en is liever lui dan moe. Hij is van het relaxte soort. Als iets niet lukt probeert hij het 2x en dan vindt hij het wel weer mooi geweest en gaat wat anders doen.

Afbeelding


Goed, het eerste weekend van oktober was weer achter de rug en daar is uiteraard ook weer het nodige gebeurd. Op zaterdag was hier in de omgeving het Kawartha Farm Fest. Dat is een evenement waarmee je een tour langs diverse locaties kunt maken, gericht op de boer. Dit jaar waren er vanwege covid niet heel veel deelnemende farms, maar gelukkig nog wel genoeg om een leuk ritje te kunnen maken. Er deden 3 farms mee: een schapenfarm met eigen wolfabriek (verwerker eigenlijk), een biologische vleesveehouder en een kleinschalige varkensboer die ook kippen, kalkoenen en groente houdt en verbouwt. Daarnaast kon je de farmers markets bij langs (die zijn er sowieso elke zaterdag maar lagen nu toch op de route) en kon je langs Kawartha dairy, de melkfabriek die boerenijs verkoopt. Ik ben alleen langs de 3 farms geweest. Echt leuk om te zien. En achteraf heb ik honing gekocht van een klant van mij, ik kwam daar thuis pas achter toen ik het label nog eens bekeek.

Afbeelding

Afbeelding

De varkensboer houdt de varkens trouwens buiten. In afgezette stukken gras lopen die beesten het hele jaar gewoon buiten in de frisse lucht. Een hok om te schuilen en je hebt een waar varkensparadijs. Er waren 2 tomen met biggen, die lekker op elkaar gestapeld lagen te slapen tegen moeders aan. Daarnaast waren er ook groepen met drachtige zeugen, wat oudere biggen en de mestvarkens die bijna op hun volgroeide gewicht waren. Omdat dit de laatste farm was en het inmiddels al half 1 was, was dit een perfecte gelegenheid om hun zelfgemaakte bratwurst te proberen. En hij was lekker! Verder heb ik op deze locatie nog even gekeken naar de prijzen van hun producten. Het is te begrijpen dat je ervan kunt leven als je het een beetje op poten hebt, want een doos met 12 eieren kost bijvoorbeeld al 5 dollar. Ik zie wel perspectief, haha. Voor zover we dat nog niet hadden.

Afbeelding

Afbeelding


Na de farms ging de reis weer richting Toronto. Ik zou een paar trucks gaan bekijken en nog even wat boodschappen bij Wilco droppen. Onderweg werd ik ingehaald door een fire truck. Als die hier langskomen ben je bij de wet verplicht om in de berm te parkeren, zodat ze altijd genoeg ruimte hebben om erlangs te kunnen. Een eindje verderop stonden er nog 4 brandweerauto's bij een huis waar een flinke lading rook uitkwam. Te zien aan de buggy die in de schuur geparkeerd stond was dit een Amish huis. Het was een flinke brand, ik hoop dat de mensen zelf er goed vanaf zijn gekomen.
De trucks zelf waren niet de moeite waard. APK is hier niet verplicht dus veel auto's hebben niet het regelmatige onderhoud gehad wat je toch wel enigszins wil. Zo ook deze trucks. De meeste die ik online had zien staan zaten vol roest, 1 zelfs zo erg dat de roest er al in vlokken af begon te komen (met de truck er nog aan). Er bleef niet veel over, er was er 1 waar ik nog wel belang bij had. Echter bleek bij nadere inspectie dat de bandjes zeer binnenkort al aan vervanging toe zouden zijn, er zaten stickers op plekken om roest te verbergen, en toen ik vroeg naar een onderhoudsrapport moest ik die zelf maar gaan downloaden. Nou sorry hoor, als je nog niet eens zo'n printje voor me wil maken dan verkoop je die auto maar lekker aan iemand anders. Voor de beeldvorming, die truck kost 18,000 dollar en zo'n rapport vraag je op voor een dollartje of 20. Ik neem aan dat je als dealer een abbonement hebt op die rapporten en je dus per kopie echt geen extra kosten maakt. Dus, service van 0.
Ik ben bij Tim Hortons koffie en donuts gaan halen en ben naar Wilco gegaan.

Op zondag had ik niet zoveel ingepland. Ik had een printer gekocht en moest uitvogelen hoe die werkt, daarna moest ik nog wat documenten inscannen en pdf's samenvoegen, hele bulten uploaden en weet ik wat nog meer.
In de middag had ik de paarden weer ingepland. Het was wel slecht weer maar goed van een beetje regen smelten we niet gelukkig. Eenmaal daar werd ik naar binnen geroepen, mevrouw moest nog lunchen. Oke, prima. Mij werd een heerlijk warme kop thee geserveerd (toen ik daar om half 1 kwam was het 8 graden buiten) en een muffin erbij. Daar zeg ik geen nee tegen. En haar twee Australische herders hielden me ook heerlijk warm, haha. Ze heeft me een rondleiding gegeven door het huis en me nog een paar warme winterlaarzen cadeau gedaan. Ze past deze zelf niet en moest er toch vanaf. Nou daar zeg ik geen nee tegen!
Tijdens het rijden was de regen niet al te heftig, daar hadden we mooi geluk mee. Na het rijden nam mevrouw me mee naar de kringloopwinkel in Peterborough. Ze had daar een mixer zien staan voor 10 dollar, dus we gingen maar even kijken of die er nog stond aangezien ik er nog 1 nodig had. Eenmaal daar aangekomen bleek er inderdaad nog een mooie mixer te staan, dus die heb ik maar meegenomen. Nu was ik dus voolopig voorzien van een mooie staande mixer. (Tot ik ooit mijn gedroomde KitchenAid mag kopen, haha).

Afbeelding

Afbeelding
Lilah, mijn vaste rijpaardje.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:10

Wat een leuke update weer! En balen dat ik waarschijnlijk weer even moet wachten op je volgende stukje.

loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:25

Leuke update! <3 elke keer weer spannend afwachten tot de volgende update haha!

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:40

Ik lees nu ook al een tijdje mee.. Omdat ik helemaal weg ben van het land (met name het (noord)Westen) en zelf hoop ooit daar off grid te leven, ook idd een homestead idee:) Wat onwijs tof dat jullie al zo ver zijn gekomen! De plannen die jullie hebben klinken echt heel gaaf allemaal! Doet me denken aan de film 'the biggest little farm', over een een stel dat een uitgedroogd stuk grond koopt in California en daar in 7 jaar de natuurlijke balans terug hebben gebracht, zó mooi en inspirerend!! Hier kun je wat meer informatie vinden: https://thebiggestlittlefarm.nl/

Je schrijft echt onwijs leuk, ik blijf zeker volgen! :)

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 00:23

@love2sk8, die geef ik vaak aan mensen als kijktip, omdat de meeste mensen echt geen flauw idee hebben wat we bedoelen!

Leuk dat jullie zo volgen, haha. Dat geeft de burger (schrijfster) moed ;)

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:14

Jaaaaaa en er is nog wat ruimte voor updates want het is tenslotte januari en het schrijven in oktober!

Echt, genieten jouw schrijven, ik kan er geen genoeg van krijgen :) super leuk en fijn dat Wilco bij je is nu!!

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:17

Hebben jullie ondertussen al een truck gevonden? Wij waren laatst op zoek en god wat duurde dat lang... man wil absoluut geen 6.4L, maar wel perse een diesel met 4x4 (anders kom je hier in de winter bij veel mensen de oprit niet op :D ) en liefst met shiftstick (manual). Nou, dat bleek echt een naald in een hooi berg :') (hij is diesel monteur dus nogal pietje precies haha)
Hebben nu onze F350 ingeruild voor een Dodge 2500, iets minder krachtig maar nog wel genoeg voor m’n trailer :)

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 14:45

Komt binnenkort, Libera.
Maar ik kan me voorstellen dat het vinden van een manual het nog lastiger maakte. Ik heb er ook maar een paar gezien in al die tijd dat we op zoek waren. Inmiddels staat er wel iets op 4 wielen voor de deur, wat het precies is geworden komt binnenkort in de updates :)
Overigens hier dezelfde eis wat betreft 4x4. In de heuvels hier is dat anders echt niet te doen. Ik had dat eerste weekend van oktober mijn Mazda huurauto omgewisseld voor een goedkopere Ford Fiesta. Die moest je plankgas geven en dan kwam hij net met 80 de heuvel op. Onding. Leuk voor in de stad maar niet hier dus.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:56

Leuke update weer!

JudithO schreef:
Komt binnenkort, Libera.
Maar ik kan me voorstellen dat het vinden van een manual het nog lastiger maakte. Ik heb er ook maar een paar gezien in al die tijd dat we op zoek waren. Inmiddels staat er wel iets op 4 wielen voor de deur, wat het precies is geworden komt binnenkort in de updates :)
Overigens hier dezelfde eis wat betreft 4x4. In de heuvels hier is dat anders echt niet te doen. Ik had dat eerste weekend van oktober mijn Mazda huurauto omgewisseld voor een goedkopere Ford Fiesta. Die moest je plankgas geven en dan kwam hij net met 80 de heuvel op. Onding. Leuk voor in de stad maar niet hier dus.


Mijn eerste auto in Canada was een VW kever, dat was niet echt de beste keuze :')

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:56

Ik lees nog lekker mee en heb geen verstand van goede trucks. Hoeft hier in Nederland ook niet.

Wat fijn dat Wilco zonder problemen naar Canada kwam. Inmiddels zijn we een paar maanden verder dan je verhaal dus ik ben benieuwd naar de updates en vooral waar jullie terecht gaan komen om je dromen vorm te geven.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:46

Verstand van trucks heb ik ook niet, maar ik reed in Texas in een F250 super duty. Ging best goed daar, ook met een gooseneck trailer erachter. Maar: daar hebben ze heuveltjes en glooiingen, geen bergen. En ook geen sneeuw, meestal (momenteel sneeuw in Austin).

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:15

Hier ook geen bergen hoor, maar wel heuvels met regelmatig hellingen van serieus formaat en steilte (is dat een woord?).

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:20

Ik ben trouwens iets heel belangrijks vergeten te vertellen.
Op 29 september kwam dan eindelijk de uitslag van mijn taaltest binnen, 1 dag voor de volgende trekking voor de PR card zou zijn. En, ik had de hoogste score behaald! Daarmee ging mijn puntenaantal naar 476, en daarmee zouden we absoluut ingeloot worden op de 30e. Die verwachtten we rond 472 punten.
Dus de 30e zat Wilco in het vliegtuig, en ik kreeg dan eindelijk het langverwachte bericht dat we mochten applyen voor de PR card!!!
En toen begon het papierwerk. Bijna alles hadden we al liggen, maar we kwamen erachter dat ons marriage certificate nog vertaald moest worden door een erkend vertaler. Dit was heel snel gebeurd (binnen 2 dagen).
Hierna moesten we nog een medical exam plannen, maar dat kon natuurlijk pas nadat Wilco uit quarantaine was. Die hebben we op 15 oktober ingepland, de dag nadat Wilco uit quarantaine zou komen.
Details daarvan komen later :)

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:26

Wat schrijf je ontzettend leuk, ik volg en ben erg benieuwd naar de rest van de avonturen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:48

JudithO schreef:
Hier ook geen bergen hoor, maar wel heuvels met regelmatig hellingen van serieus formaat en steilte (is dat een woord?).

Hellingsgraad? Maar ik snap wat je bedoelde hoor :')

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 20:07

Hahah ja precies dat inderdaad :Y)